2022-03-22, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Mariupol har en historiskt ryssk kultur och språk.

Jag bryr mig inte skvatt om ditt försök till historia-lektion. Mariupol tillhör Ukraina, inte Ryssland.

Citat:
Befolkningen hölls som gisslan av Azov som vägrade låta dem gå då Ryssland garanterade korridorer för flyktingar.

En lögn. Bara en slump att du använder dig av exakt samma argument som Kreml? I think not.

Citat:
Vem som bär ansvaret?

De som bombat sönder hela staden skulle jag säga, alltså Ryssland.

Citat:
Båda sidor skulle jag säga. Men Ryssdlan agerade lugnt och metodiskt för att vinna. Och det är så man gör.

Ryssland har bombat sönder 90% av alla byggnader i Mariupol. Vad vi ser där är ett folkmord och ren utplåning där Ryssland bombar helt urskiljningslöst helt utan hänsyn till civila.
Citera
2022-03-22, 23:15
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
Special Military Operation går helt enligt planen, säger Kreml-Bob Dmitry Peskov, till CNN:s Christiane Amanpour.

When asked what Putin thought he had achieved in Ukraine so far, Peskov answered: "Well, first of all, not yet. He hasn't achieved yet."

The spokesman also claimed that the "special military operation" -- the Kremlin's official euphemism for Russia's invasion in Ukraine -- was "going on strictly in accordance with the plans and the purposes that were established before hand."

Peskov also repeated Putin's demands, saying that the "main goals of the operation" are to "get rid of the military potential of Ukraine," to ensure Ukraine is a "neutral country," to get rid of "nationalist battalions," for Ukraine to accept that Crimea -- annexed by Russia in 2014 -- is part of Russia and to accept that the breakaway statelets of Luhansk and Donetsk "are already independent states."
https://edition.cnn.com/2022/03/22/europe/amanpour-peskov-interview-ukraine-intl/index.html
In an interview with CNN's Christiane Amanpour on Tuesday, Dmitry Peskov repeatedly refused to rule out that Russia would consider using nuclear weapons against what Moscow saw as an "existential threat." When asked under what conditions Putin would use Russia's nuclear capability, Peskov replied, "if it is an existential threat for our country, then it can be."

When asked what Putin thought he had achieved in Ukraine so far, Peskov answered, "Well, first of all, not yet. He hasn't achieved yet."

The spokesperson also claimed that the "special military operation" — the Kremlin's official euphemism for Russia's invasion in Ukraine — was "going on strictly in accordance with the plans and the purposes that were established before hand."
https://edition.cnn.com/europe/live-news/ukraine-russia-putin-news-03-22-22/index.html

Det var ju den där råttan som hotade med kärnvapen igen... trots att idioten Larov sagt att kärnvapen bara figurerar i huvudet på politiker i väst... hela jävla regimen i Ryssland bör hängas i lyckstolpar.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag antar att du skriver om intervjun med Dmitry Peskov (Putins talesman). Personligen blev jag lite lugnad av den, fanns inget prat om att använda kärnvapen i offensivt syfte..(den specifika frågan togs dessvärre inte upp).

Sedan så har jänkarna tagit det hela med ro :

Pentagon sees no need change nuclear posture

Pentagon Press Secretary John Kirby said Tuesday that the U.S. has not seen a need to change its nuclear posture in response to Russia.

"We haven't seen anything that would lead us to conclude that we need to change our strategic deterrent posture," Kirby said when asked about Russia's recent rhetoric on using nuclear weapons.

https://www.foxnews.com/live-news/ukraine-russia-live-updates-03-22-2022

Det är bra att Petagon och NATO tar det lugnt. Låt oss hoppas på att vi slipper det tredje världskriget, även om USA/NATO, i bästa fall, kan slå ut Rysslands strategiska kärnvapen, utan att behöva använda sina egna. Låt oss också hoppas att Ryssland inte använder sig av sina massförstörelsevapen i Ukraina. Det räcker väl till att de använt sin stora eldkraft, också emot civila mål, i stor skala.

Slava Ukraini!
Senast redigerad av Ola Schubert 2022-03-22 kl. 23:58.
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Ja, det flåsande fettot jobba för ryssarna sedan flera år. Här fungerar tomten som sköld för de ryska soldaterna.

AP har haft ukrainska journalister inne i staden fram tills alldeles nyligen. Ryssarna sökte efter just dem.

Bara att rapportera alla propaganda videos han släpper till tuben som terrorism

Efter någon vecka får man detta tillbaka

Citat:
Hej!

Tack för att du rapporterar videor som du tycker är olämpliga. Videon du rapporterade till oss den 9 mars 2022 har tagits bort från eller begränsats på YouTube.

Observera att kreatörer har rätt att överklaga YouTubes beslut efter att innehåll har tagits bort eller begränsats. Du kan när som helst se statusen för innehåll du har flaggat.

Citera
2022-03-22, 23:16
Medlem
Enligt sajten "the Daily Unseen", som man finner på youtube, kom just nu nyheten om att ukrainska styrkor har tillfångatagit en överstelöjtnant i den 51 ryska armén.

Efter tillfångatagandet försökte rysk trupp "befria" honom men det misslyckades. På sajten visar man bild på överstelöjtnanten och hans identifikationshandlingar.
Citera
2022-03-22, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
..
En lögn. Bara en slump att du använder dig av exakt samma argument som Kreml? I think not.
...
Förstår jag dig rätt att min ryska arbetsgivare under drygt 18 års tid under detta nick tvingat mig att skriva om italiensk fotboll bara för att vänta på denna situation Och nu studsar jag fram för att försvara Moskvas hjälte och Ukrainas befriare?

Kanske...
Citera
2022-03-22, 23:22
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag vet inte..

Tror att detta krig kommer att gå i en period nu då inte så mycket sker pga av vårväder. Ryssarna kommer att börja gräva ner sig och vänta på förstärkningar (samt bombningar och belägring utav städer). De är rejält utslitna nu. Samtidigt kommer att Ukraina göra lokala motoffensiver. Hur det slutar vet vi inte..
Fullt möjligt att det blir så. Vintern är över. Din beskrivning får mig att tänka på läget i Donbass sedan 2014, fram till nu. Ställningskrig, lite låst, lågintensivt. Ryssland kan mycket väl gynnas av detta — tror också jag att det ligger i deras intresse att sänka tempot, göra nya bedömningar och, framför allt, försöka få till fungerande försörjningslinjer. Förlora mindre materiel i fortsättningen vore också positivt.
Citat:
Putins hopp är få stora förstärkningar tills marken börjar bli fast, och att kunna skydda logistiken. Då måste han dock förändra budskapet.., då är det inte längre än "special operation"..

Ett helt övertagande utav Ukraina tror jag är uteslutet, men han kan göra mycket, mycket skada..
Nej, den militära specialoperationen var tänkt att snabbt lamslå och förstöra UAF. Kvar att göra är väl att etablera full kontroll över Donbass, etablera en landbrygga till Krim längs Azovska sjön samt slå ut bataljonen med namn efter samma sjö. Allt detta skulle kunna åstadkommas vid en seger i det som återstår av Mariupol.
Citera
Medlem
zergrushs avatar
Ryssland har lyckats bli av med (snarare obevakat lämnat kvar) ett av sina allra mest avancerade system för elektronisk krigföring:
https://twitter.com/UAWeapons/status/1506306740421341193
Citat:
We managed to identify this bizarre "container", captured today by the UA forces near Kyiv.
It is likely to be the command post of one of the most potent Russian EW system - 1RL257 Krasukha-4, used to suppress AWACS radars & radar reconnaissance satellites.
Det här är lite som att amerikanarna skulle landa ett av sina F35-plan på kinesisk flygplats och fråga om de fick låna toaletten i 20 minuter?

Det här med utbildning och rutin på de ryska styrkorna: Har det förekommit ett enda exempel på övergiven eller kvarlämnad rysk krigsmateriel som saboterats eller oskadliggjorts innan Ivan och Vladislav sprungit ifrån skiten? I princip alla ryska pansarvagnar som ukrainska bönder drar iväg med verkar ju bara behöva tankas?
Citera
Medlem
Enligt UA TV så har staden Kramatorsk utsatts för beskjutning. Men den har inte ockuperats av ryska trupper.

Den ligger tror jag nära Donetsk.
Citera
2022-03-22, 23:23
Medlem
Citat:
Förstår jag dig rätt att min ryska arbetsgivare under drygt 18 års tid under detta nick tvingat mig att skriva om italiensk fotboll bara för att vänta på denna situation Och nu studsar jag fram för att försvara Moskvas hjälte och Ukrainas befriare?

Kanske...

Min poäng var att du köper Kremls propaganda rakt av, som en NPC. Att det finns gott om nyttiga idioter är inte direkt något nytt...

Noterar även att du klippte bort det mesta i mitt inlägg, men det var väl för jobbigt att svara på. Kan lätt bli så när vi har bildbevis på hur ryssarna utplånat hela Mariupol.
Senast redigerad av Reiwa 2022-03-22 kl. 23:25.
Citera
2022-03-22, 23:23
Medlem
Zelensky är halvjude och har döda släktingar som deltog i dödandet av judar.
Citera
2022-03-22, 23:24
Medlem
Rysk populär youtubare som flyttat till Georgien, inresereglerna där är mycket generösa för ryssar. Enligt honom har ca 30000 ryska medborgare kommit till Georgien de senaste 3 veckorna.
https://www.youtube.com/watch?v=dRoAXbOQhDI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in