Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Korrekt, jag saknar ett svar på din fråga. Har sett teorier i form av enklare korta klipp, men minns inte vad som presenterades. Jag vidhåller dock samma åsikt att man inte kan titta på himlen för att avgöra huruvida jorden är en boll.
Så hur anser du att man ska göra för att avgöra om jorden är en boll eller om den är platt?
Det finns hundratals evidens för att jorden är en boll som inte innebär att man måste titta på himlen. Vi har fotografier, vi har faktiska mätningar, vi har visuella observationer. Varför duger inte dessa?
Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
... Jag vidhåller dock samma åsikt att man inte kan titta på himlen för att avgöra huruvida jorden är en boll.
Har du lust att utveckla? Varför kan man inte det?
De flesta anser att t.ex studera Polstjärnas höjd över horisonen, månens lutning eller stjärnhimlens rotation på södra respektive norra halvklotet är extremt starka evidens.
Varför är det fel att mäta vinkeln till en stjärna för att avgöra hur mycket marken lutar relativt stjärnan? För mig verkar det vara en fullt rimlig metod.
Samma sak gäller hur månen lutar relativt en observatör. Om man vill veta hur mycket marken på olika platser lutar relativt månskäran så förefaller det som att en bra metod att faktiskt kolla in hur månen lutar relativt marken.
Är vi i alla fall överens om att relativt Polstjärnan så är jorden inte platt? Och att jorden inte är platt relativt månskäran? Och att jorden inte är platt relativt satelliter, solen eller någon annan himlakropp?
Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
... Jag vidhåller dock samma åsikt att man inte kan titta på himlen för att avgöra huruvida jorden är en boll.
Relativt Polstjärnan är den bevisligen inte platt. Jag vill till och med sträcka mig så långt som att säga att relativt Polstjärnan är norra halvklotet en halv boll. Och att södra halvklotet relativt Sigma Octanis är en halv boll. Och att två halva bollar bildar en hel boll.
Så vi kan med andra ord säga att relativt två fixstjärnor är jorden en boll.