Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Orsaken att jag tror det är för att USA säger att Ryssland inte tillfört några nya förband efter invasionen och det finns inget som tyder på att de har tagit ut förband och roterat dem (Ukraina nämner några förband som tagits ur landet efter så mycket förluster att de inte kunnat fungera längre, bland annat ett spetznasförband i Kharkivområdet). Men samtidigt ser man många bilder på tåg med stridsvagnar etc. samt konvojer med blandade fordon som kanske transporterar trupper. Och att Ryssland uppenbart tar in mer trupper eftersom några nu t.ex. vägrat och då blivit avskedade, med de driver det rättsligt att de inte kan bli avskedade då deras regler säger att de inte får strida i ett annat land (Någon sorts inrikestrupper). Så då måste ju dessa trupper och fordon vara till för att komplettera de gamla förbanden?
Det låter troligt att det är så. USA lär ha stenkoll på tillförseln av nya förband eller avtransporterandet av gamla förband. Det är svårt att dölja stora förflyttningar av tunga förband med järnväg.
Men att bara "fylla på" med blandade fordon och personal är vansinne. Vill ryssen göra något rätt får de mobilisera värnpliktiga förband och skicka hela kompletta förband till fronten. Gärna med rejält med repetitionsutbildning. Inte för jag tror det räcker eftersom moralen lär vara närmare absoluta nollpunkten men ändå.
Att fylla på förband skulle jag säga knappt fungerar. Allt militärt är ett lagarbete och för att fungera måste man jobbat och tränat tillsammans för att bygga någon form av gemensam moral och förtroende (inte för att ryssarna tror på det alls men ändå). Att slänga in lite okänd personal med okänd utbildning lite här och där är bara efterblivet. I och för sig är det så som hela den ryska invasionen har genomförts men ändå.
Nu kommer då någon med motargumentet att tillföra reserver lite här och där fungerade i andra världskriget, absolut så gjorde man då. Men då var det personal som precis fått utbildning, som var motiverade och för att man var absolut tvungen att göra det sättet. Även då visste man att effekten man får inte inte stod i proportion till det man lade men nöden har ingen lag. Amerikanerna använde denna metod i Vietnam där alla hade individuella tjänstgöringstider och det var ingen framgångsfaktor.
Så om ryssen gör så nu tyder på ren desperation.
Jag tror inte ryssen klarar det här. De kan säkerligen göra en rejäl offensiv till men den kommer också att köra slut på sig och självdö. De fick inte logistiken att fungera förra gången, varför skall de få den att fungera några veckor senare? Nu har de lägre antal fordon, lägre antal dugliga soldater och färre dugliga befäl. Har de inte klarat sig hittills och fått framgång kommer de knappast klara det med omotiverade och oengagerade värnpliktiga med gamla kunskaper. Definitivt inte mot stridsvana, erfarna och segervissa motståndare.