Citat:
Ursprungligen postat av
Aramir2
Med det vi vet idag delar jag din uppfattning. Dock kan det så klart framkomma förmildrande omständigheter som avsevärt påverkar straffvärdet även om jag finner det osannolikt.
När det gäller HD tror jag dock att de kommer ta upp fallet om det överklagas till HD om inget annat liknande fall hinner först.
Att sätta prejudikat och pröva ny lagstiftning är HDs primära uppgift och här har lagen ändrats och då är det lämpligt att HD ger sin syn på ändringen.
Det är helt riktigt som du säger att det gäller utifrån vad som är känt just nu. Håller det dock som mycket osannolikt att det tillkommer omständigheter som förändrar det, vilket du också är inne på, men uteslutet är det så klart inte.
Däremot är jag oenig vad gäller prövning i HD. Om vi bortser från den högst potentiella situationen att TR eller HovR begår något rättegångsfel eller dylikt och fokuserar på en prövning i sak ser jag inte här och nu vad som skulle motivera en sådan
Att lagstiftning är ny är ju i sig inte någon grund för prövningstillstånd i HD, utan deras prövning behöver vara av vikt för rättstillämpningen för att sådant tillstånd ska ges. Naturligtvis går inte det första fallet som prövas enligt varje ny lag upp till HD så länge det bara överklagas dit.
Jag ser lagtexten i fråga och förarbetena bakom densamma som helt klara vad gäller ett fall som detta utifrån vad som nu är känt. Visst är det så att det jämfört med ovan är mer sannolikt att här kan tillkomma någon omständighet som gör att det blir något grumligare, men även här betraktar jag i nuläget den sannolikheten som liten.
Vad i lagtexten (inklusive förarbeten) och/eller kända omständigheter i fallet menar du tyder på att ett prejudikat skulle behövas? Försöket absolut inte vara dryg här utan undrar genuint, det kan mycket väl tänkas att du har noterat något som jag har missat.