2022-03-25, 06:45
Avslutad
Ring upp och säg att du inte tar jobbet då du tycker organisationen är bristfällig. Jag brukar göra så ibland, då slipper man bli besviken sen
Citera
2022-03-25, 06:49
Avslutad
Men idag finns de flesta på Facebook, vill du verkligen ha jobbet så skicka en vänförfrågan till de som intervjuade
Citera
2022-03-25, 06:54
Medlem
Pope666s avatar
Lyssna inte på dem ts!!! Skit i att ringa till kontoret det är opersonligt! Googla o ta reda på deras hemnummer o ring dit istället! Har rekryteraren barn? Perfekt! Åk till barnens skola o vänta tillsammans med barnen, ta med en present för att inte verka Weird.

” hej hej,här är jag med din trevliga dotter Maja, här är en alladinask till er, förresten hur går det med rekryteringen?”

Funkar toppen!
Citera
2022-03-25, 06:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Ja men du FATTAR JU INTE att jag inte ska ringa och säga: HEJ TACK FÖR INTERVJUN JAG VILL VERKLIGEN HA JOBBET! HA EN BRA DAG!" utan det budskapet ska ju ligga dolt i något annat man säger. Fan va trög, du kan inte haft det lätt med tjejer i livet när du inte kan se bakom budskap.

Poängen med tråden var ju att fråga om det är okej att ringa / mejla efteråt och vad man ska säga för att indirekt visa att man är super intresserad men att också lämna ett wow intryck hos intervjuaren att man faktiskt ringer upp. Inte att man ska ringa och smöra eller något sånt.

Men struntsamma, jag har fått goda råd i tråden.
Jo jag fattar att du tror att det är framgångsrikt med dolda budskap men samtidigt har du ett språkbruk som gör att jag misstänker att du inte har en susning om hur anställningsproccesser går till.

Har man jobbat med anställningar under lång tid så vet man ocksåvad de här telefonsamtalen går ut på. Den uppringande vill "bara höra sig för" och berätta "hur underbart det vore att jobba på företaget". Det är en utbredd tror att det gagnar den sökandes aktier. Men när man sitter som anställare så slösar du min tid, och din egen, med den typen av samtal. Du kommer sannolikt också ringa när jag håller på med något annat, jag måste dra mig till minnes vem du var, och blir bara störd, och det talar inte till din fördel.

Har du inte visat framfötterna under intervjun, varit briljant och tydlig där, så kan du inte kompensera det i efterhand. Det blir inte grädde på moset utan lök på laxen. (Lök på laxen betyder att något är dåligt.)

Ang tjejer så får man fler om man är tydlig och transparent med sina budskap. Då håller också relationen livslångt. Kör du med dolda budskap, underliggande betydelser och att man ska läsa mellan raderna, så går relationen åt pipan. Jobbet också. Att jobba med kollegor som inte är transparenta och som kör med dolda betydelser slutar alltid i kaos.

Men bästa sättet är väl att du ringer upp din arbetsgivare in spe, och lindar in ditt budskap i en dold utsaga som du redan planerat för. Får du jobbet så är det uppenbart framgångsrikt för dig. Med det inte sagt att det är en bra arbetsplats att jobba på. Förmodligen inte.

Lycka till!
Citera
2022-03-25, 07:08
Medlem
cacas avatar
Citat:
Hej! Var på arbetsintervju idag för en tjänst som tjänsteman på svensk myndighet. Jag tyckte det gick bra allting och jag vill verkligen ha jobbet. Vad tycker ni, ska man vara tyst och invänta svar från HR och chefen där eller ska man dra iväg ett mejl för att skriva något i stil med att man verkligen vill ha jobbet? Jag vill ju försöka sticka ut
Bland de andra och visa ett stort intresse.

Vad säger ni? Framstås man som törstig bara då eller är det positivt?

Vad skriver man isåfall? Eller ringer och säger vad?

Jag har alltså gått vidare ur ett urval redan och tillhör gruppen som faktiskt är lämplig för tjänsten och jag skulle få svar i slutet av nästa vecka..
Finns givetvis risker med att höra av sig, men sen beror det på hur man gör det också.
Själv skulle jag inte bli vidare imponerad av att någon hör av sig och fjäskar med att den verkligen vill ha jobbet, det vill troligen alla som sökt det annars skulle de inte sökt eller dragit tillbaka ansökan själva.

Däremot om du skulle höra av dig och undra vilken dag ni får svar på för att du har ett annat erbjudande du måste svara på men hållit på svar för att du är mycket mer intresserad av den här tjänsten pga att den matchar din utbildning/mål/annat så skulle det ha en annan effekt.

Så skillnad på att höra av sig eller höra sig för.
Citera
2022-03-25, 07:21
Medlem
Duerfs avatar
Det är ok att skicka ett mail som inte kräver en större åtgärd från chefen. Något i stil med

"Tack för att du tog dig tid att träffa mig. Jag uppskattar att jag fick chansen att presentera mig.

Jag ser fram emot att höra från dig framåt.

Med vänliga hälsningar
".

Det visar att du är intresserad och artig utan att vara jobbig.
Citera
2022-03-25, 07:43
Avslutad
Om man säger så här: Kan inte vara många som lyckats landa ett jobb med triggerfaktorn att höra av sig igen. Kan tänka mig att det i så fall ska vara att man råkar/lyckats kontakta en annan person som inte var med vid intervjutillfället. Någon du inte alls träffat. Så du rör om i grytan, blir en snackis. Att kontakta nån du redan pratat med är meningslöst i bästa fall.

Man kan också se dig som icke lyssnande, i detta fallet. Vilket så klart är negativt.
Senast redigerad av lone star 2022-03-25 kl. 07:49.
Citera
2022-03-25, 09:14
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Hej! Var på arbetsintervju idag för en tjänst som tjänsteman på svensk myndighet. Jag tyckte det gick bra allting och jag vill verkligen ha jobbet. Vad tycker ni, ska man vara tyst och invänta svar från HR och chefen där eller ska man dra iväg ett mejl för att skriva något i stil med att man verkligen vill ha jobbet? Jag vill ju försöka sticka ut
Bland de andra och visa ett stort intresse.

Vad säger ni? Framstås man som törstig bara då eller är det positivt?

Vad skriver man isåfall? Eller ringer och säger vad?

Jag har alltså gått vidare ur ett urval redan och tillhör gruppen som faktiskt är lämplig för tjänsten och jag skulle få svar i slutet av nästa vecka..
Det lönar sig bara att göra en sådan sak på privata firmor. Myndigheter har massa jävla grejer de måste checka av först och processen är mer omständig.
Citera
2022-03-25, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Bra tänkt att stöta på. Kan man visa intresse eller komma med ytterligare viktig information så kan det vara bra.
Jag väldigt svårt att tro att någon skulle säga
- han som vi tänkte anställa ringde idag. Jag tror vi skiter i honom!
Men det gäller att samtalet eller mailet är relevant så man inte gör bort sig.
Jag hade ringt
Du skrev:
"Jag har smält samtalet från igår och känner att jag verkligen hade sett fram emot att arbeta tillsammans hos er. Hoppas ni verkligen utvärderar mig rättvist som jag tror matchar er sökprofil.”
Det är ingen bra svenska och blir negativt
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Om jag hade skrivit ett mail hade jag formulerat mig UNGEFÄR så här:
"Hej Gunnar,
Tack för ett givande möte!
Jag skriver till dig för att verkligen betona att jag ser fram emot att arbeta för AB XY om tillfälle ges.
Framförallt tycker jag om odfjsifjbwifjqifj......
Har du några frågor eller vill ha någon kompletterande information för att kunna välja mig så tveka inte utan hör gärna av er.
Med bästa hälsningar
Kurt Abrahamsson"
----------------------------------------------------------------------------------------------
Men jag hade nog ringt om jag kunde få samtalet att verka relevant och inte tjatigt, töntigt och meningslöst.
Det jag kunde ta upp i samtalet kunde t ex vara
- ytterligare information jag vill lägga till
- något ni är osäkra på på?
- betona att jag var intresserad och varför ("har funderat på om det framgick tydligt att jag ville ha jobbet och varför?")
- Är det något jag kan göra för att bättra på mina odds för att bli den ni väljer?
----------------------------------------------------------------------------------------------
Är det ett jobb där man skall vara aktiv, proaktiv, orädd mm så är det ett sätt att visa sina egenskaper på mer än att själva innehållet i samtalet ger ett wow!
Big up på det här inlägget! Det är EXAKT såhär man ska göra om man vill komma långt inom arbetslivet!

Jag vågar dock inte svara på "offentlig sektor". Men DEFINITIVT på den privata sektorn!

Alla chefer (skall det vara iallafall) att de brinner för sina jobb, är det då en anställd/ en arbetssökande som arbetar AKTIVT för att få jobbet. Varför i hela friden skulle det ses som negativt hos en arbetsgivare?
Citera
2022-03-25, 09:26
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Jag tror ni alla har fel! Petter Stordalen hade inte väntat ut en trött HR gubbe innan han fick svar.

Jag ska mejla men funderar på hur jag ska formulera mig för att inte verka törstig. ”Jag har smält samtalet från igår och känner att jag verkligen hade sett fram emot att arbeta tillsammans hos er. Hoppas ni verkligen utvärderar mig rättvist som jag tror matchar er sökprofil.”
Lol. 'verkligen utvärderar mig rättvist'

Fint sätt att säga att du inte har något förtroende för hur de bedömer vilka de vill anställa och samtidigt låta desperat.

Den enda gången det är ok att low-key maila om en process är efter några veckor av radiotystnad där man kan fråga hur processen går.
Citera
2022-03-25, 21:29
Medlem
Nordoxens avatar
Jag jobbar som rekryterare och kan säga att man behöver inte ringa upp som kandidat (om man inte har genuina frågor man glömde ställa under sin intervju men då kan man nästan lika gärna mejla istället). Vi glömmer inte aktuella kandidater och är man aktuell kommer man bli kontaktad. Är behovet omgående och man är en stark kandidat och de är medvetna om att man är i andra processer så kan de ligga på lite extra.

Har det gått en vecka eller mer är det okej att be om en update men det kommer inte innebära någon praktisk skillnad (samt ska ju en bra rekryterare helst hålla lite löpande kontakt för att hålla en varm/uppdaterad men detta kan bero lite på hur långt i processen man har kommit).

Men det kan finnas olika faktorer som innebär att man inte får återkoppling inom ett förväntat spann.

Det kan vara att rekryteraren är tveksam eller har valt att gå vidare med kandidater (men avvaktar med att nejtacka förrän lite senare i processen, antingen för att du är ett andrahandsval eller för att man inte vill nejtacka för tätt inpå).

Det kan även ha uppstått saker internt som drar ut på tiden. T.ex. ansvarig rekryterare är sjuk, vabbar eller väntar på återkoppling från kund/beställare om det är via ett konsultbolag du har sökt tjänsten vilket är en ganska vanlig orsak. Vissa kunder är jättedåliga på att återkoppla (ibland inte alls..) vilket i sin tur kan ha liknande bakomliggande orsaker men ofta är det för att de har interna kandidater de vill prioritera innan de tar in nån ny utifrån eller att behovet helt enkelt inte finns kvar längre/ändrade förutsättningar på siten.

Oavsett bör man ju få återkoppling såklart men tycker man kan vänta nån vecka innan man uppsöker kontakt. Är man för på rekryteraren kan det nästan ha motsatt effekt om man är för på och kan uppfattas som lite jobbig.

Kan dock nämnas att det finns undantag där vi som rekryterare uppskattar att man hör av sig och det är ifall man är i slutfas i någon annan process och man tror att man är en intressant kandidat för tjänsten (vilket man oftast är om man har fått komma på intervju eller längre i processen). Som rekryterare vill man ju inte tappa aktuella kandidater trots allt.

Med detta sagt förstår jag att det kan kännas lite frustrerande att inte få snabb återkoppling från rekryterare, speciellt om man har varit på intervju. Men man får ha lite i åtanke att de oftast har mycket att göra, flera tjänster i gång parallellt och att det kan finnas bakomliggande faktorer som nämndes ovan som drar ut på det lite. En hel rekryteringsprocess från start till slut kan lätt ta ett par, tre veckor.

Som kandidat är mitt främsta tips att se alla intervjuer som ganska förutsättningslösa och fortsätta söka andra jobb medan du väntar, även om det är ett jobb man verkligen vill ha. Bästa är att inte ha någon "attachment to outcome" för risken är stor att man blir besviken annars (är trots allt bara en som får tjänsten i slutändan och finns aldrig garantier på att den personen blir just du denna gång).
Senast redigerad av Nordoxen 2022-03-25 kl. 21:36.
Citera
2022-03-25, 21:42
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Det låter helt sjukt i mina öron att du i egenskap av rekryterare inte väger in en persons inre driv för en tjänst? Vill du hellre anställa ngn som inte är lika sugen på tjänsten menar du?

"inre driv" i det här fallet kan ju lika lätt uppfattas som otålighet/klängigt dock. Ungefär som ett barn i baksätet som frågar om man är framme snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in