Citat:
Ursprungligen postat av
dentage
Har själv aldrig haft sådana problem ,men hur får man bort en sådan anmärkning . Och är det inte tidsbestämt med 5 år eller något sådant? Kan man inte ansöka om bostadsbidrag för att kunna bo kvar? Tycker du ha straffats orimligt mycket eftersom du varit tvungen att flytta.
Jag tycker också det var orimligt men alla jag talade med (facket, trygghetsrådet m fl ) försäkrade mig om att det var lugnt och det fanns inget som skulle kunna ställa till det när jag sökte jobb. Sökte 50-100 jobb i månaden.
Man får bort anmärkningen genom att maila UC eller maila Kronofogden i Visby rättelseteamet. Får man avslag hos KFM kan man överklaga. Det bygger dock på att anmärkningen är felaktig. Alla är inte det .
Det är 3 år de ligger men jag märker nu att efter 2,5 år och med bara 5 månader kvar av anmärkningen så kan jag redan handla på kredit igen delvis. Det verkar som bolagen stoppar en för kreditköp bara första 30 månader . Inte för att det har någon speciell betydelse men det var något jag noterade nu.
Det är svårt att bo kvar i ett totalrenoverat hus ensamstående när inkomsten försvinner och a-kassan som i mitt fall blev 8 000 kr efter skatt.