2022-03-23, 12:44
Medlem
wertyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaZero
Bolånetorskarna har köpt aktier i Sinch och Tesla istället för att amortera för de vet ju att bostäder går baaaara upp. Ja de är väl glada fortfarande men när räntorna går upp är det de som tvingas sälja - till mig, för en femtedel av dagens pris.

Du får gärna svara på mitt inlägg till dig.

Du förstår väl att alla som har bolån inte agerar på samma sätt? Klart det finns de som belånat sig till bristningsgränsen, som inte amorterar (mer än det som de måste) och som allmänt tar dåliga beslut. Det är däremot långt ifrån alla och det betyder ju inte att det är dåligt att ha bolån - det är ett av de vettigaste lånen man kan ha, ihop med studielån.
2022-03-23, 12:48
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomanticDreams
Jag tycker det låter mycket för att vara i dessa städer men det är skillnad på att äga och att hyra. Det sista är inte fel men det är alltid sämre.

11-rumsvilla till en familj på fem barn låter nästan som perfektion.
Jo alla med 5 barn behöver 4 vardagsrum.

jag blev lite överraskad när jag såg hyrespriserna i Norrköping. Men de går åt, lite i taget, dock ingen som helst kö så priserna är ganska maxade. Och jag har sett att det kommer ut 100-tals lägenheter till nästa 6 månader. Tror även det finns en handfull helt nybyggda topplägenheter cantralt i Linköping/Norrköping för 45k per kvm, ingen som helst kö. Där fylls det också på med 100-tals till fram mot sommaren.
2022-03-23, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
De finns direkt, det är inte kö till nybyggda HR i Norrköping eller Linköping. kan vara svårt att fatta för någon i Stockholm osv.

jag skulle flyttat till Stockholm, men när jag missat tre BR på över 12mkr, och priserna fortsatte uppåt, så köpte jag en likadan penthouse mitt i Linköping för 4.5 mkr istället. jag kan bo här helt gratis i 5 år, se min stiga i värde, eller åtminstone Stockholm rasa. Sedan flyttar jag vidare. Om fler gjorde som jag skulle priserna rasa i Stockholm. jag kan enbart se Tvång som anledning till att någon köper nu för de priserna.
Fast jag kan se det lite naivt att tro att räntorna ska vara bestående. Även om du betalat kontant så påverkas du av att du inte istället kan investera ditt kapital.

Men visst, jag sa till en kusin för tio år sedan att han var en dåre om han med sin blivande fru köpte i Hammarby Sjöstad, så jag kan ha fel igen.

Men det är en reell risk om man har en tajt budget.
2022-03-23, 12:51
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Men visst, jag sa till en kusin för tio år sedan att han var en dåre om han med sin blivande fru köpte i Hammarby Sjöstad, så jag kan ha fel igen.

Men det är en reell risk om man har en tajt budget.
Din kusin har inte bara bott gratis, han har fått betalt för att bo.

Om jag år 2011 köpt en 20-rumsvilla istället för 11 rum hade jag tjänat 50.000 kr till per månad. Vem kunde vetat. En bra historia som bevisar att detta läge inte är hållbart.
Senast redigerad av WatchItNow 2022-03-23 kl. 12:56.
2022-03-23, 12:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det är väl inte SBAB som är garanten i 10 år, de har lånat av någon annan (staten?) och det spelar ingen roll för SBAB vad som händer med räntorna.
Finns fler aktörer än SBAB och de har inte högre räntor än så. Det var bara ett exempel.

Citat:
Men säg att räntorna sticker iväg till 7% eller varför inte 10% som på 1990-talet. Då kommer den grundgaranten att förlora miljarder på att han utlovade 3%. jag vet inte om det förekommit ett sådant läge förut i världshistorien. Vi har aldrig i modern tid haft så låga räntor som senaste 5 åren.

Det har varit låga räntor sedan 2000-talet. Under den tiden har jag passat på att amortera ner mina lån. På vilket sätt är en hyresgäst en vinnare? De äger noll och har betalat till någon annan än sig själv. Ett privatekonomiskt självmord!

Man kan inte jämföra räntemarknaden på 90-talet med dagens räntemarknad. Om bankerna trott på 90-talsräntor hade det kostat 10% plus att binda räntan på 5-10 år. Det kostar under 3%.
Senast redigerad av kurt-sune 2022-03-23 kl. 12:54.
2022-03-23, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Ursäkta med vad är det för skillnad när hyra höjs för renovering vs avgift höjs i BR för ändringar?
Nej, ingen skillnad. Precis.

Jo, skillnad.

Ändringar i BR är du som medlem med och bestämmer om. Ändringar, s k ”standardhöjningar” i HR beslutar hyresvärden. Det kan vara att glasa in balkongen eller lägga lite kakel någonstans för att motivera en höjning på X tusen i månaden, givetvis med god marginal. I BR är det föreningens medlemmar som bestämmer och vill du inte h en inglasad balkong så behöver du inte det eftersom du äger själva inglasningen. Ingen tjänar på avgiftshöjningarna eftersom pengarna går in i föreningen = till medlemmarna.
2022-03-23, 12:53
Medlem
Fckptns avatar
Citat:
Vi i hyresrätt vet vad vårt boende kostar nästa månad, nästa år och även fem år från nu, eftersom hyreshöjningar reglerade till några futtiga procent.

Ni bolånetorskar är nöjda för att er BRF i er inbillning ökat med 50% i värde. Men när räntan står i 7%, vilket kommer tvingas fram av Fed och ECB, kommer era bostäder vara värda en femtedel av detta. Samtidigt kommer er räntekostnad mångdubblas och likaså avgiften till er förening, vilket resulterar i att ni fortfarande inte kan amortera, får sluta investera och istället använda hela er inkomst till att betala ränta. Under samma tid kraschar börsen.

Vi i hyresrätt, åtminstone jag, fortsätter under samma tid att varje månad investera 30k i marknaden och köper till vrakpriser. Efter ett litet tag bor vi gratis tack vare utdelningen - man behöver inte särskilt mycket kapital för att få 120k i utdelning och alltså täcka en hyra på 10k per månad.

Bolånetorskar, er tid har varit och nu väntar ert fall. Vi kommer förnöjt se på och köpa era tillgångar till vrakpriser.

Hur investerar ni som bor i en stabil hyresrätt? Hur positionerar ni er för den kommande bostadskraschen?

Du tror inte att hyran kommer gå upp för att matcha hyresvärdens ökande kostnader?

Hälsningar hyresvärd
2022-03-23, 12:54
Medlem
sappys avatar
Låter som att nån är lite avundsjuk. Nej fyfan för hyresrätt, tattiga grannar och hyresbolag. Betalar gärna lite extra för att leva som en kung i mitt hus.
2022-03-23, 12:55
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Man kan inte jämföra räntemarknaden på 90-talet med dagens räntemarknad. Om bankerna trott på 90-talsräntor hade det kostat 10% plus att binda räntan på 5-10 år. Det kostar under 3%.
Banker och aktieinvesterare kan inte se framtiden bättre än andra utan är tvärtom en extrem fårskock. När det är billigt SKA det vara billigt. En enda dag med dyrt så SKA det vara dyrt.

Det blir den långvariga inflationen som avgör kommande räntan. Om inflationsbomben i år på 7-8% består några år så måste räntorna upp till 5-6%, allt annat är att motarbeta ekonomiska naturlagar.
2022-03-23, 12:56
Medlem
Citat:
Din kusin har inte bara bott gratis, han har fpått betalt för att bo.
Ja, jag vet, och det har jag också fått. Men då hade jag redan bott mer än gratis i fem år, så ingen trodde att det skulle kunna fortsätta.

Efter det har räntan sjunkit en hel del, vilket såklart påverkat, men...

Alltså, kalla mig pessimist, men racet på aktie- och bomarknaden kan inte bara fortsätta.

Men hur som helst, att äga är bättre än att hyra. Vem fan hyr andra saker som diskmaskin och teve-apparat i dag?
2022-03-23, 12:58
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Men hur som helst, att äga är bättre än att hyra. Vem fan hyr andra saker som diskmaskin och teve-apparat i dag?
Prylar får mindre och mindre värde för oss alla, mer värt bli boende arbete ledighet och tjänster. Dvs den mätbara inflationen som nästan bara fokuserar på vad prylar kostar säger ingenting om verkligheten längre.

Som bevis för detta. Om jag minns rätt har bostadspriserna i Stockholm stigit 5 gånger mer än KPI sedan 1994. Och folk verkar ändå nöjda.
2022-03-23, 13:00
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Vi i hyresrätt vet vad vårt boende kostar nästa månad, nästa år och även fem år från nu, eftersom hyreshöjningar reglerade till några futtiga procent.

Ni bolånetorskar är nöjda för att er BRF i er inbillning ökat med 50% i värde. Men när räntan står i 7%, vilket kommer tvingas fram av Fed och ECB, kommer era bostäder vara värda en femtedel av detta. Samtidigt kommer er räntekostnad mångdubblas och likaså avgiften till er förening, vilket resulterar i att ni fortfarande inte kan amortera, får sluta investera och istället använda hela er inkomst till att betala ränta. Under samma tid kraschar börsen.

Vi i hyresrätt, åtminstone jag, fortsätter under samma tid att varje månad investera 30k i marknaden och köper till vrakpriser. Efter ett litet tag bor vi gratis tack vare utdelningen - man behöver inte särskilt mycket kapital för att få 120k i utdelning och alltså täcka en hyra på 10k per månad.

Bolånetorskar, er tid har varit och nu väntar ert fall. Vi kommer förnöjt se på och köpa era tillgångar till vrakpriser.

Hur investerar ni som bor i en stabil hyresrätt? Hur positionerar ni er för den kommande bostadskraschen?

De avtalade höjningarna gäller ex inte höjda bränslepriser så oplanerade höjningar kommer garanterat att slå hårt även på allmännyttans bostäder. Samma sak gäller bostadsbolagens transportkostnader och underhållskostnader samt en förväntad ränta på 2-3%.. går priserna och räntorna upp så kommer hyrorna att omförhandlas omgående och kostnaderna för hyresgästerna öka lavinartat. Så speciellt säkert sitter inte allmännyttans hyresgäster.

Bäst har väl de som har låst sina elpriser och har effektiva värmepumpar DESSA har det OK för tillfället..Speciellt om de låst elpriset på 5år eller så..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in