• 4
  • 5
2022-03-24, 09:50
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max111
Jodå, går man in på någon liten turk-business så kan man få det gjort. De bryr sig inte så mycket om spärrade nyckler.

Man ska undvika de stora kedjorna som Mister Minit, de försöker sköta sig. Men de små privatägda låsfirmorna skiter i det.

Fel! Ja, man kan göra det med vissa nycklar, dock man måste ha en tom nyckel som man kan såga till. Det är inte säkert att nyckelmakaren har det tomma nyckelämnet eftersom de ofta är patentskyddade.

Så äldre lås kan gå men långt ifrån alla.

https://safeteam.se/nyheter/sakert-las/

Så fungerar kopieringsskydd av nycklar
I ett låssystem med kopieringsskydd/patentskydd finns det systemansvariga (vanligtvis styrelsen i en Brf eller fastighetsförvaltaren). Dessa personer styr vem som får göra nyckelkopior. Det är dessutom endast en enskild licensierad låssmed som har tillgång till nyckelämnet från fabrikanten (exempelvis från ASSA). Tack vare det kan man inte gå till vilken låssmed som helst och tillverka nyckelkopior i ett skyddat låssystem.

Vänligen, läs på innan du uttalar dig.
Citera
2022-03-24, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaarekStele
Men din idiot, tre nycklar är det absolut vanligaste, bara för att du fick två nycklar betyder det inte att din lägenhet inte har tre nycklar.

Dock är det konstigt att de vill ha ett så högt belopp som 9k. Det borde han undersöka alt bestrida. Allra minst be om en specifikation.

Ja specifikation finns. Bland annat finns reparatör, bil och annat ju. Men också 2 lås ca 2700 kronor/st. Är det normalt med 2 lås t.ex?
Citera
2022-03-24, 14:04
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
Ja specifikation finns. Bland annat finns reparatör, bil och annat ju. Men också 2 lås ca 2700 kronor/st. Är det normalt med 2 lås t.ex?

Kanske över och underlås. Hade lägenheten två dörrar?
Citera
2022-03-25, 12:19
Medlem
Citat:
Fel! Ja, man kan göra det med vissa nycklar, dock man måste ha en tom nyckel som man kan såga till. Det är inte säkert att nyckelmakaren har det tomma nyckelämnet eftersom de ofta är patentskyddade.

Så äldre lås kan gå men långt ifrån alla. [/i]

Det är värt ett försök. Såklart måste man ha en nyckel med sig.

Jag vet ingenting om ny bebyggelse och deras moderna lås, bor i vanligt sekelskifteshus i Stockholms innerstad och låssmeden på hörnet fixar extranycklar trots att nyckeln är "spärrad"....
Citera
2022-03-26, 18:25
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Men din idiot, tre nycklar är det absolut vanligaste, bara för att du fick två nycklar betyder det inte att din lägenhet inte har tre nycklar.

Dock är det konstigt att de vill ha ett så högt belopp som 9k. Det borde han undersöka alt bestrida. Allra minst be om en specifikation.

Vad menar du att jag ska göra åt det då?
Vid utflyttning så har jag ju vittnen på att det bara fanns 2 nycklar enligt den gamla hyresvärden vid inflyttning.
Om man vill ha en 3e nyckel så får man väl göra en kopia.
Eller tror du att en hyresvärd helt enkelt kan begära lås byte bara för att?

Ja att dom vill ha ett så pass högt belopp som 9k är konstigt.
Det vanliga brukar vara kring 2-3 tusen.
Senast redigerad av Musik.mannen 2022-03-26 kl. 18:33.
Citera
2022-04-06, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen
Vid utflyttning så har jag ju vittnen på att det bara fanns 2 nycklar enligt den gamla hyresvärden vid inflyttning.

Vad säger kontraktet som du skrev på för att få lägenheten? Står det där hur många nycklar du fick ut?

Jag bytte lås förra året (två lägenhetsdörrar som skulle ha samma cylinder) och fick då betala runt 8k inklusive moms.
Citera
2022-04-06, 07:23
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen

Vittnen spelar ingen som helst roll, det är vad som står i ditt hyresavtal eller tillhörande nyckelkvittens som gäller. Att du har 25 vittnen som säger att du bara mottagit 2 nycklar, men du skrivit under att du hämtat ut 3 hjälper inte.
Citera
2022-04-07, 20:35
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Vittnen spelar ingen som helst roll, det är vad som står i ditt hyresavtal eller tillhörande nyckelkvittens som gäller. Att du har 25 vittnen som säger att du bara mottagit 2 nycklar, men du skrivit under att du hämtat ut 3 hjälper inte.

Tack då ska jag kolla upp det så att jag inte åker på att betala när jag ska flytta.
Citera
2022-04-08, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max111
Jodå, går man in på någon liten turk-business så kan man få det gjort. De bryr sig inte så mycket om spärrade nyckler.

Man ska undvika de stora kedjorna som Mister Minit, de försöker sköta sig. Men de små privatägda låsfirmorna skiter i det.

Kräver att de har det nyckelämnet som krävs vilket är rätt osannolikt.
Citera
2022-04-08, 11:45
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
Jag skiter i kontraktet nu vad händer om jag bestrider fakturan? Går det typ vidare till domstol och så? Och om jag förlorar kommer jag betala ännu mer pengar eller hur funkar det?

Har du fått 3 nycklar så ska 3 st lämnas tillbaka. Om inte så får du betala för ett nytt låsbyte om hyresvärden inte har sådant lås som går att koda om nycklarna i så fall ska du bara betala för det. Att försöka överklaga detta är totalt meningslöst för du kommer att förlora och då får du även stå för hyresvärdens rättegångskostnader. Du har gjort fel så du får stå för dina konsekvenser.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in