Citat:
Ursprungligen postat av
zoomlander
@torpjesku
Nu är det inte bara sandberg som var med det var även:
psykologer
poliser
utredare
kriminaltekniker
socialtjänst
åklagare
tror du på riktigt att de skapat en pakt för att sätta dit någon?
ingenting som talar för brödernas skuld. tas ju upp i media.
Nu var det inte mig du frågade men ...
Jag tror inte att det var en medveten sammansvärjning. Förhoppningsvis trodde alla på att det var pojkarna (annars lär någon dragit i nödbromsen). Men det var som sagt så många inblandade. Säkert hade inte alla överblick över allt som sades/kom fram.
Kanske litade man extra mycket på professorns slutsatser? Kanske "drogs alla med" i fartvinden?
RS kan möjligen drivits av att vilja få "beröm" (om man tittar på Nina Hjelmgren-rapporten, som han själv delvis stod bakom är det väldigt mycket beskrivningar av hur bra han var på olika sätt och hur imponerade andra var. En del t om avundsjuka. Ingen norrländsk ödmjukhet där) och vara den som löst ett unikt fall.
Han kan också ha känt sig pressad och inmålad av sig själv i ett hörn att bevisa något:
Han hade tagit mycket resurser i anspråk och tyckte han hade ett nytt banbrytande sätt att sköta en utredning. Han hade tidigt(?) uttalat sig om att det inte rörde sig om en invandrare till gärningsman. Han hade sagt att det var nära en lösning. Han hade antytt att detta var ett unikt fall i Sverige osv.
Då kanske det skulle kännas snöpligt och stå på pressträff och bara säga: "vi kommer inte längre än så här i utredningen" som han kanske borde sagt?
Han tyckte ju att han utarbetat ett mycket bättre arbetssätt än som fanns tidigare vilket kan läsas i Hjelmgrens rapporter.
Även här:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/0005/29/orrefors5.html
Men RS pratar ju mycket om empati. Hur mycket empati har man med bröderna och till och med Kevins anhöriga när man genom åren pratar på om fallet i olika medier där pojkarnas inblandning blir värre och ondskefulla för varje uttalande?
Jag gissar att RS nu tycker synd om sig själv (inte bröderna) och fortfarande tror på deras skuld.
Men hur tycker han det är stenklart bevisat? Det där med "jag och A. Robin tittade på"? Att någon eventuellt kanske (Enligt något Weine först "förträngt") kommit hem med blöta byxor och sagt "Kevin ligger och flyter"? I värsta osannolika fall kanske vederbörande sett K på lastpallen och gått ut försökt rädda honom? Eller sett något, kissat på sig av rädsla eller vad som helst.
Nu tror jag inte ens han sagt så men även OM: Det är väl inget stenklart bevis på att de båda bröderna tillsammans dödat honom?
Tycker RS kunde berätta åtminstone för bröderna själva vad det är för bevis han tycker sig ha. När han nu uttalat sig så mycket genom åren om deras skuld!
Jag som också helt utanför detta utan anhöriga eller annat på någon sida kan inte förstå varför de som tycker det är så bevisat och stenklart inte kommer fram med den bevisningen? Det kan knappast bero på sekretess? Man har ju sagt både det ena och andra om olika inblandade (Kevin med) i olika sammanhang och i Hjelmgrens rapporter. Så den verkar det inte så noga med?