2022-03-23, 14:22
Medlem
SAIVONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Har du en adlig släkt? Finns det tecken på det?
En del bytte efternamn för det skulle klinga åt det hållet förr, tyska och franska var väldigt hett en period.
Många släkter som klingar tyskt och franskt, behöver inte alls därför härstamma från Tyskland eller Frankrike.

Man kan jämföra det med dagens anglofiler, människor som tycker är fint att heta något engelsklingande..
framtidens släktforskare kommer tycka att det precis lika löjligt och misstolkade som vi känner när vi ser efternamn som inte alls stämmer med ursprunget.

Folk var lika patetiskt statuskåta förr som nu.
Det kan förvilla.
Nej jag har aldrig sett tecken eller någonsin hört talas om adel. Alla skumma namn är såklart inte adel. Öra. Galen. Orm?! namnen förändras baserat på tidsperioder. Jag minns inte alla i huvudet.
Som jag skrev är det närmare sjutusen, iallafall sextusensjuhundra påstådda ättlingar. Med mängder av olika förvaltare av konton så jag orkar knappast kolla upp det bättre. En del har dessutom flertalet förvaltare över någon släktled eller persons konto. Det finns liksom ingen sammanfattning över alla släkter. Det är många som kommer upp. Och jag tror att en del släktsköldar inte är adel då jag inte hittar någon information om väldigt många släkter Lejonansikte. Stråle. Ulfsax. Sköldstad (Silversparre) Gällaryd. Bese. Sparre över stjärna. Västbo-Drake. Stenbock (äldre ätten). Halvhjort av ältaryd. Balk av Billa. Båt av Billa. Sparre över blad. Drake. Ribbing. Slatte. Prins. Hjorthuvud En massa utländska släktnamn. Två stjärnor. Båt. Gumsehuvud. Ja så håller det på i sida upp och sida ner Natt och dag. Vinstorp. Badrum. Rödbjälke.
Såklart många en del vanliga namn utan släktsköldar. Alla utländska saknar sådana men har titlar och romerska siffror efter namnen. De är inte svenskfödda som regel utan verkligen fransmän etc. När min släkt började försöka låta finare var långt senare. Efter 1600-talet då skulle de enklare namnen som tagit över plötsligt låta förnämna och latinska. Det står såklart uppskrivet att de är av enkla namn men bytt upp sig genom att förvränga namnen.
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Det finns massvis med drägg i Sverige som är släkt med Gustav Vasa för att ta ett exempel. Förr fanns det även blåblodiga torpare. Att hitta en adlig ana är inte jätteovanligt. Om du sett Vem tror du att du är? bör det inte komma som en överraskning att helt vanliga svenssons kan ha adligt påbrå.
Jag har hört en massa drägg stå framför mig och ljuga "Jag kommer från en fin släkt." Samtidigt som jag vetat att jag har bättre bakgrund.

Jag har inte enbart hittat en adelssläkt utan en massa av de äldsta släkterna. Det är alltså fullt av dem..

Jag har dessutom en gemensam förfader med någon som inte är i närheten av din släkt i bedrifter om du nu kallar mig för drägg. Mitt problem uppkom av diskriminering. Och två eller tre generationer i mina släktled, står knappast för otaliga generationer. Tro mig, även utan adel så har min släkt nog åstadkommit mer än din och definitivt räknats som finare än vem som helst i byar och mindre platser. Det finns dessutom uppgifter om att de sannolikt haft kungliga uppdrag.

Så passa dig med vem du kallar drägg baserat på vad du tror eller att jag själv tvivlar på den stora mängden inte enstaka led som jag redan skrivit kan förekomma hos vem som helst. Och ett helgon.
Senast redigerad av SAIVON 2022-03-23 kl. 14:46.
Citera
2022-03-23, 15:56
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SAIVON
Jag har hört en massa drägg stå framför mig och ljuga "Jag kommer från en fin släkt." Samtidigt som jag vetat att jag har bättre bakgrund.

Jag har inte enbart hittat en adelssläkt utan en massa av de äldsta släkterna. Det är alltså fullt av dem..

Jag har dessutom en gemensam förfader med någon som inte är i närheten av din släkt i bedrifter om du nu kallar mig för drägg. Mitt problem uppkom av diskriminering. Och två eller tre generationer i mina släktled, står knappast för otaliga generationer. Tro mig, även utan adel så har min släkt nog åstadkommit mer än din och definitivt räknats som finare än vem som helst i byar och mindre platser. Det finns dessutom uppgifter om att de sannolikt haft kungliga uppdrag.

Så passa dig med vem du kallar drägg baserat på vad du tror eller att jag själv tvivlar på den stora mängden inte enstaka led som jag redan skrivit kan förekomma hos vem som helst. Och ett helgon.

Jag svarade att om drägg kan vara släkt med Gustav Vasa så kan du ha massa adliga ätter i ditt släktträd utan konstigheter. Du skrev ju själv att du blev skeptisk när det dök upp massa adel - "[h]elt plötsligt är alltså himla märkvärdigt och fint".

Nu verkar det som att du ser dig som förmer sedan födseln och från en bättre bakgrund, så att det fanns inavlad adel i din genpool bör inte förvåna dig.

Nej, dina förfäder är inte bättre än mina. Tönt. Jag har blodsband till många kända adliga personer.

Citera
2022-03-23, 16:54
Medlem
SAIVONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Jag svarade att om drägg kan vara släkt med Gustav Vasa så kan du ha massa adliga ätter i ditt släktträd utan konstigheter. Du skrev ju själv att du blev skeptisk när det dök upp massa adel - "[h]elt plötsligt är alltså himla märkvärdigt och fint".

Nu verkar det som att du ser dig som förmer sedan födseln och från en bättre bakgrund, så att det fanns inavlad adel i din genpool bör inte förvåna dig.

Nej, dina förfäder är inte bättre än mina. Tönt. Jag har blodsband till många kända adliga personer.

Nej inte så. Jag har umgåtts med människor av de lägsta skiktet i samhället som betraktat mig som lägre vilket varit fel även om jag aldrig sagt något. WT är jag inte.

Men det är egentligen ovidkommande. Jag kollar kring helgonet och hittar inte mycket annat på nätet. En person på ett forum menar att släkten är utdöd sedan hundratals år, ja direkt in på nästa århundrade och det kan jag ju köpa dock tycker jag det är märkligt att vara av högre klass (bättre hälsa och försvar mot sjukdomar) och genomleva 8 födslar för att barnen sedan ska dö ut barnlösa hundra år efteråt. Man måtte ha jäkligt dåliga gener för att inte klara av att få ett enda led till att överleva så kort tid och jag finner det föga troligt om det inte finns uppskrivet på vartenda barn. Hittar enbart att två dött och den ena haft något form av syndigt leverne. En man om han inte var homosexuell dvs bör då kunnat alstrar många barn. Läste något jag sedan inte kommer in till att hitta där det står att många släktforskare påstår släktskap. Det skulle däremot kunna förklara innebära att folk styrt förekomsten och min släkt ramlat in på ett bananskal.

Tönt kan du vara själv. Jag har blodsband till någon till och med ni på forumet här hyllar. Död är människan inte heller men direkt oviktig gällande mig då det inte är jag som åstadkommit det personen gjort och släktskapet är såpass avlägset att det kvittar

Men jag tackar för mig. Jag ska spåna i det här själv istället.
Senast redigerad av SAIVON 2022-03-23 kl. 17:07.
Citera
2022-03-23, 17:54
Medlem
OverAndUnders avatar
Introducerad adel kan du kolla upp på https://www.adelsvapen.com/
Citera
2022-03-24, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SAIVON
Jag är helt okunnig gällande släktforskning. Via myheritage och geni började jag kolla för skojs skull. Det dyker upp extremt mycket olika adelssläkter, människor som arbetat för kungar och längre bak även kungar, drottningar (jag vet inte hur benämningarna fungerat förr). Jag är givetvis väldigt skeptisk. En kung tänker jag bör kunna ha otroligt många ättlingar så inte så konstigt om det dyker upp för folk. Men en mängd adelssläkter känns väldigt överdrivet.

Jag är i valet och kvalet gällande huruvida jag ska lägga tid på att dubbelkolla eller bara släppa det. Men vart någonstans kollar man upp släktled för gamla adelssläkter? Hur kan de ens finnas kvar, är majoriteten inte utdöda? Innebär inte det att det inte ska finnas ättlingar? Eller är det bara när man stryker namnen de försvinner? Jag är som sagt totalt ovetandes inom dessa områden. 🙈

Du har hundratals sidor med närmare sjutusen personer, som du menar dig vara släkt med, men har inte utfört något som helst forskningsarbete? Du läser vad andra fått ihop eller kanske bara hittat på och någonstans (i nyare tid antar jag) finns det en koppling till din familj.

Vill du släktforska föreslår jag att du gör det på det traditionella sättet: börjar med dina föräldrar eller far/morföräldrar i församlingsböckerna och arbetar dig bakåt. Visst tar det tid, men det är både roligt och spännande. Har du svårt för handskrift kan du trösta dig med att övning ger färdighet.

På den långa vägen har jag hittat en släkting som adlats, men inte i rakt led, tre biskopar varav en i rakt led och personer med ”kungligt uppdrag”. Har man sådana brukar det finnas ”kringuppgifter” som ger extra kunskap och jag kan känna mig så säker man kan bli på att uppgifterna stämmer, då jag själv forskat mig till dem. När jag någon gång har tittat efter någon av dessa personer på sidor som de du nämner, har uppgifterna där varit helt åt skogen. Så lita bara på dig själv och ”det är vägen som är mödan värd”.
Citera
2022-03-25, 01:18
Medlem
SAIVONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akvileja
Du har hundratals sidor med närmare sjutusen personer, som du menar dig vara släkt med, men har inte utfört något som helst forskningsarbete? Du läser vad andra fått ihop eller kanske bara hittat på och någonstans (i nyare tid antar jag) finns det en koppling till din familj.

Vill du släktforska föreslår jag att du gör det på det traditionella sättet: börjar med dina föräldrar eller far/morföräldrar i församlingsböckerna och arbetar dig bakåt. Visst tar det tid, men det är både roligt och spännande. Har du svårt för handskrift kan du trösta dig med att övning ger färdighet.

På den långa vägen har jag hittat en släkting som adlats, men inte i rakt led, tre biskopar varav en i rakt led och personer med ”kungligt uppdrag”. Har man sådana brukar det finnas ”kringuppgifter” som ger extra kunskap och jag kan känna mig så säker man kan bli på att uppgifterna stämmer, då jag själv forskat mig till dem. När jag någon gång har tittat efter någon av dessa personer på sidor som de du nämner, har uppgifterna där varit helt åt skogen. Så lita bara på dig själv och ”det är vägen som är mödan värd”.
Ja jag har enbart kollat andras arbeten och det är rätt kul men det är definitivt inte något jag slagit ihop med kontona. Uppgett mig själv som barn till min förälder enbart.

Har aldrig haft intresset för släktforskning och är i valet och kvalet. Det står som sagt närmare sjutusen personer. Min förälder är borta och kan inte ha någon glädje av saken och jag vet inte om det är värt tiden för mig. En mycket känd person i Sverige såg jag viss inblandning i släkten när jag skummade och därmed plockade jag upp personen och det visade sig att vi är ättlingar till samma personer varav jag kunde dubbelkontrollera lite med hens släktled och det såg ut att överstämma. Så jag litar till den delen rätt mycket särskilt då är mer nära i tid. Det framstår som väldigt logiskt att det är förfäder i min släkt.

Jag vet att jag är av medelklass till kanske övre medelklass men övergripande överklass långt bak känns suspekt.

Det finns såklart en del kyrkoböcker etc upplagt. Problemet blir när det är på andra språk, så det är inte bara handstilen. Det är även väldigt många med i Wikipedia. Kollade lite runt. Men du måste förstå att när vi kommer så långt bak såsom heliga Birgitta då börjar det bli skumt. Och kungahusen i Sverige, Norge, Danmark, Polen, Ukraina, Italien och grevar och annat med även benämning Kung i Irland.

Det ser exempelvis helt normalt ut som när en vallon kom in i släkten och jag kollar runt hur de har flyttat osv.
Jag menar mig egentligen ingenting. Samtidigt har det uppenbart tagits DNA-tester av någon sort. Jag vet inte vilka som gjort arbetena. Min förälder tvi lär jag på. Det var en stolt människa som aldrig skulle avstått från att berätta. Tvärtom led personen hela sitt liv av att ha känt sig mindre värd än andra. Ur den synpunkten hade det kunnat ha ett värde, det med tillhörigheten för att ge min förälder lite upprättelse. Men personligen finns det ingen glädje i det. Ett helgon, visst det hade varit kul. Men det enda jag läser är antingen påståendet om att hon dog ut tidigt vilket jag har svårt att tro på, särskilt män kan ligga runt och få oäkta barn. Sådana finns iofs med också i historiken.

Vi har fullt av präster och kyrkoherdar vad som verkar och jag kan mycket väl tänka mig att det då finns högre klass bakom. Men som sagt. Övre medelklass är väl mer vart jag tänkt att taket sitter i härkomst. Det går inte att hitta på min ena sida av släkten pga att det varit adopterade och fosterbarn. Möjligt en person långt bak men jag har redan flera släktforskare på den sidan. Minst tre iallafall. Tror ingenting anmärkningsvärt finns där. Vanlig medelklass bara.

Jag ville mest veta om det är sannolikt att man har en sjujäkla massa olika adelssläkter som på olika vis gått in i varandra bakom sig. Dvs inte en adelssläkt utan flertalet. Med någon som var adlad bonde begicks det två mord, så det känns inte som någon som skrivits in för skryt är inte mycket där man vill ha.

Får se om jag om jag bestämmer mig för släktforskning. Jag tycker att det är ett gigantiskt material att gå igenom även om man "bara" ska dubbelkolla andras arbeten.
Senast redigerad av SAIVON 2022-03-25 kl. 01:21.
Citera
2022-12-16, 07:49
Medlem
slagskotts avatar
Hej fb.
Min å mina bröders far gick bort för en tid sedan och vi gick med i myheritage, vi matchar varandra på 35 procent så där är allt riktigt.

Men, jag är 100 procent skandinavisk och han har några andra europeiska länder i sitt dna, kan det skilja så mycket eller är brevbäraren skyldig ? ((Vi har misstänkt detta)
Citera
2022-12-16, 09:33
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Hittade den här tråden emedan min sambo är släktforskare, även om hon nu verkar ligga lågt på den fronten.

Slås av något när jag läser tråden! Varför förhäva sig om man råkar ha "adligt blod" från säg 1700-talet!??? Tvärtom snarare.... ...det enda det säger är att man kanske haft en anfader som plågat X antal bönder för tre sekel sedan...

Själv sjömannasläkt från Roslagen, min farfars farfar står det i kyrkoböckerna om att han hade ett skepp med ditten och datten egenskaper och längd, deplacement etc... Något jag kan vara stolt över! På morsans sida dock gamla nassar fr Tyskland, kanske man ska tala tyst om...
Citera
2023-02-09, 19:40
Medlem
quggels avatar
Det verkar ha hänt en del inom släktforskningen nu när man även kan göra DNA-matchningar, jämfört med hur det var för 7-8 år sen.

Vilka webbtjänster rekommenderar ni?
Ancestry?
MyHeritage
Något annat?
Citera
2023-02-11, 20:35
Medlem
OverAndUnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Det verkar ha hänt en del inom släktforskningen nu när man även kan göra DNA-matchningar, jämfört med hur det var för 7-8 år sen.

Vilka webbtjänster rekommenderar ni?
Ancestry?
MyHeritage
Något annat?

Peter Sjölunds tips: https://petersjolund.se/maste-man-ko...na-testar-sig/

Om målet är att komma så billigt undan som möjligt är nog FTDNA eller 23AndMe bra ställen att testa sig på och sen föra över testet till MyHeritage. Testar man sig direkt hos MyHertiage eller Ancestry krävs abonnemang för att få tillgång till alla verktyg som är nödvändiga för DNA-matchningar.

Med det sagt så har Ancestry största databasen totalt och MyHeritage sägs ha databasen med flest skandinaver testade.
Citera
2023-02-24, 20:54
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Hej fb.
Min å mina bröders far gick bort för en tid sedan och vi gick med i myheritage, vi matchar varandra på 35 procent så där är allt riktigt.

Men, jag är 100 procent skandinavisk och han har några andra europeiska länder i sitt dna, kan det skilja så mycket eller är brevbäraren skyldig ? ((Vi har misstänkt detta)

Det där kallas etnicitetsuppskattningar.

På MyHeritage matchar de inte bara DNAt utan även med andras släktträd.

Det finns ju inga länder i DNAt men det finns ortnamn i släktträden som förvillar uppskattningen.
Exempel:

Jag har en släkting i Lima. Lima ligger i Dalarna. Gissa varför MH tycker jag är Iberier (spanjor).
Svar: Lima är huvudstad i Peru. Någon hade glömt mata in landet i sitt släktträd.

En annan person har svensk far och spansk mor. Han stod som Iberier.

Ortnamn med å, ä och ö kan bli problem för MH.
Exempel:
Ett ortnamn innehåller bokstaven ä. MH tycker det ska vara en annan krumelur över a:et och plötsligt är jag Sloven.

I MH kan du se vilka personer som MH tycker är t.ex iberier. De flesta har spanska efternamn. Många amerikaner.

Edit:
Kollade nu igen och de verkar ha städat upp för nu är alla konstiga länder borta förutom iberier 3,5%.
Citera
2023-02-24, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det där kallas etnicitetsuppskattningar.

På MyHeritage matchar de inte bara DNAt utan även med andras släktträd.

Det finns ju inga länder i DNAt men det finns ortnamn i släktträden som förvillar uppskattningen.
Exempel:

Jag har en släkting i Lima. Lima ligger i Dalarna. Gissa varför MH tycker jag är Iberier (spanjor).
Svar: Lima är huvudstad i Peru. Någon hade glömt mata in landet i sitt släktträd.

En annan person har svensk far och spansk mor. Han stod som Iberier.

Ortnamn med å, ä och ö kan bli problem för MH.
Exempel:
Ett ortnamn innehåller bokstaven ä. MH tycker det ska vara en annan krumelur över a:et och plötsligt är jag Sloven.

I MH kan du se vilka personer som MH tycker är t.ex iberier. De flesta har spanska efternamn. Många amerikaner.

Edit:
Kollade nu igen och de verkar ha städat upp för nu är alla konstiga länder borta förutom iberier 3,5%.

Sedan beror dessa etnicitetsuppskattningar mycket på var släkten har bott och verkat. Precis som att skånska släkten lär ha många anfäder från olika länder har också brukslän såsom Östergötland många anfäder från t.ex. Tyskland, Frankrike, Nederländerna. Råkar man vara av de 1-2 miljoner som har anor från släktena Berg och Gevert så har du utan tvekan tyskt, nederländskt och franskt blod.

Därför ska man aldrig ta genvägar genom DNA när man släktforskar. DNA kan man använda som komplement för att hitta horisontella kopplingar, men inte upp- och nedstigande led.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in