2022-03-23, 12:37
Medlem
RomanticDreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Lite ligger det i att många som fått se värdet på sina boende öka och lånat upp sig till låg ränta, köpt konsumentprodukter och kanske aktier som inte håller i längden.

De fjuniga bankrådgivarna (eller brudarna med knytblus) som många litar på var inte med i början på nittiotalet.

Ja jo men den här tråden bottnar i nånting enkelt. TS är en sosse. Hyresrätter är ingen finansiell investering.
Låt oss säga att TS betalar 8000kr i hyra. Han kanske har bott där i fem år.

Det är en halv miljon kronor. I sjön. Medan jag har betalat en fjärdedel av bolånet.
2022-03-23, 12:38
Medlem
fixxxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Jag citerade dig, din idiot.

Ja, som att "medlen" inte skulle vara ett ord 😂

Jisses.
2022-03-23, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaZero
Vi i hyresrätt vet vad vårt boende kostar nästa månad, nästa år och även fem år från nu, eftersom hyreshöjningar reglerade till några futtiga procent.

Ni bolånetorskar är nöjda för att er BRF i er inbillning ökat med 50% i värde. Men när räntan står i 7%, vilket kommer tvingas fram av Fed och ECB, kommer era bostäder vara värda en femtedel av detta. Samtidigt kommer er räntekostnad mångdubblas och likaså avgiften till er förening, vilket resulterar i att ni fortfarande inte kan amortera, får sluta investera och istället använda hela er inkomst till att betala ränta. Under samma tid kraschar börsen.

Vi i hyresrätt, åtminstone jag, fortsätter under samma tid att varje månad investera 30k i marknaden och köper till vrakpriser. Efter ett litet tag bor vi gratis tack vare utdelningen - man behöver inte särskilt mycket kapital för att få 120k i utdelning och alltså täcka en hyra på 10k per månad.

Bolånetorskar, er tid har varit och nu väntar ert fall. Vi kommer förnöjt se på och köpa era tillgångar till vrakpriser.

Hur investerar ni som bor i en stabil hyresrätt? Hur positionerar ni er för den kommande bostadskraschen?

Det finns två typer av personer,

Person nr 1 (ts): Ser orättvisa, oförtjänst och anser att ingen borde ha det så bra som x.
Person nr 2: Ser möjligheter, gläds åt andras framgång och anser att alla borde ha det lika bra som x.

Varför kan du inte glädjas av andras framgång? Har dessa människor gjort något mot dig? Varför väljer du att fokusera på ev. negativa händelser och gläds åt detta?
2022-03-23, 12:39
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vilken bostadskrasch? Om du inte fattat det kommer även hyrorna att gå upp om ränteläget ökar. Hyresgäster är förblir långsiktigt extrema losers rent ekonomiskt.

Det går fortfarande att binda sina lån på 10 år under 3%, så några fantasiräntor verkar inte bankerna kalkylera med ens.
I USA har 10-års-räntan på kort tid gått upp från 2.8% till 4.5% och det skulle inte förvåna om den går upp 2%-enheter till under året. Dvs ditt inlägg kommer snart att vara överspelat, och de som inte band på 3% kommer att känna sig riktigt dumma.
2022-03-23, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Som en ledtråd kring nya hyror kan jag tipsa om hyrorna i nybyggda hus i Linköping och Norrköping, som jag känner till. 1:a 6800 kr, Stor 2:a 8500 kr. 3:a 11.000 kr. 5:a 17000 kr i månadshyra.

Själv tjänade jag 50.000 kr per månad de 11 år jag bodde med 5 barn i min 11-rumsvilla.
Gick in och tittade på nyproducerat i Linköping.

1 rok 38 – 42 kvm 6 853 - 7 455
2 rok 45 – 62 kvm 7 852 - 10 248
3 rok 74 – 83 kvm 10 590 – 12 773
4 rok 92- 104 kvm 14 506 - 15 770

Gångavstånd till city, men med nöd och näppe. Snarare taxi. Kunde inte se hur många köpoäng som behövs.

https://www.stangastaden.se/varabostader/nyproduktion/pagaendeprojekt/norrskenet-etapp3
2022-03-23, 12:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
saken är den att ni bolånetorskar aldrig knyter räntan för ni tycker att 2% är för mycket. sen står ni där med räntor på 7% och säljar av på botten.

bolånetorsk? Jag har inga bolån kvar längre. Har ägt bostad sedan 90-talet och är klar med mina bolån nu. 3% bolåneränta i sämsta fall lär inte vara något större problem för en random "bolånetorsk". Bankerna ställer tuffa krav idag så det ska inte vara några bekymmer. Att man eventuellt får dra ner på resor och nöjen om man har mycket lån är en annan sak.
2022-03-23, 12:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
I USA har 10-års-räntan på kort tid gått upp från 2.8% till 4.5% och det skulle inte förvåna om den går upp 2%-enheter till under året. Dvs ditt inlägg kommer snart att vara överspelat, och de som inte band på 3% kommer att känna sig riktigt dumma.

Du tror på allvar att bankerna är idioter som låter sig luras? Varför skulle SBAB låna ut för under 3% på tio år om de tror på högre räntor än så under samma period?
2022-03-23, 12:42
Medlem
RomanticDreamss avatar
Citat:
Som en ledtråd kring nya hyror kan jag tipsa om hyrorna i nybyggda hus i Linköping och Norrköping, som jag känner till. 1:a 6800 kr, Stor 2:a 8500 kr. 3:a 11.000 kr. 5:a 17000 kr i månadshyra.

Själv tjänade jag 50.000 kr per månad de 11 år jag bodde med 5 barn i min 11-rumsvilla.

Jag tycker det låter mycket för att vara i dessa städer men det är skillnad på att äga och att hyra. Det sista är inte fel men det är alltid sämre.

11-rumsvilla till en familj på fem barn låter nästan som perfektion.
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Gick in och tittade på nyproducerat i Linköping.

1 rok 38 – 42 kvm 6 853 - 7 455
2 rok 45 – 62 kvm 7 852 - 10 248
3 rok 74 – 83 kvm 10 590 – 12 773
4 rok 92- 104 kvm 14 506 - 15 770

Gångavstånd till city, men med nöd och näppe. Snarare taxi. Kunde inte se hur många köpoäng som behövs.

https://www.stangastaden.se/varabostader/nyproduktion/pagaendeprojekt/norrskenet-etapp3
De finns direkt, det är inte kö till nybyggda HR i Norrköping eller Linköping. kan vara svårt att fatta för någon i Stockholm osv.

jag skulle flyttat till Stockholm, men när jag missat tre BR på över 12mkr, och priserna fortsatte uppåt, så köpte jag en likadan penthouse mitt i Linköping för 4.5 mkr istället. jag kan bo här helt gratis i 5 år, se min stiga i värde, eller åtminstone Stockholm rasa. Sedan flyttar jag vidare. Om fler gjorde som jag skulle priserna rasa i Stockholm. jag kan enbart se Tvång som anledning till att någon köper nu för de priserna.
Medlem
Citat:
Vi i hyresrätt vet vad vårt boende kostar nästa månad, nästa år och även fem år från nu, eftersom hyreshöjningar reglerade till några futtiga procent.

Ni bolånetorskar är nöjda för att er BRF i er inbillning ökat med 50% i värde. Men när räntan står i 7%, vilket kommer tvingas fram av Fed och ECB, kommer era bostäder vara värda en femtedel av detta. Samtidigt kommer er räntekostnad mångdubblas och likaså avgiften till er förening, vilket resulterar i att ni fortfarande inte kan amortera, får sluta investera och istället använda hela er inkomst till att betala ränta. Under samma tid kraschar börsen.

Vi i hyresrätt, åtminstone jag, fortsätter under samma tid att varje månad investera 30k i marknaden och köper till vrakpriser. Efter ett litet tag bor vi gratis tack vare utdelningen - man behöver inte särskilt mycket kapital för att få 120k i utdelning och alltså täcka en hyra på 10k per månad.

Bolånetorskar, er tid har varit och nu väntar ert fall. Vi kommer förnöjt se på och köpa era tillgångar till vrakpriser.

Hur investerar ni som bor i en stabil hyresrätt? Hur positionerar ni er för den kommande bostadskraschen?

Om folk är som du, dvs glada över att hela landet går åt helvete så vet vi ju redan vad det kommer att resultera i, kaos och anarki. Du kommer då att få köpa min bostad till ett vrakpris över min döda kropp, bara så du vet.

Jag har inte pluggat länge och arbetat hårt och genom det stöttat andra människor genom mina höga skatteinbetalningar i hela mitt liv så att du och såna som du bara ska komma och ta över mina resterande pengar. Staten har redan rånat mig på otroligt mycket pengar för att ge dom vidare till såna som dig i bidrag, så jag kommer som sagt hellre att slåss till döden om jag står inför att förlora allt.
Senast redigerad av VidrigaSvenskar 2022-03-23 kl. 12:50.
2022-03-23, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RomanticDreams
Ja jo men den här tråden bottnar i nånting enkelt. TS är en sosse. Hyresrätter är ingen finansiell investering.
Låt oss säga att TS betalar 8000kr i hyra. Han kanske har bott där i fem år.

Det är en halv miljon kronor. I sjön. Medan jag har betalat en fjärdedel av bolånet.
Visst, och det är det som diskuteras.

Många (alla) som köpte bostäder för fem-femton år sedan har gjort en bra affär, men vi vet inte hur det kommer att gå.

De som köpt för allt vad de presterat kan hamna risigt till, liksom de som belånat upp boendets värde med nya lån.

Att man gjort en bra affär för att man köpt istället för att man hyrt innebär inte att man sitter säker om räntan går upp.

Sedan hoppas jag att även ts fattar att räntor och bränslepriser påverkar hyresrätter.
2022-03-23, 12:44
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du tror på allvar att bankerna är idioter som låter sig luras? Varför skulle SBAB låna ut för under 3% på tio år om de tror på högre räntor än så under samma period?
Det är väl inte SBAB som är garanten i 10 år, de har lånat av någon annan (staten?) och det spelar ingen roll för SBAB vad som händer med räntorna.

Men säg att räntorna sticker iväg till 7% eller varför inte 10% som på 1990-talet. Då kommer den grundgaranten att förlora miljarder på att han utlovade 3%. jag vet inte om det förekommit ett sådant läge förut i världshistorien. Vi har aldrig i modern tid haft så låga räntor som senaste 5 åren.

Det kan väl hypotetiskt sluta som med HBO (om du prenumererar nu så garanterar vi dig samma pris livet ut). Månaden senare: Hoppsan nu slår vi ihop oss med Discovery så det blir ett nytt bolag och garantin är borta.
Senast redigerad av WatchItNow 2022-03-23 kl. 12:46.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in