• 1
  • 2
2022-03-24, 04:54
Medlem
babagurgurs avatar
Hej!
Jag skulle behöva lite tips råd och rön från någon med bra kunskap i denna situation.
Jag och min sambo köpte en bostadsrätt och ägde 50/50
Men då jag fick problem med kronofogden skrev vi över bostadsrätten på min sambo.
Vi ska nu separera och då hon säljer bostadsrätten som 100% ägare får hon vinsten som vi säger hamnar på 500 000 kr
Hur ska jag få min del i vinsten utan att fogden tar allt då jag har dragit på mig en skuld på 2 miljoner till kronofogden och det är ingen idé att försöka betala av då jag tänkte söka skuldsanering detta år.
Tack tacksamt emot alla tips, erfarenheter, råd och rön.
Citera
2022-03-24, 05:02
Medlem
sebastian66s avatar
Om din sambo står på lägenheten så är det väl inget problem. Hur ska kronis ens veta om detta tänkte du? Detta är ju något du måste fixa med din sambo. Hon lär ju få cashen för försäljningen på tex 500.000. Normalt sett ska du få 250.000 men normalt sett ska ni ju skatta på vinsten som jag har för mig ligger på 22%. Så i princip skulle hon betala dig. Skatten borde bli 55,000 så då är det liksom 195.000 kvar. Det ska du ju i regel få av henne. Sedan kanske det är så illa att hon behåller ALLT. För du är ju ingen ägare av fastigheten så då står du där med röva i brevlådan oavsett.
Citera
2022-03-24, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babagurgur
...och det är ingen idé att försöka betala av då jag tänkte söka skuldsanering detta år.
Naturligtvis kommer din ansökan till skuldsanering ta hänsyn till din totala ekonomi, inklusive vinsten, vilken kommer att rapporteras till Skattemyndigheten.

Edit: Läste lite noggrannare. Att flytta över hundratusentals kronor kommer inte att fungera i dag. Banken ser det och får de förfrågningar så rapporterar dem.
Senast redigerad av Pillerarm 2022-03-24 kl. 05:58.
Citera
2022-03-24, 05:56
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babagurgur
Hej!
Jag skulle behöva lite tips råd och rön från någon med bra kunskap i denna situation.
Jag och min sambo köpte en bostadsrätt och ägde 50/50
Men då jag fick problem med kronofogden skrev vi över bostadsrätten på min sambo.
Vi ska nu separera och då hon säljer bostadsrätten som 100% ägare får hon vinsten som vi säger hamnar på 500 000 kr
Hur ska jag få min del i vinsten utan att fogden tar allt då jag har dragit på mig en skuld på 2 miljoner till kronofogden och det är ingen idé att försöka betala av då jag tänkte söka skuldsanering detta år.
Tack tacksamt emot alla tips, erfarenheter, råd och rön.
Och redan där har du problem med din skuldsanering ansökan,det första dom kommer att slå ner på,och förmodligen grunda sitt avslag på är din affär med bostadsrätten.
Citera
2022-03-24, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Och redan där har du problem med din skuldsanering ansökan,det första dom kommer att slå ner på,och förmodligen grunda sitt avslag på är din affär med bostadsrätten.
Ts skriver att bostadsrätten är hens sambos.

Men när han får några hundratusen in på sitt konto så kommer det såklart att märkas, även om hen inte var ägare till br.
Citera
2022-03-24, 06:03
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Ts skriver att bostadsrätten är hens sambos.

Men när han får några hundratusen in på sitt konto så kommer det såklart att märkas, även om hen inte var ägare till br.

På pappret har han ju sålt sin del av bostadsrätten till sambon för 0kr.
Verkar ju klart misstänksamt när man granskar.
Citera
2022-03-24, 06:33
Bannlyst
TS får skaffa ett bankkonto i utlandet eller så får TS sambo köpa guld för pengarna. Men du kan glömma att tillgångar på en bank i Sverige . Var i en liknade sitation för några år sedan, då hade jag pengarna i kontanter.

Men idag skulle jag nog inte råda någon att hålla på med kontanter, då det är svårt sätta tillbaka dem på banken pga peningtvätts regler.
Senast redigerad av PalmeKiller 2022-03-24 kl. 06:35.
Citera
2022-03-24, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Men idag skulle jag nog inte råda någon att hålla på med kontanter, då det är svårt sätta tillbaka dem på banken pga peningtvätts regler.
Om det är svarta pengar så ja, men det är väl bara bra att sådant stoppas.

Varför vill vi att ts ska undslippa att betala sina skulder?
Citera
2022-03-24, 06:40
Bannlyst
Citat:
Om det är svarta pengar så ja, men det är väl bara bra att sådant stoppas.

Det är ts sak att välja vad han vill göra. Jag ge bara mina tips. Har man t.ex skatteskulder ifrån en konkurs, så är det knappast skulder man behöver betala eftersom dom försvinner efter 5 år, andra skulder försvinner aldrig.

Det blir svarta pengar eftersom hans sambo som får pengarna..
Citera
2022-03-24, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Det är ts sak att välja vad han vill göra. Jag ge bara mina tips. Har man t.ex skatteskulder ifrån en konkurs, så är det knappast skulder man behöver betala eftersom dom försvinner efter 5 år, andra skulder försvinner aldrig.
Skatteskulder har en preskriptionstid på fem år, men Skatteverket de kommer garanterat att begära att den förlängs. Så glöm att du är skuldfri i det här fallet efter fem år.
Citera
2022-03-24, 06:50
Bannlyst
Citat:
Skatteskulder har en preskriptionstid på fem år, men Skatteverket de kommer garanterat att begära att den förlängs. Så glöm att du är skuldfri i det här fallet efter fem år.

Ingen anning vad gäller i det här fallet, det vet nog bara ts.. Mina skatteskulder skrev dom av på 5 år, så jävla skönt att då slippa slänga arvspengar till partistöd anitdemokrater Vänsterpartiet och MP.
Citera
2022-03-24, 07:12
Medlem
Hon måste nog betala dig kontant för att djävulen inte ska sniffa upp pengarna.

Citat:
För att vi är världens högst beskattade folk. Sen vet jag inte vad för skuld det handlar om - kanske det handlar om en äkta skuld och då ska han givetvis betala den.
Senast redigerad av ViskSten 2022-03-24 kl. 07:16.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in