2022-03-22, 02:25
Medlem
CBS:
"Den federala regeringen släppte på tisdagen en studie om det växande terrorhotet från män som kallar sig "antifeminister" eller "ofrivilliga celibat" och drar motivation för våld från deras oförmåga att utveckla relationer med kvinnor. Sedan 2014 har attacker inspirerade av "incel-rörelsen" och som spänner över USA och Kanada har lämnat dussintals döda."
Citera
2022-03-22, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Är inte det lite Sverige i ett nötskal att agera när det redan är för sent? Vi är alltid ett steg efter i det här sossesamhället. Ingen klarar av att förutse något.

I Sverige är man rädd för att någon ska bli kränkt så man vågar aldrig göra något innan man verkligen måste. Någon kunde bli kränkt för att man va tvungen att gå igenom en metallbåge eller att en vakt tittade misstänksamt.
Citera
2022-03-22, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coconutoil
Om han inte var svensk, hur hade din analys sett ut då?

Svårt att säga då flera delar spelar in tex land/språk/mgivning/ideologier/religionstro m.m, men om jag fick veta att personen gjorde det för att döda "khafers" i Islams namn så hade jag nog bottnat med ointresse till att ens påbörja en rationell analys av människans handlingar utan hade troligtvis hoppat till tankeflödet "Jahapp, ännu en muslim som ogillar västerlänningar".

Är mänsklig och därav avdankad på att höra om våld som är utgivet med grund av Islams-tro/religion.
Däremot om man får ett hum om personens liv och historia så har jag lättare för att försöka se en mer rationell bana kring händelserna utifrån den informationen man får även om personen skulle vara Muslim, dock så är dessa händelser ofta irrationella men just att se på historian och hur det ser ut i ens liv så kan man förstå att varför något går fel.

En motfråga - Varför reagerar du på mitt inlägg som inte är hatfyllt? Känner du att jag ursäktar hans beteende/handlingar? För det gör jag verkligen inte, det är bra att personen är bakom lås och bom och straff förtjänar han, men har mer förståelse när det kommer till psykisk ohälsa och besvär eftersom jag vet att det redan är ett lidande. Därför jag också tror att man ger sig till polisen självmant i dessa situationer för att det spelar ingen roll längre.
Citera
2022-03-22, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KA-1974
Bekräftat av… dig?

Hon har ju skrivit att hon inte är död och befinner sig i ett annat land på sin senaste bild på Instagram!!
Citera
2022-03-22, 02:30
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Han är elev på skolan och hans hus är avspärrat i Trelleborg.

Citat:
Ursprungligen postat av Labom
Det var någon som random skrev det utan att nämna någon källa och nu tror alla att det är FC. Säger inte att det inte är han, men jag väntar med mina slutsatser tills det finns mer att gå på.

Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Tydligen uppmärksammades en polisinsats i FC lägenhet i Trelleborg

Okej, då får jag tacka så mycket för den informationen!
Citera
2022-03-22, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SAIVON
Det är onormalt att vara tonåring och så ensam. Omkring 170 följare på Instagram och typ ingen som bryr sig om vad han lägger upp för att få bekräftelse på att han duger någonstans.

Klart att han är psykiskt sjuk. Hans mamma har krossats framför tåget. Det fanns säkerligen en mängd problem innan dess. Barn tar inte lätt på vuxnas självmord och inte sedan som barn till dem ens om de är vuxna.

Anabola steroider säger en del men han har en helt normal kroppsbyggnad för någon plus minus några år omkring arton..lite bulkigare kanske. Intresse för mat, träning, musik, att teckna och skriva. Iofs också en aversion mot Islam vad som verkar. Är det vanligt förekommande för skolmördare? Intressena innan de politiska dvs. De känns mer som intressen för människor som mår väldigt dåligt och/eller är i missbruk.

Svårt att säga om våldsbesatthet. Världen är sjuk, folk uppvisar starkare tecken ön vad han gör isåfall. Ingenting anmärkningsvärt mer än att jag skulle döma honom som i behov av vård och självmordsnära.

Impulsdåd pga svårigheter att hantera ilska av släktingars kriminalitet och sociala problem, möjligt (sannolikt)våldtsuttsatt genom barndomen och hämmad med svårigheter på det sociala planet därmed, såsom att skaffa en flickvän och lite närmare vänner. Jag vill inte släppa en liten möjlighet till att han skulle kunna ha haft om inte någon som triggat, kanske istället en närmare bekantskap med någon som kanske är gärningsman. Men såklart,pappan kan ha svårt att hantera stressen och särskilt i kombination med tidigare kris när modern avled och därmed uppträda irrationellt och spendera tid med att rensa Instagram etc och läsa på nätet. Men då ger ju pappan också vibbar av isolerad människa med psykisk ohälsa. Man behöver låta bli när saker händer. Definitivt inte läsa hat och spekulationer.
Låter oerhört tragiskt. Psykisk ohälsa kan vara ärftligt. Man undrar hur psykvården och omsorgen fungerat och räckt till i invandrarghetto-Malmö som är fullt med krigsskadade invandrare och hedersvåld.

Vad jag sett exempel på är det ofta som barn i denna situation inte får någon hjälp alls eller kontakt med vården eller myndigheter överhuvudtaget. Även anhöriga och vänner vänder ofta ryggen till och säger inte ett ord.

Vet man hur gammal MGM var vid moderns bortgång?

Att växa upp med en sådan mor är inte heller bra, kombinerat med ärftlighetsfaktorn. Dessa problem var man ganska medvetna om redan för hundra år sedan på ett välkänt intitut i Uppsala.
Citera
2022-03-22, 02:34
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pogbasshoes
Och dom tyckte han varit underlig en lång tid och ändå lät man han gå omkring i deras lokaler med en yxa utan vakt på plats.

Under mina tre år på gymnasiet så tyckte jag att merparten av esteterna var underliga hela tiden.

Vad skulle vakten gjort, kroppsvisitera alla inpasserande varenda gång dom varit ute en sväng?

En vakt hade inte kunnat förhindra nåt här. Tror inte snubben sprang runt med yxan bakom huvudet direkt.

En kurator hade nog lyckats bättre även om chansen att fånga upp just MGM är nästan lika liten.
Citera
2022-03-22, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
Låter oerhört tragiskt. Psykisk ohälsa kan vara ärftligt. Man undrar hur psykvården och omsorgen fungerat och räckt till i invandrarghetto-Malmö som är fullt med krigsskadade invandrare och hedersvåld.

Vad jag sett exempel på är det ofta som barn i denna situation inte får någon hjälp alls eller kontakt med vården eller myndigheter överhuvudtaget. Även anhöriga och vänner vänder ofta ryggen till och säger inte ett ord.

Vet man hur gammal MGM var vid moderns bortgång?

Att växa upp med en sådan mor är inte heller bra, kombinerat med ärftlighetsfaktorn. Dessa problem var man ganska medvetna om redan för hundra år sedan på ett välkänt intitut i Uppsala.

Varifrån kommer information om moderns bortgång och eventuella mentala problem? Noterade någon nämnde Lovecraft under en av hans bilder och den författaren hade faktiskt en mor som nog ofta var psykotisk.
Citera
2022-03-22, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
CBS:
"Den federala regeringen släppte på tisdagen en studie om det växande terrorhotet från män som kallar sig "antifeminister" eller "ofrivilliga celibat" och drar motivation för våld från deras oförmåga att utveckla relationer med kvinnor. Sedan 2014 har attacker inspirerade av "incel-rörelsen" och som spänner över USA och Kanada har lämnat dussintals döda."
Vet man om denna typ av attacker har ökat på riktigt, eller är det bara att man lärt sig kategorisera personlighetstypen och infört en ny brottstyp?
Citera
2022-03-22, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Varifrån kommer information om moderns bortgång och eventuella mentala problem? Noterade någon nämnde Lovecraft under en av hans bilder och den författaren hade faktiskt en mor som nog ofta var psykotisk.
Vet inget mer än det som stod i inlägget jag svarade. Kanske var det bara spekulationer?
Citera
2022-03-22, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
Vet man om denna typ av attacker har ökat på riktigt, eller är det bara att man lärt sig kategorisera personlighetstypen och infört en ny brottstyp?

Vem vet men i detta fallet var offren medelålders kvinnor. Det indikerar att hat mot flickor i hans egen ålder nog inte var motivet. Antingen så var han intresserad av dessa kvinnor och fick inget gensvar, eller så hade de enligt honom förorättat honom på något sätt. Alternativt att han bara var galen och ville mörda någon... Fast att bägge kvinnor var 50 (om åldern stämmer) var nog ingen slump om de inte råkar ha många kvinnliga lärare i den åldern.
Senast redigerad av Snobird 2022-03-22 kl. 02:42.
Citera
2022-03-22, 02:41
Medlem
SAIVONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cles
Vill bara påpeka om att han tidigare under kvällen hade långt färre följare på instagram. 70 - 90 om jag inte missminner mig
Okej. Folk vill nog veta vad som skrivs. Trodde däremot inte att mördare brukade börja följas bara rakt av vid sådana här brott. 🤔
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Behöver en tonåring ha följare alls? Är det inte i så fall kanske lite sjukt och ett "symptom" något är fel med vårt moderna samhälle? 170 följare är väl inget konstigt och han fick lite respons på det han la upp. Fast dessa saker var så konstiga att det tyder på att han inte bryr sig om vad folk tycker eller tänker om det. Kan vara tecken på eskalerande mentalsjukdom eller ett tecken på en introvert personlighet. Som jag skrev ger han vibbar av sensor men att lägga upp kraftigt skumma saker utan att bry sig är mer i linje med NF. INFP skulle han kanske kunna få på något test...
Våldshistoriken i hans familj om den stämmer tyder på att det kan förekomma psykopati i hans genetiska material. Detta innebär inte att han nu måste vara det. Men psykopati i kombination med våldsutsatthet innebär som regel tidigt grövre våldsutövning och även i anslutning till extremare miljöer såsom kriminalitet. Men han verkar inte varit våldsam tidigare så eventuellt har han inte en psykopatiskt formad hjärna. Jag pratar nu om sådant som syns på röntgen. Dvs att han har tydliga skador eller felaktigheter som kan upptäckas vid en ordentligt genomförd undersökning. Avsaknad av tidigare våld vad vi vet, inte särskilt mycket våldsinslag på sociala medier, ingenting särskilt anmärkningsvärt i teckningar gör att jag själv enbart hade kollat för att utesluta om det fanns en möjlighet till beteendet som kunde förklaras så, jag hade däremot inte utgått ifrån att jag själv fann det troligast.

Någon vårdar hans Instagram så är det inte han själv så är det någon som faktiskt älskar honom och antagligen är i chock och tar bort som om det var en gravsten att vårda. Folk borde låta bli att uppträda hämndlystet eftersom det inte kan vara gärningsmannen som läser utan någon som inte är skyldig. Om det är den utpekade killen var han antagligen så plågas innan att hatet knappast kommer straffa honom och är han mer oberörd, kommer det ändå inte påverka utan kanske till och med stärka övertygelsen om att det funnits en rätt till brottet.

Gällande autism så ger vanvård, psykisk/fysisk misshandel eller yttre problem liknande symptom och personlighetsdrag. Det är dessutom inte något jättekonstigt med det han lagt upp. Förutom texten om att skjuta sig i huvudet. När man inte är etablerad i konstnärskap är inte världen redo för sådana utsvävningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in