2022-03-23, 13:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Banker och aktieinvesterare kan inte se framtiden bättre än andra utan är tvärtom en extrem fårskock. När det är billigt SKA det vara billigt. En enda dag med dyrt så SKA det vara dyrt.

Det blir den långvariga inflationen som avgör kommande räntan. Om inflationsbomben i år på 7-8% består några år så måste räntorna upp till 5-6%, allt annat är att motarbeta ekonomiska naturlagar.

Du glömmer bort att en bostad är en långsiktig investering. Bo behöver man alltid göra och personligen har jag levt som om räntorna vore höga, men amorterat en hel del under mina år, vilket jag är tacksam för nu.

Det sista folk kommer att snåla in på i sitt liv är sin bostad, så går räntorna upp kommer fler semestra hemma och dra in på annat.

Tvärtom tror jag att det kan bli ökade priser för fastigheter eftersom det ger ett bra inflationsskydd.
2022-03-23, 13:05
Medlem
Citat:
Dvs den mätbara inflationen som nästan bara fokuserar på vad prylar kostar säger ingenting om verkligheten längre.
Skrev "vem fan hyr".

Jag har aldrig fattat varför man ska hyra just lägenheter om det inte skulle vara någon allmännytta. Det är ju bara att lura stackars svetsare på Kockums och sjuksköterskebiträden på IVA i Säffle.

Ge folk möjlighet att köpa sitt boende som de köper en bil.
2022-03-23, 13:07
Medlem
Drabbar ingen fattig, har själv 330 000kr i bolån med en bunden ränta i 1 år på ca 1,75%.

Betalar idag dryga 500kr i ränta varje månad och amorterar lika mycket men beräknar vara klar med bolånet om något år då skattepengar och försäkringspengar kommer gå rätt in på detta och jag kommer amortera 10k/månad när jag är fri från sjukskrivningen igen.

Skulle dock inte vilja sitta med miljonlån när räntorna sticker iväg.

Ps värdet på lägenheten gick upp med 150k några månader efter att jag flyttade in här.

Skulle inte inte kunna tänka mig att ha någon hyresrätt.
Man vet aldrig vilket drägg till grannar man får, häromkring är det lugnt och skönt trots billiga bostadsrätter.
Pundare och socialfall får knappast några bolån och dessa slipper man.
2022-03-23, 13:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Som bevis för detta. Om jag minns rätt har bostadspriserna i Stockholm stigit 5 gånger mer än KPI sedan 1994. Och folk verkar ändå nöjda.
För att pris och kostnad inte är samma sak. Reallönerna har även ökat. Att bo ägt boende är relativt billigt och 30% av räntekostnaderna får man tillbaka på skatten.
2022-03-23, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rritt
Jo, skillnad.

Ändringar i BR är du som medlem med och bestämmer om. Ändringar, s k ”standardhöjningar” i HR beslutar hyresvärden. Det kan vara att glasa in balkongen eller lägga lite kakel någonstans för att motivera en höjning på X tusen i månaden, givetvis med god marginal. I BR är det föreningens medlemmar som bestämmer och vill du inte h en inglasad balkong så behöver du inte det eftersom du äger själva inglasningen. Ingen tjänar på avgiftshöjningarna eftersom pengarna går in i föreningen = till medlemmarna.

Du glömmer att avgiften är också kopplad till räntan på föreningens lån.
2022-03-23, 13:10
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Tvärtom tror jag att det kan bli ökade priser för fastigheter eftersom det ger ett bra inflationsskydd.
Det sista är dock baserat på världens längsta uppgång i bostadspriser någonsin 1994-2022. Hacket som gör att ditt påstående inte är sant kan komma när som helst.

En historisk genomgång av bostadspriser på gathus i Gamla Stan 1500-2000 visar att priset inte steg alls i ca 450 av 500 år. Prisökning på bostäder i Sverige finns enbart från 1950-talet och framåt.
2022-03-23, 13:11
Medlem
Citat:
Som bevis för detta. Om jag minns rätt har bostadspriserna i Stockholm stigit 5 gånger mer än KPI sedan 1994. Och folk verkar ändå nöjda.
Räntan har sjunkit kanske inte motsvarande, har inte koll. Men den påverkar såklart.

Som köpare tittar man på vilken månadskostnad man ska få, och är räntan låg så kan man buda mer.

Staten har varit lite snäll här och satt krav på amortering och hur mycket man får låna. Det gör att färre kör i taket om räntan går upp. Erfarenheter från början av nittiotalet :-)
2022-03-23, 13:12
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
För att pris och kostnad inte är samma sak. Reallönerna har även ökat. Att bo ägt boende är relativt billigt och 30% av räntekostnaderna får man tillbaka på skatten.
Det resonemanget bygger återigen på en helt unik period i Sverige, nära noll-ränta, och det kan inte bestå och definitivt inte förbättras. Dvs det kan bara bli sämre.
2022-03-23, 13:13
Medlem
Citat:
Det resonemanget bygger återigen på en helt unik period i Sverige, nära noll-ränta, och det kan inte bestå och definitivt inte förbättras. Dvs det kan bara bli sämre.
Lite så tänker jag också, och lika med börsen...

Men vad fan, kommer du ihåg vad jag sa till kusinen som skulle köpa i Hammarby Sjöstad?
2022-03-23, 13:15
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Hur länge har du väntat på höga räntor i din hyresrätt? Själv har jag bott snorbilligt i 20 års tid, fått 30% av mina redan låga räntekostnader betalda under samma period. Allt inskickat i amortering och fått åtskilliga miljoner i värdestegring. Boende är långsiktigt. Att sitta utanför ägda marknaden långsiktigt pga rädsla för höga räntor är inte privatekonomiskt rationellt. På kort sikt kan det absolut löna sig att hyra, men inte på 20 års sikt.
2022-03-23, 13:33
Medlem
.ANDERSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Du glömmer att avgiften är också kopplad till räntan på föreningens lån.
Alla föreningar har inte lån. Om man har stora lån binder man räntan över lång tid. Tror du BRFen har bolåne avtal på lån för underhåll och byggnation?
2022-03-23, 13:34
Medlem
Imalosers avatar
Hmm, jag hyr i nuläget men känner inte för Europas del att det är nån nära förestående krasch trots att jag egentligen önskar det. USA kan vara en annan femma. Känns som att en bubbla håller på att blåsas upp där. Alla vill köpa nu för att kunna få billigare lån innan räntan stiger, men ingen vill sälja av samma anledning. Kommer nog vända tillslut. Deras ekonomi som helhet ligger också pyrt till. Fed sitter i en rävsax skapad av sin egen dumhet.

Jag är irriterad över att samhället straffar de som vill spara och istället piskar en till att spendera. Ja, det känna fel att man ska tjäna mer på att äga hus än ha ett heltidsjobb. Det ska inte löna sig att ta ut hutlösa lån och betala fem miljoner för en liten struntvilla utanför en svensk mellanstor stad. Det kommer förr eller senare ett uppvaknande för de som belånat sig och litat blint på att ljusa tider varar för alltid.

Man kan skylla på Fed och bankerna och att dom är giriga, som 2008, men jag har ingen större sympati för de som tog lån utan inkomst och höll tummarna för att priserna alltid skulle stiga. De som straffas är som sagt människor som sparar. Att alla vill köpa innan priserna stiger ännu mer är väl ett av kännetecknen på en bubbla...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in