Citat:
Ursprungligen postat av
Moscow-Mule
Är inte riktigt säker på vad du menar. Har Bayraktor bara en räckvidd på 15 mil eller (har inte kollat det)? USA skickar förvisso drönare över hela världen men vårt försvar är ju helt uppbyggt omkring att försvara och kriga på vårt eget territorium så jag kan inte se att det skulle vara någon fråga. Eller hur menar du?
PS! Från Gotland så är det inte så mycket mer än drygt 15-17 mil över till andra sidan Östersjön och från Norrtälje eller Värmdö så täcker man ju lite mer än halva Östersjön även om räckvidden bara skulle vara 15 mil.
Nä. men det har jag. 15 mil, just nu.
Jag bedömer att det är helt meningslöst att skicka en mellanstor drönare med 150 kg nyttolast för att anfalla förband på andra sidan Östersjön. Om man tänker sig att utnyttja en kommunikationssatelit (SATCOM) i stället för krypterad radio fungerar det (kanske), annars måste drönaren hålla sig på 3 km höjd för att kunna kommunicera med sin "pilot". Sverige har inga sådana satelliter.
Sedan är det inte särskilt svårt att skjuta ner drönare som måste hålla sig på höjd och inte flyger snabbare än 220 km/t. Drönare ersätter inte missiler särskilt bra, för litet nyttolast, för låg hastighet och för lätta att skjuta ner.
Däremot kan de naturligtvis användas för spaning, men om de beväpnas för anfall på avstånd, mot en kompetent fiende blir de engångsartiklar med mycket osäker verkan. Haken är att de måste "se" (och "synas" för) sin styrenhet, en egenhet för radiovågor av den karaktär som behövs för sådana här vapen.Mot getherdar, knarklangare eller förband utan luftförsvar kan de naturligtvis göra nytta liksom om de brukas "Ukraina Style", på relativt nära håll och troligtvis för att ge måldata för konventionellt artilleri eller styrda missiler (mål-ning - för att vitsa litet).