2022-03-22, 23:05
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
De ska gå med på alla krav villkorslöst. Ryssland kommer att vinna kriget och få igenom sina villkor, som de hade ställt redan innan.

Ett helt meningslåöist krig som man knappast kan beskylla Ryssland för.

Trams.

Nu får vi se Ukrainas försvar och Rysslands kollaps hemmavid. Två flugor i en smäll.

Två miljoner har lämnat Ryssland under Putins tid vid makten. Vilket drömland du satsat på...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Okej fast jag förklarade just nu varför om du hade lite grundläggande kunskap i krigsföring inte behövde lite på "ljugmedia" och du kunde dra enkla slutsatser själv varför kriget inte gick enligt plan A.

Ja jag tror också Ryssland kommer "vinna" kriget, men kriget går inte som dom hade planerat.
Du tror dig ha kunskap om hur Ryssland planerade kriget. Och att det inte går enligt deras plan. Låter lite förmätet.

Jag däreemot konstaterar bara att Ryssland kommer att vinna kriget och få igenom de allra viktigaste kraven.
Citera
Medlem
Citat:
Det jag med få ord försökte förklara är att de är så motiverade som de behöver vara. Även om de inte är lika hjärntvättade som amerikanare. För de vet att det är ett bvroderfolk. Vilket är anledningen till att de är fåörsiktiga och tar sig tid. De omrinagar städer och försöker ge civila möjligheten att evakuera. Men ofta tvingar ukrainska militärer och befälhavare dem att vara kvar. Och jag kan se en hel del som blir dömda för detta då Ryssland tagit kontroll.

Försiktiga?! De bombar sönder städer till ruiner. Vilken jävla planet bor du på? Kallar du också det här för en ”militär operation”?
Citera
2022-03-22, 23:07
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Special Military Operation går helt enligt planen, säger Kreml-Bob Dmitry Peskov, till CNN:s Christiane Amanpour.

When asked what Putin thought he had achieved in Ukraine so far, Peskov answered: "Well, first of all, not yet. He hasn't achieved yet."

The spokesman also claimed that the "special military operation" -- the Kremlin's official euphemism for Russia's invasion in Ukraine -- was "going on strictly in accordance with the plans and the purposes that were established before hand."

Peskov also repeated Putin's demands, saying that the "main goals of the operation" are to "get rid of the military potential of Ukraine," to ensure Ukraine is a "neutral country," to get rid of "nationalist battalions," for Ukraine to accept that Crimea -- annexed by Russia in 2014 -- is part of Russia and to accept that the breakaway statelets of Luhansk and Donetsk "are already independent states."
https://edition.cnn.com/2022/03/22/europe/amanpour-peskov-interview-ukraine-intl/index.html
In an interview with CNN's Christiane Amanpour on Tuesday, Dmitry Peskov repeatedly refused to rule out that Russia would consider using nuclear weapons against what Moscow saw as an "existential threat." When asked under what conditions Putin would use Russia's nuclear capability, Peskov replied, "if it is an existential threat for our country, then it can be."

When asked what Putin thought he had achieved in Ukraine so far, Peskov answered, "Well, first of all, not yet. He hasn't achieved yet."

The spokesperson also claimed that the "special military operation" — the Kremlin's official euphemism for Russia's invasion in Ukraine — was "going on strictly in accordance with the plans and the purposes that were established before hand."
https://edition.cnn.com/europe/live-news/ukraine-russia-putin-news-03-22-22/index.html
Citera
2022-03-22, 23:07
Avstängd
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
De ska gå med på alla krav villkorslöst. Ryssland kommer att vinna kriget och få igenom sina villkor, som de hade ställt redan innan.

Ett helt meningslåöist krig som man knappast kan beskylla Ryssland för.

Precis. Ukraina får skylla sig själva för att mobbaren invaderade och bombade sönder halva landet.
Citera
2022-03-22, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
En ren lögn. De utplånar städerna och tar noll hänsyn till civila. Du kanske ska ta en titt på hur Mariupol ser ut efter att ryssen kom dit.

Mariupol har en historiskt ryssk kultur och språk. Befolkningen hölls som gisslan av Azov som vägrade låta dem gå då Ryssland garanterade korridorer för flyktingar. Vem som bär ansvaret? Båda sidor skulle jag säga. Men Ryssdlan agerade lugnt och metodiskt för att vinna. Och det är så man gör.
Citera
2022-03-22, 23:09
Avstängd
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adiaphorous
Zelensky skulle kunna komma överens med Putin angående nazisterna också. Det är bara lova Putin att förbjuda det nazistiska partiet, för det var dem han klagade på. Han erkände att även Ryssland har nazister men att de sitter inte på parlamentet. Undrar vad han skulle säga om SD och Sverige?

Som att en fascist skulle bry sig om det satt fascister i andra länders parlament.
Citera
2022-03-22, 23:11
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Lukashenka har omkring 35-40.000 soldater men han vet att de vill inte slåss med ukrainare därför försöker han sig hålla utanför så långt det går, dessa soldater skulle kunna desertera och den vitryska befolkningen skulle kunna passa på och göra revolt.

De gräver ner sig och lägger ut minfält i väntan på förnödenheter.

Ukraina är ett stort land, Putin hade behövt ha minst 500.000 soldater och helst en miljon för att ta kontroll över hela Ukraina.
Många förstår inte att soldaterna roterar, de kan inte slåss dygnet runt, de måste också sova, ta hand om sin utrustning och säkra redan intagna områden.
Det är kanske 1/3 som deltar i direkta strider.
Bra du tar upp det tack. 500 000 pers skulle inte ens räcka till en gubbe på varje km2.

Ukraina har en yta på 603 000 km² att jämföra med Sveriges som är på 447 425 km². Ukraina är det största landet helt och hållet beläget i Europa och avsevärt större än det ovanligt stora Sverige. Att ockupera jättelandet Ukraina får nog sägas vara ogörligt.

Misstänker Putin kommer rikta in sig (när han misslyckats plocka bort den politiska ledningen) på att dela UK på ca, mitten och annektera den östliga delen.
Citera
2022-03-22, 23:12
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Det jag med få ord försökte förklara är att de är så motiverade som de behöver vara. Även om de inte är lika hjärntvättade som amerikanare. För de vet att det är ett bvroderfolk. Vilket är anledningen till att de är fåörsiktiga och tar sig tid. De omrinagar städer och försöker ge civila möjligheten att evakuera. Men ofta tvingar ukrainska militärer och befälhavare dem att vara kvar. Och jag kan se en hel del som blir dömda för detta då Ryssland tagit kontroll.

Jag vet inte..

Tror att detta krig kommer att gå i en period nu då inte så mycket sker pga av vårväder. Ryssarna kommer att börja gräva ner sig och vänta på förstärkningar (samt bombningar och belägring utav städer). De är rejält utslitna nu. Samtidigt kommer att Ukraina göra lokala motoffensiver. Hur det slutar vet vi inte..

Putins hopp är få stora förstärkningar tills marken börjar bli fast, och att kunna skydda logistiken. Då måste han dock förändra budskapet.., då är det inte längre än "special operation"..

Ett helt övertagande utav Ukraina tror jag är uteslutet, men han kan göra mycket, mycket skada..
Citera
2022-03-22, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Precis. Ukraina får skylla sig själva för att mobbaren invaderade och bombade sönder halva landet.

Precis. Om de hade gått med på att vara neutrala likt Sverige och Österrike hade detta aldrigt hänt. Men de sa att de ville vara en del av NATO och USA sa att de kanske skulle kunna bli en del av NATO... Ryssland satte ned foton. Likt de gjorde i Syrien.

USA samarbetade med ISIS i Syríen och med nazister i Ukraina. Ryssland besegrade dem.
Citera
2022-03-22, 23:13
Avstängd
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Precis. Om de hade gått med på att vara neutrala likt Sverige och Österrike hade detta aldrigt hänt. Men de sa att de ville vara en del av NATO och USA sa att de kanke skulle kunna bli en del av NATO... Ryssland satte ned foton. Likt de gjorde i Syrien.

USA samarbetade med ISIS i Syríen och med nazister i Ukraina. Ryssland besegrade dem.

Om du blir mobbad i skolan är det ditt fel. Du kunde ha bytt skola.
Citera
2022-03-22, 23:14
Medlem
Citat:
Du tror dig ha kunskap om hur Ryssland planerade kriget. Och att det inte går enligt deras plan. Låter lite förmätet.

Jag däreemot konstaterar bara att Ryssland kommer att vinna kriget och få igenom de allra viktigaste kraven.

Igen om du bara hade lite grundläggande kunskaper inom krigsföring hade du förstått. Ryssland skickade fallskärmstrupper till hostmel airport. Man skickar inte fallskämrstrupper om man inte planerar att under något skede linka upp dom med den vanliga armen. Fallskärmstrupper släpps som infanteri, enbart infateri klarar inte slåss mot BMP, Tanks, artilleri under en längre tid. Planen var självklart att den vanliga ryska armen skulle linka upp med dom där trupperna, men det gjorde dom aldrig eftersom planen inte gick som ryssarna hade planerat. Så nu har jag lärt dig lite om krigsföring och du har lärt dig av mig att NATO är en försvars allians, nu har jag gjort mitt strå för bildningen varsågod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in