2022-03-24, 11:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Det finns ingen som tycker synd om GM möjligtvis dennes anhöriga, läs kommentarerna på hans sociala medier.

Han kommer garanterat inte få livstid.

Jag tycker synd om gm i viss mån.

Tycker inte han borde få komma ut förrän om 20 år, men vågar inte sätta pengar på att det blir livstid. Ska bli intressant att se hur det slutar.
Senast redigerad av BoHansson 2022-03-24 kl. 11:14.
Citera
2022-03-24, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 01maj2021
Okej förlåt lite om jag kanske är lite okunnig Haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag,

Men hade en person fått livstids fängelse eller fängelse 18 år eller nåt sånt, så hade denne knappast vara ute på permission efter något år. Då sitter man väl på anstalt en fjärdedel av sitt straff (enlig lagen) innan man kan beviljas permission. Naturligtvis ska de då inte finnas allt för höga risker när det är dags för permissioner.

Permission
"- minst en fjärdedel av strafftiden, dock minst två månader, har avtjänats, och
- det inte finns en påtaglig risk för att den intagne kommer att begå brott, undandra sig straffets fullgörande eller på annat sätt missköta sig"

Men när det kommer till rättspsykiatrisk vård, så har man inte gemensam regel på när en permission ska ansökas till Förvaltningsrätten och så. Allt sker individuellt och en som har begått rätt så allvarliga brott kan efter relativt kort tid vara ute med personal på sjukhusområdet utanför vårdinrättningen.

Och ibland tenderar chefsöverläkaren att ansöka om frigång (egen utevistelse utanför vårdinrättningens byggnad, men inom sjukhusområdet) relativ kort tid efter att ett grovt brott har skett.

I fallet med dubbelmördaren (transpersonen) i Hjo som den 8 mars 2020 dödade båda sina föräldrar i föräldrarnas bostad, så fick GM rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. Tingsrättsdomen kom i september 2020.

Först i februari 2021, alltså bara 5 månader efter tingsrättsdomen, så lämnade chefsöverläkaren in en ansökan till Förvaltningsrätten om frigång, men fick fet avslag av Förvaltningsrätten. Men nu i februari 2022, ett år efter avslaget, så fick chefsöverläkaren igenom sin ansökan om frigång.

Dubbelmord är grovt brott och hade man fått fängelse, så hade man väl knappast fått gå ut på egentid efter 2 år?

Naturligtvis gör man riskbedömning inom rättspsykiatrisk vård, men jag menar mer att rättspsykiatriska vården ibland tenderar att ge frigång eller promenad med personal relativt kort tid från att domen om ett grovt brott skett.

Och ett annat fall är mordet i Tibro, där en man fick rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning, då han dödade sin mamma. Han greps för mordet, då det hände i maj 2016. Under 2020 fick han öppen rättspsykiatrisk vård och får alltså vistas ute i samhället som alla andra. Han har egen lägenhet och har sysselsättning och har öppen rättspsykiatrisk vård, då det blir kontroller av psykiatrin att han sköter sig.

Hade han fått fängelse, hade han knappast släppts ut efter 4 år.

Finns såklart patienter som vårdas år efter år utan någon egentlig vårdbehov (då kommunen vägrar betala plats).

Naturligtvis gör man hela tiden riskbedömning och i fallet med Fabian (Malmö Latin), så vet vi ju inte hur det slutar, jag menar bara att det kan finnas risker med att få rättspsykiatrisk vård. Vill man hålla en person borta från samhället under en mycket lång tid i sträck, så är det fängelse att föredra.

Sen kan rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning ses som en "livstidsdom", då Förvaltningsrätten kan förlänga vården gång på gång. Rättspsykiatrisk vård kan i vissa fall ses som "verklig livstidsdom", då man kan hålla denne inom rättspsykiatrin resten av dennes liv om så krävs.

Det är ju kriminalvårdsstyrelsen som bestämmer när man (dömd för mord) får sin första lufthålspermission. Det finns säkert lite praxis och "tumregler" som säger vad som krävs för att få permission och utefter hur lång tid man kan få det, men i övrigt görs individuella bedömningar. Och svar på din fråga: Jo, man kan få permission relativt kort tid efter att man dömts för Mord. Lotta Rudholms mördare fick permission efter bara 2 år och Helge Fossmo fick det efter ca 3 år. Så även där har du fel!

Du verkar inte riktigt förstå syftet med rättspsykiatrisk vård. Döms man till RPV så är ju fokus på vården. Det finns ju en anledning till att det finns ett uttryckligt förbud mot att döma allvarligt psykiskt störda personer till fängelse. Givetvis så är det en viktig del av behandlingen och rehabiliteringen att få vara ute i samhället, interagera med andra människor och "lära sig" att göra sådana ärenden som alla måste göra (t ex handla, gå till frisören, besöka myndigheter osv).

Du lever även i tron om att dessa permissioner skulle vara någon slags lyx. Här snackar vi oftast om några få timmar, med ett X antal skötare/kriminalvårdare i släptåg. Oftast vet du inte föräns samma dag att du skall ut på permission. Platserna man skall besöka och aktiviteterna man skall göra måste man ansöka om, och har man tur så beviljas något av detta. Det är heller inte särskilt ovanligt (både i Kriminalvården och rättspsykiatrin) att intagna på permissioner får så mycket ångest av att vara ute bland massa folk, så att man därför inte använder hela den beviljade tiden eller ibland t.o.m avbryter permissionen.
Citera
2022-03-24, 12:34
Medlem
Mongoprofetens avatar
Kanske i USA, däremot inte i Sverige. Sveriges rättssystem är ett skämt, och kommer alltid att vara ett skämt. Han är ute innan han ens hinner fylla 25. Om han ens får ett fängelsestraff d.v.s.

Du lutar nog snarare mot sluten ungdomsvård, med möjlighet till permission lite då och då.
Citera
2022-03-24, 13:12
Medlem
Tyvärr inte ty det hörs redan gråtvalts runt honom, han är 18 alltså "barnet" i mångas ögon och kvinnorna var äldre - dvs ingen empati som man brukar ha när yngre pålägskalv skadas
Citera
2022-03-24, 14:06
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Det är möjligt att han får livstid, men det betyder knappast att han kommer sitta inne resten av livet. Troligen ute igen innan han fyllt 40.
Ja hur länge en livstidsdömd får sitta beror ju som sagt på olika saker t ex hur stor dom bedömer risken för återfall bland annat. Den stora frågan i den här tråden är ju dock hur stor chans/risk det är att han faktiskt döms till livstid.
Citera
2022-03-24, 18:09
Medlem
sunessensommars avatar
Givet den lagändring som trädde i kraft 2 januari i år ser jag inte annat än att han döms till livstids fängelse eller, vid händelse av allvarlig psykisk störning, rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. Som jag läser lagtext och förarbeten ser jag inte heller att frågan om livstid (om nu allvarlig psykisk störning inte förelåg/föreligger) kommer att prövas av HD i detta fall.

Är någon av annan åsikt lyssnar jag gärna så länge åsikten i fråga underbyggs av juridisk argumentation utifrån gällande lagstiftning.
Citera
2022-03-24, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Kanske i USA, däremot inte i Sverige. Sveriges rättssystem är ett skämt, och kommer alltid att vara ett skämt. Han är ute innan han ens hinner fylla 25. Om han ens får ett fängelsestraff d.v.s.

Du lutar nog snarare mot sluten ungdomsvård, med möjlighet till permission lite då och då.

Kan myndiga ens få sluten ungdomsvård efter lagändringen?
Citera
2022-03-24, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Kan myndiga ens få sluten ungdomsvård efter lagändringen?

Ja mellan 18-21 kan du fortfarande få sluten ungdomsvård om det finns särskilda skäl för det.

Men det får bara dömas ut om det kan anses tillräckligt ingripande med hänsyn till brottslighetens straffvärde och art.

Med tanke på att vi högst troligt talar om straffvärde på livstids fängelse och att det handlar om mord är ungdomsvård inte på något sätt en möjlighet.

Dock med reservation för att vi fortfarande inte vet allt relevant om fallet.
Det kan vara så att det finns massor av förmildrande omständigheter som inte framkommit ännu och att det slutar med att handla om 2fall av dråp med betydligt lägre straffvärde.
Personligen tror jag inte det kommer ske, men innan man har all information är det väldigt svårt att sia om hur ett fall slutar.
Just nu är polis och åklagare förtegna med detaljer och det saknas väldigt mycket i pusslet innan åtal.
Citera
2022-03-24, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Givet den lagändring som trädde i kraft 2 januari i år ser jag inte annat än att han döms till livstids fängelse eller, vid händelse av allvarlig psykisk störning, rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. Som jag läser lagtext och förarbeten ser jag inte heller att frågan om livstid (om nu allvarlig psykisk störning inte förelåg/föreligger) kommer att prövas av HD i detta fall.

Är någon av annan åsikt lyssnar jag gärna så länge åsikten i fråga underbyggs av juridisk argumentation utifrån gällande lagstiftning.

Med det vi vet idag delar jag din uppfattning. Dock kan det så klart framkomma förmildrande omständigheter som avsevärt påverkar straffvärdet även om jag finner det osannolikt.

När det gäller HD tror jag dock att de kommer ta upp fallet om det överklagas till HD om inget annat liknande fall hinner först.
Att sätta prejudikat och pröva ny lagstiftning är HDs primära uppgift och här har lagen ändrats och då är det lämpligt att HD ger sin syn på ändringen.
Citera
2022-03-25, 09:42
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Med det vi vet idag delar jag din uppfattning. Dock kan det så klart framkomma förmildrande omständigheter som avsevärt påverkar straffvärdet även om jag finner det osannolikt.

När det gäller HD tror jag dock att de kommer ta upp fallet om det överklagas till HD om inget annat liknande fall hinner först.
Att sätta prejudikat och pröva ny lagstiftning är HDs primära uppgift och här har lagen ändrats och då är det lämpligt att HD ger sin syn på ändringen.
Det är helt riktigt som du säger att det gäller utifrån vad som är känt just nu. Håller det dock som mycket osannolikt att det tillkommer omständigheter som förändrar det, vilket du också är inne på, men uteslutet är det så klart inte.

Däremot är jag oenig vad gäller prövning i HD. Om vi bortser från den högst potentiella situationen att TR eller HovR begår något rättegångsfel eller dylikt och fokuserar på en prövning i sak ser jag inte här och nu vad som skulle motivera en sådan

Att lagstiftning är ny är ju i sig inte någon grund för prövningstillstånd i HD, utan deras prövning behöver vara av vikt för rättstillämpningen för att sådant tillstånd ska ges. Naturligtvis går inte det första fallet som prövas enligt varje ny lag upp till HD så länge det bara överklagas dit.

Jag ser lagtexten i fråga och förarbetena bakom densamma som helt klara vad gäller ett fall som detta utifrån vad som nu är känt. Visst är det så att det jämfört med ovan är mer sannolikt att här kan tillkomma någon omständighet som gör att det blir något grumligare, men även här betraktar jag i nuläget den sannolikheten som liten.

Vad i lagtexten (inklusive förarbeten) och/eller kända omständigheter i fallet menar du tyder på att ett prejudikat skulle behövas? Försöket absolut inte vara dryg här utan undrar genuint, det kan mycket väl tänkas att du har noterat något som jag har missat.
Citera
2022-03-25, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Det är helt riktigt som du säger att det gäller utifrån vad som är känt just nu. Håller det dock som mycket osannolikt att det tillkommer omständigheter som förändrar det, vilket du också är inne på, men uteslutet är det så klart inte.

Däremot är jag oenig vad gäller prövning i HD. Om vi bortser från den högst potentiella situationen att TR eller HovR begår något rättegångsfel eller dylikt och fokuserar på en prövning i sak ser jag inte här och nu vad som skulle motivera en sådan

Att lagstiftning är ny är ju i sig inte någon grund för prövningstillstånd i HD, utan deras prövning behöver vara av vikt för rättstillämpningen för att sådant tillstånd ska ges. Naturligtvis går inte det första fallet som prövas enligt varje ny lag upp till HD så länge det bara överklagas dit.

Jag ser lagtexten i fråga och förarbetena bakom densamma som helt klara vad gäller ett fall som detta utifrån vad som nu är känt. Visst är det så att det jämfört med ovan är mer sannolikt att här kan tillkomma någon omständighet som gör att det blir något grumligare, men även här betraktar jag i nuläget den sannolikheten som liten.

Vad i lagtexten (inklusive förarbeten) och/eller kända omständigheter i fallet menar du tyder på att ett prejudikat skulle behövas? Försöket absolut inte vara dryg här utan undrar genuint, det kan mycket väl tänkas att du har noterat något som jag har missat.

Om jag får svara åt Aramir2 skulle jag säga att det som SKULLE KUNNA vara av prejudikatvärde är frågor som:

1. Kan den "låga åldern" i sammanhanget anses som en förmildrande omständighet som skulle kunna göra att man t ex dömer till 18 års fängelse istället för livstid? För i och med att personen fyllt 18 år så har den precis passerat gränsen för när livstids fängelse kan utdömas. Skulle man då kunna anse denna åldern som mer förmildrande än om han hade varit t ex 19 eller 20 år?

2. När kan/skall det anses som särskilda skäl att döma till sluten ungdomsvård, trots att personen fyllt 18 år?
Citera
2022-03-25, 17:13
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Om jag får svara åt Aramir2 skulle jag säga att det som SKULLE KUNNA vara av prejudikatvärde är frågor som:

1. Kan den "låga åldern" i sammanhanget anses som en förmildrande omständighet som skulle kunna göra att man t ex dömer till 18 års fängelse istället för livstid? För i och med att personen fyllt 18 år så har den precis passerat gränsen för när livstids fängelse kan utdömas. Skulle man då kunna anse denna åldern som mer förmildrande än om han hade varit t ex 19 eller 20 år?

2. När kan/skall det anses som särskilda skäl att döma till sluten ungdomsvård, trots att personen fyllt 18 år?

Jag har väldigt svårt att se att HD:s vägledning skulle behövas för att klargöra rättsläget i de frågorna utifrån (vad som nu är känt om) omständigheterna i det aktuella fallet. Att det är tydligt att 18-åringar nu kan dömas till livstids fängelse torde stå helt klart. Specifikt angående dina frågor ovan vill jag mena att svaret på dem också är klart utifrån prop. 2021/22:17 som ligger till grund för lagen.

1. I propositionen sägs följande (s. 36 f.).
Det kommer emellertid även fortsättningsvis finnas möjligheter att beakta den tilltalades ålder vid straffmätningen för allvarlig brottslighet. I de fall den tilltalades handlade har stått i samband med hans eller hennes bristande utveckling, erfarenhet eller omdömesförmåga finns det en skyldighet att, i enlighet med 29 kap. 3 § första stycket 3 brottsbalken, beakta den omständigheten i mildrande riktning vid bedömningen av brottslighetens straffvärde. Utrymmet att beakta bl.a. denna förmildrande omständighet har vidgats genom 2010 års straffmätningsreform (se prop. 2009/10:147 Skärpta straff för allvarliga våldsbrott m.m. s. 26–30). Den hittillsvarande ordningen medför att det normalt sett inte finns anledning att tillämpa den aktuella strafflindringsgrunden då den till viss del tar sikte på samma omständigheter som den generella ungdomsreduktionen (jfr NJA 2000 s. 314). I likhet med vad utredningen, Hovrätten för Västra Sverige, Helsingborgs tingsrätt, Malmö tingsrätt, Uppsala tingsrätt, Åklagarmyndigheten och Linnéuniversitetet bedömer kan det dock förmodas att den bestämmelsen kommer att tillämpas oftare i de fall den tilltalades ungdom inte i allmänhet ska beaktas vid straffmätningen. En sådan utveckling bör inte, som Uppsala tingsrätt befarar, riskera att påverka förutsebarheten och enhetligheten i praxis negativt. Domstolen ska fortfarande enligt den grundläggande straffmätningsbestämmelsen bestämma straffet med beaktande av intresset av en enhetlig rättstillämpning (jfr prop. 2009/10:147 s. 28). För att den aktuella strafflindringsgrunden ska tillämpas ska det, som framhålls av Åklagarmyndigheten, även fortsättningsvis krävas att den unga lagöverträdarens utveckling, erfarenhet eller omdömesförmåga varit bristande jämfört med andra i samma ålder och att det funnits en samband mellan denna brist och brottet (samma prop. s. 45).
De meningar jag har markerat i fetstil är enligt mig särskilt relevanta. Jag har väldigt svårt att se att det ska kunna vara otydligt om straffvärdet ska kunna bedömas vara lägre än normalt på grund av den tilltalades ålder i ett fall av (1) två mord och där (2) den tilltalade inte befinner sig på vad som i princip är ett förskolebarns nivå av mentala kapacitet. Enligt mig bör det vara uteslutet.

2. I propositionen sägs följande (s.45).
Sammanfattningsvis anser regeringen att särbehandlingen av unga myndiga lagöverträdare vid påföljdsvalet bör slopas helt och inte, som Malmö tingsrätt och Stockholms universitet (Juridiska fakultetsnämnden) ger uttryck för, avgränsas utifrån brottets allvar. Kravet på särskilda skäl för att döma lagöverträdare i åldersgruppen 18–20 år till fängelse bör alltså tas bort och påföljdsvalet för den åldersgruppen som utgångspunkt ske utifrån samma regelverk som för andra myndiga lagöverträdare.
Vidare sägs även följande (s. 47).
Även ungdomsvård bör som huvudregel endast tillämpas som påföljd beträffande brottslighet som begåtts före det att den unge fyllt 18 år. Eftersom det förekommer att personer som har fyllt 18 år kan vara föremål för åtgärder enligt socialtjänstlagen och lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga bör det, som Påföljdsutredningen och Åklagarmyndigheten föreslår, emellertid finnas en möjlighet att döma den som begått ett brott efter det att han eller hon fyllt 18 år till ungdomsvård, även om det bör ske med restriktivitet. På så vis ges möjlighet för socialtjänsten att inom ramen för påföljdssystemet stödja ungdomar i åldersgruppen 18–20 år. Ibland kan det nämligen framstå som lämpligast att låta pågående vårdinsatser mot den tilltalade enligt socialtjänstlagen eller lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga fortgå utan avbrott under förutsättning att åtgärderna framstår som tillräckligt ingripande (jfr SOU 2012:34 band 3 s. 820–822). Den som har begått brott efter det att han eller hon fyllt 18 år bör därför få dömas till ungdomsvård om det finns särskilda skäl för det.
För mig framstår det som tydligt vad som avses med särskilda skäl och att sådana såvitt känt inte föreligger i detta fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in