Citat:
Ursprungligen postat av
den.dryge
För oss som har jobb och familj, och inte kan sitta och lägga hela sin fritid på flashback.
Skulle man kunna få en sammanfattning av vad man vet än så länge?
Gärningsmannens mamma dog i trafikolycka med tåg när han var omkring 5 år.
En farbror är polis. Pappan är möjligt lärare.
Det var två svenska lärare i matematik och något mer ämne jag inte kan erinra mig.
Lärarvårdsteamet skulle ha möte med gärningsmannen dagen därpå då det fanns varningstecken såsom prat om maskering, övervakning och intresse för ensamma gärningsmän såsom mordet på Anna Lindh, vilket han uttryckte vid sin sista lektion för dagen, kriminologi där försvarsadvokaten i fallet föreläste.
Gärningsmannen förde innan dådet över allt han ägde till en anhörig. Gissningsvis arv efter modern. Besparingar stod det iofs. Väldigt planlagt med andra ord. Samtal till någon efter mordet läste jag någonstans men har inte hittat mer information.
Sociala medier är sannolikt tvättade då de är väldigt sparsmakade. Han framstår inte som grovt avvikande. En schizoid personlighetstyp gissar jag löst på, dvs ej psykopat. Vi ser väl i framtiden. Lågt socialt sammanhang på sociala medier. Jag gissar att han rört sig på andra plattformar och har ett annat sammanhang online med människor. Sannolikt förekommit här eller på liknande platser (jag är för gammal för att hålla koll på ungdomstrender av olika slag) där han sannolikt nätverkat med andra, liknande personer. Det är något jag tror varit väldigt underskattat i mer än tjugo år. Jag tycker väl att han borde ha någon närmare vän i egen ålder i verkligheten men något sådant har inte framkommit. Tidigare trodde jag att någon anhörig exempelvis pappan eller en vän städade hans sociala plattformar men antagligen har han själv föregått på den punkten.
Jag vet inte riktigt vad en sammanställning skulle vara. Lärarna hette Viktoria och Sara, vilket är egentligen ovidkommande. Mer intressant är vad de hade för betydelse för honom eftersom de kan förklara motivet. Hans advokat menar att polisen och advokaten ser förklaringen någorlunda långsökt men som ett motiv. Nu kan inte folk bestämma om ett motiv är verkligt eller inte men gärningsmän ljuger mer än vad de talar sanning. Gissningsvis har hans "kultur" varit intresse för ensamma mördare, seriemördare osv. Den Jan uttrycker vill folk misstänkliggöra på vis jag inte ser något konstigt med. Intresse för att teckna och skriva, mat och träning. Jag är som sagt av tanken att det är vad som är kvar efter att annat kanske tagits bort.