2022-03-25, 13:27
Medlem
missviolences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Har det framkommit att killen är Chilenare? Aftonbladet slutade rätt omgående att skriva om högerexstremism.

Svennar som aldrig kan acceptera att vita svennar kan begå grova brott utan att ha någon utländsk bakgrund. Haha.
Citera
2022-03-25, 13:28
Medlem
StorStarkochFarligs avatar
Citat:
Har det framkommit att killen är Chilenare? Aftonbladet slutade rätt omgående att skriva om högerexstremism.
Tror du på allvar att en Chilenare inte kan vara högerextremist?
Citera
2022-03-25, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Misseluvanisse
Nej, inte lagt märke till. Däremot reagerade jag över det polisen som medverkade i Efterlysts studio igår berättade.
Detta relativt nya begrepp PDV (pågåend dödligt våld). Att polisen vid en sådan insats inriktar sig på gärningsmannen, och således kliver över brottsoffer..utan att ens hjälpa de skadade.

Förmodligen en adekvat men sorglig strategi för att möta skolskjutare som mycket möjligen kan vara i full färd med att döda fler människor. Dock bör man kanske anpassa sig mer till svenska än amerikanska förhållanden där våra än så länge få fall oftast har utförts med betydligt mindre effektiva vapen
Senast redigerad av Herbert.Spencer 2022-03-25 kl. 13:36.
Citera
2022-03-25, 13:39
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missviolence
Svennar som aldrig kan acceptera att vita svennar kan begå grova brott utan att ha någon utländsk bakgrund. Haha.

Det diskuterades i början av tråden. Har inte läst allt. Skolincidenter verkar endast vara av helylle svenskar.
Citera
2022-03-25, 13:40
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorStarkochFarlig
Tror du på allvar att en Chilenare inte kan vara högerextremist?

suck
Citera
2022-03-25, 13:41
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justtalktrue
Hur långt bak i släktträdet är du , syns inget chilenskt drag hos honom .

Helt jävla otroligt. Jag har inte sett en enda bild av grabben. Några dagar efter brottet snackades det om att han var från Chile.
Citera
2022-03-25, 13:44
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chelseea
Är det endast jag som tyckte att ambulanspersonalen rörde sig så SJUKT långsamt i videon när de lastade in den skadade kvinnan i ambulansen? Helt sjukt! Att de körde in britsen långsamt i bilen och sedan gick istället för sprang kostade kanske henne livet?! De borde ju ha SPRUNGIT!!!

Vad hade hänt om de faktiskt agerat snabbt som attan med att få in henne och iväg henne till sjukhuset undrar man..

Jag reagerade mer på att de krängde med båren och slog emot nåt i ambulansen, så båren skakade till, när de skulle försöka få in den. Det kan inte vara bra att krängas hit och dit på det sättet. BO kan ha varit död då hon lastades in men det pågick fortfarande hjärtkompressioner. F.ö. såg hon fin och väl omstoppad ut, inte som t.ex ett blodigt trafikoffer utan mer som vilken sjuk el. avsvimmad som helst som bärs in i en ambulans. De videotittare som väntat sig något blodigt och otäckt måste ha blivit besvikna av videon. Kränkande kan jag definitivt inte tycka att den är, mer än möjligen för bårbärarna som verkade ganska ovana vid att smidigt och skakfritt hantera en bår med en svårt skadad och tämligen lätt person.
Citera
2022-03-25, 13:51
Medlem
18-åringen var fascinerad av militären och längtade efter att få göra lumpen.

Han mönstrade – bara veckor före dubbelmordet på Malmö latin – men ansågs inte lämpad.

Hans advokat Anders Elison säger att det funnits ”triggerpunkter” i närtid före dådet, men vill inte säga vilka de var.
– Jag vill passa på det svaret, säger han.

https://www.expressen.se/nyheter/18-aringens-bakslag-fore-morden-psykologtestet/
Citera
2022-03-25, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohorsamhet
Breivik gav sig inte på ungdomar för att han själv hade en olycklig ungdom. Han gav sig på en grupp som hade potential att senare i livet nå höga politiska poster. Hans dåd var politiskt motiverat.

Enda likheten är väl att båda hade bra betyg men få vänner?

Kanske kände Fabian sig orättvist behandlad när han nu inte fick så höga betyg som han var van vid och ansåg sig förtjäna medan andra, mer socialt kompetenta (men i hans ögon mindre talangfulla), fick högre betyg.

Gissningsvis har han känt sig utanför under lång tid och byggt upp ett hat inombords… och nu gav lärarna honom något att fokusera sitt hat på.

Han verkar ha försökt bygga en bild av sig själv som någon någon sorts hårding, troligen som ett skydd för sin sociala inkompetens… ritade scary monster, skrev mörka texter, gick omkring i tröja med karateklubbens märke, gymmade och försökte se hård ut… han ville vara någon som folk inte fuckade med. Ville göra lumpen men nekades.

Hade varit bättre om han åkt till Ukraina och blev kanonmat. Då hade han kunnat bli instagramkändis, mediahjälte och dött med hedern i behåll. Istället blev han en feg kvinnomördare.
Jag tycker sin analys sammanfattar bra..Tänkte på det med att åka till krig, finns säkert många där nu med samma bakgrund. Jag är iofs mot krig..
Ja detta är så tragiskt, vet inte vad det var som utlöste - har han berättat att det var betygen?

Det enda är att jag tycker Latinskolan skulle varit mer aktiv i att inkludera vilket de inte verkar ha gjort, men jag vet inte. Alla skolor måste jobba så, inte bara acceptera att nån är i en klass som ingen pratar med, vilket verkar vara så här..
Citera
2022-03-25, 14:18
Medlem
PeterJihadis avatar
Citat:
Det diskuterades i början av tråden. Har inte läst allt. Skolincidenter verkar endast vara av helylle svenskar.

Yxa eller hammare låter som ett svenskt val av vapen.
Citera
2022-03-25, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Det har han nog gjort. Han blev 18 år i dec 2021 så varför har inte skolan gjort något innan då de såg symtomen på att allt inte stod rätt till? Då var han bara 17 år och då hade skolan kunnat kontaktat föräldern eller föräldrarna.

Så här kan det tydligen bli då inte skolan larmade föräldern eller föräldrarna.

Skolans larm för ett år sedan: oroades för skolattentat

Flera gånger slog skolpersonalen larm om 18-åringens märkliga beteende – som antydde att det fanns risk för ett skolattentat.

Trots det hände ingenting.

Bara timmar efter att en lärare återigen uttryckt oro gick eleven till attack.

Redan i andra klass i grundskolan genomgick han en utredning där man konstaterade att han hade drag av en neuropsykiatrisk diagnos, uppger personer med insyn för Aftonbladet.

Han har flera gånger varit aktuell på elevhälsoteamets veckovisa möten där rektor, psykologer och kuratorer medverkar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5G4Rwz/skolattacken-pa-malmo-latin-larmade-for-ett-ar-sedan

Han hade nog bara behövt en eller två kompisar..
Citera
2022-03-25, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterJihadi
Yxa eller hammare låter som ett svenskt val av vapen.
Minns jag rätt slog han första slaget med yxa i höften på första offret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in