Citat:
Ursprungligen postat av
Snapcount
Jag vet inte..
Tror att detta krig kommer att gå i en period nu då inte så mycket sker pga av vårväder. Ryssarna kommer att börja gräva ner sig och vänta på förstärkningar (samt bombningar och belägring utav städer). De är rejält utslitna nu. Samtidigt kommer att Ukraina göra lokala motoffensiver. Hur det slutar vet vi inte..
Fullt möjligt att det blir så. Vintern är över. Din beskrivning får mig att tänka på läget i Donbass sedan 2014, fram till nu. Ställningskrig, lite låst, lågintensivt. Ryssland kan mycket väl gynnas av detta — tror också jag att det ligger i deras intresse att sänka tempot, göra nya bedömningar och, framför allt, försöka få till fungerande försörjningslinjer. Förlora mindre materiel i fortsättningen vore också positivt.
Citat:
Putins hopp är få stora förstärkningar tills marken börjar bli fast, och att kunna skydda logistiken. Då måste han dock förändra budskapet.., då är det inte längre än "special operation"..
Ett helt övertagande utav Ukraina tror jag är uteslutet, men han kan göra mycket, mycket skada..
Nej, den militära specialoperationen var tänkt att snabbt lamslå och förstöra UAF. Kvar att göra är väl att etablera full kontroll över Donbass, etablera en landbrygga till Krim längs Azovska sjön samt slå ut bataljonen med namn efter samma sjö. Allt detta skulle kunna åstadkommas vid en seger i det som återstår av Mariupol.