2022-03-23, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
TS kan bara skriva Bestrider och skicka tillbaka så ör det upp till Hyresvärden oxh ta det vidare

Förvisso är det hyresvärden som får välja att ta det vidare, om de orkar. Att någon bråkar kan vara tillräckligt ibland.

Men rent krasst håller det inte att bara skriva Bestrider. En godtagbar bestridan måste innehålla skäl. Jag skulle därför råda att skriva en liten text.

Men tipset kan ändå fungera i det här läget just för att de inte orkar tjafsa. Var bara beredd på att ärendet kan eskalera snabbare än väntat om de har avtal med inkassobolag som har alla rutiner för BF på plats, felaktig bestridan är ibland ett bra snabbspår mot KFM som inte kommer godta att giltiga skäl saknas.

Bättre att skriva en liten roman istället.
Citera
2022-03-23, 23:03
Trådstartarens problem är en bagatell. När jag slutade mitt första jobb på ett av Sveriges största företag, så fick jag ett brev 1-2 år efter typ. I hotfull stil stod det att de inte fått tillbaka en huvudnyckel. Om de inte fick den av mig så skulle de byta ut flera hundra lås på min bekostnad.. Blev sur pga att de har mage komma så långt i efterhand. Dessutom lämnade jag alla nycklar och fick skriva på kvittens. Kunde snacka mig ur det hela.
Citera
2022-03-23, 23:10
Medlem
Skilj mellan att du under hyresperioden kan få en extra nyckel, tänk en familj där barnen efterhand som de blir äldre behöver en egen nyckel, det är den du kunnat beställa för 500 kr och hur många du ska lämna när du flyttar.

Självklart så kan du i ditt exempel inte beställa tre nya nycklar och lämna in bara tre, då kan du ju ha kvar tre efter flytten och gå som du vill.

En normalt fungerande hyresvärd justerar antalet nycklar du fått ut om du beställer en extra och hade krävt 3+1 så du hade inte kommit undan låsbytet.

Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
Grejen är att hade jag beställt en tredje nyckel för 500 spänn i god tid hade jag ju sluppit hela skiten. Det svider lite måste jag erkänna.
Citera
2022-03-24, 00:04
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
TS kan bara skriva Bestrider och skicka tillbaka så ör det upp till Hyresvärden och ta det vidare
Är det ett större fastighetsbolag så kan jag garantera dig att man har avtal hos ett inkassoföretag som kommer att driva frågan vidare.

Varför ska det vara så svårt att göra rätt för sig? TS har uppenbarligen gjort fel och försummat hyresrätten. Betala och gå vidare.
Citera
2022-03-24, 00:06
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhallusGigantus99
Då kan det gå till domstol. Om du förlorar kan det vara så att du får betala motpartens rättegångskostnader.
Nästan garanterat i ett case där kontratet säger att han ska betala.
Citera
2022-03-24, 00:09
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Trådstartarens problem är en bagatell. När jag slutade mitt första jobb på ett av Sveriges största företag, så fick jag ett brev 1-2 år efter typ. I hotfull stil stod det att de inte fått tillbaka en huvudnyckel. Om de inte fick den av mig så skulle de byta ut flera hundra lås på min bekostnad.. Blev sur pga att de har mage komma så långt i efterhand. Dessutom lämnade jag alla nycklar och fick skriva på kvittens. Kunde snacka mig ur det hela.

Detta hände företaget jag jobbade hos som målare en gång. En målare hade väl glömt att lämna tillbaka en huvudnyckel och företaget blev ansvarigt. Det skulle kosta närmare 150.000:- har jag för mig, men till slut dök nyckeln upp och allt var löst. Sen blev det ett jävla stök varje gång man skulle ha en nyckel. Man fick skriva på ett papper och nyckeln skulle lämnas tillbaka inom ett visst antal timmar och allt vad det var.
Citera
2022-03-24, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
Jag beställde en extra nyckel en gång från själva bostadsbolaget inte nån privat låssmed och det kostade 500 kronor. Så totalt fick jag alltså 4 nycklar men dom verkade inte medvetna om detta när jag lämnade tillbaka nycklarna så hade jag haft 3 nycklar (ist för 2) då hade det inte blivit något problem. Alltså jag hade kunnat få totalt 5 nycklar men lämnat bara 3 och dom hade inte märkt något.
var gör du av alla nycklar då? bara betala om du är så slarvig.
Citera
2022-03-24, 06:54
Medlem
Varför behöll du en nyckel?

Har du tappat bort den är allt glasklart och du ska betala låsbyte så de nya hyresgästerna kan sova tryggt med vetskapen att du inte står och flåsar bredvid sängen mitt i natten.
Citera
2022-03-24, 07:07
Medlem
wertyns avatar
Citat:
TS kan bara skriva Bestrider och skicka tillbaka så ör det upp till Hyresvärden oxh ta det vidare
Jo men han måste ju ändå ha en motivering till varför han inte vill, även om han inte behöver skriva den på fakturan. "Jag vill inte" är ju ingen vidare bra ursäkt.
Citera
2022-03-24, 07:42
Medlem
bara att betala eller bestrida

i kvarteret där jag bor skulle hyresvärden 7-8 år sen dra in nya ledningar för internet ock tv
en svensk firma vann upphandlingen men sen tog de in en baltisk firma som gjorde jobbet
en fredag morgon kom några gubbar till min kvart bara en av de kunde lite engelska
kom hem sent efter jobbet ca 22 ock då var dörren olåst ca ett år efter det fick jag meddelande om att alla lås skulle bytas i kvarteret 147 lägenheter + alla andra lås han som fått låna huvudnyckeln hade inte lämnat tillbaka den enligt ryktet som jag hört, måste ha kostat en slant strax efter firman varit till min kvart fick de sparken från uppdraget från att dra nya kablar i flera tusen lägenheter
Citera
2022-03-24, 08:48
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen
Det där med 3 nycklar tycker jag låter konstigt då det finns folk som bara har 2 nycklar redan sen dom flyttat in utan att det bytts ut något lås.
Vet dock inte om det är skrivet i sten att det måste finnas 3 nycklar.

Men din idiot, tre nycklar är det absolut vanligaste, bara för att du fick två nycklar betyder det inte att din lägenhet inte har tre nycklar.

Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Bara att bita i det sura äpplet.

Gör ingen egogrej av detta utan bara betala. Drar du det till en rättslig process kommer det bli dyrt för dig, det är du som har avvikit från avtal.

Dock är det konstigt att de vill ha ett så högt belopp som 9k. Det borde han undersöka alt bestrida. Allra minst be om en specifikation.
Senast redigerad av MaarekStele 2022-03-24 kl. 08:53.
Citera
2022-03-24, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LizaZ
Lägehetsnycklar går inte beställa, jag har försökt.

Jodå, går man in på någon liten turk-business så kan man få det gjort. De bryr sig inte så mycket om spärrade nyckler.

Man ska undvika de stora kedjorna som Mister Minit, de försöker sköta sig. Men de små privatägda låsfirmorna skiter i det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in