Citat:
Ursprungligen postat av
BritneySpearsLove
Hur bevisar detta att jorden är rund? Enligt Google så:
Den optiska horisonten är alltså bara 5km? Eftersom jorden är så gigantisk stor och en människa så liten så låter det väldigt osannolikt att kurvaturen ska ge en Kant redan efter 5km....
Här börjar cirkelresonemanget.....
Nu måste vi alltså gå till botten med hur lång den optiska horisonten egentligen är, man kan ju onekligen se saker med kikare som man inte ser annars på horisonten över ett hav. Det har jag själv gjort massor av gånger. Hur går det ihop? Det var garanterat längre än 5km med ...
Btw: om horisonten bildar en Kant redan efter 5km så borde man ju verkligen se kurvaturen när man är på hög höjd, eller ett flygplan. Men det ser väldigt platt ut även då.....
Förresten du menar radarhorisont va? Finns nämligen inte en enda träff på Google när man skriver radiohorisont. Knappt något på optisk horisont heller. Lite grann på engelska. Du har en del att förklara nu...
Nu blandar du äpplen, päron och dina fantasimonster.
Optisk horisont är inte samma som ögats optiska egenskaper så redan här behöver vi tydligen bena upp problematiken ännu mera. Ska vi göra det eller vill du veta hur man beräknar vart horisonten hamnar? De beräkningarna har dessutom stötts och blötts många gånger och visats stämma.
Hur tänkte du se en kurva som går rakt fram om du inte är tillräckligt högt upp för att även få med ytterlägena i ögats optik? Menar du verkligen att när jag ser dessa fenomen när jag flyger så är det ett annat fenomen?
Horisont, från grekiska "begränsande", är den linje i blickfältet där markytan och himlen möts, dvs den mest avlägsna punkten på markytan som man kan se
Alltså inte avseende på vad din syn kan se utan vad som är möjligt att se, skulle vi mäta horisonten för varje individ så skulle det självklart för en närsynt inte ens hamna på strax över 5km. Kikare förbättrar vad vi kan se men vi kan fortfarande inte se bortom den optiska horisonten +- variationen som kan förekomma. För tro det eller ej atmosfären spelar roll även här men inte på det sätt som ni tycks tro och vilja ha det till.
Eftersom att jorden är rund så kan vi enbart se en viss sträcka innan det börjar slutta nedåt. Hur långt vi kan se, alltså hur långt bort horisonten är, beror på hur högt i förhållande till vattenytan man står.
Just här har jag själv varit så jag har sett fenomenet själv och inte ens med min digitalt stabiliserade kikare kunde jag se mer än till den optiska horisonten +- variationen för dagen.
Kikaren är en 18x digitalt stabiliserad, skulle kunnat släpa upp mitt teleskop på 9.25" men även om jag filmar Deep Space med den så skulle inte ens den sett längre. Sen vet jag att ni inte tror på rymden heller så vi kan ta en session med det också när du känner att du sökt igenom Bitchute efter motargument
För att få en ungefärlig uppfattning om avståndet till horisonten kan följande formel användas
Ungefär samma som Wiki-sidan
Så räknar du ut avståndet till ett fartyg i horisonten
Avstånd till horisonten
Du som älskar google måste ju ha hittat samtliga dessa rätt många gånger.
Eftersom detta är väl beprövade beräkningar som används dagligen så vill jag veta vad du anser är falskt med dessa. Inte använda andras teorier eller påståenden nu utan enbart dina egna så att vi följer allt så som du tycker man ska göra
Nä, jag menar radiohorisont, lär dig googla för bövelen
Radiohorisont
Citat:
Radiohorisonten är på den sträcka man kan upprätta en radioförbindelse när inget annat än jordens krökning är i vägen. Radiohorisonten är olika för olika frekvenser där de har olika egenskaper och möjligheter att följa jordytan.
Äsh, vi slänger in detta också som första träff på svenska om just optisk horisont.
Optisk jordhorisont
Kan det vara så att dina föräldrar satt ett filter på datorn som gör att just din Google inte fungerar?
Något måste det vara för här får jag träff på allt och på svenska dessutom. Så det är nog du som får förklara varför du har ditt plattjordsfilter påslaget på Google när du vill bevisa något?