2019-09-08, 05:43
Medlem
PastorAstors avatar
Valloner, tyska smeder, svedjefinnar, holländare.
Citera
2019-09-08, 09:42
Medlem
Mundurs avatar
Har endast svenska och norska anor i alla led till 1600-talet.

DNA-test visade 93% skandinav samt 7% finsk så nån finne finns nog längre tillbaks.
Senast redigerad av Mundur 2019-09-08 kl. 09:45.
Citera
2019-09-08, 16:20
Medlem
a.e.gs avatar
Tyskar, finnar och morfars farfar var från Osmanska riket. Därav min familjs osvenska vana att inte låta någon jävel sätta sig på oss.

Hjärtliga hälsningar.
a.e.g med personal.
Citera
2019-09-08, 16:31
Medlem
Då vi har statare i släkten hade vi lite bekymmer med att komma längre tillbaka än mitten av 1800talet i vissa led medans andra ner till 1500 talet.
Man vad vi hittat har vi Fransk bakgrund från farsans morfar(hans far skulle vara fransk adelssläkt men lite ovisst) annars bara svenskar sen 200år.
Citera
2019-09-08, 17:59
Medlem
Moramannens avatar
Ämnen sammanfogade. /Mod
Citera
2019-10-25, 14:05
De gamla vikingarna har jag hittat massvis av nu på en sida, mellan 200-talet o 1000-talet. Men vid en del, särskilt de äldre, står typ "Myth King". Men mest från Norge o Island. Så jag håller på att lära mig det isländska alfabetet för att få rätt på stavelserna.
Citera
2019-12-07, 10:41
Medlem
Hej, som någon kanske vet så sätter polisen sitt hopp till DNA för att hitta GM för dubbelmordet i Linköping 2004. Det som hänt är väl i korthet att man laddat upp (eller försökt) GM:s profil till GedMatch och FTDNA. Tyvärr är mängden sökbara personer tydligen rätt liten så det är tveksamt om man kommer få några bra träffar.

Diskussioner har först huruvida det är "möjligt" att hitta honom givet även en "dålig" träff. Säg att man hittar en 4:e-kusin till GM, hur svårt är det sedan att hitta honom utifrån detta? Vilka problem finns? Hur lång tid kan det tänkas ta för ett par duktiga släktforskare att hitta honom?

Det sägs finnas cirka 200 000 personer sökbara totalt (för polisen). Kan det innebära 10 000 svenskar? Om vi grovräknar så finns kanske var 100:e "svensk" sökbar för polisen i databaserna.

Hur skulle ni säga att chanserna att hitta honom är?
Citera
2019-12-07, 13:35
Medlem
Starobrnos avatar
Min far hade som hobby att släktforska. Först med en mängd papper och noteringar, senare fick han en dator av mig och använde programmet Holger. Avliden sedan ett antal år, men jag har kvar en del filer i format wps.

Skulle glädja honom att bli publicerad på internet. Jag tar tacksamt emot tips på hur jag kan öppna filerna samt fixa en webbsida.
Citera
2019-12-07, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heineken
Du kan ju börja med att höra runt lite om nån släkting har gjort någon forskning, så har du iaf lite mer att utgå ifrån.
Regel nummer ett, aldrig bara kopiera någon annans släktforskning utan att kontrollera uppgifterna mot kyrkböcker och födelse 7 dödböcker. Kopierade en gång uppgifter från min farbror, senare kom han och sa att han läst på fel rad i kyrkboken. Bara att börja om med den delen. Inte många uppgifter men om vi hade fortsatt att forska på den felaktiga delen, då hade det varit mer jobb.
Som sagt kontrollera uppgifterna fastrar, farbröder, mostrar och morbröder, kan faktiskt även de göra fel.
Citera
2019-12-07, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
De gamla vikingarna har jag hittat massvis av nu på en sida, mellan 200-talet o 1000-talet. Men vid en del, särskilt de äldre, står typ "Myth King". Men mest från Norge o Island. Så jag håller på att lära mig det isländska alfabetet för att få rätt på stavelserna.
Det finns en toktant i USA, som genom DNA-test har kommit fram till att hon är släkt med Kleopatra !
Citera
2019-12-07, 13:59
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Det finns en toktant i USA, som genom DNA-test har kommit fram till att hon är släkt med Kleopatra !
Coolt!

Men jag läste nånstans att DNA-testerna endast går runt 1000 år tillbaka. Men är man i rakt nedstigande led finns det säkert en del gemensamma gener längre bak i tiden.
Citera
2019-12-07, 14:10
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Hej, som någon kanske vet så sätter polisen sitt hopp till DNA för att hitta GM för dubbelmordet i Linköping 2004. Det som hänt är väl i korthet att man laddat upp (eller försökt) GM:s profil till GedMatch och FTDNA. Tyvärr är mängden sökbara personer tydligen rätt liten så det är tveksamt om man kommer få några bra träffar.

Diskussioner har först huruvida det är "möjligt" att hitta honom givet även en "dålig" träff. Säg att man hittar en 4:e-kusin till GM, hur svårt är det sedan att hitta honom utifrån detta? Vilka problem finns? Hur lång tid kan det tänkas ta för ett par duktiga släktforskare att hitta honom?

Det sägs finnas cirka 200 000 personer sökbara totalt (för polisen). Kan det innebära 10 000 svenskar? Om vi grovräknar så finns kanske var 100:e "svensk" sökbar för polisen i databaserna.

Hur skulle ni säga att chanserna att hitta honom är?
Jag tror man får välja när man lämnar DNA för släktforskning om den ska vara sökbar för polisen. Jaja, klart man litar på det... Men det räcker ju med att han har en släkting som lämnat sitt DNA.

Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Min far hade som hobby att släktforska. Först med en mängd papper och noteringar, senare fick han en dator av mig och använde programmet Holger. Avliden sedan ett antal år, men jag har kvar en del filer i format wps.

Skulle glädja honom att bli publicerad på internet. Jag tar tacksamt emot tips på hur jag kan öppna filerna samt fixa en webbsida.
Gör ett gratis släktträd här:
https://www.ancestry.se/

Finns flera sajter. Är dock osäker på om man kan importera wps-filer. Eller lägg in det manuellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in