2022-03-23, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaZero
En bolånetorsk som fantiserar om att ta ÄNNU FLER lån. Ha ha.
Tycker du generaliserar oss med egna boende rätt duktigt. Alla har inte tagit maxlån för att köpa det de drömmer om senaste året, eller belånat upp så mycket det går plus lite extra för att man har bra bankkontakter, för att kunna köpa senaste Teslan.

Att göra så har alltid varit en risk, och nu kanske risken är lite större än för fem år sedan.

I långa loppet har det dock alltid varit en god affär att äga sitt boende. Men givetvis kan man finna dåliga tider för köp om man cherry-picar ett par väl valda år.

Sedan finns det självklart vissa fördelar med att hyra, som de du nämner, att man bara kan ringa om kylen rasar. Ungefär som att hyra dator, mobil eller teve som var väldigt poppis på nittiotalet. Men inte var det så billigt i slutändan?
Medlem
RomanticDreamss avatar
Citat:
Bolånetorskarna har köpt aktier i Sinch och Tesla istället för att amortera för de vet ju att bostäder går baaaara upp. Ja de är väl glada fortfarande men när räntorna går upp är det de som tvingas sälja - till mig, för en femtedel av dagens pris.

Kan du svara då din jävla kommunist.
Hur mycket betalar du i hyra?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PommesFritz
8000 har jag i hyra nu.

Mitt senaste hus låg på 4600kr/mån inkl rörlig ränta på 1,73
Drift 2200kr/mån

Funderar på nytt hus som kommer gå på 7500kr/mån inkl fast ränta på 2,2% i 5 år.
Drift 3000kr/mån

Tror verkligen inte att regeringen kommer tillåta att räntan går från 2% till 7%.
Hoppet blir på lån 2 mille från 40.000 till 140.000. Dvs 11.600kr/mån bara på räntan.
Kommer ju bli miljontals villor som tvingas säljas.

De har inget att säga till om det.
Det är heller inget val när vi har en sådan inflation.

7% kommer det nog inte bli. Då kraschar allt i Sverige
2022-03-23, 12:25
Medlem
Glödskals avatar
Rent spontant känner jag att denna tråd passar bättre i ett annat forum:

https://www.flashback.org/f196
2022-03-23, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RomanticDreams
Lite ligger det i att många som fått se värdet på sina boende öka och lånat upp sig till låg ränta, köpt konsumentprodukter och kanske aktier som inte håller i längden.

De fjuniga bankrådgivarna (eller brudarna med knytblus) som många litar på var inte med i början på nittiotalet.
2022-03-23, 12:28
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
vem fan studerar i Karlskrona? Jo ett WT med 0.1 på högskoleprovet!
Nja 1.4. Hon ringde ETT jobb-samtal efter examen, fick jobbet på Siemens som trainee direkt, 37k i ingångslön. Berätta om din utbildning och lön.

(Avanza zero har plats 72 av 78 i utveckling om man rankar alla svenska indexfonder).
2022-03-23, 12:28
Medlem
Citat:
Vi i hyresrätt vet vad vårt boende kostar nästa månad, nästa år och även fem år från nu, eftersom hyreshöjningar reglerade till några futtiga procent.

Ni bolånetorskar är nöjda för att er BRF i er inbillning ökat med 50% i värde. Men när räntan står i 7%, vilket kommer tvingas fram av Fed och ECB, kommer era bostäder vara värda en femtedel av detta. Samtidigt kommer er räntekostnad mångdubblas och likaså avgiften till er förening, vilket resulterar i att ni fortfarande inte kan amortera, får sluta investera och istället använda hela er inkomst till att betala ränta. Under samma tid kraschar börsen.

Vi i hyresrätt, åtminstone jag, fortsätter under samma tid att varje månad investera 30k i marknaden och köper till vrakpriser. Efter ett litet tag bor vi gratis tack vare utdelningen - man behöver inte särskilt mycket kapital för att få 120k i utdelning och alltså täcka en hyra på 10k per månad.

Bolånetorskar, er tid har varit och nu väntar ert fall. Vi kommer förnöjt se på och köpa era tillgångar till vrakpriser.

Hur investerar ni som bor i en stabil hyresrätt? Hur positionerar ni er för den kommande bostadskraschen?
"Vi kommer nöjt köpa era tillgångar" 😂👌

Det du inte förstår är att vid en sådan extrem kris kommer inte dina hundratusen och lite till räcka långt alls och ingen bank kommer låna till en vanlig svennebanan-löntagare som har soppiga 25k i överskott varje månad.🤣
2022-03-23, 12:30
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomanticDreams
Som en ledtråd kring nya hyror kan jag tipsa om hyrorna i nybyggda hus i Linköping och Norrköping, som jag känner till. 1:a 6800 kr, Stor 2:a 8500 kr. 3:a 11.000 kr. 5:a 17000 kr i månadshyra.

Själv tjänade jag 50.000 kr per månad de 11 år jag bodde med 5 barn i min 11-rumsvilla.
2022-03-23, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PommesFritz
8000 har jag i hyra nu.

Mitt senaste hus låg på 4600kr/mån inkl rörlig ränta på 1,73
Drift 2200kr/mån

Funderar på nytt hus som kommer gå på 7500kr/mån inkl fast ränta på 2,2% i 5 år.
Drift 3000kr/mån

Tror verkligen inte att regeringen kommer tillåta att räntan går från 2% till 7%.
Hoppet blir på lån 2 mille från 40.000 till 140.000. Dvs 11.600kr/mån bara på räntan.
Kommer ju bli miljontals villor som tvingas säljas.
11.600 kr i månaden är ingenting. Bara om massarbetslöshet råder blir det ett problem.

Vad gjorde regimen under pandemin? Tog man inte bort amorteringskraven?
2022-03-23, 12:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Vi i hyresrätt vet vad vårt boende kostar nästa månad, nästa år och även fem år från nu, eftersom hyreshöjningar reglerade till några futtiga procent.

Ni bolånetorskar är nöjda för att er BRF i er inbillning ökat med 50% i värde. Men när räntan står i 7%, vilket kommer tvingas fram av Fed och ECB, kommer era bostäder vara värda en femtedel av detta. Samtidigt kommer er räntekostnad mångdubblas och likaså avgiften till er förening, vilket resulterar i att ni fortfarande inte kan amortera, får sluta investera och istället använda hela er inkomst till att betala ränta. Under samma tid kraschar börsen.

Vi i hyresrätt, åtminstone jag, fortsätter under samma tid att varje månad investera 30k i marknaden och köper till vrakpriser. Efter ett litet tag bor vi gratis tack vare utdelningen - man behöver inte särskilt mycket kapital för att få 120k i utdelning och alltså täcka en hyra på 10k per månad.

Bolånetorskar, er tid har varit och nu väntar ert fall. Vi kommer förnöjt se på och köpa era tillgångar till vrakpriser.

Hur investerar ni som bor i en stabil hyresrätt? Hur positionerar ni er för den kommande bostadskraschen?

Vilken bostadskrasch? Om du inte fattat det kommer även hyrorna att gå upp om ränteläget ökar. Hyresgäster är förblir långsiktigt extrema losers rent ekonomiskt.

Det går fortfarande att binda sina lån på 10 år under 3%, så några fantasiräntor verkar inte bankerna kalkylera med ens.

Även om bolåneräntorna skulle dubblas är det fortfarande relativt sett billigt och överkomligt för de flesta bostadsägare.

Min gissning är att folk kommer att prioritera bostad före allt dyrare utlandsresor. Fler kommer att jobba hemma, så höjda drivmedelspriser kanske inte får en sådan stor effekt.

Tvärtom kommer vissa fastigheter bara att öka i pris, så många kommer att vilja inflationsskydda sitt kapital.
2022-03-23, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vilken bostadskrasch? Om du inte fattat det kommer även hyrorna att gå upp om ränteläget ökar. Hyresgäster är förblir långsiktigt extrema losers rent ekonomiskt.

Det går fortfarande att binda sina lån på 10 år under 3%, så några fantasiräntor verkar inte bankerna kalkylera med ens.

Även om bolåneräntorna skulle dubblas är det fortfarande relativt sett billigt och överkomligt för de flesta bostadsägare.

Min gissning är att folk kommer att prioritera bostad före allt dyrare utlandsresor. Fler kommer att jobba hemma, så höjda drivmedelspriser kanske inte får en sådan stor effekt.

Tvärtom kommer vissa fastigheter bara att öka i pris, så många kommer att vilja inflationsskydda sitt kapital.

saken är den att ni bolånetorskar aldrig knyter räntan för ni tycker att 2% är för mycket. sen står ni där med räntor på 7% och säljar av på botten.
2022-03-23, 12:37
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Visst är det lätt att vara efterklok, men det enda som har ökat de senaste 10 åren är vår skuldsättning, knappt våra löner. Skuldsättningen har ökat till den grad att det räcker med 1% räntehöjning så blir det problematiskt.

Pricka in datumen är omöjligt eftersom vi inte lever i en fri marknad, men just nu ser det jävligt mörkt ut och jag kan investera pengarna mycket bättre och få direkt utdelning än att köpa en bostad i Stockholm.
Men självklart, ska man välja mellan hyra 15K i andra hand eller att köpa, då är det ingen diskussion, köp. Kan man däremot få en hyres för 5-6K, då ska man hyra i dagsläget och inte köpa något skit man inte vill ha eller planera att leva i länge.
Problemet med att jämföra framtida vinst på en bostad med alternativen är att absolut allting har sina mest överdrivna värderingar någonsin. Dvs det finns inget uppenbart alternativ. Jag har själv hamnat i den situationen att jag har xx Mkr på mitt konto cash med 0% i ränta. För det är ändå bättre än att vara med om nedgången som kommer i bostad eller börs.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in