2022-03-24, 10:12
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Så Putin ska styra över Ukraina (och hela jordklotet) med hjälp av sina kärnvapen? Haha då kan vi lika avfyra alla kärnvapen som finns. En sådan värld är värdelös.
Isf kan kineserna göra likadant. Och Pakistan. Jo tjena.
Ja det är ju faktiskt så.
"Glöm inte att jag har kärnvapen och är beredd att använda dom" är det sista desperata kortet han har.
Sen är väl frågan hur många kärnvapen som faktiskt går att använda i det där korrupta, eftersatta landet...
Citera
2022-03-24, 10:13
Medlem
Ghastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Putin ville ju att vitryssland skulle delta i kriget men än sålänge deltar de mest på Ukrainas sida ;-)

The Ukrainian army said it had surrounded the Russians in Irpen near Kyiv. The Belarusian battalion named after Kalinouski is taking part in the fighting.

Ja dom har en grupp vettiga som ställt sej på rätt sida. Det pratades några dagar sen att dom är redo att skicka på dem med fel i huvudet att strida med idioten.

Skönt läsa dom bombade fartyget. Hoppas ryssar tar ditt pickopack och drar. Putin är det tydligen ingen som kommer åt.
Citera
2022-03-24, 10:14
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magic64
Känns så 😅 Ukraina behöver lite mer shore to ship missiler.

Ja jag hoppas västmakterna tittar på det. Hur de kan ge Ukraina ett bra försvar mot krigsskepp. Finns det några torpeder eller robotar som kan attackera skeppen vid Krim? Där ryssarna har sin bas.
Citera
2022-03-24, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BroderDonut
Om man är principfast så använder man inte olika måttstockar för olika länder.

I Krim, Luhansk och Donetsk så röstade man för att lämna Ukraina. I Krim så röstade man även för att ingå i Ryssland.

Det vore bättre om alla stormakter avstod från att kriga eller pressa länder.

Vi attackerar Ryssland idag med våra sanktioner och våra vapen har förmodligen använts mot ryssar. Jag håller med om att det inte är smart att attackera Ryssland, men jag antar att vi inte är så smarta.
Måttstockar?
Att länder som är mindre ska lägga sig platta och erövras frivilligt av större utan att göra motstånd?

Du är medvetna om att dessa områden stod under rysk kontroll från den ryska armen när dessa "folkomröstningar" gjordes.
Det var ju gröna män och seperatister med rysk militär utrustning som hade kontroll över dessa områden.

Några utländska valobservatörer fanns ej heller på plats.
Detta samtidigt som Ryssland låser in kritiker och stänger ner fria medier i Ryssland.
Putin ändrar grundlagen så att han kan sitta ytterligare 2 st 6 års perioder istället för att kliva av.
Om du var påläst så hade du ju fattat vilken parodi det faktiskt är.

Anledningen till att vi hjälper Ukraina och inte Ryssland är för att vi inte vill att ett land som hotat oss i årtionden få breda ut sig mot våra gränser genom anektering av andra länder.

Ska ärligt talat bli skönt att Ryssland körs i botten så att de förhoppningsvis får ett vettigare styre som vill bygga välstånd i landet och vänskap med andra istället för att med mutor och hot kontrollera andra länder.
Citera
2022-03-24, 10:18
Medlem
donald12s avatar
Fler missiler o pengar till Ukraina från UK! :-)

https://www.gov.uk/government/news/pm-announces-major-new-military-support-package-for-ukraine-24-march-2022
Citera
2022-03-24, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mats.nystrom
Nu handlade detta inte om min eventuella förståelse eller oförståelse för ditt resonemang.
Det handlade om att du i ditt inlägg avkrävde en användare källa, samtidigt som du själv inte levererade en. Inte mer än så.
Men uppenbarligen så gick inte det fram.

Jag menar ingenting kring etnisk grupp.
Jag undrade vad du menade med oklar etnisk grupp. Och det förklarade du för mig. Tack.
Men utifrån ditt resonemang så kan man konstatera att du också blandar ihop etnicitet och genetik. Vanligt nybörjarmisstag.

Det finns inga källor. Du har det definitivt inga. En hyperlänk till något blaska är inte en trovärdig källa. Utan vad vi har här är logiskt resonemang utifrån hypoteser och sannolikheter.

Att jag ens skall behöva påtala detta för dig, säger ganska mycket om er woke-folk än en gång tillhörande den stora massan.
Citera
2022-03-24, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Ja det är ju faktiskt så.
"Glöm inte att jag har kärnvapen och är beredd att använda dom" är det sista desperata kortet han har.
Sen är väl frågan hur många kärnvapen som faktiskt går att använda i det där korrupta, eftersatta landet...

6000 är det iaf inte. Antalet och skicket kärnvapnen är i, kan väl bedömas med Ukrainakriget som bakgrund. Kriget är vår måttstock.

Pengarna som skulle gå till underhåll, har väl gått till korruption.

Om Ukrainakriget urartar och leder till kärnvapenkrig, blir nog Ryssland en öken. Väst kommer att plocka ner de flesta av Putins missiler och återgälda ordentligt.

Ryssland förlorar alltid mot Väst. Trycker Putin på knappen, är det sista misstaget han gör, oavsett om han siktar på Ukraina eller utanför.

Ryssarna förlorar alltid mot Väst. Och Putins hotelser (mot halva världen) är ett svaghetstecken.
Citera
2022-03-24, 10:20
Medlem
Nu när inte Ryssland gör så mycket motstånd längre vore det kul om Ukrainska soldaterna gick in i Ryssland och slog ut något viktigt!
Citera
2022-03-24, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja jag hoppas västmakterna tittar på det. Hur de kan ge Ukraina ett bra försvar mot krigsskepp. Finns det några torpeder eller robotar som kan attackera skeppen vid Krim? Där ryssarna har sin bas.
Sjömålsrobotar via flyg eller manskap på marken.
Citera
2022-03-24, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dLn_sthlm
Här kommer nästa nyreggade stolle som tror sig kunna påverka till Rysslands fördel men som enbart förlöjligar sig själv och landet…

Så din källa är alltså ditt eget logiska tänkande?

Pratar du atombomber så visst, då hade de kunnat utplåna Ukraina på en vecka. Annars har du fakta i Rysslands militära misslyckande som just nu har dragit ner byxorna på Ryssland inför omvärlden, det härstammar inte i ditt logiska tänkande utan är en realitet.

Tycker du bör överväga att flytta till Ryssland, det går att ta buss dit från Helsingfors. Din sparpengar i västvaluta är säkert välkomna om du har något och det börjar bli gott om unga änkor nu så du kanske t.o.m. kan bli av med oskulden.

Det är det enda vi har är, logiskt tänk byggt på vad vi faktiskt vet. Några trovärdiga källor finns inte här. Men ta du fram något så kan vi skratta åt din kreti och pleti-idioti. Fram med en källa nu då.
Citera
2022-03-24, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Putin ville ju att vitryssland skulle delta i kriget men än sålänge deltar de mest på Ukrainas sida ;-)
The Ukrainian army said it had surrounded the Russians in Irpen near Kyiv. The Belarusian battalion named after Kalinouski is taking part in the fighting.

Intressant. Det är alltså en frivillgbataljon från Belarus som står på Ukrainas sida. De är naturligtvis inte under Lukas kontroll.
Den bildades Mars 2022.
Här står det lite om denna bataljon:
https://en.wikipedia.org/wiki/Kastu%C5%9B_Kalino%C5%ADski_Battalion
Citera
2022-03-24, 10:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Ryssland har runt 142 miljoner invånare över ett enormt stort land, knappast övermäktigt.
Dom är långt ifrån Sovjets dagar med dåvarande befolkningsantal där man kunde slussa ut värnplikt efter värnplikt.
Vad ska Putin göra? Kalla in 10 miljoner alkoholiserade bönder från Sibirien i hopp att dom ska kunna vända kriget?

Nej men med 500 000 reservister så kan han hålla kriget igång i flera år. Men innan det kommer det bli politiskt och ekonomist ohållbart, och det är det som är poängen vad som kommer havererar först. Det är inte den teoretiska tillgången på soldater för Ryssland som avgör om de kan fortsätta kriget, utan snarare: 1) De försvagar sin krigsmakt så mycket (tränade soldater, flygplan, helikoptrar, robotar, "moderna" stridsvagnar) att folk runt Putin tycker att det äventyrar Rysslands försvarsförmåga på andra fronter eller gentemot NATO. 2) Rysslands ekonomi krachar så att de helt enkelt inte har råd att fortsätta kriga. 3) Folkligt missnöje med krigets kostnad och alla döda och skadade. 4) Folkligt missnöje med arbetslöshet, sänkt levnadsstandard, bilar som inte går att reparera, ransonering och matköer etc.

Att soldaterna tar slut för Ryssland ser jag inte som gränssättande.

För Ukraina är det mest moralen om de klarar av att förlora hur många soldater osm helst, att det dödas en massa civila, att alla ukrainare flyr landet, att allt fler städer bombas sönder (Jag tro Ryssland vill göra Mariupol till ett avskräckande exempel. De vill visa: "Titta så här kan vi göra med alla städer i Ukraina").
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in