2022-03-25, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Jag hoppas slippa att behöva gå från SD till Vänsterpartiet i nästa val.

Pest eller kolera
Citera
2022-03-25, 01:59
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuckshotBill
Vad man nu ska ha stridsvagnar till framöver. Eldöverfall kanske.
Stridsvagnar som inte är ryska inte har arabisk besättning fingerar fortfarande.
Det sämsta är naturligtvis ryska eller kinesiska stridsvagnar med araber i.

Angående topic så är allt som skjuter sönder russo-mongolerna bra.
Ett vapen som dödar en ryss är ett bra vapen.

Förövrigt köper gärna Ryssland israeliska drönare så ryssbotarna och Larz Bernsen i denna tråd ska bara hålla käft.
Hycklare.
Senast redigerad av Slackoff 2022-03-25 kl. 02:01.
Citera
2022-03-25, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Att museistridsvagnar skulle börja köra runt på Gotland är osannolikt i sig. 5000 stycken av dessa museiföremål finns inte ens.
Tanken var ett enkelt robust fordon med modern pipa och modern ammo i mängder. Så gjorde ryssarna i wwII mot Tyskland. Blir kanske så i framtiden med alla billiga och effektiva drönare.
Citera
2022-03-25, 08:52
Medlem
varfors avatar
NATO-kompatibel innebär väl endast att det är produkter som är anpassade för deras logistik/kommunikations-system och dyl, dvs. en standard.
Då många av de länder vi samarbetar med i div. insatser också anv. den standarden kan man anv. varandras logistikkedjor och det blir då billigare för samtliga.
Hade någon annan standard varit mer spridd bland de länder vi oftast samarbetar och övar med hade vi valt att köpa in vapen och ammunition med den standarden.

Vad gäller val av tillverkare närmare oss geografiskt känns det som att det existerande alternativet är Nexter. Ett europeiskt alternativ, de är helägd av franska staten och har 120mm saboter.

Samtliga alternativ med utarmat uran går ju fetbort, Gröna Khemererna och deras kolportörer skulle gå i taket om vi inhandlade krigsmateriel, tillverkat i URAN...(SIC!)

Vad gäller att köpa sv. tillverkat: Säkert möjligt att få in licenstillverkning i avtalet, OM vi har som har något företag med den typen av kompetens.
Fast varför bry sig, det är kaffepengar i sammanhanget. Hade det däremot utgjort ett inköp av vapen och inte ammunition hade vi garanterat försökt klämma in inhemsk licenstillverkning, men det är ju helt andra summor och helt andra upphandlingstider... (Läs år.)

Norsk/Finsk ägda NAMMO har licenstillverkning av Nexters övningsammuntion, de skulle möjligen kunna göra det. Men varför krångla till och dra ut på tiden för att få köpa "skandinaviskt"...

Dessutom skulle få (antagligen inget) företag skulle nappa på att bygga upp (ens om staten står för kostnaden) kapacitet för att licenstillverka ett fåtal saboter...
Då återstår att anv. befintligt statligt bolag alt. skapa ett. Inte speciellt väl anv. pengar i en redan tunn försvarsbudget...
Senast redigerad av varfor 2022-03-25 kl. 09:49.
Citera
2022-03-25, 09:04
Medlem
reptilekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Usa har patriot kvar skulle nog dubbelkolla dina källor för det verkar inte stämma.

Efter egen "forskning" på Youtube 😂 gissar jag att Patriot precis som allt annat komplicerat hade barnsjukdomar men att mjukvaran är uppdaterad och att Sverige köpte en fungerande version med de bästa missilerna som gick att få till. Förhoppningsvis inte skräp alltså. Sådär är det ju. Vi har kraschat många Viggen och JAS innan de började fungera som de skulle t ex.
Citera
2022-03-25, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Nu handlar det om programmerbara spränggranater, så stridsvagnar öppnar de inte.

Ja inte helt tydligt var det faktiskt inte, även med tanke även på trådrubriken. Läste bla;
Citat:
The Israeli projectile M339 Hatzav is 120 millimeters and is said to have extreme armor-piercing capacity.

Går man Dock om man läser vad tillverkaren specar för just 339:an så verkar det stämma med vad du säger. Någon kanske blandat ihop 338 med 339?

Citat:
The M339 is the ultimate multi-purpose tank ammunition for field and urban warfare. The M339 delivers high hit probability and lethality with low collateral damage at all combat ranges. The cartridge destroys bunkers, field fortification and urban structures, LAVs and APC with medium protection armor and is
highly lethal against dismounted infantry. The M339 is capable of penetrating 200mm double reinforced concrete walls and operating the warhead with delay. The programmable, multifunctional fuze has three modes of operation: Point Detonation Delay (PDD), Point Detonation (PD) and Air Burst (AB). The M339 complies with MIL-SPEC requirements and NATO STANAG 4385 and 4493. It is compatible with NATO 120mm smooth-bore guns, L44 and L55. The M339 is designed for use with Leopard 2A4/A5/A6, Ariete, K1A1/A2, K2, M1A1/A2, M60A3, Merkava 3 & 4, and other 120mm MBTs.

https://elbitsystems.com/media/Catalog-Tanks_15_Web.pdf
Citera
2022-03-25, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pandemonium71
Med tanke på den kunskap som finns i Sverige (tänk då främst på saab), borde inte drönare vara något vi utvecklade i större skala för vår militär?

Dom enda drönar jag vet att man använder jag är ju dom där Svalan eller vad dom heter och som mest är ett modellflygplan med kamera. Ukraina-kriget har ju visat hur effektiva stora mängder små spaningdrönare och men även mer offensiva drönare är så jag tycker också att det är konstigt eller för att int säga märkligt att vi inte har något motsvarande medeltung beväpnad drönare la Bayraktar.
Citera
2022-03-25, 12:36
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajsmaggan
Tanken var ett enkelt robust fordon med modern pipa och modern ammo i mängder. Så gjorde ryssarna i wwII mot Tyskland. Blir kanske så i framtiden med alla billiga och effektiva drönare.

Diskussionen handlade om Stridsvagn T34.
Citera
2022-03-25, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajsmaggan
Är det då inte bättre att vi köper tillbaka ett antal strv 121. Finnarna uppgraderar sina äldre leo2A4 så att de också kan använda den nya ammunitionen.
Citera
2022-03-25, 15:03
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Det är inte lönsamt att utveckla egen ammunition och sedan bygga upp produktion för detta, vår egen inhemska åtgång av Strv ammunition i fredstid är så liten att det skulle bli svindyrt uräknat per skott, visst skulle man kunna börja sälja till andra länder men konkurrensen är hård.
Som jag nämnt tidigare här så har dom svenska ammunitionsförråden varit nästan tomma under väldigt många år vilket skulle gjort att den egna fabriken skulle stått still den mesta tiden.

Kan man inte tillverka det själv billigare och bättre så är det bästa alternativet att köpa en färdig produkt av någon annan och använda resterande pengar till något annat.
Vi har under många år använt israelisk ammunition till Leopard stridsvagnarna.

Men vi tillverkar Ubåtar och Jasplan. Borde vi sluta med det och köpa in billigare plan och båtar?
Citera
2022-03-25, 15:05
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Nu handlar det om programmerbara spränggranater, så stridsvagnar öppnar de inte.

Enligt youtubepresentationen jag såg verkar den ha en viss pansarbrytande förmåga, oklart hur mycket dock. Kanske inte tillnärmelsevis tillräckligt för att slå ut en T72, vad vet jag?

Jag tänker mig att aktuell projektil har bra verkan mot moderna pansarskyttefordon, exempelvis BMP 3 med tilläggspansar.

Jag vet inte om en spränggranat nödvändigtvis slår ut en dylik, och en pilprojektil kanske går rätt igenom, dödar några soldater i stridsrummet men förstör inte vagnen.
Citera
2022-03-25, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Men vi tillverkar Ubåtar och Jasplan. Borde vi sluta med det och köpa in billigare plan och båtar?
Där väl liknande på fartygssidan.

Tanken är att JAS39E är den sista s.k. helsvenska lösning. Där SAAB redan har börjat med samarbete. Vilket inte behöver vara en nackdel.

Med ubåtar blir det svårare i konkurrensen. Där vi får se om någon är beredd att köpa den Svenska lösningen. Vi får även se hur det blir på begagnat sidan. Men troligen blir Sverige tvingade att köpa en tredje A26 som industristöd och behålla den Svenska förmågan.

Sedan anser jag att man även i vissa fall ska även köpa utländskt. Och inte bara låsa sig på svenskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in