Citat:
Ursprungligen postat av
Larsvivalius1605
Nej inga antaganden ser rätt snabbt mönster i dialoger i media och sammanhang i stort. Hur man påverkar folk, psykologisk propaganda. Jag har diskuterat nato sen 1998 exakt. Alltid varit emot det och sett stora påtryckningar från militärer att få svenskarna att gå med.
Jag har bra kontakter i ukraina igår senaste rapport så står ryska krigsfartyg utanför hamnen i odessa och skjuter in missiler över staden. Många områden med bostäder är jämnad utbildning och skolor stängda och frågan är hur många år det kommer att ta att få igång infrastrukturen . Det ovan var inget svar på frågan men jag tror vi är enade. Däremot att experter i TV 4 förmedlar att ukraina håller ryssland i schack och att det är lugnt där är skitsnack.
Ja, vi får se hur kriget utvecklar sig. Initialt så har Ryssland förlorat oväntat mycket manskap och krigsmaterial som i den takten inte kommer resultera i någon vinst, därav att man tror Ukraina vinner.
Angående NATO så vet vi ju alla att militären alltid vill ha mer pengar och ett medlemskap i NATO skulle ganska snabbt dubbla budgeten. Så enkelt är det och militären behöver också en fiende så därav att man envist hävdat att Ryssland mycket möjligt kan invadera Sverige och förmodligen vinner på en vecka om vi inte ökar budgeten.
Det är sådana argument man hör och fortfarande än idag mitt i brinnande krig så visar egentligen inte Ryssland något större intresse av att invadera Sverige. Så vi känner oss väldigt hotade lite i onödan.
Nu dessutom börjar man ju tvivla på om de ens har en kapacitet att invadera Sverige ens teoretiskt och finner att det är tveksamt.
Men ändå vill många att vi går med i NATO och jag påstår att det mest är för att en fördubblad försvarsbudget är en våt dröm för militärerna.