2022-03-19, 13:08
Medlem
zoomlanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Flockbeteende skulle man kunna säga. Ingen ville eller vågade säga emot tokerierna som Arvikas Hans Holmér, Rolf Sandberg, presenterade. Tyvärr slutade denne Sandberg inte som Holmér, d.v.s. avpolletterad och ersatt med en bättre spaningsledare.

tragiskt att ni går på familjen Dahlens lögner
Citera
2022-03-19, 13:32
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoomlander
tragiskt att ni går på familjen Dahlens lögner
Har märkt att det är mycket med familjer i detta fall, ibland som att det är någon form av familjefejd. Själv bryr jag mig inte om sådant alls utan fokuserar på helhetsbilden av fallet. Och om man är en utomstående och neutral person så är det svårt att komma till någon annan slutsats än att bröderna faktiskt var oskyldiga.

Men för de som på något sätt var inblandade i fallet, eller känner den ena eller den andra personen i utredningen, eller har ett horn i sidan till någon av bröderna, så kommer vi gör all framtid att höra långa och invecklade förklaringar på temat att de var skyldiga.

Men så är det med alla rättsfall som inte blivit fullt utredda.
Citera
2022-03-20, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoomlander
@torpjesku

Nu är det inte bara sandberg som var med det var även:
psykologer
poliser
utredare
kriminaltekniker
socialtjänst
åklagare

tror du på riktigt att de skapat en pakt för att sätta dit någon?
ingenting som talar för brödernas skuld. tas ju upp i media.
Nu var det inte mig du frågade men ...
Jag tror inte att det var en medveten sammansvärjning. Förhoppningsvis trodde alla på att det var pojkarna (annars lär någon dragit i nödbromsen). Men det var som sagt så många inblandade. Säkert hade inte alla överblick över allt som sades/kom fram.

Kanske litade man extra mycket på professorns slutsatser? Kanske "drogs alla med" i fartvinden?

RS kan möjligen drivits av att vilja få "beröm" (om man tittar på Nina Hjelmgren-rapporten, som han själv delvis stod bakom är det väldigt mycket beskrivningar av hur bra han var på olika sätt och hur imponerade andra var. En del t om avundsjuka. Ingen norrländsk ödmjukhet där) och vara den som löst ett unikt fall.

Han kan också ha känt sig pressad och inmålad av sig själv i ett hörn att bevisa något:
Han hade tagit mycket resurser i anspråk och tyckte han hade ett nytt banbrytande sätt att sköta en utredning. Han hade tidigt(?) uttalat sig om att det inte rörde sig om en invandrare till gärningsman. Han hade sagt att det var nära en lösning. Han hade antytt att detta var ett unikt fall i Sverige osv.

Då kanske det skulle kännas snöpligt och stå på pressträff och bara säga: "vi kommer inte längre än så här i utredningen" som han kanske borde sagt?

Han tyckte ju att han utarbetat ett mycket bättre arbetssätt än som fanns tidigare vilket kan läsas i Hjelmgrens rapporter.

Även här:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/0005/29/orrefors5.html

Men RS pratar ju mycket om empati. Hur mycket empati har man med bröderna och till och med Kevins anhöriga när man genom åren pratar på om fallet i olika medier där pojkarnas inblandning blir värre och ondskefulla för varje uttalande?

Jag gissar att RS nu tycker synd om sig själv (inte bröderna) och fortfarande tror på deras skuld.

Men hur tycker han det är stenklart bevisat? Det där med "jag och A. Robin tittade på"? Att någon eventuellt kanske (Enligt något Weine först "förträngt") kommit hem med blöta byxor och sagt "Kevin ligger och flyter"? I värsta osannolika fall kanske vederbörande sett K på lastpallen och gått ut försökt rädda honom? Eller sett något, kissat på sig av rädsla eller vad som helst.

Nu tror jag inte ens han sagt så men även OM: Det är väl inget stenklart bevis på att de båda bröderna tillsammans dödat honom?

Tycker RS kunde berätta åtminstone för bröderna själva vad det är för bevis han tycker sig ha. När han nu uttalat sig så mycket genom åren om deras skuld!

Jag som också helt utanför detta utan anhöriga eller annat på någon sida kan inte förstå varför de som tycker det är så bevisat och stenklart inte kommer fram med den bevisningen? Det kan knappast bero på sekretess? Man har ju sagt både det ena och andra om olika inblandade (Kevin med) i olika sammanhang och i Hjelmgrens rapporter. Så den verkar det inte så noga med?
Senast redigerad av joannaw 2022-03-20 kl. 19:22.
Citera
2022-03-20, 21:36
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
Nu var det inte mig du frågade men ...
Jag tror inte att det var en medveten sammansvärjning. Förhoppningsvis trodde alla på att det var pojkarna (annars lär någon dragit i nödbromsen). Men det var som sagt så många inblandade. Säkert hade inte alla överblick över allt som sades/kom fram.

Den ende som hade någon slags överblick var Sandberg, men även han hade en skrämmande okunskap om förhören. En av utredarna, Henry Nilsson, sa i dokumentären: "jag har inte har klart för mig hur det har gått till". Men inte ens Sandberg själv hade detaljerna klart för sig. Han blev förhörd av 2017/18-utredningen och sa så här, det fetade nedan:
"I rummet finns en karta över Dottevik.

– När det här berättas så tar Christian en penna, jag tror det var en tuschpenna, går fram till kartan och säger ”här är det” och gör en ring på kartan.

– Det var som att när Christian gjorde det där så var det som om Robin fick något slags fribrev att berätta. Alltså upplevelsen, om du förstår.

Det är denna händelse som har kallats ”erkännandet”, en utsaga som utredarna inte lyckades spela in på video eller band. Någon annan dokumentation än Rolf Sandbergs nedtecknade promemoria finns inte."
Men det var inte Christian som pekade ut platsen, det var ju förhörsledaren Anders Forsman. Som tur är är det videoinspelat, det är bara att kolla avsnitt 3 av dokumentären.

Rolf Sandberg har alltså inte koll på de sista förhören som till exempel "vad-gjorde-ni-med-Kevins-hals-förhöret", där ett erkännande skulle pressas fram.
NW: "Så när du sitter där med Robin, då har du inte någon närmare kunskap om vare sig vad han eller Christian har sagt från förhören innan?

– Nej, nej, nej. Jag ska säga dig att dom sista förhören med pojkarna, det är först nu tjugo år efteråt som jag har läst det".
https://www.dn.se/nyheter/sverige/forra-utredaren-fortfarande-overtygad-om-att-broderna-dodade-fyraariga-kevin/

Detta måste vara en av världens sämsta eller värsta polisutredningar någonsin, kanske den allra värsta, med många bisarra inslag som till exempel att spaningsledaren hittar på saker och ljuger och fantiserar ihop en berättelse. Som han sedan har mage att kalla för "stenklar".
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-03-20 kl. 22:27.
Citera
2022-03-20, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Den ende som hade någon slags överblick var Sandberg, men även han hade en skrämmande okunskap om förhören. En av utredarna, Henry Nilsson, sa i dokumentären: "jag har inte har klart för mig hur det har gått till". Men inte ens Sandberg själv hade detaljerna klart för sig. Han blev förhörd av 2017/18-utredningen och sa så här, det fetade nedan:
"I rummet finns en karta över Dottevik.

– När det här berättas så tar Christian en penna, jag tror det var en tuschpenna, går fram till kartan och säger ”här är det” och gör en ring på kartan.

– Det var som att när Christian gjorde det där så var det som om Robin fick något slags fribrev att berätta. Alltså upplevelsen, om du förstår.

Det är denna händelse som har kallats ”erkännandet”, en utsaga som utredarna inte lyckades spela in på video eller band. Någon annan dokumentation än Rolf Sandbergs nedtecknade promemoria finns inte."
Men det var inte Christian som pekade ut platsen, det var ju förhörsledaren Anders Forsman. Som tur är är det videoinspelat, det är bara att kolla avsnitt 3 av dokumentären.

Rolf Sandberg har alltså inte koll på de sista förhören som till exempel "vad-gjorde-ni-med-Kevins-hals-förhöret", där ett erkännande skulle pressas fram.
NW: "Så när du sitter där med Robin, då har du inte någon närmare kunskap om vare sig vad han eller Christian har sagt från förhören innan?

– Nej, nej, nej. Jag ska säga dig att dom sista förhören med pojkarna, det är först nu tjugo år efteråt som jag har läst det".
https://www.dn.se/nyheter/sverige/forra-utredaren-fortfarande-overtygad-om-att-broderna-dodade-fyraariga-kevin/

Detta måste vara en av världens sämsta eller värsta polisutredningar någonsin, kanske den allra värsta, med många bisarra inslag som till exempel att spaningsledaren hittar på saker och ljuger och fantiserar ihop en berättelse. Som han sedan har mage att kalla för "stenklar".
Ja det verkar väldigt konstigt allting.
Intuition, feeling och en minnesexpert trodde på två små pojkars skuld och sedan tog man till alla medel för att bevisa detta.

Och motivet skulle vara svartsjuka på att Kevin fick sitta i knä? I förhören såg man både styvmamma och mamman naturligt ta dem i famnen. Pojkarna söker stöd hos föräldrarna när de pressas ser man också.

Det antyds i Hjelmgren-rapporten att brödernas hemförhållande var orsaken till vad de gjort. Nu litar jag inte på att något som kommer från RS säger.

Vi kan givetvis inte veta - och har egentligen inte med det att göra - men det verkar tvärtom av det lilla som framkommer. Föräldrarna tog med barnen på aktiviteter som fisketur, de lånade böcker från biblioteket, de lyssnade (tyvärr i detta fall) på barnet som sa att det ev visste något intressant och tog sig till polisen till skillnad från många andra. Pappan och styvmamman har hållit fast vidvarandra under hela barnens uppväxt och försökt stötta dem så gott de kunnat vad det verkar.

Tyvärr har de kanske inte skyddat barnen tillräckligt mot myndigheter. Men det kan man ju förstå att de trodde polisen, soc osv visste vad de höll på med.
Citera
2022-03-20, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Är det ihopfantiserade dialoger från Lambertz dynghög du hänvisar till? Det där är garanterat inga korrekta citat.

Vad gäller uppgifterna från pressträffen så säger Wargren följande:

Åklagaren imponerar inte. Sammanfattningen är i alla fall att det inte finns något stöd alls för att bröderna varit inblandade i Kevins död eller ens varit på platsen. 13-åringen nämns men endast väldigt ytligt.
Du bör reklamera din hjärna, den funkar inte.

Vi tar det igen:

Wargrens uttalande bekräftade citatet från Lambertz blogg.
Lambertz uppgift är alltså korrekt.

---
Citatet med uppgifter som Christian sa till Weine EFTER polisutredningen 1998:

W: Vilken var det som dödade Kevin?
C: Det var jag och A, men det var inte meningen.
W: Vilka var det som bar bort Kevin?
C: Det var jag och A och Robin tittade på.
W: Vilkens idé var det, som säger att ni måste gömma Kevin?
C: A sa det.

---
Wargren på pressträffen 2018:

- Det kom in uppgifter att C och R EFTER att den tidigare polisutredningen avslutats hade berättat att ytterligare en pojke hade deltagit i brottet.
---

Wargren tyckte att C:s uppgift om "A" var så viktig att den var ett av skälen för att återuppta förundersökningen.
Samtidigt som Wargren dissar alla andra uppgifter från C som är till nackdel för C.
Citera
2022-03-21, 06:38
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
Ja det verkar väldigt konstigt allting.
Intuition, feeling och en minnesexpert trodde på två små pojkars skuld och sedan tog man till alla medel för att bevisa detta.

Och motivet skulle vara svartsjuka på att Kevin fick sitta i knä? I förhören såg man både styvmamma och mamman naturligt ta dem i famnen. Pojkarna söker stöd hos föräldrarna när de pressas ser man också.

Det antyds i Hjelmgren-rapporten att brödernas hemförhållande var orsaken till vad de gjort. Nu litar jag inte på att något som kommer från RS säger.

Vi kan givetvis inte veta - och har egentligen inte med det att göra - men det verkar tvärtom av det lilla som framkommer. Föräldrarna tog med barnen på aktiviteter som fisketur, de lånade böcker från biblioteket, de lyssnade (tyvärr i detta fall) på barnet som sa att det ev visste något intressant och tog sig till polisen till skillnad från många andra. Pappan och styvmamman har hållit fast vidvarandra under hela barnens uppväxt och försökt stötta dem så gott de kunnat vad det verkar.

Tyvärr har de kanske inte skyddat barnen tillräckligt mot myndigheter. Men det kan man ju förstå att de trodde polisen, soc osv visste vad de höll på med.
En viktig faktor angående föräldrarna var att de levde under hotet att barnen skulle tas ifrån dem, om de inte samarbetade. "Samarbetet" gick bland annat ut på att få barnen att "berätta". Vi har ju sett hur berättelserna såg ut när de inte föregicks av ledande frågor och andra vägvisningar, det var "görvass kniv i magen", "god jul", "Robert(ar)" etc.

Angående utredningen, det verkar som ingen vågade utmana "chefen" Sandberg, det var helt enkelt en sekt med en stark sektledare. Det fanns bara en gud, Rolf Sandberg, och Sven Å Christianson var hans profet, det är den bistra sanningen.

https://sverigesradio.se/artikel/psykologen-om-varfor-ingen-drog-i-nodbromsen-i-kevinfallet

De var alltså fel personer som skickades på "behandling", naturligvis borde sektmedlemmarna i stället behövt bli avprogrammerade. Tänk så tokigt det kan bli.

Inte förrän byxorna drogs ner våren 2017 vågade sektmedlemmarna börja göra avbön, som till exempel Anders Forsman. Till och med Ingrid Harrysson , "... det är ju bra gjort av pojken att han står på sig att han inte har gjort något". Detta efter att hon själv kunde se hur "halsförhöret" med Robin gått till. Alla verkar förresten minnas dåligt, Rolf, Ingrid ("minns inte alls"), SÅC. Rolf och Ingrid turnerade sedan landet runt och missionerade om hur man bedriver barnförhör "framgångsrikt". Nu används deras förhörsmetodik som exempel på hur man inte ska bedriva barnförhör.

Den som bäst kan fallet är naturligtvis Dan Josefsson, här skriver han om eländet.

https://sv-se.facebook.com/222096061183865/posts/1476493569077435/
"Vid den här tidpunkten, i maj 1999, satt bröderna och deras familj i praktiken inspärrade i det av kommunen skapade "behandlingshemmet" samtidigt som Rolf Sandberg hyllades som hjälten som löste Kevinfallet"
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-03-21 kl. 07:07.
Citera
2022-03-22, 22:38
Medlem
https://www.nwt.se/2022/03/22/familjen-overvager-stamning-mot-arvika-kommun/

2.1 miljoner i skadestånd var inte tillräckligt mycket enligt bröderna som nu riktar strålkastarna mot kommunen för en eventuell stämningsansökan.

-Man måste smida medans järnet är varmt säger Robin som är en av de utpekade bröderna i Kevin-fallet.
Citera
2022-03-22, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
https://www.nwt.se/2022/03/22/familjen-overvager-stamning-mot-arvika-kommun/

2.1 miljoner i skadestånd var inte tillräckligt mycket enligt bröderna som nu riktar strålkastarna mot kommunen för en eventuell stämningsansökan.

-Man måste smida medans järnet är varmt säger Robin som är en av de utpekade bröderna i Kevin-fallet.

Är detta ett skämt? Blir de aldrig nöjda? Det var nöjda med summan och ursäkten av staten men nu ska det ha mer? Kevins släkt får inte ett dugg men dessa två bröderna ska mjölka ur varenda krona. Skamligt!

Släpp handlingarna från socialen nu Arvika kommun så får vi se vad som döljs.
Citera
2022-03-23, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XenoZ
Är detta ett skämt? Blir de aldrig nöjda? Det var nöjda med summan och ursäkten av staten men nu ska det ha mer? Kevins släkt får inte ett dugg men dessa två bröderna ska mjölka ur varenda krona. Skamligt!

Släpp handlingarna från socialen nu Arvika kommun så får vi se vad som döljs.

Grabbarna mjölkar på till sista droppen. Förutom bokförsäljning,privata insamlingar och skadestånd så vill dom ha ännu fler miljoner. Allt medans Kevins pappa får vända på varenda krona från förtidspensionen för att få det och gå runt. Vill även minnas att Robin blev ”misshandlad” för ett par år sedan. Lagom innan skadeståndsansökan skickades till staten. Händelsen skulle ha inträffat mitt i natten varpå en bil fullastad med folk hade svängt upp utanför Robins hus och pucklat på honom. Vad Robin gjorde ute mitt i natten på gården förtäljer inte historien, men blodet i handfatet (som visades i nyhetsartikeln) bar spår av stänkblod så det lär ha sprutat som en fontän ur snoken på honom. Trovärdigheten är ungefär lika med noll.
Citera
2022-03-23, 06:54
Medlem
MrBarnabys avatar
Kan det ha varit Sandbergs torpeder som misshandlade Robin? Vi vet ju att han inte var främmande för något, men dock värt att påpeka att han bara använde sig av psykiska tortyrmetoder när det bengav sig, såvitt är känt. Åtminstone finns det ingen fysisk misshandel vid de videoinspelade förhören, enligt dem som sett alla inspelade förhör. Vad som hände vid det så kallade "erkännandeförhöret" som inte spelades in vet vi förstås inte. Om det är inspelat, lägg ut det! som någon brukar skriva.

Om erkännandeförhöret mot all förmodan är inspelat så lär videobandet ligga väl gömt längst in i någon byrålåda hos Roffe, eller ännu troligare destruerat sedan länge.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-03-23 kl. 07:32.
Citera
2022-03-23, 11:54
Medlem
zoomlanders avatar
de hade säkert nu haft högskoleutbildningar med framgångsrika karriärer som jurister eller ingenjörer med villor i mångmiljonklassen i Örgryte eller Djursholm. Om de inte hade blivit utsatta för denna tortyr.

dom är rejält skadade i huvudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in