2022-03-24, 18:40
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Hej! Var på arbetsintervju idag för en tjänst som tjänsteman på svensk myndighet. Jag tyckte det gick bra allting och jag vill verkligen ha jobbet. Vad tycker ni, ska man vara tyst och invänta svar från HR och chefen där eller ska man dra iväg ett mejl för att skriva något i stil med att man verkligen vill ha jobbet? Jag vill ju försöka sticka ut
Bland de andra och visa ett stort intresse.

Vad säger ni? Framstås man som törstig bara då eller är det positivt?

Vad skriver man isåfall? Eller ringer och säger vad?

Jag har alltså gått vidare ur ett urval redan och tillhör gruppen som faktiskt är lämplig för tjänsten och jag skulle få svar i slutet av nästa vecka..

Det gör ingen skillnad alls om du ringer eller inte. Högst troligen så tas beslutet om du ska bli anställd av någon som aldrig ens träffat dig så om du ringer så finns det inget att säga. Jag har ringt några gånger och bara fått svaret att man håller på med ansökningarna.
Citera
2022-03-24, 18:41
Medlem
Hör dem inte av sig efter utsatt tid så kan man höra av sig någon, några dagar efter.
Citera
2022-03-24, 18:43
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Jag tror ni alla har fel! Petter Stordalen hade inte väntat ut en trött HR gubbe innan han fick svar.

Jag ska mejla men funderar på hur jag ska formulera mig för att inte verka törstig. ”Jag har smält samtalet från igår och känner att jag verkligen hade sett fram emot att arbeta tillsammans hos er. Hoppas ni verkligen utvärderar mig rättvist som jag tror matchar er sökprofil.”
Bra tänkt att stöta på. Kan man visa intresse eller komma med ytterligare viktig information så kan det vara bra.
Jag väldigt svårt att tro att någon skulle säga
- han som vi tänkte anställa ringde idag. Jag tror vi skiter i honom!
Men det gäller att samtalet eller mailet är relevant så man inte gör bort sig.
Jag hade ringt
Du skrev:
"Jag har smält samtalet från igår och känner att jag verkligen hade sett fram emot att arbeta tillsammans hos er. Hoppas ni verkligen utvärderar mig rättvist som jag tror matchar er sökprofil.”
Det är ingen bra svenska och blir negativt
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Om jag hade skrivit ett mail hade jag formulerat mig UNGEFÄR så här:
"Hej Gunnar,
Tack för ett givande möte!
Jag skriver till dig för att verkligen betona att jag ser fram emot att arbeta för AB XY om tillfälle ges.
Framförallt tycker jag om odfjsifjbwifjqifj......
Har du några frågor eller vill ha någon kompletterande information för att kunna välja mig så tveka inte utan hör gärna av er.
Med bästa hälsningar
Kurt Abrahamsson"
----------------------------------------------------------------------------------------------
Men jag hade nog ringt om jag kunde få samtalet att verka relevant och inte tjatigt, töntigt och meningslöst.
Det jag kunde ta upp i samtalet kunde t ex vara
- ytterligare information jag vill lägga till
- något ni är osäkra på på?
- betona att jag var intresserad och varför ("har funderat på om det framgick tydligt att jag ville ha jobbet och varför?")
- Är det något jag kan göra för att bättra på mina odds för att bli den ni väljer?
----------------------------------------------------------------------------------------------
Är det ett jobb där man skall vara aktiv, proaktiv, orädd mm så är det ett sätt att visa sina egenskaper på mer än att själva innehållet i samtalet ger ett wow!
Citera
2022-03-24, 19:21
Medlem
hipsterkatts avatar
Citat:
Jag tror ni alla har fel! Petter Stordalen hade inte väntat ut en trött HR gubbe innan han fick svar.

Jag ska mejla men funderar på hur jag ska formulera mig för att inte verka törstig. ”Jag har smält samtalet från igår och känner att jag verkligen hade sett fram emot att arbeta tillsammans hos er. Hoppas ni verkligen utvärderar mig rättvist som jag tror matchar er sökprofil.”

Men vem fan är som Stordalen i landet mellanmjölk? (Ingen)
Citera
2022-03-24, 19:39
Medlem
bombaccis avatar
Jag hade väntat, någon som ringer upp dagen efter är bara jobbig o du framstår som lite desperat.
Citera
2022-03-24, 20:03
Medlem
När du söker jobb som tjänsteman/chef, är det i det närmaste kutym att du återkopplar intervjun med ett tackmail. Tacka för ett bra möte och lyft gärna någonting du själv tyckte var bra med intervjun. Kanske något speciellt de tog upp när du frågade om organisationen eller den konkreta innebörden av tjänsten.
Citera
2022-03-24, 20:08
Medlem
Inom 24 timmar ska man ha ringt upp eller åtminstone mailat för att tacka för intervjun.

Inom 48 timmar ska man ha fått svar på hur det går för ens ansökan.

Ungefär.

Ett samtal per 24 timmar är ok.
Citera
2022-03-24, 20:12
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Citat:
Det låter helt sjukt i mina öron att du i egenskap av rekryterare inte väger in en persons inre driv för en tjänst? Vill du hellre anställa ngn som inte är lika sugen på tjänsten menar du?

Kandidaterna har alla chanser att visa sitt driv vid intervjuerna. Att ringa å maila å hålla på är inte att visa driv, enligt mej. Det är att försöka kidnappa extra tid och uppmärksamhet. Hade alla kandidater betett sig så, så skulle det vara outhärdligt att rekrytera.
Citera
2022-03-24, 20:14
Medlem
Ring dom på fyllan när ditt självförtroende är bättre och du kan tala från hjärtat. Riktigt bra sätt att sticka ut på.
Citera
2022-03-24, 20:17
Medlem
Det är just vid intervjutillfället man skall ha visat sitt intresse såpass att de förstår att du vill ha jobbet. Sådant skall vara underförstått och du skall ge ett sken av du är där av den enkla anledningen. Att ringa i efterhand för att smöra eller tala om att man verkligen vill ha tjänsten kommer inte att hjälpa. Din framtid som tjänsteman ligger i deras händer och du får leva med den ovissheten tills du förväntas få besked. Detta speciellt om det är många sökanden.
Citera
2022-03-24, 20:23
Medlem
mikaelss avatar
Om jag hade känt behov av att höra av mig hade jag mailat och tackat för en trevlig intervju, och möjligen lagt till att om något var oklart eller de känner att de inte fick klarhet i är jag självklart tillgänglig för ytterligare frågor och förtydliganden via tel och mail. Det är trevligt att tacka för en intervju, och även om de redan vet att de kan ställa kompletterande frågor (det är ju en del av processen) framstår det ju som positivt och inbjudande att skriva det.
Att du är sugen och motiverad vet de redan, annars hade du inte sökt jobbet, och det fick du väl också fram under intervjun, det behöver du inte repetera.
Citera
2022-03-24, 20:37
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Hej! Var på arbetsintervju idag för en tjänst som tjänsteman på svensk myndighet. Jag tyckte det gick bra allting och jag vill verkligen ha jobbet. Vad tycker ni, ska man vara tyst och invänta svar från HR och chefen där eller ska man dra iväg ett mejl för att skriva något i stil med att man verkligen vill ha jobbet? Jag vill ju försöka sticka ut
Bland de andra och visa ett stort intresse.

Vad säger ni? Framstås man som törstig bara då eller är det positivt?

Vad skriver man isåfall? Eller ringer och säger vad?

Jag har alltså gått vidare ur ett urval redan och tillhör gruppen som faktiskt är lämplig för tjänsten och jag skulle få svar i slutet av nästa vecka..

Just när det gäller myndighetsjobb får de ju inte anställa den som de gillar bäst oavsett, så det hjälper nog inte processen så mycket.

Men avvakta och hoppas att det går vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in