2022-03-24, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Precis som för oss är det lika nytt för advokaten, han behöver inte starta en "plan/strategi" första dagen, man brukar få en bättre bild av det skedda när det fått sjunka in lite och då har bättre förutsättningar för att lägga upp en strategi. I ett såhär tidigt skede hade det räckt att hänvisa till sekretessen och inte riskera att säga "för mycket".
Exakt vad är det som skall "sjunka in"?
Citera
2022-03-24, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SAIVON
Ja jag vet inte. Grupptryck, sannolikt. Däremot är de särskilt ordningsamma och kan falla in i rasism, kvinnohat etc eftersom människor använder "rationella argument" som påminner om regler.

Vi ska ha i åtanke att gärningsmannen var 18 (ung och precis myndig) intressen som är vanligare vid skolattentat och även då intresserad av dator. Faktum är att han gjorde sig besväret att göra sig av med skoldatorn och sannolikt innan dess rensat och försökt få bort vad han ansåg som känsligt. Känsligare än att gå till skolan och mörda. Det är givet att han har haft aktiviteter för sig och kanske även nätverkat på vis han absolut ämnar hålla för sig själv. Autistiska (,om det nu är hans diagnos) må vara mycket uppriktiga men de är jävligt lojala också. Och håller saker inom dem
Att han tömde sitt konto och swishade över tillgångarna till en anhörig visar också på viss kontroll. Han ville tydligen inte att pengarna skulle låsas. Det visar på beräkning, eftertanke och viss klarsynthet. Hela det här ärendet är märkligt.

Autism tror jag på först när det är utrett. Finns inget nu som bekräftar det.
Citera
2022-03-24, 21:18
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Att han tömde sitt konto och swishade över tillgångarna till en anhörig visar också på viss kontroll. Han ville tydligen inte att pengarna skulle låsas. Det visar på beräkning, eftertanke och viss klarsynthet. Hela det här ärendet är märkligt.

Dillandet om "autism" är bara till för när "incel" inte riktigt räcker ända fram.
Citera
2022-03-24, 21:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pelangoche
Jag oroar mig över att brottsmålsjurister verkar vara psykiskt störda puckon som inte kan förstå att det finns pervon som bara skall ruttna i fängelse eller helst av allt dö på brottsplatsen. Han "kastade bort sin talang" alltså?! Hur fan kan du leva med dig själv och utföra ett sådant grisjobb som du gör?

Jag fattar inte vad du menar, det är inte juristerna som dömer i en domstol. faktum är att "jurist" inte är en skyddad titel, det är endast advokater som kan belastas för det du propagerar. De flesta jurister är precis som du säger puckon.
Citera
2022-03-24, 21:27
Medlem
JayJayAdamss avatar
Vet ej om det har tagits upp ännu men har fått info från en osäker källa att Fabian var släkt med raggaren Keith Cederholm (raggare tillhörande en tivolifamilj) som var misstänkt för mordet på en raggarival men blev i slutändan märkligt nog frikänd.
Finns en del info om man googlar på Keith Cederholm.
Om de är släkt och hur nära vet jag inte och inte hur säker min källa är heller.

Någon annan användare har nog bättre koll på info och trovärdighet.
Citera
2022-03-24, 21:28
Medlem
Har följt tråden men hittar inte svar på några påståenden:
1. Vad sa GM till polisen när han greps i skolan?
2. Är det bekräftad sanning att han tömt sitt konto och swishar till en anhörig, tömt dator och mobil och gjort sig av med dem? Hur har denna sanning isf kommit fram?

OBS teori: För övrigt tror jag att han under ev. påverkan av steroider och psykiskt illabefinnande befunnit sig i någon slags fantasivärld, och när han sedan vaknat upp och insett vad han gjort, så ja... ångrar han sig givetvis.
Citera
2022-03-24, 21:36
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Kan han ha skickat pengarna till en anhörig utifall han skulle bli skjuten/dödad av polisen?
Tänkte kanske att han inte skulle ha någon användning av pengarna då?
Citera
2022-03-24, 21:36
Medlem
Kollade på Instagram. Killen går ju på steroider.
Citera
2022-03-24, 21:42
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mu34pp
Kollade på Instagram. Killen går ju på steroider.
Vad är hans Instagram?
Citera
2022-03-24, 21:45
Medlem
Bendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det jag inte förstår är vad det har för betydelse vad någon "tycker" eller "känner" om det hela.

Nej det är obegripligt hur tråden urartat till att handla om vad folk känner och tänker. Så sjukt ointresserat om någon tycker att F hade rätt som dödade kvinnorna, eller om någon känner att det är synd om F för att han är autist, eller tycker att det är värre med barn som dör i Ukraina eller känner att F borde dö och bli misshandlad i fängelse.

Det är också chockerande hur diskussionerna hamnar i om det är rätt eller fel att mörda. Så jäkla basic att det inte borde vara ett ämne för diskussion. Frågan är snarare varför han gjorde det, vad som hände, vad som sker nu osv osv. Inte om själva mordet var bra eller dåligt?!
Citera
2022-03-24, 21:46
Medlem
SAIVONs avatar
Citat:

Inte märkligt i kontexten av att det sitter folk och letar efter självmordsbenägna människor etc. Killen har vissmat indikationer på att vara självmordsnära, varit isolerad. Att han skaffat bekanta via nätet känns mer troligt än otroligt. Har han autism har han nedsatt förmåga till att läsa mellan raderna och förstå andras syften. Människor kan vara extremt grymma och utstuderat fula mot autistiska människor som tror att det är deras vänner och inte inser att de istället häcklas, manipuleras och luras.

En kille på 18 som visar upp sig vill uppenbarligen inte enbart bli stark utan är sannolikt även intresserad av sex och kärlek. Eller bekräftelse vid exempelvis vänskap på att han duger. Jag finner det mer troligt att han har haft intresse för vad än han gillar, tjejer eller killar (det är ju inte barn han attackerat) än att han skulle varit asexuell. Det kan klart och tydligt förekommit romantiska eller vänskapliga kontakter han försökt undanröja bevisen för. Är han autistisk så kan han ha en dödlig lojalitet. Jag menar inte egentlig koncept av att döda, autistiska människor begår knappast mord på andras inrådan men en funktionsnedsatt person är definitivt särskilt sårbar för psykopatiskt lagda individer.

Det vore intressant att veta vad för triggers han har haft eftersom det tydligt framstår som att han snarare försökt dölja dem.
Citera
2022-03-24, 21:47
Medlem
WalterNeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayJayAdams
Vet ej om det har tagits upp ännu men har fått info från en osäker källa att Fabian var släkt med raggaren Keith Cederholm (raggare tillhörande en tivolifamilj) som var misstänkt för mordet på en raggarival men blev i slutändan märkligt nog frikänd.
Finns en del info om man googlar på Keith Cederholm.
Om de är släkt och hur nära vet jag inte och inte hur säker min källa är heller.

Någon annan användare har nog bättre koll på info och trovärdighet.

Nej, det är helt nya uppgifter i tråden. Kan du berätta mer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in