2022-03-24, 09:56
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Detta säger allt om Putin och detta krig.
Ukrainarna jobbar alltså med ryska likhögar.

Det anfallna folket ska administrera anfallarens lik.
Anfallaren är i detta fall en sk stormakt. Förlåt?

Tänk om tusentals amerikaner låg strösslade över Afghanistan, eller tänk om tusentsls israeler låg strösslade över Gaza...medan motståndarna fick sanera.....

Otänkbart såklart.

Det anstår inte ett gigantiskt I-land att bete sig såhär.
Ryssarnas hantering av sina döda (eller snarare icke-hantering) är ett av krigets skamligaste inslag.
Skamligt är ordet. Är ju dessa bilder man vill att det ryska folket skall se!

https://twitter.com/antiputler_news/status/1506914229949014019?s=21

(klicka på ”översätt tweet”)
Citera
2022-03-24, 09:56
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Kanske det. Tolkade det som att ni menade att Ryssland kommer pressa ner priset på olja i någon sorts konkurrens-spiral och att de andra oljaländerna blir arga. I så Fall tror jag ni har fel. Om ni inte menade det, så… vänta, så är det jag som är trög ju

Nej så menade jag inte. Det var en annan debattör som menade att om Ryssland kollapsar kommer andra länder att kunna ta åt sig olja och vi får billigare olja i Sverige.

Självklart om mer olja kommer ut på marknaden påverkar det priset.

Jag svarade denne debattör att om marknaden skulle svämmas över av billig Rysslands-olja och priset faller på världsmarknaden är inte något som andra producenter skulle uppskatta, utan då reglera priset genom sänkt produktion.
Citera
2022-03-24, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Det rimliga e väl ditt scenario. Men jag såg att ekonomiska experter var förvånade över att börsen i Moskva går så bra idag. Dom trodde dock att det var bara tillfälligt den skulle gå bra.

Riggad handel och stödköp från staten.
Lite som att skolklasser alltid lyckas sälja sina kakor när de samlar pengar till en klassresa.
Citera
2022-03-24, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Moskvabörsen är dopad. För det första så är det bara ett 10-tal aktier som kan handlas, för det andra har man förbjudit blankning och för det tredje har man förbjudit utländska investerare att sälja.

Dessutom så går man in från Ryska statens sida och stödköper aktier.

Hade Moskvabörsen lite förtroende innan detta, så är det bortblåst nu. Ingen utländsk investerare kommer ta i Moskvabörsen med tång efter det här.

Har Kreml öppnat sin börs -det viste jag inte - vad finns till salu?
Citera
2022-03-24, 09:58
Medlem
Citat:
Absolut är han ett offer för jasägare.
Lite lik Bush Jr. Alla vettiga människor drog och spånskallen blev ganska ensam till slut. Har jag hört iaf.

Det vi ser nu, är väl Putins slutliga fall.
Inte en chans att han krånglar sig ur det här.
Jag tror kriget blir hans död, bokstavligen.

Risken är att han tar med sig 5 miljarder människor i döden. Därför borde inte väst mopsa.
Citera
2022-03-24, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ukraina: Ryssland kallar in fler soldater

Ukrainas militär uppger i ett uttalande att Ryssland skickat fler trupper till gränsen till Ukraina. Enligt militären behöver Ryssland nu ta till reservister för att ersätta den stora mängden soldater man förlorat i kriget.

Enligt militärens uppgifter kommer fler ryska soldater som varit stationerade i Syrien till Ukraina för att kriga.

Ryssland har inte bekräftat de ukrainska uppgifterna.

https://svenska.yle.fi/a/7-10013113

Hmm.., det blir inte 19-åringar då.

De har inte många i Syrien
Citera
2022-03-24, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Risken är att han tar med sig 5 miljarder människor i döden. Därför borde inte väst mopsa.

Så Putin ska styra över Ukraina (och hela jordklotet) med hjälp av sina kärnvapen? Haha då kan vi lika avfyra alla kärnvapen som finns. En sådan värld är värdelös.
Isf kan kineserna göra likadant. Och Pakistan. Jo tjena.
Citera
2022-03-24, 10:04
Medlem
BroderDonuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudwigVon
De måste vika sig förr eller senare om de inte vill vara en stor version av Nordkorea. Kina har ännu inte visat något intresse av att tillhöra öst efter Pluttes enorma missräkning (antar att det är Kina du menar nät du säger att öst kommer bli större än väst).
Men visst jag ger dig att mycket är ovisst. Frågan är bara vad alternativet är om vi låter Plutte komma undan med detta. Blir det Kina och Taiwan nästa gång? Korridoren till Kaliningrad? Slovenien, Baltikum, Finland och Sverige? När är det nog med erövringarna?
När vi slutar stödja erövringar kanske? När vi är emot alla krig och krigshetsare och istället arbetar för fred och diplomati?

Ett alternativ kan vara det vi gör här. Att föra en dialog där vi lär oss av varandra. Ger oss en chans att själva tänka till. Att söka svar på våra frågor så att vi kan få en bättre klarhet om problembilden. Floskler som att utveckla sig själv är att utveckla världen.
Citera
2022-03-24, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Ja, det är precis propagandan från Ryssland. Bra jobbat. Och som med Lavrov är dt alltid motsatsen som gäller.

Intressant nu att se trollen över allt som nu kör hårt om västs ekonomiska fall. Inget om kriget, inget om den ryska ekonomin, men om västs fall
Ja än var det gott om socker och andra varor i den lokala butiken jag besökte. Behövde inte slåss om sista biten ost heller.
Livet går sin gilla gång. Att bo i väst är gött.
Citera
2022-03-24, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3
Alligatorklass

Förlåt en okunnig. Vad betyder det? 🥸
Citera
2022-03-24, 10:10
Medlem
donald12s avatar
Putin ville ju att vitryssland skulle delta i kriget men än sålänge deltar de mest på Ukrainas sida ;-)

The Ukrainian army said it had surrounded the Russians in Irpen near Kyiv. The Belarusian battalion named after Kalinouski is taking part in the fighting.
Citera
2022-03-24, 10:11
Medlem
Citat:
Förlåt en okunnig. Vad betyder det? 🥸

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Projekt_1171_Tapir
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto