2022-03-24, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Hej! Var på arbetsintervju idag för en tjänst som tjänsteman på svensk myndighet. Jag tyckte det gick bra allting och jag vill verkligen ha jobbet. Vad tycker ni, ska man vara tyst och invänta svar från HR och chefen där eller ska man dra iväg ett mejl för att skriva något i stil med att man verkligen vill ha jobbet? Jag vill ju försöka sticka ut
Bland de andra och visa ett stort intresse.

Vad säger ni? Framstås man som törstig bara då eller är det positivt?

Vad skriver man isåfall? Eller ringer och säger vad?

Jag har alltså gått vidare ur ett urval redan och tillhör gruppen som faktiskt är lämplig för tjänsten och jag skulle få svar i slutet av nästa vecka..

Om de uttalat sagt att du får svar i slutet på nästa vecka ska du helst vänta in det. I synnerhet om det är en myndighet.
Hade de inte sagt något, utan mer sagt, ”vi hör av oss”, kan man låta det bero någon vecka innan man hör av sig o ”kollar status”, etc. för att visa intresse.
Men i nuläget för detta jobb anses du nog bara som lite desperat om du hör av dig. Förutsatt de var tydliga med att de återkommer i slutet på nästa vecka.

Ett mellanläge är att skicka ett tackmail för trevlig intervju, men i samband med också komplettera med något du ”glömde”. Något genomtänkt.
Senast redigerad av M.J.A 2022-03-24 kl. 20:48.
Citera
2022-03-24, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Bra tänkt att stöta på. Kan man visa intresse eller komma med ytterligare viktig information så kan det vara bra.
Jag väldigt svårt att tro att någon skulle säga
- han som vi tänkte anställa ringde idag. Jag tror vi skiter i honom!
Men det gäller att samtalet eller mailet är relevant så man inte gör bort sig.
Jag hade ringt
Du skrev:
"Jag har smält samtalet från igår och känner att jag verkligen hade sett fram emot att arbeta tillsammans hos er. Hoppas ni verkligen utvärderar mig rättvist som jag tror matchar er sökprofil.”
Det är ingen bra svenska och blir negativt
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Om jag hade skrivit ett mail hade jag formulerat mig UNGEFÄR så här:
"Hej Gunnar,
Tack för ett givande möte!
Jag skriver till dig för att verkligen betona att jag ser fram emot att arbeta för AB XY om tillfälle ges.
Framförallt tycker jag om odfjsifjbwifjqifj......
Har du några frågor eller vill ha någon kompletterande information för att kunna välja mig så tveka inte utan hör gärna av er.
Med bästa hälsningar
Kurt Abrahamsson"
----------------------------------------------------------------------------------------------
Men jag hade nog ringt om jag kunde få samtalet att verka relevant och inte tjatigt, töntigt och meningslöst.
Det jag kunde ta upp i samtalet kunde t ex vara
- ytterligare information jag vill lägga till
- något ni är osäkra på på?
- betona att jag var intresserad och varför ("har funderat på om det framgick tydligt att jag ville ha jobbet och varför?")
- Är det något jag kan göra för att bättra på mina odds för att bli den ni väljer?
----------------------------------------------------------------------------------------------
Är det ett jobb där man skall vara aktiv, proaktiv, orädd mm så är det ett sätt att visa sina egenskaper på mer än att själva innehållet i samtalet ger ett wow!

Första bra svaret i tråden, av någon som faktiskt verkar ha koll.

Samtliga utbildade inom HR/Rekrytering idag håller med dig, att höra av sig inom rimlig tid är att visa ett bra intresse.
Citera
2022-03-24, 20:50
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jtd
Jag tycker att du ska skicka ett mail ikväll. Lyssna inte av alla skitnödiga bananer. Men maila inte efter kl 23, har du inget svar imorgon förmiddag kan du ringa och föreslå en lunch för att utvärdera intervjuprocessen och ge feedback på denna, lite förbättringsförslag m.m.

Hahaha hatten av.
Citera
2022-03-24, 21:05
Medlem
Citat:
Det låter helt sjukt i mina öron att du i egenskap av rekryterare inte väger in en persons inre driv för en tjänst? Vill du hellre anställa ngn som inte är lika sugen på tjänsten menar du?
du har sökt jobb på en Svensk myndighet och tror att dem vill ha någon med inre driv till tjänsten? tänk om tänk rätt du ska det ska inte gå för fort!
Citera
2022-03-24, 21:42
Avslutad
Citat:
Absolut och de sista håller jag med om men man får väl skriva något annat tänker jag, men som du säger vill man hitta som är driven, biter ihop, vill något och stretar på - visar man inte goda kvaliteter på detta om man hör av sig och bekänner sitt intresse för tjänsten då som ingen annan gör?
Jag har anställt ganska många genom åren, och om de man intervjuat ringer och frågar hur det går i processen så har det alltid signalerat för mig att de är ängsligt angelägna och inte förstående för att en rekryteringsprocess tar tid, så man har verkligen inga svar att ge för det är färdigt.

Det är nämligen alltid många internt som ska tycka, man måste stämma av referenskollen, fundera och så jämför man vilka intryck man fått av olika intervjupersoner. Dessutom ska man ju själv göra sitt vanliga jobb ovanpå rekryteringen.

Personligen har jag aldrig när jag haft två kandidater att välja bland, och det varit två jämbördiga, talat till den enes fördel att den ringde upp och var angelägen. Om du har gjort en bra intervju, har rätt erfarenhet och CV och rätt personlig karaktär, räcker det.

Att ringa upp och vara angelägen funkar kanske på sommarjobb och annat okvalificerat säsongsarbete. Men inte för ett högkvalificerat jobb.

Som det brukar heta: "Ring inte oss, vi ringer."
Citera
2022-03-24, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puss.in.boots
Jah har gjort flera rekryteringar å AVSKYR inställsamma och smöriga kandidater som ringer/mailar under rekryteringstiden. Jag tolkar deras ansträngningar som att de inte har någon respekt för min tid och/eller att de inte litar på att jag driver rekryteringsprocessen framåt. Det är vid intervjuerna som kandidaterna har chansen att framhäva sig. De som tror sig kunna höja sina chanser genom att sno till sej extra tid utöver intervjuerna försämrar bara för sig själva. Åtminstone i mina rekryteringar.

Jag fick vid en intervju info om att besked skulle ges 1,5-max 2 veckor(om det blev mycket att göra med annat) efter intervjutillfället. Jag skrev efter 2 veckor ett mail och frågade hur processen går och hur jag själv ligger till i den. Var det mycket dumt menar du? Inte fått svar på mailet nu efter några dagar så det är väl talande tystnad i sig, men tycker inte själv det var konstigt att fråga när utlovad tid passerat. Det är förstås intressantare vad rekryterare tycker om det. Det var ett kort och koncist mail bara.
Citera
2022-03-24, 23:02
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Jag tror ni alla har fel! Petter Stordalen hade inte väntat ut en trött HR gubbe innan han fick svar.

Jag ska mejla men funderar på hur jag ska formulera mig för att inte verka törstig. ”Jag har smält samtalet från igår och känner att jag verkligen hade sett fram emot att arbeta tillsammans hos er. Hoppas ni verkligen utvärderar mig rättvist som jag tror matchar er sökprofil.”

Jag är på din sida med att höra av sig men skippa mailet och kör på ett samtal istället. Då kan du också passa på att fråga om något mer kanske.
Citera
2022-03-25, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElongatedMuskrat
Haha, varför ska man inte säga eller visa att man vill ha jobbet om man verkligen vill ha jobbet? Ska man "spela svår" på arbetsmarknaden nu också?

Ja uppenbarligen ska man spela svår, så alla som visar framfötterna får jobbet före en. Det är något narcissistiskt över hela samhället där alla förväntas vara Zlatan och att allt bara ska komma till en och att man ska spela tuff, svår och högst upp i näringskedjan i alla givna moment.

Sorry! men i såväl dejting som arbetslivet vinner den som tar för sig inte den som bara väntar på saker ska ramla på plats.
Citera
2022-03-25, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Jag har anställt ganska många genom åren, och om de man intervjuat ringer och frågar hur det går i processen så har det alltid signalerat för mig att de är ängsligt angelägna och inte förstående för att en rekryteringsprocess tar tid, så man har verkligen inga svar att ge för det är färdigt.

Det är nämligen alltid många internt som ska tycka, man måste stämma av referenskollen, fundera och så jämför man vilka intryck man fått av olika intervjupersoner. Dessutom ska man ju själv göra sitt vanliga jobb ovanpå rekryteringen.

Personligen har jag aldrig när jag haft två kandidater att välja bland, och det varit två jämbördiga, talat till den enes fördel att den ringde upp och var angelägen. Om du har gjort en bra intervju, har rätt erfarenhet och CV och rätt personlig karaktär, räcker det.

Att ringa upp och vara angelägen funkar kanske på sommarjobb och annat okvalificerat säsongsarbete. Men inte för ett högkvalificerat jobb.

Som det brukar heta: "Ring inte oss, vi ringer."

Ja men du FATTAR JU INTE att jag inte ska ringa och säga: HEJ TACK FÖR INTERVJUN JAG VILL VERKLIGEN HA JOBBET! HA EN BRA DAG!" utan det budskapet ska ju ligga dolt i något annat man säger. Fan va trög, du kan inte haft det lätt med tjejer i livet när du inte kan se bakom budskap.

Poängen med tråden var ju att fråga om det är okej att ringa / mejla efteråt och vad man ska säga för att indirekt visa att man är super intresserad men att också lämna ett wow intryck hos intervjuaren att man faktiskt ringer upp. Inte att man ska ringa och smöra eller något sånt.

Men struntsamma, jag har fått goda råd i tråden.
Citera
2022-03-25, 04:34
Medlem
FÖRR i tiden så skulle jag sagt att man ska ringa upp och visa EXTRA intresse. Var väl också vad man skulle sagt på AF i forntiden! (forntiden är innan Internet). Idag kanske man ska mejla.....eller inte! Vara personlig.......eller inte!
Citera
2022-03-25, 04:44
Medlem
SolidSteels avatar
Man ska sticka ut, man ringer inte samma dags som man varit på intervju utan man väntar 4-5 dagar.
När inkorgen blir översvämmad av ansökningar så är det dom som slår en signal eller skickar ett extra mail som har störst sannolikhet att få komma på intervju #2

Så har jag alltid tänkt själv och så var det när jag själv rekryterade folk och höll i anställningsintervjuer.
Citera
2022-03-25, 06:41
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanola12
Jag fick vid en intervju info om att besked skulle ges 1,5-max 2 veckor(om det blev mycket att göra med annat) efter intervjutillfället. Jag skrev efter 2 veckor ett mail och frågade hur processen går och hur jag själv ligger till i den. Var det mycket dumt menar du? Inte fått svar på mailet nu efter några dagar så det är väl talande tystnad i sig, men tycker inte själv det var konstigt att fråga när utlovad tid passerat. Det är förstås intressantare vad rekryterare tycker om det. Det var ett kort och koncist mail bara.

Dittt läge är helt klart en annan sak jämfört med TS, som tänkte höra av sig efter väldigt kort tid.

Jag är inte rekryterare, jag är chef. Så är inte utbildad eller inriktad på rekrytering alls. Bara att jag har erfarenhet från att rekrytera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in