2022-03-06, 12:21
Medlem
Honan6s avatar
Jag anar att jag inte är den enda som tittar in i den här tråden ibland av olika anledningar eftersom fallet följdes under så lång tid och än idag inte riktigt upplevs som färdigutrett eftersom det finns en tidigare mordmisstänkt vars Fu lades ned för att den misstänkta inte kunde knytas till brottet samt att HR inte tog sitt ansvar att se till att få en häktningsorder på SD innan domen meddelades.

Det finns alltför mycket att anmärka på vad det gäller utredningen över lag.

Utredningsteamet hade snabbt kunnat lokalisera LW om de i tidigt skede hade frågat hennes anhöriga om hennes IT-vanor, vilka appar hon använde med platsposition o s v. De visste att hennes mobils senaste "ping" var i området, men ändå kunde hon inte hittas av polisen.

Det är kanske inte märkligt att SD släpptes av jouråklagaren efter ett relativt kort förhör och en undermålig fotodokumentation av hans skada på underbenet vid kroppsbesiktningen kvällen den 15e, men nog borde det varit närbilder på hans skada när det ändå handlade om misstänkt människorov.

Att inte en ordentligt teknisk undersökning samtidigt beslutades för SD:s hem när man var där för leta spår efter LW samt för att beslagta hans digitala enheter kan jag tänka mig kan bero på att åklagaren hade en förutfattad bild av LW eftersom han var densamma som lade ned Fu om bilincidenten. Jag förstår inte varför de så lättvindigt hanterade ett misstänkt människorov där det dessutom fanns en anmälningshistorik mot den misstänkte från trebarnsmamman som försvunnit när hennes yngsta son fyllde år. Alla andra insåg att något mycket allvarligt inträffat eftersom hon aldrig skulle lämna sina barn och försvinna frivilligt - något som även den misstänkte kunde vidimera.

Kriminalteknikern GS fick en känsla av att något inte stämde i SD hus och tog många mobilfoton som sen användes till FUP, men inga foton finns redovisade på det omtalade SPA-badet som han kan ha badat i efter dådet och det gjordes väl ingen teknisk undersökning på badet kvällen den 15 maj?

Chefen för den tekniska avdelningen var personlig vän med den misstänkte, likaså den bästa IT-forensikern. Hur var det ens möjligt att dessa fick arbeta med ärendet? Ansvaret ligger väl på deras chefer i sin tur, men i mina ögon är det allvarliga tjänstefel. Likaså att det tilläts medverka jäviga medlyssnare vid förhör samt att jäviga utförde IT-analyser.

Den misstänktes dator kontrollerades först ett drygt halvår efter mordet och offrets först ett drygt år efter mordet. Viktiga undersökningar som borde ha gjorts direkt.

Synliga fläckar med reagens på sperma fanns på LW:s kjol och dessa hade inte begärts någon undersökning på. Åklagaren fick flera månader efter mordet lov att ge direktiv om att ALLA kläder offret bar vid anträffandet skulle undersökas.

Åklagaren fick även lov att ge direktiv om hur protokollen skrevs.

Det jag nämner är bara en bråkdel av uppenbara misstag som bör vara anmälda till Polisens avdelning för *Särskilda Utredningar och det är väl inte att förvänta sig att de ansvariga ledare som arbetade med utredningen skulle göra en egen anmälan. Därför står hoppet till att någon granskare utifrån listar det som kan ifrågasättas och ser till att anmäla allting.

*

När det gäller HD:s eventuella medverkan i mordet, så tänkte jag inledningsvis att hon var ett offer som inte hade någon påverkan eller del i mordet. Jag minns dock att jag ganska tidigt gissade att hon visste allt och i min spekulation hade SD kommit till henne under natten och berättat vad han gjort för att återvinna henne. Den tanken känns fortfarande som ett rimligt scenario och min bild av HD idag är att hon upplevs som att hon inte alls ville medverka till att hjälpa vare sig eller SD när hon svarade som en kriminell i förhör. När jag sen fick höra hennes röst från rättegången förstärktes min bild av att hon upplevs som kallsinnig och slipad. Det kan förklarar varför hon efter SD:s död utan tanke på LW:s anhöriga kunde flytta tillbaka till huset hon flyttade ifrån ca två månader innan mordet.
Senast redigerad av Honan6 2022-03-06 kl. 12:23.
Citera
2022-03-08, 18:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Att inte en ordentligt teknisk undersökning samtidigt beslutades för SD:s hem när man var där för leta spår efter LW samt för att beslagta hans digitala enheter kan jag tänka mig kan bero på att åklagaren hade en förutfattad bild av LW eftersom han var densamma som lade ned Fu om bilincidenten. Jag förstår inte varför de så lättvindigt hanterade ett misstänkt människorov där det dessutom fanns en anmälningshistorik mot den misstänkte från trebarnsmamman som försvunnit när hennes yngsta son fyllde år. Alla andra insåg att något mycket allvarligt inträffat eftersom hon aldrig skulle lämna sina barn och försvinna frivilligt - något som även den misstänkte kunde vidimera.

Kriminalteknikern GS fick en känsla av att något inte stämde i SD hus och tog många mobilfoton som sen användes till FUP, men inga foton finns redovisade på det omtalade SPA-badet som han kan ha badat i efter dådet och det gjordes väl ingen teknisk undersökning på badet kvällen den 15 maj?

Relaterat till utebliven häktning, bristfällig husrannsakan och släppta avspärrningar är det en lika intressant tidspegel från 16 maj då ÅH tar över som ÅK.

Springare påstår i sin bok att SD anhölls av ÅH och skulle förhöras på måndag.
SD anhölls inte ens då LW hittas mördad.
Sen lyckas HD få tillträde att storstäda 25 maj.
Citat:
GMP är inkallade för ärendeanalys 18 september och delger ÅH vad som borde åtgärdas. Vilket hon sen vidarebefordrar via PM.

Det som behöver tas upp är rent ögonbrynshöjande. Det är som om tekniska vore uppbyggt av rookies, vilket inte är fallet. Alternativt inte bryr sig eller rent av motarbetar utredningen eller ÅK.

GMP upptäckte även att Schwartz hade fel om fibertråden, han ansåg att den hade legat där sen tidigare.

Även tuss SO49 förefaller nonchalant behandlad, sedvanlig undermålig fotodokumentation på plats (närbilder) och sena reaktioner:

På forensiska sektionen förvarades beslag, en del "mindre prioriterade" skriver Schwartz.
De plockas fram 10 oktober och skickas till nfc.

"En orange T-shirt (2018-5000-BG61383-2) uppvisade liknande färg som en tidigare
säkrad fibertråd (S049) som anträffats på brottsplatsen".
Citera
2022-03-09, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Jag anar att jag inte är den enda som tittar in i den här tråden ibland av olika anledningar eftersom fallet följdes under så lång tid och än idag inte riktigt upplevs som färdigutrett eftersom det finns en tidigare mordmisstänkt vars Fu lades ned för att den misstänkta inte kunde knytas till brottet samt att HR inte tog sitt ansvar att se till att få en häktningsorder på SD innan domen meddelades.

Det finns alltför mycket att anmärka på vad det gäller utredningen över lag.

Utredningsteamet hade snabbt kunnat lokalisera LW om de i tidigt skede hade frågat hennes anhöriga om hennes IT-vanor, vilka appar hon använde med platsposition o s v. De visste att hennes mobils senaste "ping" var i området, men ändå kunde hon inte hittas av polisen.

Det är kanske inte märkligt att SD släpptes av jouråklagaren efter ett relativt kort förhör och en undermålig fotodokumentation av hans skada på underbenet vid kroppsbesiktningen kvällen den 15e, men nog borde det varit närbilder på hans skada när det ändå handlade om misstänkt människorov.

Chefen för den tekniska avdelningen var personlig vän med den misstänkte, likaså den bästa IT-forensikern. Hur var det ens möjligt att dessa fick arbeta med ärendet? Ansvaret ligger väl på deras chefer i sin tur, men i mina ögon är det allvarliga tjänstefel. Likaså att det tilläts medverka jäviga medlyssnare vid förhör samt att jäviga utförde IT-analyser.

Den misstänktes dator kontrollerades först ett drygt halvår efter mordet och offrets först ett drygt år efter mordet. Viktiga undersökningar som borde ha gjorts direkt.

Synliga fläckar med reagens på sperma fanns på LW:s kjol och dessa hade inte begärts någon undersökning på. Åklagaren fick flera månader efter mordet lov att ge direktiv om att ALLA kläder offret bar vid anträffandet skulle undersökas.

Det jag nämner är bara en bråkdel av uppenbara misstag som bör vara anmälda till Polisens avdelning för *Särskilda Utredningar och det är väl inte att förvänta sig att de ansvariga ledare som arbetade med utredningen skulle göra en egen anmälan. Därför står hoppet till att någon granskare utifrån listar det som kan ifrågasättas och ser till att anmäla allting.

*

När det gäller HD:s eventuella medverkan i mordet, så tänkte jag inledningsvis att hon var ett offer som inte hade någon påverkan eller del i mordet. Jag minns dock att jag ganska tidigt gissade att hon visste allt och i min spekulation hade SD kommit till henne under natten och berättat vad han gjort för att återvinna henne. Den tanken känns fortfarande som ett rimligt scenario och min bild av HD idag är att hon upplevs som att hon inte alls ville medverka till att hjälpa vare sig eller SD när hon svarade som en kriminell i förhör. När jag sen fick höra hennes röst från rättegången förstärktes min bild av att hon upplevs som kallsinnig och slipad. Det kan förklarar varför hon efter SD:s död utan tanke på LW:s anhöriga kunde flytta tillbaka till huset hon flyttade ifrån ca två månader innan mordet.

Tack för den texten! Den ger också en hint till folk som undrar varför vi fortfarande rotar i detta fall. Det är helt enkelt inte färdigutrett, vad än polisen eller domstolen säger. Hoppas att någon med juridisk kunskap, kanske en jur.stud i slutet av sin utbildning och som ska skriva sin slutuppsats engagerar sig.

Det finns en hel del material att tillgå, där alla felgrepp du skriver om här, men särskilt den digra slasken borde vara av intresse.
Citera
2022-03-09, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Relaterat till utebliven häktning, bristfällig husrannsakan och släppta avspärrningar är det en lika intressant tidspegel från 16 maj då ÅH tar över som ÅK.

Springare påstår i sin bok att SD anhölls av ÅH och skulle förhöras på måndag.
SD anhölls inte ens då LW hittas mördad.
Sen lyckas HD få tillträde att storstäda 25 maj.

GMP är inkallade för ärendeanalys 18 september och delger ÅH vad som borde åtgärdas. Vilket hon sen vidarebefordrar via PM.

Det som behöver tas upp är rent ögonbrynshöjande. Det är som om tekniska vore uppbyggt av rookies, vilket inte är fallet. Alternativt inte bryr sig eller rent av motarbetar utredningen eller ÅK.

GMP upptäckte även att Schwartz hade fel om fibertråden, han ansåg att den hade legat där sen tidigare.

Även tuss SO49 förefaller nonchalant behandlad, sedvanlig undermålig fotodokumentation på plats (närbilder) och sena reaktioner:

På forensiska sektionen förvarades beslag, en del "mindre prioriterade" skriver Schwartz.
De plockas fram 10 oktober och skickas till nfc.

"En orange T-shirt (2018-5000-BG61383-2) uppvisade liknande färg som en tidigare
säkrad fibertråd (S049) som anträffats på brottsplatsen".

Att den där fibertussen nästan omedelbart förkastades som nåt som fanns där innan mordet - det är obegripligt. Samt hela den senfärdiga mordutredningen. Man slår sig för pannan.
Citera
2022-03-14, 15:09
Medlem
Bakarettans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
LW kan mycket väl ha haft sexuella relationer med högt uppsatta personer i samhället. Och övat utpressning mot dem.
Men herregud detta börjar ju ta sig till proportioner som är utanför rimligt sunt förnuft!
Ni besserwissrar som försöker "lösa" mordfallet med osannolika teorier hit & dit är ju för f-aen inte riktigt kloka.
Visst, jag håller med om att det finns tvivelaktigheter om hur polis och utredare har skött detta men det finns väl gränser eller?
Gällande SD och hur han hoppade ur skorna och försvann har jag redan gjort ett inlägg om.
Citera
2022-03-22, 15:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det är bara att gå in på andra sidor i detta ämne och kolla. Man hittar dem där också. Vilka är de egentligen och vad vill de uppnå?
Alla gånger är det nog inte varken försvar eller förtal, snarare motvalls för sitt eget perverterade nöjes skull - en illvilja att missleda folk och förstöra dialoger till vilket pris som helst - och/eller för att beundras (grandios och stinkande självgod).

Likaväl som att agera IRL så finns de på nätet och likaväl är folk godtrogna där också.
Internettroll härrör inte sällan till Dark triad (Narssisism, psykopati, Machiavellianism) enligt olika studier så det gäller att vara uppmärksam.
https://www.google.com/amp/s/www.forbes.com/sites/johnbbrandon/2021/06/28/new-research-suggests-most-social-media-trolls-have-the-dark-triad-personality/amp/

Noterade en sak i tråden från via "scribble" live.

SD har ordet och att skilsmässa skakat om hans cementerade fundament märks rätt väl.
Det ruckar väl även den piedestal han satt HD på (lojal, ren, trogen, och omhuldande drömkvinna). Han förefaller vilja förtränga HDs sexuella nöjen med JS:

"– Jag skrev på skilsmässopapperna och sade rent ut att hon skulle kasta ut mig. Men hon ville nog ändå försöka igen, säger 45-åringen.
Rösten brister lite när 45-åringen berättar men är annars lugn och samlad."

"45- åringen får frågor om hans exfru träffat någon ny man. Han vill helst inte prata om det.
”Visst gäller det även mig att jag bara svarar om jag vill”, säger han och vänder sig hastigt till sin advokat."
Citera
2022-03-23, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Alla gånger är det nog inte varken försvar eller förtal, snarare motvalls för sitt eget perverterade nöjes skull - en illvilja att missleda folk och förstöra dialoger till vilket pris som helst - och/eller för att beundras (grandios och stinkande självgod).

Likaväl som att agera IRL så finns de på nätet och likaväl är folk godtrogna där också.
Internettroll härrör inte sällan till Dark triad (Narssisism, psykopati, Machiavellianism) enligt olika studier så det gäller att vara uppmärksam.
https://www.google.com/amp/s/www.forbes.com/sites/johnbbrandon/2021/06/28/new-research-suggests-most-social-media-trolls-have-the-dark-triad-personality/amp/

Noterade en sak i tråden från via "scribble" live.

SD har ordet och att skilsmässa skakat om hans cementerade fundament märks rätt väl.
Det ruckar väl även den piedestal han satt HD på (lojal, ren, trogen, och omhuldande drömkvinna). Han förefaller vilja förtränga HDs sexuella nöjen med JS:

"– Jag skrev på skilsmässopapperna och sade rent ut att hon skulle kasta ut mig. Men hon ville nog ändå försöka igen, säger 45-åringen.
Rösten brister lite när 45-åringen berättar men är annars lugn och samlad."

"45- åringen får frågor om hans exfru träffat någon ny man. Han vill helst inte prata om det.
”Visst gäller det även mig att jag bara svarar om jag vill”, säger han och vänder sig hastigt till sin advokat."

Intressant, ja det verkar vara något i den stilen. Det gör riktigt ont i en att läsa vad andra skriver emellanåt. Är det inte avsky över offret så skriver någon att hen gör en vetenskaplig undersökning om flashbackkonverstioner.....man baxnar.

Nära på obegripligt är varför Lena var så kär i tönten SD. Som hon var så intrasslad i under så många år. Gaslightad?
Citera
2022-03-23, 18:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Intressant, ja det verkar vara något i den stilen. Det gör riktigt ont i en att läsa vad andra skriver emellanåt. Är det inte avsky över offret så skriver någon att hen gör en vetenskaplig undersökning om flashbackkonverstioner.....man baxnar.

Nära på obegripligt är varför Lena var så kär i tönten SD. Som hon var så intrasslad i under så många år. Gaslightad?
Haha!
Pseudopsykologen har en studie.

Jag har tröttnat på ordet gaslightad då det applicerats in absurdum på den fullt kompetenta och bedrägliga HD.

För en tid sen läste jag en analogi - slot machine syndrome och tänkte osökt på vad Lena själv nämner om att att ha slösat tid på SD, att ha levt på hoppet.
Hur mycket hon investerat (tid, känslor), väntat, hoppats på en förändring.
Centralt är hopp och ambivalens som skapar bindningar.

SD behöver inte ens ses ur ett perspektiv ang störningar - oavsett om det givetvis blir betydligt svårare bindningar.

Det är ett fenomen som likaväl drabbar den andra kvinnan som mött en dubbelbottnad djupt ego mansgris.
Stulna minuter.. romantik, presenter.. överöst av smicker. Bästa sexet.
Ett evigt hopp föds via brödsmulor (sk breadcrumbing) eller minivinster (se citat nedan), "cherry".

Vad jag menar är att ambivalens är nedbrytande och ses även hos barn som är lojala och hoppas på förbättring om föräldrar tex super eller slåss.

Är det en kvinna som (i grunden) är kreativ, motiverad och målinriktad reagerar hon med att det inte alls är omöjligt med en positiv förändring.
Mönstret är det samma oavsett personlighetstyp, men nedbryrningstiden blir längre och faktum ÄR att p-störda är i stort sett oföränderliga.

"The Slot Machine Syndrome

There's a syndrome that can develop in abusive, manipulative relationship that prompts a victim to stay even when they've often thought about leaving.

I call it the Slot Machine Syndrome. Anyone who's played one of those "one-armed bandits" knows that it's difficult to stop pulling the lever even when you're losing pretty badly.
There are primarily four reasons why a person can get trapped in this syndrome. First, there's the appeal of the "jackpot." People often jump at the chance to get a lot of something that's very valuable to them for what initially appears a relatively small investment.

Second, whether or not you will get anything for your efforts depends only on the degree to which you are willing to "respond" (behaviorists call this a ratio schedule of reinforcement).

With a slot machine, you have to do a lot of "responding" (investing) to even have a chance at winning. Third, every now and then, a "cherry" (or, some similar small jackpot) appears and you "win" a little something.
This reinforces the idea that your investment is not for naught and that "winning" a larger playoff is really possible if you just keep investing.

Fourth, after you've been worn down by the machine's "abuse" and are tempted to walk away, you're faced with a most difficult dilemma.

If you leave, you leave behind a substantial investment. You not only have to walk away from your "abuser," but from a huge chunk of yourself.
To disengage with nothing to show for your time and energy but a broken spirit is hard to do. You're tempted to delude yourself by saying:
"If I just put in one more quarter..."

In sheep's clothing, Understanding and Dealing
with Manipulative People.
George K. Simon, Jr., Ph.D.
Senast redigerad av develi 2022-03-23 kl. 19:21.
Citera
2022-03-23, 19:18
Medlem
SloppySecondss avatar
develi: Stefan Davidsson var så orange så han skrämmer barnen.
Nu fortsätter DET (laxbrax-Hanna) i Stefans fotspår ?
Inte för att det spelar någon roll men.. han var lite för bra för att vara (true)

Hade verkligen Stefan Davidsson inget han ville förmedla innan han gick hem.. så onödig.
Citera
2022-03-23, 21:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
develi: Stefan Davidsson var så orange så han skrämmer barnen.
Nu fortsätter DET (laxbrax-Hanna) i Stefans fotspår ?
Inte för att det spelar någon roll men.. han var lite för bra för att vara (true)

Hade verkligen Stefan Davidsson inget han ville förmedla innan han gick hem.. så onödig.
Steffe hade nog tänkt sig ett fett skadestånd samt världens cachepartaj på Folketorp, när han skulle frias, eftersom han inte var den som dödade Lena.
Den riktiga mördaren är i livet och tycker om lila, det är vad jag tror.
När det blev omvänt, att han dömdes så dog han.
Jag tror det var orsakat av en person som ville skydda sitt blod.
Hur man än försöker se på händelserna och efterspelet när Steffe dött, så lyser alla varningsklockor.
Det som är en riktig knorr, är att jäv-Björn Lind*én mfl fick lämna sina tjänster vid tingsrätten, pga härskarvälde.
Schyyy....
Citera
2022-03-24, 11:17
Medlem
Asynjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Steffe hade nog tänkt sig ett fett skadestånd samt världens cachepartaj på Folketorp, när han skulle frias, eftersom han inte var den som dödade Lena.
Den riktiga mördaren är i livet och tycker om lila, det är vad jag tror.
När det blev omvänt, att han dömdes så dog han.
Jag tror det var orsakat av en person som ville skydda sitt blod.
Hur man än försöker se på händelserna och efterspelet när Steffe dött, så lyser alla varningsklockor.
Det som är en riktig knorr, är att jäv-Björn Lind*én mfl fick lämna sina tjänster vid tingsrätten, pga härskarvälde.
Schyyy....

SD:s och HD:s kompis i tråden EnGodTanke kanske fortfarande har insyn och kan berätta lite?

Har de jäviga i utredningen sina jobb kvar idag? Var den största Jävbjörnen kompis med SOA på riktigt?
Citera
2022-03-24, 11:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Asynjan
SD:s och HD:s kompis i tråden EnGodTanke kanske fortfarande har insyn och kan berätta lite?

Har de jäviga i utredningen sina jobb kvar idag? Var den största Jävbjörnen kompis med SOA på riktigt?
Tja, de hade iallafall flera gemensamma intressen så som tex skogsförvaltning och golf.
Gällande poliserna, ingen aning.
När man frågar får man kalla handen, det är sekretess, tjänstgörongslistor är superduperhemligt osv.

Ingen vågar dra loss plåstret för då kommer alla se och känna lukten av det ingekterade såret, som börjar blöda och en massa var kommer behöva spolas bort.
Det blir jobbigt.
Bättre att knipa och låta tiden gå...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in