Citat:
Nej jag har aldrig sett tecken eller någonsin hört talas om adel. Alla skumma namn är såklart inte adel. Öra. Galen. Orm?! Har du en adlig släkt? Finns det tecken på det?
En del bytte efternamn för det skulle klinga åt det hållet förr, tyska och franska var väldigt hett en period.
Många släkter som klingar tyskt och franskt, behöver inte alls därför härstamma från Tyskland eller Frankrike.
Man kan jämföra det med dagens anglofiler, människor som tycker är fint att heta något engelsklingande..
framtidens släktforskare kommer tycka att det precis lika löjligt och misstolkade som vi känner när vi ser efternamn som inte alls stämmer med ursprunget.
Folk var lika patetiskt statuskåta förr som nu.
Det kan förvilla.
En del bytte efternamn för det skulle klinga åt det hållet förr, tyska och franska var väldigt hett en period.
Många släkter som klingar tyskt och franskt, behöver inte alls därför härstamma från Tyskland eller Frankrike.
Man kan jämföra det med dagens anglofiler, människor som tycker är fint att heta något engelsklingande..
framtidens släktforskare kommer tycka att det precis lika löjligt och misstolkade som vi känner när vi ser efternamn som inte alls stämmer med ursprunget.
Folk var lika patetiskt statuskåta förr som nu.
Det kan förvilla.

Som jag skrev är det närmare sjutusen, iallafall sextusensjuhundra påstådda ättlingar. Med mängder av olika förvaltare av konton så jag orkar knappast kolla upp det bättre. En del har dessutom flertalet förvaltare över någon släktled eller persons konto. Det finns liksom ingen sammanfattning över alla släkter. Det är många som kommer upp. Och jag tror att en del släktsköldar inte är adel då jag inte hittar någon information om väldigt många släkter Lejonansikte. Stråle. Ulfsax. Sköldstad (Silversparre) Gällaryd. Bese. Sparre över stjärna. Västbo-Drake. Stenbock (äldre ätten). Halvhjort av ältaryd. Balk av Billa. Båt av Billa. Sparre över blad. Drake. Ribbing. Slatte. Prins. Hjorthuvud En massa utländska släktnamn. Två stjärnor. Båt. Gumsehuvud. Ja så håller det på i sida upp och sida ner Natt och dag. Vinstorp. Badrum. Rödbjälke.
Såklart många en del vanliga namn utan släktsköldar. Alla utländska saknar sådana men har titlar och romerska siffror efter namnen. De är inte svenskfödda som regel utan verkligen fransmän etc. När min släkt började försöka låta finare var långt senare. Efter 1600-talet då skulle de enklare namnen som tagit över plötsligt låta förnämna och latinska. Det står såklart uppskrivet att de är av enkla namn men bytt upp sig genom att förvränga namnen.
Citat:
Jag har hört en massa drägg stå framför mig och ljuga "Jag kommer från en fin släkt." Samtidigt som jag vetat att jag har bättre bakgrund.Det finns massvis med drägg i Sverige som är släkt med Gustav Vasa för att ta ett exempel. Förr fanns det även blåblodiga torpare. Att hitta en adlig ana är inte jätteovanligt. Om du sett Vem tror du att du är? bör det inte komma som en överraskning att helt vanliga svenssons kan ha adligt påbrå.
Jag har inte enbart hittat en adelssläkt utan en massa av de äldsta släkterna. Det är alltså fullt av dem..
Jag har dessutom en gemensam förfader med någon som inte är i närheten av din släkt i bedrifter om du nu kallar mig för drägg. Mitt problem uppkom av diskriminering. Och två eller tre generationer i mina släktled, står knappast för otaliga generationer. Tro mig, även utan adel så har min släkt nog åstadkommit mer än din och definitivt räknats som finare än vem som helst i byar och mindre platser. Det finns dessutom uppgifter om att de sannolikt haft kungliga uppdrag.
Så passa dig med vem du kallar drägg baserat på vad du tror eller att jag själv tvivlar på den stora mängden inte enstaka led som jag redan skrivit kan förekomma hos vem som helst. Och ett helgon.
Senast redigerad av SAIVON 2022-03-23 kl. 14:46.
Senast redigerad av SAIVON 2022-03-23 kl. 14:46.