2022-10-04, 18:43
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Ja vilken bra idé! Då kan ju 2 miljoner ryssar storma över bron från fastlandet mot Krim.
Dem har inget val, de kommer bli jobbigt då om dom bara har bron att åka över. De måste ju ändå skydda Krim
Citera
2022-10-04, 18:44
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Om Ryssland väntar så länge innan de ”slåss på allvar” kommer Ukraina kunna skjuta sönder Kerchbron så då får Ryssarna simma över…
Ja då blir de tufft men Ukraina har alltid haft möjligheterna och chansen att spränga bron men de kan vara bra att låta den vara så att Nato kan lättare spåra vad dom för över till Krim.
Citera
2022-10-04, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
När Ukraina når Krim så kommer Ryssland fullt ut mobilisera, Alla ryssar tycker att Krim är rysk mark då blir det inga problem med motivation.
Du glömde skriva att: och därmed kommer floppen bli ännu större. Ryssarna inte bara förlorade sin professionella armé men därefter lyckades de jaga 300.000 män i arbetsför ålder in i döden utan någon framgång alls.

Tänkte bara styra in det lite mer On topic. Varsågod 😇
Citera
2022-10-04, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Snacka om otur …. “Getting a drone overhead when giving head”

Lite humor när Putin talar om det dekadenta väst och hur vi är homon och homoälskare. Så är det ryska soldater som idkar könsumgänge och får en granat i skallen...
Citera
2022-10-04, 18:52
Medlem
Citat:
Ja då blir de tufft men Ukraina har alltid haft möjligheterna och chansen att spränga bron men de kan vara bra att låta den vara så att Nato kan lättare spåra vad dom för över till Krim.

Nej Ukraina har inte haft möjlighet att förstöra den. Den är utom räckhåll för artilleri, den ammunition man fått till HIMARS, Tochka U och det vore självmord att attackera den med flyg i nuläget. Står Ukraina på gränsen till Krim skulle det förändras. Sprängs bron kommer Ryssland inte att kunna föra över något tungt materiel till Krim.
Citera
2022-10-04, 18:54
Medlem
Citat:
När Ukraina når Krim så kommer Ryssland fullt ut mobilisera, Alla ryssar tycker att Krim är rysk mark då blir det inga problem med motivation.

Självklart. Det är det som är planen. Låta 300 000 till av sina landsmän dö medan man förlorar de fyra övriga provinserna och vattenförsörjning till Krim.

Sen jävlar slår man till!
Citera
2022-10-04, 18:59
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Om Ryssland inte har några fungerande kärnvapen, tror du inte Usa hade stått på deras gräns en dag efter dom fick reda på det.
Av vilken anledning?

Bara för att vissa svagsinta personer tycker att putin är fräsig så betyder det inte att resten av världen är som ryssland.
Kolonialkrig är lite omodernt i övriga världen. T.o.m. Modi fick lov att ta putin lite i örat och försöka förklara hur saker funkar på 2000-talet.

Mvh
Citera
2022-10-04, 19:02
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Finns en del obehagliga filmer på bla twitter men det är inte hundratals soldater och det är mest utbrända civila fordon. Vi har heller inte sett så mycket bilder (än åtminstone) på erövrade fordon från Lyman. Om Ryssland hade ca 2000 soldater kvar i Lymanområdet som det sades verkar majoriteten ha tagit sig ut oskadda med intakt utrustning.

Jag skulle säga att reguljära ukrainska förband är extremt disciplinerade vad gäller vad vi får se. Det är typiskt sett bilder/filmer när man river mer ryska flaggor eller poserar vid vägskyltar. Jag tror detta är medvetna och godkända offentliggöranden. Saknas nästan helt döda ryssar eller krigsfångar. Dom filmer vi ser på krigsfångar och döda ryssar är nästan uteslutande från utländska frivilliga eller territorialförband. Jag tror alltså att vi inte ska bedöma hur ryska återtågen sker utifrån vad vi ser på twitter. Det som får mig att tro att det rör sig om totala sammanbrott är Ukrainas anfallstempo. Skulle Ryssland genomföra ordnad reträtt skulle man försörja fienden med mineringar och eldöverfall i syfte att huvudstyrkan ska hinna förbereda nya ställningar. Ser inget som tyder på att ryssen agerar så
Citera
2022-10-04, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Jag skulle säga att reguljära ukrainska förband är extremt disciplinerade vad gäller vad vi får se. Det är typiskt sett bilder/filmer när man river mer ryska flaggor eller poserar vid vägskyltar. Jag tror detta är medvetna och godkända offentliggöranden. Saknas nästan helt döda ryssar eller krigsfångar. Dom filmer vi ser på krigsfångar och döda ryssar är nästan uteslutande från utländska frivilliga eller territorialförband. Jag tror alltså att vi inte ska bedöma hur ryska återtågen sker utifrån vad vi ser på twitter. Det som får mig att tro att det rör sig om totala sammanbrott är Ukrainas anfallstempo. Skulle Ryssland genomföra ordnad reträtt skulle man försörja fienden med mineringar och eldöverfall i syfte att huvudstyrkan ska hinna förbereda nya ställningar. Ser inget som tyder på att ryssen agerar så

Vi har nog helt enkelt olika uppfattning om hur mycket av förlusterna som har dokumenterats och lagts upp på sociala medier vid reträtterna. Jag menade inte att det var en ordnad reträtt i den bemärkelse du menar, bara att jag tror att huvuddelen av soldaterna tog sig ut intakta och även tyngre materiel i fallet Lyman. Huruvida man har fått med sig tyngre materiel i Kherson lär vi bli varse närmaste dagarna när bilder dyker upp.
Citera
2022-10-04, 19:55
Medlem
Citat:
Vi har nog helt enkelt olika uppfattning om hur mycket av förlusterna som har dokumenterats och lagts upp på sociala medier vid reträtterna. Jag menade inte att det var en ordnad reträtt i den bemärkelse du menar, bara att jag tror att huvuddelen av soldaterna tog sig ut intakta och även tyngre materiel i fallet Lyman. Huruvida man har fått med sig tyngre materiel i Kherson lär vi bli varse närmaste dagarna när bilder dyker upp.
Jo, men förutsättningarna är inte helt optimala att få med sig tyngre materiel över Dnipro tillbaka mot Krim. Min gissning är att när väl Kherson faller blir det oordnad panikflykt och var man för sig själv får simma hemåt…
Citera
2022-10-04, 20:28
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Självklart. Det är det som är planen. Låta 300 000 till av sina landsmän dö medan man förlorar de fyra övriga provinserna och vattenförsörjning till Krim.

Sen jävlar slår man till!
Det är nog inte planen men det är så det kommer bli
Citera
2022-10-04, 20:39
Medlem
Ny runde med våpen og systemer fra USA. 4 HIMARS leveres umiddelbart.

Også flere 155mm RAAM granater(Remote Anti-Armor Munition) disse sprer ut 9 miner pr granat, og ble brukt med suksess når russerne prøvde å trekke seg ut ved Lyman.

https://twitter.com/IAPonomarenko/status/1577351006672850945
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in