Citat:
Ursprungligen postat av
Harald.Guldhatt
Har admin sålt alla "servrar" igen som han tiggt pengar till under åren, och som påstått skulle göra så Flashback kunde hantera högt antal besökare.
Citat:
Ursprungligen postat av
next-chapter
Ja, förmodligen därför. Det brukar aldrig vara hela 100 000 användare online samtidigt som det är nu. Dåliga servrar kan man tycka som inte klarar av mer besökare än normalt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Knickz
Hemsidan är för seg, forumet behöver snabbare servrar, finns det någon cpu-limit på servern?
Sidan kraschar ju hela tiden sen igår natt. :/
Citat:
Ursprungligen postat av
Knickz
Flashback forum är ju ändå bästa forumet i världen, men det behövs verkligen snabbare servrar om just servrarna är problemet.
Bakgrunden till problemet hittar ni
här.
Läs mitt tidigare inlägg i tråden, så vet ni orsaken till varför det är problem när vi har många besökare.
Nu till några positiva saker.
Igår eftermiddag, några timmar innan kvällens problem, så beställdes det ytterligare en server. Vi behöver givetvis ännu fler, men denna är rätt kraftfull och kommer att påverka situationer som den igår.
Fokus under 2021 har inte varit att köpa fler servrar, utan att förhindra de historiska förlusterna. Om vi inte fixar detta, så finns det inget forum kvar. Detta har vi nu lyckats med. Efter att under flera år gjort en förlust på omkring 100 000 kr/mån, så lyckades vi förra året att att göra en mindre vinst. En förutsättning för att detta skulle lyckas var att vi sänkte alla utgifter så mycket det bara gick.
Under 2022 så kommer vi långsamt att bygga upp forumet, och åtgärda alla problem som behöver åtgärdas. Vi kan inte förvänta oss att donationer kommer hjälpa oss (men vi tackar ödmjukt alla som hjälper till), och det kommer ta tid. Att driva ett forum i Flashbacks storlek kostar pengar. Vi förstår att driftproblem som de igår skadar forumet. Men vi gör också bedömningen att ekonomiska förluster skadar oss ännu mer. För om vi inte hanterar ekonomin, så finns det inget forum kvar.
Så även om det kanske är en klen tröst, så går saker i rätt riktning. För att få lite perspektiv så kan jag länka till en
artikel som publicerades nu på morgonen om Truth Social (som enligt
Time fått en investering på 1 miljard dollar - motsvarande 9 520 miljoner svenska kronor). En plattform som enligt
The Guardian hade i genomsnitt 300 000 besökare per dygn under första delen av mars. Vilket är betydligt färre än vad som besökte Flashback igår. Trots detta så funkar det ännu sämre för Truth Social. Jag försöker inte på något sätt flytta frågan, eller kritisera Truth Social. Vad jag försöker uppmärksamma är att vissa saker är svårare att hantera än vad det kanske ser ut för en utomstående.
Jag beklagar problemen. Håller med om att vi behöver fler servrar. Men vi gör vad vi kan med de resurser vi har.
admin