2022-03-24, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Fast i alla tider har folk tecknat/målat/skapat grymma scener inom bildkonsten. Många historiska målningar har innehållit lidelse. Det isig betyder inget i sin isolering men kan såklart skvallra om personen har morbida visioner.

Men det skulle vara intressant att få fler pusselbitar av hans personlighet.

En pusselbit i Fabbes personlighet är att han dunkat huvudet i väggen tidigare då hans förhoppningar om betyg inte uppfyllts. Hans beteende är iögonfallande och avvikande.

Oavsett motivet bakom brottet som troligtvis är både ologiskt och långsökt i sig själv, så har Fabbe problem med sin aggressivitet och det får överdimensionerade uttryck som att till exempel yxmörda.

Han har en idé och/ eller åsikt av något slag som han går och grunnar på och spinner vidare på, och sedan söker en lösning på. Svaret blir ett yxmord.
Så hans tankegångar är nog rätt morbida.
Senast redigerad av Mirandamirage 2022-03-24 kl. 12:29.
Citera
2022-03-24, 12:26
Medlem
Andy Flags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Songbird-84
Vad vet du? och vad gör det att "vi" knyter efternamnet till en skånsk familj på skuggsidan?
https://blog.zaramis.se/2010/08/29/cederholm-en-skansk-familj-pa-skuggsidan/

De här helt enkelt inte släkt. Finns bevisat i tråden ett flertal gånger, bland annat här: (FB) Flera skadade på skola i Malmö (2022-03-21) (två avlidna)
Citera
2022-03-24, 12:27
Medlem
HocKusPucKoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Troligen har du inte koll på regelverket kring medlemmar ur Advokatsamfundet bör agera eller hur sekretessen kring en FU ser ut.

Nej det har jag inte, därför jag ställer frågan till expertisen här. Du kanske kan regelverket och kan förklara för en novis som mig?
Citera
2022-03-24, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FeinMaster
Denna teorin om vad som triggade igång det hela håller jag också högst och märkligt att inte fler uppmärksammat. Tänk efter vem som föreläste! Det kan knappast vara en slump.

Han har haft med sig yxa och andra vapen i en ryggsäck hela dagen men ändå varit så sansad att han kunnat sitta på lektioner/föreläsningar som vanligt. Förmodligen var det inte första gången han hade detta med sig.
Försvarsadvokaten Mikael som föreläste har försvarat väldigt många kräk under åren och gjort sig ett stort namn i kriminella kretsar som försvararen man vill ha, då han utan att skämmas går så långt det går inom lagen att försvara dem men långt förbi all moral och samvete. Han borde rimligtvis lagt fram vinklar i Anna Lindh målet som får grabben att helt rättfärdiga en attack eftersom han iskallt gått upp till första läraren sekunderna direkt efter denna föreläsningen är över.

Håller också det osannolikt att det råkade bli just dessa lärarna då en av dem påstås (ljudklipp från någon Madeleine på YouTube) att huvudet på en av dem i princip var klyvt. Ett sådant dåd gör man i ilska över personen med personliga motiv. Den andra läraren kan dock ha råkat komma emellan.

Ja den här teorin håller jag absolut högst som den utlösande faktorn till vansinnesdådet.
Citera
2022-03-24, 12:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han dömer sin klient offentligt efter ett privat samtal, ett förhör och en häktningsförhandling. Han ska låta presstalesman och åklagare sköta informationen utåt. Han har gjort bort sig. Hans uppgift är INTE att informera pressen om vad FU visar efter ett dygn. Hoppas han byts ut. Med en sån advokat behövs ingen åklagare.

Är inte juridiskt kunnig, men kan det handla om medveten sabotage för att redan på förhand kunna ogiltigförklara rättegången?
Citera
2022-03-24, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Jag menar med att det förstås beror på något att pojkar intresserar sig för högerextrema sidor på internet, medan tjejer inte gör det. Om du tror att dådet beror på att pojkar varit på högerextrema sidor, så måste du också fråga dig varför de varit det.
Det är just det här banaliserandet av manlig psykologi som gör att vi aldrig kommer till roten av problemet. Potentialen för våldsdåd hos män är mycket, mycket större än motsvarande potential hos flickor. Det beror på att de är män, inte på att de ramlat på fel sidor på internet.
Unga arga pojkar med psykisk ohälsa är tickande bomber, speciellt när de känner att de inte har någon framtid.

Fabian hade väl en framtid. Men lyckades inte ta ett avvisande (militärtjänstgöring), vilket jag tippar kan tyda på narcissistisk personlighetsstörning. Givetvis spelar flera faktorer in. Fixerad vid vapen och våld (något man borde uppmärksammat långt tidigare), högerextremistiska idéer på nätet, testosteron (det är känt att män, särskilt unga män, är mer våldsbenägna än kvinnor pga detta).
Citera
2022-03-24, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HocKusPucKos
Nej det har jag inte, därför jag ställer frågan till expertisen här. Du kanske kan regelverket och kan förklara för en novis som mig?
Tyvärr är det lite för mycket att sätta dig in i. Men konkret så är det inte att ha klientens bästa för ögonen när man babblar ur sekretessbelagd förundersökning och dessutom i i ett inledningsskede går ut offentligt och säger att det inte finns förmildrande omständigheter. Det vet han inte än, och han dömer sin klient istället för att stå vid hans sida, vilket är hans primära uppgift tillsammans med att se till att klienten får en så rättvis bedömning som möjligt.
Citera
2022-03-24, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteriorDecorator
Är inte juridiskt kunnig, men kan det handla om medveten sabotage för att redan på förhand kunna ogiltigförklara rättegången?
Tror bara advokaten är okunnig och mediakåt.
Citera
2022-03-24, 12:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WalterNeff
Du lyssnar ju inte på folk som vet? Dom som känner till familjen säger att det inte finns någon koppling. Däremot dyker det upp ett gäng idioter minst en gång i timmen som ställer samma fråga som du.
"Dom som känner till familjen" hur vet man det? Vem som helts kan ju påstå det. Hade jag hetat Cederholm hade jag bytt namn, iaf om jag bodde i Skåne. Ja vilka idioter det finns. Hade
Citera
2022-03-24, 12:48
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Ganska säker på att han är ett sånt ynkligt kräk som tagit ut sina aggressioner på att plåga djur tidigare, att ge sig på de som inte kan försvara sig, som dessa två kvinnor,

ynkligt.

Nej. Det vill jag se påståenden om. Aspies, om han nu är det, är för det mesta verkliga enorma djurvänner. De hatar människor, JA. Men ingen människa är oskyldig. Djur är oskyldiga. Aspies (jag) är hellre med djur än onda människor. Alla människor är onda, mer eller mindre. Människor som Fabian är känsliga intelligenta människor många gånger.
Jag orkar inte följa tråden, det gör mej ont om pojken. Väldigt ont.
Citera
2022-03-24, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Nej. Det vill jag se påståenden om. Aspies, om han nu är det, är för det mesta verkliga enorma djurvänner. De hatar människor, JA. Men ingen människa är oskyldig. Djur är oskyldiga. Aspies (jag) är hellre med djur än onda människor. Alla människor är onda, mer eller mindre. Människor som Fabian är känsliga intelligenta människor många gånger.
Jag orkar inte följa tråden, det gör mej ont om pojken. Väldigt ont.

Jag känner medkänsla med dig när jag läser ditt inlägg, och känner även igen mig eftersom jag föredrar djur framför människor. Jag har också drag av autism och är känslig.

Det är bra att du ser att även pojken är ett offer, det förstår jag också egentligen, men just nu reagerar jag känslomässigt snarare än intellektuellt. Om han är autist vet jag inte, jag kan inte förstå hur man kan mörda andra, vare sig människor eller djur.

Han kanske är känslig och intelligent, och ingen människa är ond innerst inne. Tänker på en dokumentär jag såg för några år sedan inifrån ett fängelse, där mördare fick någon slags gruppterapi, och man såg på dem på ett annat sätt, inte endast som monster, utan som trasiga människor.

Tror denna högerextremism är en stor del av förklaringen till varför unga män hamnar så fel, man riktar sitt hat mot något, och eldar upp varandra. "Larmet från Säpo: Fler barn radikaliseras – och kan utföra terror" https://www.expressen.se/nyheter/krim/larmet-fran-sapo-fler-barn-radikaliseras-och-kan-utfora-terror/
Citera
2022-03-24, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Jag är helt övertygad om det.
Efter de fasansfulla morden, då han beskriver det som att "hon hade inte en chans", visade han INGEN ånger.
Sedan när det gick upp för honom att han själv får konsekvenser, blev han deprimerad. Hans tårar är av självömkan. Han är ett monster, och jag tror inte att han ångrar sin gärning, utan att han och hans försvarsadvokat nu försöker framställa honom som en person som man bör känna medlidande för. Självklart är han också på sätt och vis ett offer, men en narcissist/psykopat kan knappast känna medlidande med andra än sig själv.

Ja givetvis kan man bara nu spekulera kring hans mående, ev ånger etc. Men att advokaten säger som han gör kan ju givetvis vara på begäran av honom, att de diskuterat hur han skall ”framställas” i media.

Bilden kan kanske klarna något när fup finns att tillgå. Vilket lär dröja.

Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Det ingår inte i advokatens uppgift riktigt, advokatetiskt fel om du frågar mig.

Nja, nu drar du väl lite långtgående växlar på detta, kan knappast innebära något advokatmässigt etikbrott att uttala sig om en klients mående.

Givetvis inte ok om nu klienten i fråga uttryckligen bett sin advokat att inte uttala sig om det. Som jag tänker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in