Citat:
Jag tror han kommer få ett rätt lindrigt straff. En massa snyft och kink om hur synd det är om honom och de anhöriga till offren är det ABSOLUT INGEN som ägnar en tanke. Det blir buhu buhu och stackars GM! Är jag bitter? En smula MEN jag är ju SUPERLYCKLIG att jag inte är anhörig till offren.
Allt hänger på om han anses som allvarlig psykisk störd eller inte. Även om han inte är allvarlig psykisk störd, så kommer inte fängelsestraffet sänkas så värst mycket tror jag, om det handlar om mord i två fall. Ett mord är 16 års fängelse utan några förmildrande eller försvårande omständigheter. Att man dödat mer än en person borde rimligtvis vara försvårande omständighet. Då är man vid 18 år eller livstid.
Som förmildrande omständighet kan väl vara hans psykiska störning, men har svårt att tro att den kommer sänka sådär mycket. Kommer knappast gå under 10 års fängelse.
Idag så finns inte ungdomsrabatt längre för 18 åringar, så det innebär att 18 åringar ska dömas som en 21-åring, alltså som en vuxen.
Ren gissning, så kan det kanske landa på 18 års fängelse (om de tänker att psykiska störningen, som inte är allvarlig, påverkat straffvärde att det inte ska vara livstids fängelse). Eller så landar det på 16 år. Men har lite svårt att tro att man understiger 16 år (som egentligen är praxis för 1 mord).
Skulle han ha en allvarlig psykisk störning, så blir det rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. Men problemet här om han får rättspsyk, är att risken är stor att han kan få ha egen frigång (promenad på sjukhusområdet utanför vårdavdelningens byggnad, men inom sjukhusområdet, utan personals närvaro) efter nåt år.
Tydligt exempel är dubbelmördaren i Hjo, trans person som dödade båda sina föräldrar 2020 som fick rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning, har nu - 2 år senare fått gå ensam utan personal utanför rättspsyk-byggnaden, men måste hålla sig inom sjukhusområdet.
Och då ska vi komma ihåg att mord i 2 fall ger väldigt högt fängelsestraff om man hade fått fängelse, och knappast får man gå ut själv efter nåt år på anstalt.
Skulle han Fabian från Malmö Latin få rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning, så kan risken vara rätt stor att han skrivs ut i öppenvård efter några år, alltså vistas ute i samhället efter kanske 3 år. Allt är individuellt. Risken är stor att han då kan få gå på promenad ute i stan bland vanligt folk tillsammans med rättspsykiatrins personal efter några veckor eller nån månad från att han dömts.
Vill man hålla honom inne länge i sträck, så är fängelse att föredra.
Ytterligare nackdel med rättspsyk är att man får ha tillgång till internet och fri tillgång till avdelnings telefon utan kontroll
Senast redigerad av 01maj2021 2022-03-23 kl. 15:46.
Senast redigerad av 01maj2021 2022-03-23 kl. 15:46.