Citat:
Ursprungligen postat av
Teddyrosevelt
Ja men du FATTAR JU INTE att jag inte ska ringa och säga: HEJ TACK FÖR INTERVJUN JAG VILL VERKLIGEN HA JOBBET! HA EN BRA DAG!" utan det budskapet ska ju ligga dolt i något annat man säger. Fan va trög, du kan inte haft det lätt med tjejer i livet när du inte kan se bakom budskap.
Poängen med tråden var ju att fråga om det är okej att ringa / mejla efteråt och vad man ska säga för att indirekt visa att man är super intresserad men att också lämna ett wow intryck hos intervjuaren att man faktiskt ringer upp. Inte att man ska ringa och smöra eller något sånt.
Men struntsamma, jag har fått goda råd i tråden.
Jo jag fattar att du tror att det är framgångsrikt med dolda budskap men samtidigt har du ett språkbruk som gör att jag misstänker att du inte har en susning om hur anställningsproccesser går till.
Har man jobbat med anställningar under lång tid så vet man ocksåvad de här telefonsamtalen går ut på. Den uppringande vill "bara höra sig för" och berätta "hur underbart det vore att jobba på företaget". Det är en utbredd tror att det gagnar den sökandes aktier. Men när man sitter som anställare så slösar du min tid, och din egen, med den typen av samtal. Du kommer sannolikt också ringa när jag håller på med något annat, jag måste dra mig till minnes vem du var, och blir bara störd, och det talar inte till din fördel.
Har du inte visat framfötterna under intervjun, varit briljant och tydlig där, så kan du inte kompensera det i efterhand. Det blir inte grädde på moset utan lök på laxen. (Lök på laxen betyder att något är dåligt.)
Ang tjejer så får man fler om man är tydlig och transparent med sina budskap. Då håller också relationen livslångt. Kör du med dolda budskap, underliggande betydelser och att man ska läsa mellan raderna, så går relationen åt pipan. Jobbet också. Att jobba med kollegor som inte är transparenta och som kör med dolda betydelser slutar alltid i kaos.
Men bästa sättet är väl att du ringer upp din arbetsgivare in spe, och lindar in ditt budskap i en dold utsaga som du redan planerat för. Får du jobbet så är det uppenbart framgångsrikt för dig. Med det inte sagt att det är en bra arbetsplats att jobba på. Förmodligen inte.
Lycka till!