2022-03-23, 20:09
Medlem
Hur kommer det sig att du inte lämnade in alla nycklarna?
Förstår du inte att hyresvärden måste byta lås på grund av det?
Citera
2022-03-23, 20:19
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Vi har 4 nycklar, bostadsrätt.
Okej där är det kanske lite olika.
Men det kanske handlar om hur många nycklar man hade i början när man flyttade in?
Det enklaste vore väl ändå att vända sig någonstans och fixa en kopia på nyckeln hos en låssmed så hade saken varit ur världen.

Det kanske är en sak om hyresvärden misstänker att en nyckel tappats bort och kan ha hamnat i orätta händer och en annan om en nyckel till ex gått sönder.
Citera
2022-03-23, 20:23
Medlem
duden83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
Jodå det gick att beställa nyckel en gång så det borde ha gått denna gång också. Låsbyte kostar ca 9000.

Inte om nyckeln har spärrnummer på sig.
och skulle du hitta någon som mot förmodan kopierar en sådan nyckel så kommer inte numret finnas på nyckeln och då så kommer inte bostadsbolaget acceptera den som en orginal-nyckel och då kommer du ändå anses sakna en nyckel och lik förbannat få betala (förutom nyckeln som du kopierade i onödan).

Är bara att se glad ut och betala.
Citera
2022-03-23, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Betala.

annars sker följande.

inkasso +180kr
kronfogden +300kr (om du inte krånglar och gör dig oanträffbar då blir det lite extra)

Bestrider du så räkna med att förlora (om du inte är tvärsäker på att du i hyresavtalet var friskriven från ansvaret för nycklarna....)

har svårt att tro att det är skäligt att lägga mer än 1h arbete på det för motpartens ombud.....
+1500kr
Korrekt!
Det blir ett förenklat tvistemål, dvs inte särskilt dyrt att förlora.

Sen om man orkar bestrida tills det går till tingsrätten är en annan femma.
Citera
2022-03-23, 20:56
Medlem
Citat:
Jag skiter i kontraktet nu vad händer om jag bestrider fakturan? Går det typ vidare till domstol och så? Och om jag förlorar kommer jag betala ännu mer pengar eller hur funkar det?
Hur svårt kan det va. Du har slarvat bort en nyckel. Betala och håll käften.
Citera
2022-03-23, 21:08
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Jag lämnade 2 nycklar istället för 3 när jag lämnde lägenheten till en ny och idag fick jag en faktura om låsbyte. Ska man bita i det sura äpplet och betala eller är det värt att bestrida? Någon som har erfarenhet?

Bara att bita i det sura äpplet.

Gör ingen egogrej av detta utan bara betala. Drar du det till en rättslig process kommer det bli dyrt för dig, det är du som har avvikit från avtal.
Citera
2022-03-23, 21:29
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Grejen är att hade jag beställt en tredje nyckel för 500 spänn i god tid hade jag ju sluppit hela skiten. Det svider lite måste jag erkänna.
Nja, bara om hyresvärden inte uppfattade det som en ny nyckel. Problemet är ju inte att du lämnat för få nycklar utan att en nyckel är borta.
Citera
2022-03-23, 21:37
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Grejen är att hade jag beställt en tredje nyckel för 500 spänn i god tid hade jag ju sluppit hela skiten. Det svider lite måste jag erkänna.
Det kan du inte göra, om det är en hyresrätt så är det fastighetshetsägaren som äger systemet som din cylinder finns i. En riktig låssmed kommer inte att kopiera upp utan hyresvärdens godkännande. Sedan har du förmodligen skrivit på en nyckelkvittens där dina nycklar är uppskrivna och en fin liten text om att eventuellt låsbyte/borttappade nycklar ersätts av hyresgästen.

Är det en Gege P-extra som sitter i dörren kan man flexa om cylindern, då beställer man 3 nycklar, vrider om och sedan fungerar inte de gamla nycklarna. Går dock bara att göra 3 gånger, sedan är det cylinderbyte som gäller.
Citera
2022-03-23, 21:38
Medlem
wertyns avatar
Citat:
Jag lämnade 2 nycklar istället för 3 när jag lämnde lägenheten till en ny och idag fick jag en faktura om låsbyte. Ska man bita i det sura äpplet och betala eller är det värt att bestrida? Någon som har erfarenhet?
Hur hade du tänkt motivera bestridandet? Du har ju bevisligen lämnat in för få nycklar, det går ju inte att snacka sig ur.
Citera
2022-03-23, 21:38
Medlem
Kallamakaronens avatar
Har du skrivit under en kvittens att du bara lämnat 2 nycklar?
Om inte, bestrid. Säg du lämnade 3 nycklar.
Det kan ju aldrig bevisas Isåfall.
Citera
2022-03-23, 22:14
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wertyn
Hur hade du tänkt motivera bestridandet? Du har ju bevisligen lämnat in för få nycklar, det går ju inte att snacka sig ur.

TS kan bara skriva Bestrider och skicka tillbaka så ör det upp till Hyresvärden oxh ta det vidare
Citera
2022-03-23, 22:35
Medlem
Jag beställde en extra nyckel en gång från själva bostadsbolaget inte nån privat låssmed och det kostade 500 kronor. Så totalt fick jag alltså 4 nycklar men dom verkade inte medvetna om detta när jag lämnade tillbaka nycklarna så hade jag haft 3 nycklar (ist för 2) då hade det inte blivit något problem. Alltså jag hade kunnat få totalt 5 nycklar men lämnat bara 3 och dom hade inte märkt något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in