2022-03-22, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Mariupol har en historiskt ryssk kultur och språk. Befolkningen hölls som gisslan av Azov som vägrade låta dem gå då Ryssland garanterade korridorer för flyktingar. Vem som bär ansvaret? Båda sidor skulle jag säga. Men Ryssdlan agerade lugnt och metodiskt för att vinna. Och det är så man gör.

Eller så är det snarare Ukrainarna själva som vägrar att bli räddade av samma ockupationsmakt som några dagar eller rentav timmar innan sprängt bort familjemedlemmar, hem, försörjningen och deras framtid.

Majoriteten av världens länder är multikulturella och de flesta människor på jorden är flerspråkiga. Rysktalande invånarna i Mariupol är lika mycket Ryssar som Finländare är Svenskar i Österbotten, dvs inte alls.
Citera
2022-03-22, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Ryssland har lyckats bli av med (snarare obevakat lämnat kvar) ett av sina allra mest avancerade system för elektronisk krigföring:
https://twitter.com/UAWeapons/status/1506306740421341193

Det här är lite som att amerikanarna skulle landa ett av sina F35-plan på kinesisk flygplats och fråga om de fick låna toaletten i 20 minuter?

Det här med utbildning och rutin på de ryska styrkorna: Har det förekommit ett enda exempel på övergiven eller kvarlämnad rysk krigsmateriel som saboterats eller oskadliggjorts innan Ivan och Vladislav sprungit ifrån skiten? I princip alla ryska pansarvagnar som ukrainska bönder drar iväg med verkar ju bara behöva tankas?

Det talas om att förlusterna som Ukraina gjort i tunga pansarfordon har kompenserats av beslagtagna ryska tunga pansarfordon så Ukraina har inte förlorat sin kapacitet.

En helt otrolig historia isåfall, måste vara första gången i krigshistorien att så sker.

Men soppatorsk och ovilliga ryska soldater har tydligen gett att stora mängder krigsmateriell har hamnat hos ukrainarna som givetvis använder dessa i sitt försvar.
Citera
2022-03-22, 23:28
Medlem
Massmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Du tror dig ha kunskap om hur Ryssland planerade kriget. Och att det inte går enligt deras plan. Låter lite förmätet.

Jag däreemot konstaterar bara att Ryssland kommer att vinna kriget och få igenom de allra viktigaste kraven.

Du kan inte på allvar hävda att det går som planerat för Ryssland... det är ju sjukt att hävda. Ryssland har kört fast, rör sig inte framåt. Ukraina fyller på med vapen hela tiden. 360.000 motiverade män har anslutit sig sedan kriget började och de har fått tusentals och åter tusentals robotar.

Samtidigt krossar sanktionerna den ryska ekonomin. De kan inte hålla sig flytande så här länge till, hyperinflation, stängd börs, tomt i hyllorna i butikerna. Sociala media förbjuds.

FNs generalsekreterare sa idag att Ryssland inte KAN vinna detta krig. Finns ingen matematisk chans, med de soldater de har.

Det är Ryssland som nu står inför en ödes timma, och frågan är om det Ryssland vi känner idag existerar som stat om ett år.

Det är verkligheten.
Citera
2022-03-22, 23:28
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Enligt sajten "the Daily Unseen", som man finner på youtube, kom just nu nyheten om att ukrainska styrkor har tillfångatagit en överstelöjtnant i den 51 ryska armén.

Efter tillfångatagandet försökte rysk trupp "befria" honom men det misslyckades. På sajten visar man bild på överstelöjtnanten och hans identifikationshandlingar.

Stämmer han figurerade på Twitter i natt.
Azov klämde även till med en överste för ryska marinkåren idag fick jag höra i Mauripol.
Citera
2022-03-22, 23:30
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
En snubbe på Twitter. Står ingenstans i vanlig media.

Det är faktiskt två, även Cornucopia rapporterar, men han kanske refererar till den första? Jag drar åt mig öronen i alla fall och gör mig redo. Dags att förnya vattenförrådet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Det talas om att förlusterna som Ukraina gjort i tunga pansarfordon har kompenserats av beslagtagna ryska tunga pansarfordon så Ukraina har inte förlorat sin kapacitet.

En helt otrolig historia isåfall, måste vara första gången i krigshistorien att så sker.

Men soppatorsk och ovilliga ryska soldater har tydligen gett att stora mängder krigsmateriell har hamnat hos ukrainarna som givetvis använder dessa i sitt försvar.

Men bara för att den är otrolig så betyder den inte att den är fullständigt sann? för du läste den på Flashback med en källa från CNN, Aftonbladet osv...
Citera
Medlem
Jag tittade igen på kartan och såg att Kramatorsk är en stad med 150.000 invånare och den ligger i Donetsk Oblast. Den behärskas av Ukraina och inte av någon "utbrytar-republik". Det är möjligt att Ryssland vill ta över kontrollen där eftersom staden har beskjutits.

Hur starkt försvaret är vet jag inget om. Men någon här har givit felaktig information om att Ryssland behärskar staden.

Det är nog så att det finns ukrainska trupper även i områden som markerats som röda.

Ukraina blir en stark nation i framtiden. Ryssland blir däremot en mycket hatad nation.
Citera
Medlem
FN styrkor på gång.

FN:s generalsekreterare Antonio Guterres säger att det är dags att Ryssland avslutar sitt ”absurda krig” i Ukraina och att det är en konflikt som ingen kan vinna.

Det rapporterar nyhetsbyrån AFP.

Källa aftonbladet.se
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Vad är det för färg på röken? De kanske väljer en ny påve i Moskva.

Det vet jag inte.
Citera
2022-03-22, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForumsHack
Zelensky är halvjude och har döda släktingar som deltog i dödandet av judar.

Så vem av hans föräldrar är inte jude? Du som vet?

Mamman eller pappan? För enligt officiell information så är båda judar. Om du ska ljuga så ljug lite bättre.

Sedan vilka släktingar har deltagit i holocausten och dödat judar? Var mer specifik. Ska du ljuga så måste du ljuga mycket bättre.
Citera
Medlem
browneyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Stämmer han figurerade på Twitter i natt.
Azov klämde även till med en överste för ryska marinkåren idag fick jag höra i Mauripol.

Är du i Mariupol?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är faktiskt två, även Cornucopia rapporterar, men han kanske refererar till den första? Jag drar åt mig öronen i alla fall och gör mig redo. Dags att förnya vattenförrådet.
Står ganska tydligt i svaren på twitter att de händer ofta..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in