2022-03-20, 08:03
Medlem
Du ger ju dig själv svaret på din fråga, att beslutet att lyssna till, vara mottaglig och kunna reflektera över intag av fakta inte ligger i vårt medvetna utan det är ju upp till hur det processas i hjärnan, ergo, vissa [de flesta] är inte skapta/saknar kapacitet att hantera t ex filosofiska funderingar, matematik, kunna klockan eller ens hur man använder en toalett korrekt

Det som varit svårt att riktigt inse och förlika sig med är att vissa saker som vi storhjärnade kan se som självklart och kunna gå in på i detalj och förklara, för att vilja lära andra, det spelar ingen roll hur enkelt och tydligt man gör det för vissa, de har helt enkelt inte förutsättningarna som krävs för att ta emot och lära sig något av det.. :/
Citera
2022-03-20, 09:18
Medlem
Fattar inte vad du säger.
Antingen så säger du att livet är en videofilm där man bara spelar upp sin film för sig själv.

Men de verkar inte vara vad du säger. Du säger att inputs kommer från ingenstans. Bara för en vetenskap inte kan bevisa saker innebär inte att de har rätt.
Citera
2022-03-20, 12:46
Medlem
Fri vilja finns, men du kan ändå inte välja att bli en bäver.
Citera
2022-03-20, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borasare1980
Jag kan hålla med till stor del att fri vilja inte finns, vi människor är omedvetet mer lättmanipulerade och förutsägbara än vi vill inse men det bär emot att tycka det fullt ut för det innebär i så fall att ingen kan förväntas stå till svars för sina egna handlingar och straffas. Om nån exempelvis ger sig på mig helt oprovocerat och gör mitt liv till ett helvete, då vill jag inte höra den personen bekymmerslöst hävda att den inte hade nåt annat val än att följa sin inre impuls, det är sådant som djur gör. Jag vill gärna tro att vi människor har högre förmåga än djur att fatta egna beslut och ta ansvar.

Håller med. Finns inte fri vilja finns inga meriter eller dålig karma
Citera
2022-03-21, 04:18
Moderator
evilhoneys avatar
Nog för att jag är säker på att det finns trådar redan men jag skickar över denna för ev sammanfogning.
//mod

Psykologi --> Filosofi
/Moderator
Citera
2022-03-21, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Befelhavaren
Det finns överväldigande bevis på att fri vilja inte finns, mer specifikt ang. "libertarian free will". Det finns ogenomträngliga filosofiska argument och teoretiskt fysiska där varken determinism och/eller randomness kan ge någon av oss fri vilja (även om jag är skeptisk till verklig slump).
Dessutom har vetenskapen under fyra decennier med MRT/MRI och EEG, under hypnos m.m. konstaterat att hjärnan omedvetet bestämmer sig för handlingar innan de når medvetandet.
Handlingar utförs och därefter skapar hjärnan illusoriska upplevelser av att det var medvetandet som bestämde, igångsatte och styrde handlingarna.
De processer/tankar som uppstår och som vi har beror dessutom endast på hur Jorden och universum är och var - hur våra hjärnor på bl.a. molekylär nivå råkade vara - och på de input som når oss externt eller internt pga detta. Alla som förstår är överens.

Utan att gå in på detaljer om fri vilja så undrar jag vad jag gör för fel när jag förklarar för folk och när dom inte förstår. En del förstår och svarar men vad kan jag göra åt saken? Alla andra, vad är problemet...? Varför gör jag för fel och/eller vad är det för fel på dom som inte förstår eller inte tycker att saken är väsentlig eller relevant?
Civilisationer har funnits tusentals år och myten om fri vilja är den oöverträffat största bluff som någonsin existerat. Den är större än alla andra tillsammans. Varför bryr sig inte folk...? Varför förstår dom inte vad jag säger? Kan jag bli tydligare eller var någonstans ligger problemet?
Du kanske förklarar som en kratta för att du inte förstått det själv fullt ut? Jag menar… hur kan man förstå det du hävdar, och samtidigt ha dom frågor du har?

"Jag vet att vågornas hastighet beror på vattnets mekaniska egenskaper... men vad gör jag för fel när jag inte kan göra snabba och långsamma vågor?"

"Fel? Om du förstod det du påstår så hade du sett att hur du än gör så blir det rätt. Om du vill eller tänker nåt annat än vad verkligheten vill eller tänker så har felet skett mycket tidigare än du tror."
Citera
2022-03-21, 15:21
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Det finns överväldigande bevis på att fri vilja inte finns, mer specifikt ang. "libertarian free will". Det finns ogenomträngliga filosofiska argument och teoretiskt fysiska där varken determinism och/eller randomness kan ge någon av oss fri vilja (även om jag är skeptisk till verklig slump).
Dessutom har vetenskapen under fyra decennier med MRT/MRI och EEG, under hypnos m.m. konstaterat att hjärnan omedvetet bestämmer sig för handlingar innan de når medvetandet.
Handlingar utförs och därefter skapar hjärnan illusoriska upplevelser av att det var medvetandet som bestämde, igångsatte och styrde handlingarna.
De processer/tankar som uppstår och som vi har beror dessutom endast på hur Jorden och universum är och var - hur våra hjärnor på bl.a. molekylär nivå råkade vara - och på de input som når oss externt eller internt pga detta. Alla som förstår är överens.

Utan att gå in på detaljer om fri vilja så undrar jag vad jag gör för fel när jag förklarar för folk och när dom inte förstår. En del förstår och svarar men vad kan jag göra åt saken? Alla andra, vad är problemet...? Varför gör jag för fel och/eller vad är det för fel på dom som inte förstår eller inte tycker att saken är väsentlig eller relevant?
Civilisationer har funnits tusentals år och myten om fri vilja är den oöverträffat största bluff som någonsin existerat. Den är större än alla andra tillsammans. Varför bryr sig inte folk...? Varför förstår dom inte vad jag säger? Kan jag bli tydligare eller var någonstans ligger problemet?
Vad är det du själv inte begriper med din egen teori? Menar du ändå på något att vi har ett val om vi ska tro på din teori eller ej?

Annars är ju svaret på din fråga, givet premissen att din teori är sann, att orsak och verkan etc har utfallit precis så för vissa av oss att vi ändå tror på fri vilja vad du än säger.

Eller som du själv skrev i en annan tråd:
Du vet inte ett piss du heller nerdnerd för sannolikt är allt du tror dig veta bara strikt dikterat av universums lagar. Ett givet input i din hjärna blir ett givet output, dvs det blir till din uppfattning om hur universum förhåller sig. Einstein visste inte mer än någon annan.
(FB) Skedde Big Bang inom ett svart hål

Och ÄNDÅ lyckas du bli frustrerad över att inte alla övertygas av dina argument mot fri vilja?

Du har kanske bara lite otur när du tänker? Otur med orsak och verkan menar jag.
Senast redigerad av nerdnerd 2022-03-21 kl. 15:28.
Citera
2022-03-21, 15:26
Medlem
Det är ju för bövelen folks fria vilja att välja om de vill tro på fri vilja eller inte. Jäkla puckon.
Citera
2022-03-21, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary5
Det är ju för bövelen folks fria vilja att välja om de vill tro på fri vilja eller inte. Jäkla puckon.

I am sorry
Citera
2022-03-21, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary5

Hur ska de kunna det när den fria viljan inte existerar?
Citera
2022-03-21, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Hur ska de kunna det när den fria viljan inte existerar?

Han har rätt. Det är fri vilja att tro på den finns eller inte.

Jesus är den totala manifestationen av Ditt Sanna Jag. Även han säger att han gör inget för sig själv, utan allt genom Gud. (Ska se om jag hittar referencer). Om det är sant är hans vilja enad med Gud, och han har ingen egen vilja. Han bad ju, låt mig slippa det här, men gör det som du vill (Fadern).

Man kan säga att han gett upp sin fria vilja åt Gud (han tror inte längre på den). Men en person som fortfarande tror han är en individ (ett ego), (tror på den fria viljan) och därför är han också ansvarig för det han gör, till den mån han förstår sanningen.

Så tolkar jag det. Men ska kolla lite djupare på det
Senast redigerad av Alva-zin 2022-03-21 kl. 23:39.
Citera
2022-03-21, 23:54
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:

Vi har filosoferat kring fri vilja så länge vi har filosoferat. Det kommer nog inte att ändras speciellt snart. Felet du och alla andra som anser sig ha "löst problemet" är enligt mig att ni bara flyttat målet lite. Vi har konstaterat att hjärnan omedvetet bestämmer sig för handlingar innan de når medvetandet, vilket faktiskt inte säger så mycket. Vi kan mäta saker på försökspersonen och se på vår skärm vad försökspersonen väljer, innan försökspersonen kan uttrycka sitt val. Men vi förstår ändå inte medvetandet. Det finns ett glapp där, mellan signalerna vi mäter och "subject".

Ta dig en liten titt på psykoanalysen så kommer du att vidga dina vyer lite, och förstå att det du tror är väldigt enkelt tycks vara ganska svårt egentligen.
Senast redigerad av BackToHegel 2022-03-22 kl. 00:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in