2022-03-23, 13:52
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoomlander
de hade säkert nu haft högskoleutbildningar med framgångsrika karriärer som jurister eller ingenjörer med villor i mångmiljonklassen i Örgryte eller Djursholm. Om de inte hade blivit utsatta för denna tortyr.

dom är rejält skadade i huvudet.
Ja de är många experter som menar att man kan få skador för livet av sådan tortyr som de utsattes för.

Kriminal- eller poliskommissarie (typ Rolf Sandberg) eller förhörsledare är de nog överkvalificerade för, känns som de har för mycket sunt förnuft. I Arvika 1998 verkar bristen på sådant varit en merit för tjänsterna. Vid flera av förhören kändes det som det var barnet som förhördes som var "den vuxne i (förhörs)rummet", eller på bryggan.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-03-23 kl. 14:33.
Citera
2022-03-23, 16:04
Medlem
zoomlanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja de är många experter som menar att man kan få skador för livet av sådan tortyr som de utsattes för.

Kriminal- eller poliskommissarie (typ Rolf Sandberg) eller förhörsledare är de nog överkvalificerade för, känns som de har för mycket sunt förnuft. I Arvika 1998 verkar bristen på sådant varit en merit för tjänsterna. Vid flera av förhören kändes det som det var barnet som förhördes som var "den vuxne i (förhörs)rummet", eller på bryggan.

Har du sett alla förhör?
Citera
2022-03-23, 17:47
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Har du sett alla förhör?
Nej men det hade inte Rolf Sandberg heller gjort när han satt och läste upp sin påhittade "erkännandeberättelse" på presskonferensen. Han hade inte ens sett de sista 4-5 timmar långa inspelade förhören med pojkarna.

RS: - "Nej, nej, nej. Jag ska säga dig att dom sista förhören med pojkarna, det är först nu tjugo år efteråt som jag har läst det".

Han brydde sig inte om det klena utfallet av förhören helt enkelt. SÅC hade ju redan gett honom en karta och när den inte stämde med verkligen så gällde den ändå.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-03-23 kl. 18:39.
Citera
2022-03-23, 19:27
Medlem
zoomlanders avatar
Varför ska Rolf kolla på det sista förhöret om det redan var klart innan? det förhöret kanske hölls av ren formalia bara av någon annan polis. bara för att summera kanske och avsluta.
Citera
2022-03-23, 20:12
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Varför ska Rolf kolla på det sista förhöret om det redan var klart innan? det förhöret kanske hölls av ren formalia bara av någon annan polis. bara för att summera kanske och avsluta.
"Formalia", skojar du eller är du inte alls insatt?

Det var ju förhöret där Ingrid Harrysson under ett par timmar försökte få Robin att tala om vad de gjort med Kevins hals, frågan ställdes 117 gånger och Robin svarade "Inget!" lika många gånger.

Sista förhöret med Christian, som pågick flera timmar, handlade om att han skulle peka ut fyndplatsen men C klarade inte av det så Anders Forsman fick peka ut den. Det allvarliga är alltså att Sandberg sedan menade att Christian pekat ut den men det var Forsman som gjorde det. Allt det där finns att beskåda i Fallet Kevin avsnitt 3, sista halvan av programmet.

AF: - Vill du veta var de hittade Kevin?
C: - Mmm
AF: - Här, här vid de här lastpallarna hittade de Kevin (och pekar ut fyndplatsen på kartan).

Det där förvanskade alltså Rolf Sandberg till att det var Christian som pekat ut fyndplatsen. Det borde vara straffbart att ljuga så där och i synnerhet i den roll han hade, ingen preskription på sånt tycker jag.

Att Sandberg inte läst förhören framgick av FUP-2017/18 då Rolf Sandberg förhördes av Niclas Wargren och Rikard Ekman … eller ljög han om det också? Förmodligen gjorde han det när jag tänker efter.
(DN har publicerat förhöret)
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-03-23 kl. 21:00.
Citera
2022-03-23, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Grabbarna mjölkar på till sista droppen. Förutom bokförsäljning,privata insamlingar och skadestånd så vill dom ha ännu fler miljoner. Allt medans Kevins pappa får vända på varenda krona från förtidspensionen för att få det och gå runt. Vill även minnas att Robin blev ”misshandlad” för ett par år sedan. Lagom innan skadeståndsansökan skickades till staten. Händelsen skulle ha inträffat mitt i natten varpå en bil fullastad med folk hade svängt upp utanför Robins hus och pucklat på honom. Vad Robin gjorde ute mitt i natten på gården förtäljer inte historien, men blodet i handfatet (som visades i nyhetsartikeln) bar spår av stänkblod så det lär ha sprutat som en fontän ur snoken på honom. Trovärdigheten är ungefär lika med noll.

Den där misshandel var verkligen inte trovärdig folk i tråden sa gick ju igenom bilden på hans skador och det såg mer ut som han ramlat på fyllan. Tror knappast någon orkade ta sig tid att åka och misshandla han. Nu när det begär ännu mer pengar märker man hur de älskar all uppmärksamhet och då blir som sagt misshandel ännu mindre trovärdig..
Citera
2022-03-24, 07:16
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XenoZ
Den där misshandel var verkligen inte trovärdig folk i tråden sa gick ju igenom bilden på hans skador och det såg mer ut som han ramlat på fyllan. Tror knappast någon orkade ta sig tid att åka och misshandla han. Nu när det begär ännu mer pengar märker man hur de älskar all uppmärksamhet och då blir som sagt misshandel ännu mindre trovärdig..
Sluta svamla, klart det var en fortsättning på det som banditen Sandberg försökte med men också misslyckades med, det vill säga att tvinga fram ett "erkännande". Sandberg sa att de ljög "... så att erfarna (men uppenbarligen dumma, min anm) utredare blev lurade, i månader".

https://www.expressen.se/gt/robin-dahlen-brutalt-overfallen-vid-sitt-hem/
– De tog tag i min hand och kastade ut mig på marken. De hotade mig och sa att jag skulle sluta ljuga om att jag är oskyldig. Jag skrek tillbaka och svarade att om jag sa att jag var skyldig, då skulle jag ljuga, berättar Robin Dahlén som fick ta emot flera sparkar i magen och i ryggen.

– De skriver att vår familj är knäpp och att vi smutsar ner Kevins rykte. De skriver att vi ljuger. Men jag tar inte åt mig av detta för fem öre. Det är bara någon bakom en skärm som försöker vara tuff, säger han.
Sug på den troll.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-03-24 kl. 07:29.
Citera
2022-03-24, 09:21
Medlem
zoomlanders avatar
Misshandeln fejkad och påhittad av Robin själv. det syntes tydligt på bilderna. allt för uppmärksamhet.
Citera
2022-03-24, 09:50
Medlem
Citat:
allt för uppmärksamhet.

Exakt!

Jag och många andra kanske trodde att man skulle slippa se dom i media på några år nu när dom fick pengar och en ursäkt.

Istället så dyker dom upp i Nyhetsmorgon idag men hela familjen.

Börjar få lite Carina Höglund vibbar av dom, hon ska vara med minst 2-3 gånger / år i aftonbladet eller tv och har varit det sedan 2008.
Citera
2022-03-24, 09:55
Medlem
Flashbackatmes avatar
Märks återligen hur giriga dessa bröder är,nu överväger de att stämma Arvika kommun pga att de anser att ursäkten från kommunen inte var äkta utan endast spel för galleriet.
Antar att det gäller att gråta ut sålänge man bara kan i tv och tidningar.
Citera
2022-03-24, 10:09
Medlem
MrBarnabys avatar
https://www.svd.se/a/v5KQJm/arvika-kommun-skammer-ut-det-offentliga-sverige
Arvika kommun skämmer med sitt beteende ut det offentliga Sverige. Istället för att rakryggat medge sitt ansvar i den process som ledde till rättsövergreppen på bröderna i Kevinfallet, vidhåller den att den inte gjort något fel.
Så sant det är skrivet, publicerad 2022-03-21.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-03-24 kl. 10:25.
Citera
2022-03-24, 11:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackatme
Märks återligen hur giriga dessa bröder är,nu överväger de att stämma Arvika kommun pga att de anser att ursäkten från kommunen inte var äkta utan endast spel för galleriet.
Antar att det gäller att gråta ut sålänge man bara kan i tv och tidningar.
Tror inte att det går att förstå vilken press och skam som familjen utsatts för.
Att bli utpekade och torterade, bortförda "utvisade" från kommunen, fram till 18-års ålder.
De har behandlats så rättsvidrigt illa, så inga pengar i världen uppväger deras förlorade år, barndom, ungdom liv.
Att inte ens få ett ordentligt skadestånd, eller ens ett ordentligt erkännande och ursäkt från de involverade, dvs socialtjänst, polis mm, utan att det ska behövas stötas och blötas till förbannelse när det är uppenbart att grabbarna är utan skuld.
Att Rolf mfl njöt av att klara upp fallet, att det inte är uppklarat, utan att den riktige mördaren går fri, är det tyst om.
De som medverkat i utredningen, bör alla gå ut offentligt och be om ursäkt.
Gör om och gör rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in