2022-03-22, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbolina
Vilken fråga? Du har ställt ett antal; de flesta av dem retoriska av allt att döma.
Exempelvis "Exakt vad är det jag skrivit eller länkat som du kallar "konspirationsteori"?"

Ironiskt nog efter att du kallat något av det jag skrev för konspiratiomsteori med referenser till 1984 och svepande extremistinsinueringar, vilket även är komiskt med tanke på att du istället för att svara påstår att det är jag som är "retorisk".

LOL
Citera
2022-03-22, 07:36
Medlem
Bimbolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
Exempelvis "Exakt vad är det jag skrivit eller länkat som du kallar "konspirationsteori"?"

Ironiskt nog efter att du kallat något av det jag skrev för konspiratiomsteori med referenser till 1984 och svepande extremistinsinueringar, vilket även är komiskt med tanke på att du istället för att svara påstår att det är jag som är "retorisk".

LOL
På klassiskt alt-right-manér tvekar du inför att bekänna färg och dansar i stället runt gröten. På lika klassiskt alt-right-manér tror du att argumentet ”jag har faktiskt aldrig sagt konspirationsteori” skulle göra dig immun mot genomsyn.

Det är helt riktigt att du inte vågar prata öppet om din konspirationsteori, men din argumentation går inte att förstå utan att man först förutsätter sådan.

Och nej, jag skulle aldrig påstå att du ”är retorisk” eftersom det vore nonsens. Men jag har förstått att du läser lite hur du vill.
Senast redigerad av Bimbolina 2022-03-22 kl. 07:42.
Citera
2022-03-22, 13:53
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Nej, det du räknar upp var ju diktaturer där despoter kontrollerade/kontrollerar näringslivet inklusive filmindustrin med järnhand. Där är det tydligt att filmerna var/är propaganda eftersom alla som försökte/försöker göra något annat spärrades/spärras in.

Men vi lever inte i en diktatur där filmregissörer som spelar in fel sorts film spärras in, så jag har svårt att se varför du gör den jämförelsen.

Det finns olika sorters diktatur. Man kan spärra in dissidenter, eller så kan man se till att de får svårt att fortsätta jobba, svårt att försörja sig, ha socialt liv... Den så kallade "cancel culture".

Citat:
”Beviset” tycks vara det faktum att andra delar av mänskligheten än vita cis/heterofigurer alls syns på skärmen/duken. Det gjorde de ju inte förr

Det har de gjort hela tiden sen filmen uppfanns. Hur korkad är man om man tror att USA/Europa är hela världen? Det finns en värld utanför västvärlden och de har egna kulturer, de skapar egna filmer mm. Det visste du inte kanske?

Vem är egentligen white supremacist när utgångspunkten för din woke ideologin är att det är vita människor som skapat allt, kontrollerar allt, äger hela världen och måste leda de stackars färgade genom livet annars klarar de sig inte i den superkomplicerade världen (som skapats av vita). De stackars underlägsna färgade raser klarar inte göra film själva därför måste vi göra plats för dem i våra filmer. So woke...
Citera
2022-03-22, 15:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
Det finns olika sorters diktatur. Man kan spärra in dissidenter, eller så kan man se till att de får svårt att fortsätta jobba, svårt att försörja sig, ha socialt liv... Den så kallade "cancel culture".

Det har de gjort hela tiden sen filmen uppfanns. Hur korkad är man om man tror att USA/Europa är hela världen? Det finns en värld utanför västvärlden och de har egna kulturer, de skapar egna filmer mm. Det visste du inte kanske?

Vem är egentligen white supremacist när utgångspunkten för din woke ideologin är att det är vita människor som skapat allt, kontrollerar allt, äger hela världen och måste leda de stackars färgade genom livet annars klarar de sig inte i den superkomplicerade världen (som skapats av vita). De stackars underlägsna färgade raser klarar inte göra film själva därför måste vi göra plats för dem i våra filmer. So woke...

Ja, det finns ju hela "Nollywood" t.ex.. Nigerias drömfabrik. De skapar massor av populära, lättsmälta filmer med negrer i alla roller. Av någon anledning är detta helt OK - ingen skriker om att de borde byta ut negerskådisarna mot vita (eller asiater, röda indianer eller australiska urinvånare) här och var. Filmer som utspelas i negerland får befolkas av negrer - HU så konstigt, eller..?
Citera
2022-03-22, 15:30
Medlem
Bimbolinas avatar
Citat:
Det kan man säkert. Nu väntar jag på att du ska berätta vad den observationen har med det vi diskuterar att göra.

Citat:

Den här tråden handlar såvitt jag förstår om att det är så jobbigt med all woke man tvingas stå ut med i samtida västlig film.

Citat ur trådstarten:
Citat:
Ursprungligen postat av Ballongmannen2
Känns som varenda rulle som kommer ut på sistone har någon slags woke. Iallafall från västvärlden och främst USA då.

Har du fått ett annat intryck? Eller finns det en annan orsak till att du försöker byta ämne?
Senast redigerad av Bimbolina 2022-03-22 kl. 15:53.
Citera
2022-03-22, 18:07
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det finns ju hela "Nollywood" t.ex.. Nigerias drömfabrik. De skapar massor av populära, lättsmälta filmer med negrer i alla roller. Av någon anledning är detta helt OK - ingen skriker om att de borde byta ut negerskådisarna mot vita (eller asiater, röda indianer eller australiska urinvånare) här och var. Filmer som utspelas i negerland får befolkas av negrer - HU så konstigt, eller..?

Citat:

Har du fått ett annat intryck? Eller finns det en annan orsak till att du försöker byta ämne?

Precis, de producerar massor av filmer varje år.
Nigerias Nollywood är världens tredje största filmindustri sett till antalet filmer som de producerar. Störst i världen är inte Hollywood, som kanske många tänker, utan indiska Bollywood. De är större än Hollywood i alla grenar (antalet producerade filmer, omsättning, publik). Sen finns även kinesisk, japansk, koreansk filmindustri, mm. Inte många vita cis ansikten i deras filmer, oftast då som skurkar eller andra negativa karaktärer.

Men enligt bimbon har aldrig några andra än vita cis/hetero skådisar stått framför kameran. Aldrig någonsin! Vilken hemsk orättvisa! Reeee!!!

Därför är det okej med woke filmer, därför är det okej om vikingar, grekiska gudar, europeiska kungar och drottningar, eller random förbipasserande, bönder eller soldater i historiska filmer som tar plats i Europa porträtteras av icke-vita skådespelare.
Äntligen får icke-vita stå framför kameran!! Vilken seger!
Det är propaganda i stil med Riefenstahls propaganda, men mycket mer omfattande.
Senast redigerad av stone_sleeper 2022-03-22 kl. 18:10.
Citera
2022-03-22, 19:45
Medlem
Bimbolinas avatar
Citat:
Det är propaganda i stil med Riefenstahls propaganda, men mycket mer omfattande.
Och då är vi tillbaka vid frågorna ingen av dina gelikar hittills kunnat besvara.

Om du på allvar hävdar att all västlig film plötsligt omvandlats till propaganda:
1. När skedde förändringen?
2. Vem är propagandans avsändare?
3. Vem bekostar den?
4. Vad är syftet med den?
Citera
2022-03-22, 23:10
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Och då är vi tillbaka vid frågorna ingen av dina gelikar hittills kunnat besvara.

Om du på allvar hävdar att all västlig film plötsligt omvandlats till propaganda:
1. När skedde förändringen?
2. Vem är propagandans avsändare?
3. Vem bekostar den?
4. Vad är syftet med den?

Här i Sverige och Europa så lever vi som bekant under total amerikansk hegemoni, så woke propagandan får vi därifrån. Vem som står bakom propagandan i USA kan man diskutera. Att det är ett land som styrs av oligarker förstår väl alla? Om inte Epstein-affären öppnat människors ögon så kan inget annat hjälpa. Tänk att någon kan enkelt promenera i ett federalt fängelse och avrätta mannen som har hemligheter om viktiga personer, för att sen alla medier och alla myndigheter låtsas som om inget hänt. Det yttersta beviset att oligarker har mer makt än landets myndigheter, och att det är dem som styr allt. De är propagandans avsändare.
Citera
2022-03-22, 23:19
Medlem
sonofnatures avatar
Finns många bra serier som känns äkta och inget politiskt trams
Top boy
Gommora
Power
Snowfall

De 4 känns som de låter kvinnor och män va starka
Vita och svarta är behandlade på samma sätt
Inget sånt att vita mannen e fjollig osv

Se dem
Gangster serier
Top boy - England
Power - usa tiden nu
Gomorra - Italien
Snowfall - usa bakåt i tiden
Citera
2022-03-22, 23:23
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Här i Sverige och Europa så lever vi som bekant under total amerikansk hegemoni, så woke propagandan får vi därifrån. Vem som står bakom propagandan i USA kan man diskutera. Att det är ett land som styrs av oligarker förstår väl alla? Om inte Epstein-affären öppnat människors ögon så kan inget annat hjälpa. Tänk att någon kan enkelt promenera i ett federalt fängelse och avrätta mannen som har hemligheter om viktiga personer, för att sen alla medier och alla myndigheter låtsas som om inget hänt. Det yttersta beviset att oligarker har mer makt än landets myndigheter, och att det är dem som styr allt. De är propagandans avsändare.

Du har fel , helt fel

Har inget med epstein att göra

Tider förändras
E bara se förr fick ej kvinnor rösta
Svarta fick ej röra vita i usa
Listan kan göras oändlig

Har inget med rika som styr osv

Kolla svensk film svartvitt
De pratade ju helt annorlunda än vi gör nu
Eller tror du det va någon rik som ändra det 😂

Om 10-20 år har vi något helt annat i film / serier osv
Citera
2022-03-23, 03:35
Medlem
Citat:
På klassiskt alt-right-manér tvekar du inför att bekänna färg och dansar i stället runt gröten. På lika klassiskt alt-right-manér tror du att argumentet ”jag har faktiskt aldrig sagt konspirationsteori” skulle göra dig immun mot genomsyn.

Det är helt riktigt att du inte vågar prata öppet om din konspirationsteori, men din argumentation går inte att förstå utan att man först förutsätter sådan.

Och nej, jag skulle aldrig påstå att du ”är retorisk” eftersom det vore nonsens. Men jag har förstått att du läser lite hur du vill.
Du är den mest förvirrade jag diskuterat med på länge.

Du föll snabbt in i sista utvägen med personangrepp, beskyllningar om extremism och beskyllningar om konspirationsteorier, allt detta istället för att svara på enkla frågor.

Sedan påstår du att jag ställer mestadels retoriska frågor utan att vara retorisk.

När jag gör dig uppmärksam på problemet med personangrepp och svepande extremistbeskyllningar, då kommer istället ännu mer personangrepp och extremistbeskyllningar istället för sakliga svar eller några försök att vara konstruktiv. Och dessutom kryddat med ett falskt citat som du sedan bygger vidare på i halmgubbe-stil.

Jag ser nu att andras diskussioner med dig utvecklas på liknande sätt.

Mitt tips är att läs noga vad andra skriver innan du svarar, försök hålla dig till ämnet och vara saklig. Om du inte kan låta bli med personangrepp baserade på spekulativa antaganden om vad andra tänker eller komma med hypoteser om andras åsikter, försök lugna ner dig och fundera lite på varför du gav dig in i diskussionen.
Citera
2022-03-23, 06:45
Medlem
Bimbolinas avatar
Citat:
Med andra ord tror du att det är en konspiration som ligger bakom det du kallar ”propaganda”, och att det är från konspirationen pengarna kommer. Tror du på konspirationsteorier i andra sammanhang också, eller endast i detta?

Och just det ja, du glömde två av frågorna:
När inleddes propagandaoperationen och vad är dess syfte?
Senast redigerad av Bimbolina 2022-03-23 kl. 06:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in