2022-03-21, 20:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KinkyBrian
Det är händelsen i malmö som drar folk hit för att få veta mer

Som om tidigare stora händelser oftast orsakat seg laddningstid här på FB?

Kanske är det jag som har selektivt minne. Också.
Citera
2022-03-21, 21:52
Medlem
najass avatar
Trådar sammanfogade

/mod
Citera
2022-03-21, 22:20
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Det var ganska segt en stund men nu verkar det funka som vanligt igen

Väldigt segt just nu.
Citera
2022-03-21, 22:33
Medlem
HotPopcorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Väldigt segt just nu.

Det går segt som sirap för mig också. Det brukar alltid ladda fort, men nu testas verkligen ens tålamod. Alla andra sajter funkar fint.
Citera
2022-03-22, 08:21
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Har admin sålt alla "servrar" igen som han tiggt pengar till under åren, och som påstått skulle göra så Flashback kunde hantera högt antal besökare.

Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Ja, förmodligen därför. Det brukar aldrig vara hela 100 000 användare online samtidigt som det är nu. Dåliga servrar kan man tycka som inte klarar av mer besökare än normalt.

Citat:
Ursprungligen postat av Knickz
Hemsidan är för seg, forumet behöver snabbare servrar, finns det någon cpu-limit på servern?

Sidan kraschar ju hela tiden sen igår natt. :/

Citat:
Ursprungligen postat av Knickz
Flashback forum är ju ändå bästa forumet i världen, men det behövs verkligen snabbare servrar om just servrarna är problemet.

Bakgrunden till problemet hittar ni här.
Läs mitt tidigare inlägg i tråden, så vet ni orsaken till varför det är problem när vi har många besökare.

Nu till några positiva saker.
Igår eftermiddag, några timmar innan kvällens problem, så beställdes det ytterligare en server. Vi behöver givetvis ännu fler, men denna är rätt kraftfull och kommer att påverka situationer som den igår.

Fokus under 2021 har inte varit att köpa fler servrar, utan att förhindra de historiska förlusterna. Om vi inte fixar detta, så finns det inget forum kvar. Detta har vi nu lyckats med. Efter att under flera år gjort en förlust på omkring 100 000 kr/mån, så lyckades vi förra året att att göra en mindre vinst. En förutsättning för att detta skulle lyckas var att vi sänkte alla utgifter så mycket det bara gick.

Under 2022 så kommer vi långsamt att bygga upp forumet, och åtgärda alla problem som behöver åtgärdas. Vi kan inte förvänta oss att donationer kommer hjälpa oss (men vi tackar ödmjukt alla som hjälper till), och det kommer ta tid. Att driva ett forum i Flashbacks storlek kostar pengar. Vi förstår att driftproblem som de igår skadar forumet. Men vi gör också bedömningen att ekonomiska förluster skadar oss ännu mer. För om vi inte hanterar ekonomin, så finns det inget forum kvar.

Så även om det kanske är en klen tröst, så går saker i rätt riktning. För att få lite perspektiv så kan jag länka till en artikel som publicerades nu på morgonen om Truth Social (som enligt Time fått en investering på 1 miljard dollar - motsvarande 9 520 miljoner svenska kronor). En plattform som enligt The Guardian hade i genomsnitt 300 000 besökare per dygn under första delen av mars. Vilket är betydligt färre än vad som besökte Flashback igår. Trots detta så funkar det ännu sämre för Truth Social. Jag försöker inte på något sätt flytta frågan, eller kritisera Truth Social. Vad jag försöker uppmärksamma är att vissa saker är svårare att hantera än vad det kanske ser ut för en utomstående.

Jag beklagar problemen. Håller med om att vi behöver fler servrar. Men vi gör vad vi kan med de resurser vi har.

admin
Citera
2022-03-22, 10:22
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Läs mitt tidigare inlägg i tråden, så vet ni orsaken till varför det är problem när vi har många besökare.

Igår eftermiddag, några timmar innan kvällens problem, så beställdes det ytterligare en server. Vi behöver givetvis ännu fler, men denna är rätt kraftfull och kommer att påverka situationer som den igår.

Fokus under 2021 har inte varit att köpa fler servrar, utan att förhindra de historiska förlusterna. Om vi inte fixar detta, så finns det inget forum kvar. Detta har vi nu lyckats med. Efter att under flera år gjort en förlust på omkring 100 000 kr/mån, så lyckades vi förra året att att göra en mindre vinst. En förutsättning för att detta skulle lyckas var att vi sänkte alla utgifter så mycket det bara gick.

Under 2022 så kommer vi långsamt att bygga upp forumet, och åtgärda alla problem som behöver åtgärdas. Vi kan inte förvänta oss att donationer kommer hjälpa oss (men vi tackar ödmjukt alla som hjälper till), och det kommer ta tid. Att driva ett forum i Flashbacks storlek kostar pengar. Vi förstår att driftproblem som de igår skadar forumet. Men vi gör också bedömningen att ekonomiska förluster skadar oss ännu mer. För om vi inte hanterar ekonomin, så finns det inget forum kvar.

Så även om det kanske är en klen tröst, så går saker i rätt riktning. För att få lite perspektiv så kan jag länka till en artikel som publicerades nu på morgonen om Truth Social (som enligt Time fått en investering på 1 miljard dollar - motsvarande 9 520 miljoner svenska kronor). En plattform som enligt The Guardian hade i genomsnitt 300 000 besökare per dygn under första delen av mars. Vilket är betydligt färre än vad som besökte Flashback igår. Trots detta så funkar det ännu sämre för Truth Social. Jag försöker inte på något sätt flytta frågan, eller kritisera Truth Social. Vad jag försöker uppmärksamma är att vissa saker är svårare att hantera än vad det kanske ser ut för en utomstående.

Jag beklagar problemen. Håller med om att vi behöver fler servrar. Men vi gör vad vi kan med de resurser vi har.

admin
Vad tror du om någon slags Read-Only variant av denna typ av trådar som drog allt folk igår. Där oreggade kommer till en egen server som bara används för att läsa, kanske med någon minuts lagg.
Citera
2022-03-22, 15:40
Medlem
JustZlatans avatar
Är det bara jag som inte kan logga in på Flashback i normalt fönsterläge på Chrome? I inkognitoläge fungerar det.
Citera
2022-03-22, 16:08
Medlem
Knickzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin

admin

Flashback behöver gå med vinst, inte förlust av pengar, annars är det inte roligt att driva sajten.

Det ni kan göra är att placera annonser som man måste kolla på efter man postar ett inlägg, en liten annons, detta kan generera mycket pengar, facebook blev rika på sina annonser.

Annars är forumet bra och den gynnar Sverige då mycket som skrivs här har med Sverige att göra.

Dom annonserna hade inte skadat forumet, snarare hjälpt och gjort det mer roligt, det går att fixa med javascript så man visar en annons och efter det så laddas sidan vidare.
Citera
2022-03-24, 02:56
Medlem
-GGs avatar
En sak som har varit densamma för mig i flera år, på olika datorer och webbläsare, är att när jag loggar in blir jag utloggad direkt så fort jag går in på en forumdel. Ibland får jag logga in 10 gånger innan Flashback accepterar mig.
Citera
2022-03-24, 06:37
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
En sak som har varit densamma för mig i flera år, på olika datorer och webbläsare, är att när jag loggar in blir jag utloggad direkt så fort jag går in på en forumdel. Ibland får jag logga in 10 gånger innan Flashback accepterar mig.

Skriv gärna om det är mobil/stationär, webläsare mm. Det hjälper teknikerna att hitta felet.
Citera
2022-03-24, 09:02
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Har du testat att kryssa i "Håll mig inloggad"? Funkade för mig.
Citera
2022-03-29, 15:18
Avslutad
Får det här meddelandet i Brave:

Citat:
Bad Request
Your browser sent a request that this server could not understand.
Size of a request header field exceeds server limit.
cookie
/n

Efter det blir det omöjligt att komma åt Flashback tills man har rensat kakorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in