2022-03-25, 11:06
Medlem
HejaFinlands avatar
det verkar inte komma nya bataljoner till Ukraina utan bara mer trupper och mer fordon helt separat från hela Ryssland. Det verkar som Putin bara fyller på med folk i trupperna som redan är i Ukraina. Ingen får åka hem och vila upp sig och organisera om förbanden med nya soldater, utan det bara dyker upp nya gubbar som skall ta över för de som dog i går. de kanske inte ens har samma träning som den ursprungliga truppen.

Om det är så, så kommer den militära floppen att bli ännu värre, för dessa "nygamla" trupper kommer att vara ännu sämre än de tidigare.
Citera
2022-03-25, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
det verkar inte komma nya bataljoner till Ukraina utan bara mer trupper och mer fordon helt separat från hela Ryssland. Det verkar som Putin bara fyller på med folk i trupperna som redan är i Ukraina. Ingen får åka hem och vila upp sig och organisera om förbanden med nya soldater, utan det bara dyker upp nya gubbar som skall ta över för de som dog i går. de kanske inte ens har samma träning som den ursprungliga truppen.

Om det är så, så kommer den militära floppen att bli ännu värre, för dessa "nygamla" trupper kommer att vara ännu sämre än de tidigare.

Om det stämmer är den mer än katastrof för ryssen. TOTALT omotiverade, uselt utbildade (med gamla rostiga kunskaper) "nya" soldater som skall fylla på i existerande förband som är helt slutkörda...

Lycka till säger jag bara.

Lite hoppas jag att det är så och att Ukrainarna bokstavligen massakrerar dem.

Men, så odugliga kan inte ens ryssarna vara. Det är fan otänkbart att de väljer den lösningen. Det strider mot allt sunt och militärt förnuft att göra så. Ja, ryssen kan inte föra krig men de kan inte sjunkit till den usla nivån att de bara trycker in mer personal lite planlöst i diverse enheter.
Citera
2022-03-25, 11:45
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Om det stämmer är den mer än katastrof för ryssen. TOTALT omotiverade, uselt utbildade (med gamla rostiga kunskaper) "nya" soldater som skall fylla på i existerande förband som är helt slutkörda...

Lycka till säger jag bara.

Lite hoppas jag att det är så och att Ukrainarna bokstavligen massakrerar dem.

Men, så odugliga kan inte ens ryssarna vara. Det är fan otänkbart att de väljer den lösningen. Det strider mot allt sunt och militärt förnuft att göra så. Ja, ryssen kan inte föra krig men de kan inte sjunkit till den usla nivån att de bara trycker in mer personal lite planlöst i diverse enheter.

Orsaken att jag tror det är för att USA säger att Ryssland inte tillfört några nya förband efter invasionen och det finns inget som tyder på att de har tagit ut förband och roterat dem (Ukraina nämner några förband som tagits ur landet efter så mycket förluster att de inte kunnat fungera längre, bland annat ett spetznasförband i Kharkivområdet). Men samtidigt ser man många bilder på tåg med stridsvagnar etc. samt konvojer med blandade fordon som kanske transporterar trupper. Och att Ryssland uppenbart tar in mer trupper eftersom några nu t.ex. vägrat och då blivit avskedade, med de driver det rättsligt att de inte kan bli avskedade då deras regler säger att de inte får strida i ett annat land (Någon sorts inrikestrupper). Så då måste ju dessa trupper och fordon vara till för att komplettera de gamla förbanden?
Citera
2022-03-25, 11:52
Medlem
Så hur fick det med den berömda konvojen på 60 km
Helt pötsligt så fick den massa drivmedel för att röra på sig?
Citera
2022-03-25, 11:58
Medlem
Citat:
Orsaken att jag tror det är för att USA säger att Ryssland inte tillfört några nya förband efter invasionen och det finns inget som tyder på att de har tagit ut förband och roterat dem (Ukraina nämner några förband som tagits ur landet efter så mycket förluster att de inte kunnat fungera längre, bland annat ett spetznasförband i Kharkivområdet). Men samtidigt ser man många bilder på tåg med stridsvagnar etc. samt konvojer med blandade fordon som kanske transporterar trupper. Och att Ryssland uppenbart tar in mer trupper eftersom några nu t.ex. vägrat och då blivit avskedade, med de driver det rättsligt att de inte kan bli avskedade då deras regler säger att de inte får strida i ett annat land (Någon sorts inrikestrupper). Så då måste ju dessa trupper och fordon vara till för att komplettera de gamla förbanden?

Det låter troligt att det är så. USA lär ha stenkoll på tillförseln av nya förband eller avtransporterandet av gamla förband. Det är svårt att dölja stora förflyttningar av tunga förband med järnväg.

Men att bara "fylla på" med blandade fordon och personal är vansinne. Vill ryssen göra något rätt får de mobilisera värnpliktiga förband och skicka hela kompletta förband till fronten. Gärna med rejält med repetitionsutbildning. Inte för jag tror det räcker eftersom moralen lär vara närmare absoluta nollpunkten men ändå.

Att fylla på förband skulle jag säga knappt fungerar. Allt militärt är ett lagarbete och för att fungera måste man jobbat och tränat tillsammans för att bygga någon form av gemensam moral och förtroende (inte för att ryssarna tror på det alls men ändå). Att slänga in lite okänd personal med okänd utbildning lite här och där är bara efterblivet. I och för sig är det så som hela den ryska invasionen har genomförts men ändå.

Nu kommer då någon med motargumentet att tillföra reserver lite här och där fungerade i andra världskriget, absolut så gjorde man då. Men då var det personal som precis fått utbildning, som var motiverade och för att man var absolut tvungen att göra det sättet. Även då visste man att effekten man får inte inte stod i proportion till det man lade men nöden har ingen lag. Amerikanerna använde denna metod i Vietnam där alla hade individuella tjänstgöringstider och det var ingen framgångsfaktor.

Så om ryssen gör så nu tyder på ren desperation.

Jag tror inte ryssen klarar det här. De kan säkerligen göra en rejäl offensiv till men den kommer också att köra slut på sig och självdö. De fick inte logistiken att fungera förra gången, varför skall de få den att fungera några veckor senare? Nu har de lägre antal fordon, lägre antal dugliga soldater och färre dugliga befäl. Har de inte klarat sig hittills och fått framgång kommer de knappast klara det med omotiverade och oengagerade värnpliktiga med gamla kunskaper. Definitivt inte mot stridsvana, erfarna och segervissa motståndare.
Citera
2022-03-25, 12:44
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso

Jag vet inte, det senaste jag hörde var att de delade upp den i mindre delar och placerade sig mer vid sidan om vägen. Kanske har de skickats fram till fronten allt eftersom de förlorat trupper där? Eller har de någon sorts rotation på trupperna inom det frontavsnittet så de turas om att vila i "konvojen" (Som kanske nu är olika så läger istället?) och att strida vid fronten?
Citera
2022-03-25, 13:32
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Jag tror däremot att om några kemiska vapen kommer till användning, så är det väst i sin desperation kommer att slänga några kemikalier för att få Ryssland att framstå som boven. Samma sak gjorde ni i Syrien.
Vad tror du?
Du tror på fullt allvar att någon inbillar sig att väst behöver något sådant för att få Putin att framstå som en bov?

Invasion, terror bombning och att skjuta på obeväpnade civila är inte tillräckligt illa?
Citera
2022-03-25, 13:40
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Jag misstänker att den till stora delar innehöll utrustning som skulle användas efter att Kiev intagits. Så de fick slå dank på vägen och vänta på detta. Sedan delade de upp sig och fortsätter att vänta. Eventuellt använder utrustningen på annat håll.

Jag är lite skeptisk till alla rapporter om brist på mat och bränsle. De har uppenbarligen gott om artilleri ammo. Så logistiken fungerar.

Jag tror det är farligt att underskatta Ryssarna. Om vi vill tro att de har problem så är det lätt att lura i oss att de också har det. Det är inte så jättesvårt att köra fram ett par tankbilar och lite mat.
Citera
2022-03-25, 13:48
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Det låter troligt att det är så. USA lär ha stenkoll på tillförseln av nya förband eller avtransporterandet av gamla förband. Det är svårt att dölja stora förflyttningar av tunga förband med järnväg.

Men att bara "fylla på" med blandade fordon och personal är vansinne. Vill ryssen göra något rätt får de mobilisera värnpliktiga förband och skicka hela kompletta förband till fronten. Gärna med rejält med repetitionsutbildning. Inte för jag tror det räcker eftersom moralen lär vara närmare absoluta nollpunkten men ändå.

Att fylla på förband skulle jag säga knappt fungerar. Allt militärt är ett lagarbete och för att fungera måste man jobbat och tränat tillsammans för att bygga någon form av gemensam moral och förtroende (inte för att ryssarna tror på det alls men ändå). Att slänga in lite okänd personal med okänd utbildning lite här och där är bara efterblivet. I och för sig är det så som hela den ryska invasionen har genomförts men ändå.

Nu kommer då någon med motargumentet att tillföra reserver lite här och där fungerade i andra världskriget, absolut så gjorde man då. Men då var det personal som precis fått utbildning, som var motiverade och för att man var absolut tvungen att göra det sättet. Även då visste man att effekten man får inte inte stod i proportion till det man lade men nöden har ingen lag. Amerikanerna använde denna metod i Vietnam där alla hade individuella tjänstgöringstider och det var ingen framgångsfaktor.

Så om ryssen gör så nu tyder på ren desperation.

Jag tror inte ryssen klarar det här. De kan säkerligen göra en rejäl offensiv till men den kommer också att köra slut på sig och självdö. De fick inte logistiken att fungera förra gången, varför skall de få den att fungera några veckor senare? Nu har de lägre antal fordon, lägre antal dugliga soldater och färre dugliga befäl. Har de inte klarat sig hittills och fått framgång kommer de knappast klara det med omotiverade och oengagerade värnpliktiga med gamla kunskaper. Definitivt inte mot stridsvana, erfarna och segervissa motståndare.
Ukraina använder också personer efter några dagar med träning.

Det är förstås en jäkla skillnad i motivation. Ukraina slåss för att överleva och kan inte fly och åka hem. Ryska soldater försöker överleva genom att undvika att slåss. Befäl som pressar fram soldaterna på fronten råkar ut för "olyckor".
Citera
2022-03-25, 13:49
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akvifer
Ryskt marininfanteri i all ära, men nu har ryssarna har skickat in tungviktarna; "the Scooby Doo Regiment"

https://www.youtube.com/channel/UCcvfHa-GHSOHFAjU0-Ie57A/community?lb=UgkxGVq65Llj7md5JQwYMn3foj96Aa6hWlfV

Inte precis bilden Ryssland vill projicera tror jag

Citat:
Dör av skratt

Inget större fel på UAZ-452. Den tillverkas fortfarande i olika varianter och motsvarar väl närmast i Sverige Volvo Valp-familjen.
Citera
2022-03-25, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Inget större fel på UAZ-452. Den tillverkas fortfarande i olika varianter och motsvarar väl närmast i Sverige Volvo Valp-familjen.

volvon var i tjänst till till mitten av 70 talet. Så då är Uazen lika "bra" som nått som fanns för 50 år sen. Härligt..
Citera
2022-03-25, 15:07
Medlem
Citat:

Om du har tid, kolla genom denna video https://www.youtube.com/watch?v=sAU5cgBGcUk&ab_channel=TheArchCast ca 30 minuter lång.

Om det som sägs stämmer är det inte speciellt konstigt att det går dåligt för ryssarna, eller iallafall inte som planerat. Mycket intressant: en rysk battalion har ca 50% "professionella" soldater, dvs, skrivit på kontrakt för x antal år. Medan resterande 50% är värnpliktiga, som regel har de usel moral, dålig träning osv, de sätter man att försvara garnisonerna.

Hur kul är det att anfalla när man vet att hälften av ens grupp sitter o chillar i garnisonen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in