• 1
  • 2
2022-03-24, 07:30
Medlem
Av det du beskriver är lägenheten samboegendom om ni inte har ett samboavtal. Har ni det kommer fogden ta hänsyn till det i sin bedömning och det kommer ligga dig i fatet.

Bortsett detta är det enklaste sättet att föra över pengar er emellan via kontanter som du sen använder för levnadsomkostnader eller köper tex. krypto för.
Citera
2022-03-24, 08:04
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Ts skriver att bostadsrätten är hens sambos.

Men när han får några hundratusen in på sitt konto så kommer det såklart att märkas, även om hen inte var ägare till br.
Du tror inte att KFM kan se tidigare affärer? Om han var på väg att hamna hos KFM eller precis hade hamnat där när dom skrev över bytet så kommer dom be honom redovisa dom pengarna men framförallt säga nej till skuldsanering.
Citera
2022-03-24, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Du tror inte att KFM kan se tidigare affärer? Om han var på väg att hamna hos KFM eller precis hade hamnat där när dom skrev över bytet så kommer dom be honom redovisa dom pengarna men framförallt säga nej till skuldsanering.
Var någonstans i det jag skriver tänker du att jag inte haft det i mina tankar och var framstår jag som dum i huvudet?
Citera
2022-03-24, 10:36
Medlem
Varför kan du inte börja betala tillbaka din skuld som en riktig svensk?
Typiskt babbementalitet att hela tiden försöka smita undan.
Citera
2022-03-24, 17:48
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babagurgur
Hej!
Jag skulle behöva lite tips råd och rön från någon med bra kunskap i denna situation.
Jag och min sambo köpte en bostadsrätt och ägde 50/50
Men då jag fick problem med kronofogden skrev vi över bostadsrätten på min sambo.
Vi ska nu separera och då hon säljer bostadsrätten som 100% ägare får hon vinsten som vi säger hamnar på 500 000 kr
Hur ska jag få min del i vinsten utan att fogden tar allt då jag har dragit på mig en skuld på 2 miljoner till kronofogden och det är ingen idé att försöka betala av då jag tänkte söka skuldsanering detta år.
Tack tacksamt emot alla tips, erfarenheter, råd och rön.

Som flera personer skrivit. KFM kommer kanske luska ut att du gett bort din del av lägenheten, det är inte säkert dom märker det, men gör dom det är du körd för sanering.

Lyckas hon sälja den, be henne köpa bitcoins för din del, för över det till tex crypto.com och skaffa ett visakort där.
Citera
2022-03-30, 14:34
Medlem
babagurgurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Om din sambo står på lägenheten så är det väl inget problem. Hur ska kronis ens veta om detta tänkte du? Detta är ju något du måste fixa med din sambo. Hon lär ju få cashen för försäljningen på tex 500.000. Normalt sett ska du få 250.000 men normalt sett ska ni ju skatta på vinsten som jag har för mig ligger på 22%. Så i princip skulle hon betala dig. Skatten borde bli 55,000 så då är det liksom 195.000 kvar. Det ska du ju i regel få av henne. Sedan kanske det är så illa att hon behåller ALLT. För du är ju ingen ägare av fastigheten så då står du där med röva i brevlådan oavsett.
Tack för svaret. Jo hon kopplade in advokat i ärendet tidigare, men hon fick till slut för dåligt samvete. Man skulle kunnat likna det vid en sol och våtare. Men hon kopplade bort advokaten så det är ur världen.
Det som jag tycker är lite konstigt är att efter vi skrev över bostadsrätten på henne så tog jag det för självklart att jag och skulle betala amorteringarna på lånet som jag gjorde innan vi skrev över bostadsrätten.
Jag har fått en summa att betala varje månad för hyrs och gemensamma utgifter. Men om det endast är hon som amorterat på lånet månadsvis el kvartalsvis skall väl dom pengarna dras av från mina 50 procent? Vilken soppa detta kan bli. Undra om man skulle anlita nån jurist i ärendet eller om mäklaren kan ge tips och råd?
Citera
2022-03-30, 14:37
Medlem
babagurgurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Naturligtvis kommer din ansökan till skuldsanering ta hänsyn till din totala ekonomi, inklusive vinsten, vilken kommer att rapporteras till Skattemyndigheten.

Edit: Läste lite noggrannare. Att flytta över hundratusentals kronor kommer inte att fungera i dag. Banken ser det och får de förfrågningar så rapporterar dem.
Det förstår jag men om vi för över min del av vinster på vår dotters konto så skulle väl inte det se så konstigt ut. Typ att dottern får sina/mina (50 procent) av vinsten och sen gå vidare därifrån.
Citera
2022-03-31, 21:27
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babagurgur
Det förstår jag men om vi för över min del av vinster på vår dotters konto så skulle väl inte det se så konstigt ut. Typ att dottern får sina/mina (50 procent) av vinsten och sen gå vidare därifrån.

Då måste du sälja först. Bli kvitt allt. Vänta på 2022års deklaration 2023 och så ansöka. KFM får information av skatteverket som ser du ägt en fastighet.

Frågorna kan då även komma vad som hänt med den. Som jag sa, kommer de fram att du gett bort den kan du glömma skuldsanering.

Risken är även att de blir löneutmätning om du ska vänta så länge som jag beskrev ovan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in