2022-03-25, 14:32
Bannlyst
Nu ska vi inte gå åt GM alltför hårt, vi alla kan ha en dålig dag.
Citera
2022-03-25, 14:33
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Ja, vad tror han? Har lagt till beslutet av hans överklagan till HR i tidigare inlägg nu.
Så klart fick han avslag.

Varför är det klart?
Citera
2022-03-25, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
18-åringen var fascinerad av militären och längtade efter att få göra lumpen.

Han mönstrade – bara veckor före dubbelmordet på Malmö latin – men ansågs inte lämpad.

Hans advokat Anders Elison säger att det funnits ”triggerpunkter” i närtid före dådet, men vill inte säga vilka de var.
– Jag vill passa på det svaret, säger han.

https://www.expressen.se/nyheter/18-aringens-bakslag-fore-morden-psykologtestet/
Han var tydligen väldigt besviken. Och var ute efter att döda vuxna pers på skolan. Det är ju också vuxna personer som bedömde hans psykologutlåtande på mönsyringen. Hans fars inflytande överlag känner vi inte till. Var han en pappa som inte "såg" sonen? En pappa som lät grabben sköta sig själv? Som inte brydde sig? Lär visa sig.
Citera
2022-03-25, 14:44
Medlem
Andy Flags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Har det framkommit att killen är Chilenare? Aftonbladet slutade rätt omgående att skriva om högerexstremism.

Källa på det? I såna fall är han adopterad (eller någon av hans föräldrar), finns inga chilenare 4-5 generationer tiilbaks i hans föräldrars släkt (ja, jag har kollat).

Han ser ju f.ö. inte chilensk ut för fem öre.
Citera
2022-03-25, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nowlickit
Det är naturligt att vara nyfiken/fascinerad etc. när ngt sånt här händer, varför shamea?

Det är inte ett dugg naturligt att vara fascinerad av att se bilder om hur två mördade personer ser ut som fått huvudet ihjälslaget. inte friskt någonstans
Citera
2022-03-25, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Han hade nog bara behövt en eller två kompisar..

Jag ser framför mig reaktionen om en arab hade gjort detta och någon hade skrivit på Flashback: "Han hade nog bara behövt en eller två kompisar.."

😆
Citera
2022-03-25, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Varför är det klart?

Häktningspromemorian är ju omfattad av sekretess
det är inget nytt. Tycker du den ska tas bort? Under en förundersökningen så utredningen blir röjd, påverka vittnen etc.

Har aldrig hört att häktningspromemorian lämnas ut, men jag kan ha fel.

Citat:
Eftersom en häktningspromemoria innehåller material som ligger till grund för åklagarens häktningsframställning innehåller den rimligen endast uppgifter som åklagaren bedömt att den misstänkte och hans eller hennes försvarare i och för sig i anslutning till häktningsförhandlingen kan få ta del av.

”Det händer att människor kontaktar Åklagarmyndigheten för att få information om pågående utredningar (förundersökningar), men i regel gäller så kallad förundersökningssekretess. Det innebär att uppgifterna i en förundersökning inte lämnas ut eftersom detta skulle kunna skada utredningen.”

https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/brottsutredningen/sekretess-under-pagaende-forundersokning/
Senast redigerad av Doiten 2022-03-25 kl. 15:14.
Citera
2022-03-25, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chelseea
Är det endast jag som tyckte att ambulanspersonalen rörde sig så SJUKT långsamt i videon när de lastade in den skadade kvinnan i ambulansen? Helt sjukt! Att de körde in britsen långsamt i bilen och sedan gick istället för sprang kostade kanske henne livet?! De borde ju ha SPRUNGIT!!!

Vad hade hänt om de faktiskt agerat snabbt som attan med att få in henne och iväg henne till sjukhuset undrar man..
Ambulanspersonal springer ALDRIG. Det får dom inte. Deras rutin är att gå. Så nu vet du det.
Citera
2022-03-25, 15:32
Medlem
Alonens avatar
Efter att ha läst om Fabian i media och här, så tycker jag att han ger intryck av att vara autistisk.

Det är naturligtvis svårt att bedöma honom utan att träffa honom. Det här blir således en spekulation.

Autister har ofta svårt att läsa in det sociala språket, svårt att känna in stämningen i ett rum, utrycker sig konstigt, vet inte hur de ska utrycka sig. En del har svårt att ljuga, ”talar alltid sanning” blir frustrerade när saker inte går deras väg, men saknar verktyg att hantera verkligheten.

Många autister lever i självvald ensamhet - och trivs utmärkt med det. Dom är helt enkelt ointresserade av sociala interaktioner.

Nu såg jag att en P7:a är begärd, skulle förvåna mig om den inte resulterar i en rekommendation om stor RPU, då blir GBG/Gunnilse eller STHLM/Huddinge/Helix aktuellt.

Frid över tjejernas minne.
Senast redigerad av Alonen 2022-03-25 kl. 15:35.
Citera
2022-03-25, 15:41
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Att han tömde sitt konto och swishade över tillgångarna till en anhörig visar också på viss kontroll. Han ville tydligen inte att pengarna skulle låsas. Det visar på beräkning, eftertanke och viss klarsynthet. Hela det här ärendet är märkligt.
Datorn också, ngt man kanske skulle göra vid ett tänkt självmord…? Eller som detta skeende - inte kommer komma behöva dom mer.
Citera
2022-03-25, 15:46
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Han hade nog bara behövt en eller två kompisar..
Tror jag med. Riktigt justa.
Citera
2022-03-25, 16:02
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Jag reagerade mer på att de krängde med båren och slog emot nåt i ambulansen, så båren skakade till, när de skulle försöka få in den. Det kan inte vara bra att krängas hit och dit på det sättet. BO kan ha varit död då hon lastades in men det pågick fortfarande hjärtkompressioner. F.ö. såg hon fin och väl omstoppad ut, inte som t.ex ett blodigt trafikoffer utan mer som vilken sjuk el. avsvimmad som helst som bärs in i en ambulans. De videotittare som väntat sig något blodigt och otäckt måste ha blivit besvikna av videon. Kränkande kan jag definitivt inte tycka att den är, mer än möjligen för bårbärarna som verkade ganska ovana vid att smidigt och skakfritt hantera en bår med en svårt skadad och tämligen lätt person.

Gärningsmannen ringer ju till polisen och säger att han mördat två personer. Jag tror inte det fanns någon hopp om att rädda personerna när de lastades in i ambulansen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in