2022-03-21, 23:56
Medlem
Ariskaprinsessans avatar
Min första impuls är att vi har fri vilja, men sedan när jag tänker lite djupare på frågeställningen så kommer jag fram till att det inte finns någon fri vilja. Jag antar att de helt enkelt inte givit problemet tillräckligt med tid.
Citera
2022-03-21, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alva-zin
Han har rätt. Det är fri vilja att tro på den finns eller inte.

Jesus är den totala manifestationen av Ditt Sanna Jag. Även han säger att han gör inget för sig själv, utan allt genom Gud. (Ska se om jag hittar referencer). Om det är sant är hans vilja enad med Gud, och han har ingen egen vilja. Han bad ju, låt mig slippa det här, men gör det som du vill (Fadern).

Man kan säga att han gett upp sin fria vilja åt Gud (han tror inte längre på den). Men en person som fortfarande tror han är en individ (ett ego), (tror på den fria viljan) och därför är han också ansvarig för det han gör, till den mån han förstår sanningen.

Så tolkar jag det. Men ska kolla lite djupare på det
Han måste vara bra trött på alla som dumpar sitt skräp i hans knä, gamle Gud.

Tänk dig att skapa ett helt kosmos, och på en av dammfläckarna dyker det upp några kryp som tycker det är nåt fel på skapelsen och ber om förändringar. "Men jag kan vara snäll med dom andra krypen i utbyte!" Oj, ja då är det bäst jag kröker på universums lagar åt dig…
Citera
2022-03-22, 14:52
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Befelhavaren
Det finns överväldigande bevis på att fri vilja inte finns, mer specifikt ang. "libertarian free will". Det finns ogenomträngliga filosofiska argument och teoretiskt fysiska där varken determinism och/eller randomness kan ge någon av oss fri vilja (även om jag är skeptisk till verklig slump).
Dessutom har vetenskapen under fyra decennier med MRT/MRI och EEG, under hypnos m.m. konstaterat att hjärnan omedvetet bestämmer sig för handlingar innan de når medvetandet.
Handlingar utförs och därefter skapar hjärnan illusoriska upplevelser av att det var medvetandet som bestämde, igångsatte och styrde handlingarna.
De processer/tankar som uppstår och som vi har beror dessutom endast på hur Jorden och universum är och var - hur våra hjärnor på bl.a. molekylär nivå råkade vara - och på de input som når oss externt eller internt pga detta. Alla som förstår är överens.

Utan att gå in på detaljer om fri vilja så undrar jag vad jag gör för fel när jag förklarar för folk och när dom inte förstår. En del förstår och svarar men vad kan jag göra åt saken? Alla andra, vad är problemet...? Varför gör jag för fel och/eller vad är det för fel på dom som inte förstår eller inte tycker att saken är väsentlig eller relevant?
Civilisationer har funnits tusentals år och myten om fri vilja är den oöverträffat största bluff som någonsin existerat. Den är större än alla andra tillsammans. Varför bryr sig inte folk...? Varför förstår dom inte vad jag säger? Kan jag bli tydligare eller var någonstans ligger problemet?

Du har målat in dig i ett hörn, så det villospår som ledde dig dit kommer inte att hjälpa dig ut.
För att förstå vad begreppet fri vilja pekar på så måste du titta på den pragmatiska kontext i vilken det faktiskt används, nämligen i värderingen av handlingar i en social kontext. Fri vilja är INTE att lyfta sin hand eller att trycka på en knapp när man får en impuls att göra det. Där har du begått samma misstag som i princip alla människor gör oavsett om de uttryckligen tror eller inte tror.
Det finns inget att hämta i det hörnet. Fri vilja handlar om huruvida en handling är frivillig eller ej. Och frivillig är en värdering. Denna värdering är en länk i en deterministisk orsakskedja. (Frivillig respektive ofrivillig leder till olika utfall.)
Den som pratar om att lyfta sin arm av fri vilja pratar naturligtvis nonsens eftersom den personen har flyttat begreppet till en kontext där det inte har någon mening. (Lite som att fråga om livet har en mening, själva frågan är fel i grunden.)
Citera
2022-03-22, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Du har målat in dig i ett hörn, så det villospår som ledde dig dit kommer inte att hjälpa dig ut.
För att förstå vad begreppet fri vilja pekar på så måste du titta på den pragmatiska kontext i vilken det faktiskt används, nämligen i värderingen av handlingar i en social kontext. Fri vilja är INTE att lyfta sin hand eller att trycka på en knapp när man får en impuls att göra det. Där har du begått samma misstag som i princip alla människor gör oavsett om de uttryckligen tror eller inte tror.
Det finns inget att hämta i det hörnet. Fri vilja handlar om huruvida en handling är frivillig eller ej. Och frivillig är en värdering. Denna värdering är en länk i en deterministisk orsakskedja. (Frivillig respektive ofrivillig leder till olika utfall.)
Den som pratar om att lyfta sin arm av fri vilja pratar naturligtvis nonsens eftersom den personen har flyttat begreppet till en kontext där det inte har någon mening. (Lite som att fråga om livet har en mening, själva frågan är fel i grunden.)
Det är i den felaktiga kontexten som frågan om fri vilja har relevans.

Som analys har jag inte träffat en enda människa som är förvirrad. Åtminstone 99.99% av befolkningen kan titta på två olika handlingar i olika kontexter och säga om den ena eller den andra är mer fri. Eller?
Citera
2022-03-22, 21:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Det är i den felaktiga kontexten som frågan om fri vilja har relevans.

Som analys har jag inte träffat en enda människa som är förvirrad. Åtminstone 99.99% av befolkningen kan titta på två olika handlingar i olika kontexter och säga om den ena eller den andra är mer fri. Eller?
Alla handlingar är alltid exakt lika mycket ofria. Alltid 0% fri vilja.

Libertarian free will är vad vi pratar om. Fri vilja för kort. Huruvida det är du eller andra faktorer som bestämmer vad du tänker och gör. Inte huruvida det var du själv eller en mördare som sköt dig. Om det var du själv som slog dig eller om det var fängelsevakten.

Alltid 0% fri vilja. Om du inte förstår varför så tvekar jag på att du kan förstå.
Citera
2022-03-22, 21:18
Medlem
Masingas avatar
Ärendet fri vilja att kolla höger sen vänster när du går ut på ett övergångsställe?
Citera
2022-03-22, 21:49
Medlem
Citat:
Huruvida det är du eller andra faktorer som bestämmer vad du tänker och gör.
Ah, så du kan perfekt urskilja vad som hör till "jag" och vad som är "andra faktorer"? Kan du göra en liten sammanställning av allt som innefattas av "jaget"?

Citat:
Om du inte förstår varför så tvekar jag på att du kan förstå.
Varför då?
Citera
2022-03-22, 21:51
Medlem
Vad för fel gör TS när han försöker övertyga folk om att fri vilja inte finns och de svarar att han har fel?

Kanske TS har fel?

Då spelar det ju ingen roll vad TS säger, för är det fel så är det fel.

Min teori dock är att TS och alla andra definierar fri vilja på olika sätt. Därför kan TS aldrig lyckas övertyga folk om att fri vilja inte finns.
Citera
2022-03-22, 22:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Vad för fel gör TS när han försöker övertyga folk om att fri vilja inte finns och de svarar att han har fel?

Kanske TS har fel?

Då spelar det ju ingen roll vad TS säger, för är det fel så är det fel.

Min teori dock är att TS och alla andra definierar fri vilja på olika sätt. Därför kan TS aldrig lyckas övertyga folk om att fri vilja inte finns.
Så är det. Det är definitionen av vad jag menar med fri vilja som folk inte fattar. När jag pratar fri vilja så menar jag huruvida samma handling hade skett oavsett, dvs om någonting annat hade kunnat hända än just det som hände och blev fallet. Om det som hände var nödvändigt och huruvida det var fri vilja eller inte som gjorde att det blev så. Samt i vilken mån det i så fall berodde på var fri vilja respektive andra faktorer. Hur många procent. 0%, 100%, 2 %, 66% osv.

Då möter jag argument att det finns mer eller mindre fria handlingar. Plötsligt kan t.ex. gudstro och annat komma in i bilden. Varför går inte min definition fram. Vad är det som inte förstås? Är det dumhet?
Kan inte folk tänka så som jag menar eller är det jag som är dålig på att förklara hur jag menar?
Min uppfattning är att dom inte vill förstå. Undrar om dom trollar mig eller om det är som dom verkligen inte fattar. Jag kan bli förbannad.
Varför går definitionen inte fram? Varför snackas det runt frågan? Vad är problemet?
Citera
2022-03-23, 00:24
Medlem
Citat:
När jag pratar fri vilja så menar jag huruvida samma handling hade skett oavsett, dvs om någonting annat hade kunnat hända än just det som hände och blev fallet.
Okej, och vad är definitionen då? Är det fri vilja ifall något annat hade kunnat hända? Typ om det finns choklad- och vaniljglass att välja på, då hade jag ju rent teoretiskt kunnat ta vanilj även om jag tog choklad... Är det fri vilja att ta choklad då?

Det är åtminstone lite olyckligt ifall din definition av fri vilja kräver att något annat än det som hände faktiskt borde ha hänt. Men att något annat "kunde ha hänt" är väl trivialt sant alltid, så då är allt fri vilja?
Citera
2022-03-23, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Okej, och vad är definitionen då? Är det fri vilja ifall något annat hade kunnat hända? Typ om det finns choklad- och vaniljglass att välja på, då hade jag ju rent teoretiskt kunnat ta vanilj även om jag tog choklad... Är det fri vilja att ta choklad då?

Det är åtminstone lite olyckligt ifall din definition av fri vilja kräver att något annat än det som hände faktiskt borde ha hänt. Men att något annat "kunde ha hänt" är väl trivialt sant alltid, så då är allt fri vilja?
Om du tog choklad så hade du inte rent teoretiskt kunna ta vanilj. Om du tog choklad så innebar det att det bokstavligt talat var fysiskt omöjligt för dig att ta vanilj.

Fri vilja är uteslutet eftersom vi lever i ett deterministiskt universum, vilket innebär att det alltid bara finns ett enda möjligt alternativ. Det som händer är det enda som kunde hända, inget annat kunde någonsin ha hänt.
Citera
2022-03-23, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Om du tog choklad så hade du inte rent teoretiskt kunna ta vanilj. Om du tog choklad så innebar det att det bokstavligt talat var fysiskt omöjligt för dig att ta vanilj.

Fri vilja är uteslutet eftersom vi lever i ett deterministiskt universum, vilket innebär att det alltid bara finns ett enda möjligt alternativ. Det som händer är det enda som kunde hända, inget annat kunde någonsin ha hänt.
Det är ju vackert om man tror så, men då är det ju fullkomligt omöjligt att definiera fri vilja baserat på att något annat "kunde hända."

Jag menar, vad pratar folk om när dom säger "något annat kunde ha hänt"? Inte om nåt i detta universum åtminstone, så vad handlar fantasin om? Vad betyder "något annat kunde ha hänt," inuti en determinists sinne?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in