2020-09-19, 15:41
Medlem
I stort sett samtliga arbetsgivare i dag tar kreditkontroll eller frågar på intervjuerna om man har betalningsanmärkningar. Gäller även icke ekonom jobb. De vill inte administrera löneutmätningar
Citera
2020-09-19, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Oavsett vad som kom först, så är det ju inte så smart att utbilda sig till ekonom om man har en betalningsanmärkning eller att dra på sig en betalningsanmärkning om man är utbildad ekonom.

Du har ju grundat för hela situationen själv och visat att du inte ens klarar av ditt jobb.

Nejdå anmärkningen var fel. Men det är inte det intressant och har ingen betydelse för andra.

OM den är rätt ligger den där. Om den är fel men personalen på rättelseteamet hos Kronofogden gör fel ligger den där
Citera
2020-09-19, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
I stort sett samtliga arbetsgivare i dag tar kreditkontroll eller frågar på intervjuerna om man har betalningsanmärkningar. Gäller även icke ekonom jobb. De vill inte administrera löneutmätningar

WORD

Jag fattar inte varför inte Kronofogden anger det på sin hemsida. De skriver INGENTING om att betalningsanmärkningar gör att man inte får jobb. De tjatar om bolån och mobiler och sånt kan man komma runt i 3 år.
Citera
2020-09-19, 15:44
Medlem
Det står inget om anställning !

" Ordförklaring

Betalningsanmärkning: En uppgift som visar att du inte har skött dina betalningar. Anmärkningen registreras hos kreditupplysningsföretag.

Den kan till exempel leda till att du
inte får lån
lägenhet eller
telefonabonnemang"

https://www.kronofogden.se/Betalningsanmarkning3.html
Citera
2020-09-19, 15:47
Medlem
dentages avatar
Läst igenom tråden och tycker synd om trådstartaren. Finns även tidigare ostraffade som helt säkert inte kan hålla fingrarna i styr om möjligheten finns. Tycker dom flesta av er dömer en människa alltför hårt.
Citera
2020-09-19, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dentage
Läst igenom tråden och tycker synd om trådstartaren. Finns även tidigare ostraffade som helt säkert inte kan hålla fingrarna i styr om möjligheten finns. Tycker dom flesta av er dömer en människa alltför hårt.

Ja särskilt som betalningsanmärkningen lätt kunnat tas bort om jag vetat att den hade betydelse.

Jag blev kallad till rätten om en kontrollavgift Q-park kl 13 i mail. Nästa dag tog de upp målet kl 9. Jag ringde in som avtalat kl 13 och fick till svar att jag redan fått tredskodom/betalningsanmärkning och allt blev klart på morgonen.
Det tog mig 2.5 år att få bort denna anmärkning då de inte brydde sig om det förrän jag valde att överklaga till Högsta Domstolen. Om jag vetat att jag inte fick jobb pga anmärkningen så hade jag löst det snabbare. Nu har jag istället gått arbetslös och fått lämna villan och flyttat ut på landet till nybyggd lägenhet med dubbla hyran och barnen 2 mil till skolan istället för 200 meter .
Citera
2020-09-19, 15:56
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolaCarl
Det står inget om anställning !

" Ordförklaring

Betalningsanmärkning: En uppgift som visar att du inte har skött dina betalningar. Anmärkningen registreras hos kreditupplysningsföretag.

Den kan till exempel leda till att du
inte får lån
lägenhet eller
telefonabonnemang"

https://www.kronofogden.se/Betalningsanmarkning3.html

Det står "kan till exempel leda till", lite får man tänka själv också, eller så kunde du frågat din mamma.
Citera
2020-09-19, 15:58
Medlem
dentages avatar
Citat:
Ja särskilt som betalningsanmärkningen lätt kunnat tas bort om jag vetat att den hade betydelse.

Jag blev kallad till rätten om en kontrollavgift Q-park kl 13 i mail. Nästa dag tog de upp målet kl 9. Jag ringde in som avtalat kl 13 och fick till svar att jag redan fått tredskodom/betalningsanmärkning och allt blev klart på morgonen.
Det tog mig 2.5 år att få bort denna anmärkning då de inte brydde sig om det förrän jag valde att överklaga till Högsta Domstolen. Om jag vetat att jag inte fick jobb pga anmärkningen så hade jag löst det snabbare. Nu har jag istället gått arbetslös och fått lämna villan och flyttat ut på landet till nybyggd lägenhet med dubbla hyran och barnen 2 mil till skolan istället för 200 meter .
Har själv aldrig haft sådana problem ,men hur får man bort en sådan anmärkning . Och är det inte tidsbestämt med 5 år eller något sådant? Kan man inte ansöka om bostadsbidrag för att kunna bo kvar? Tycker du ha straffats orimligt mycket eftersom du varit tvungen att flytta.
Citera
2020-09-19, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Det står "kan till exempel leda till", lite får man tänka själv också, eller så kunde du frågat din mamma.

Uppenbarligen vill de inte säga som det är

Det borde stå:

Betalningsanmärkning Den kan till exempel leda till att du
-inte får anställning
-även lån, lägenhet eller telefonabonnemang

De tar bort det mest relevanta. Vem bryr sig om att söka lån om man inte har jobb ?? Det är anställning man riskerar inte få men
1 det står ingenstans och
2 facket vet inte om det och
3 Trygghetsrådet vet inte om det.
4 Ingen talar om det .
Citera
2020-09-19, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dentage
Har själv aldrig haft sådana problem ,men hur får man bort en sådan anmärkning . Och är det inte tidsbestämt med 5 år eller något sådant? Kan man inte ansöka om bostadsbidrag för att kunna bo kvar? Tycker du ha straffats orimligt mycket eftersom du varit tvungen att flytta.

Jag tycker också det var orimligt men alla jag talade med (facket, trygghetsrådet m fl ) försäkrade mig om att det var lugnt och det fanns inget som skulle kunna ställa till det när jag sökte jobb. Sökte 50-100 jobb i månaden.

Man får bort anmärkningen genom att maila UC eller maila Kronofogden i Visby rättelseteamet. Får man avslag hos KFM kan man överklaga. Det bygger dock på att anmärkningen är felaktig. Alla är inte det .

Det är 3 år de ligger men jag märker nu att efter 2,5 år och med bara 5 månader kvar av anmärkningen så kan jag redan handla på kredit igen delvis. Det verkar som bolagen stoppar en för kreditköp bara första 30 månader . Inte för att det har någon speciell betydelse men det var något jag noterade nu.

Det är svårt att bo kvar i ett totalrenoverat hus ensamstående när inkomsten försvinner och a-kassan som i mitt fall blev 8 000 kr efter skatt.
Citera
2020-09-19, 16:17
Medlem
dentages avatar
Tyvärr är det alltför många människors liv som spolierats av sådant här! Hoppas det löser sig för dig på allra bästa sätt!
Citera
2020-09-19, 20:13
Avslutad
Citat:
Tvärtemot vad Kronofogden anger på sin hemsida så kan Betalningsanmärkning ställa till det rejält för en.

De anger att man kan få problem att få bolån och teckna mobilabonnemang. Jo vars, boende kan man få med deposition eller hos kommunala bolag som godtar betalningsanmärkning och mobiler kan man ha kontantkort i . Så egentligen betyder det ingenting att ha betalningsanmärkning för massor av människor.

Det de inte berättar är att det i många fall omöjliggör att få anställning.

Jag insåg inte detta då jag hade varningsskylt på Mrkoll.se och finns på Lexbase (friande domar) så jag trodde det var problemet. Nu visar det sig att jag hade aldrig någon chans när jag sökte jobb. Som erfaren , ostraffad ekonom sökte jag jobb på regionens förvaltning gång på gång till deras ekonomiavdelning och jag övervägde överklaga processen då jag bara fick mailsvar "tack för visat intresse"

I själva verket kollade de att jag hade Betalningsanmärkning och jag hade aldrig nån chans

Undrar bara vad upprinnelsen till det hela var ? en obetald p-avgift som du ville överklaga ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in