2022-03-20, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Hade vi haft 'massor med bevis' så hade inte intelligenta individer ifrågasatt sanningshalten kring dessa påståenden.

Intelligenta? Kvällens garv. Ni har ju inte ens kunskapen att begripa vad och hur ni ska ifrågasätta något.

Om man ska ifrågasätta något så räcker det inte med att dra till med valfri ad-hook utan du måste även visa att din ad-hook är mer sannolik än rådande förklaring.

Citat:
Nej, du kan inte bevisa för mig att jorden roterar kring solen.

Det har framgått väldigt tydligt att du inte är mottaglig ens för de mest uppenbara bevisen.

Men tack och lov är din personliga tro inte någon slags måttstock på vad vi faktiskt vet och vad som anses vara vetenskapligt bevisat. Att solen roterar kring solen är vetenskapligt fastslaget och att du vare sig förstår eller accepterar detta är faktiskt ganska ointressant. Du är en religiös stolle som inte har något vettigt att komma med.
Citera
2022-03-20, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BritneySpearsLove
..,. Däremot så tycker jag inte att bevisen för att jorden är rund håller. ...

Inte för att vara elak men det säger mer om dig än något om jordens form. Du fattar ju inte ens innebörden av att vi hittar på jorden.

Det är fortfarande ingen som helst polett som trillar ned av det faktum att vi känner till avstånd och riktningar på jorden? Och att vi därmed kan sägas ha mätt upp jorden? Begriper du ens att en platt yta omöjligen kan ha samma avstånd som en sfärisk yta?
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-03-20 kl. 21:09.
Citera
2022-03-20, 21:07
Medlem
Citat:
Jag observerar det varje gång jag ser ett moln upplyst underifrån.

Jag tolkar din plötsliga tystnad som att du insett att din observation är självklar på rund jord och omöjlig på en platt jord enligt de fysiska lagar vi känner till.

Om du tycker fultolkar dig nu får du gärna lägga upp en bild där man ser solstrålarna krökas uppåt. Med tanke på hur vanligt fenomenet är och du har själv observerat det, borde det vara lätt att få det på bild.
Citera
2022-03-20, 22:01
Medlem
Citat:
Korrekt, jag saknar ett svar på din fråga. Har sett teorier i form av enklare korta klipp, men minns inte vad som presenterades. Jag vidhåller dock samma åsikt att man inte kan titta på himlen för att avgöra huruvida jorden är en boll.

Så hur anser du att man ska göra för att avgöra om jorden är en boll eller om den är platt?

Det finns hundratals evidens för att jorden är en boll som inte innebär att man måste titta på himlen. Vi har fotografier, vi har faktiska mätningar, vi har visuella observationer. Varför duger inte dessa?

Citat:
... Jag vidhåller dock samma åsikt att man inte kan titta på himlen för att avgöra huruvida jorden är en boll.

Har du lust att utveckla? Varför kan man inte det?

De flesta anser att t.ex studera Polstjärnas höjd över horisonen, månens lutning eller stjärnhimlens rotation på södra respektive norra halvklotet är extremt starka evidens.

Varför är det fel att mäta vinkeln till en stjärna för att avgöra hur mycket marken lutar relativt stjärnan? För mig verkar det vara en fullt rimlig metod.

Samma sak gäller hur månen lutar relativt en observatör. Om man vill veta hur mycket marken på olika platser lutar relativt månskäran så förefaller det som att en bra metod att faktiskt kolla in hur månen lutar relativt marken.

Är vi i alla fall överens om att relativt Polstjärnan så är jorden inte platt? Och att jorden inte är platt relativt månskäran? Och att jorden inte är platt relativt satelliter, solen eller någon annan himlakropp?

Citat:
... Jag vidhåller dock samma åsikt att man inte kan titta på himlen för att avgöra huruvida jorden är en boll.

Relativt Polstjärnan är den bevisligen inte platt. Jag vill till och med sträcka mig så långt som att säga att relativt Polstjärnan är norra halvklotet en halv boll. Och att södra halvklotet relativt Sigma Octanis är en halv boll. Och att två halva bollar bildar en hel boll.

Så vi kan med andra ord säga att relativt två fixstjärnor är jorden en boll.
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-03-20 kl. 22:26.
Citera
2022-03-20, 23:00
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Det var ett jävla tjat om att hitta på jorden. Helt ärligt så låter du som en underårig liten tönt med alltför stor käft. Diskuterar inte med barn. Öva på attityden så du inte får stryk i skolan nån dag, det hade iofs gjort dig väl kanske

Hela tiden "vi" hittar "vi" vet. Har du ens varit utanför din lilla håla? Du lämnar väl knappt pojkrummet? Det spelar ingen roll hur mycket böcker du har har läst eller surfat på internet. Detta är sådana saker du lär dig när du blir äldre grabben. Det finns många som är lika tvärsäkra på saker och det finns böcker, vetenskap, och hemsidor för deras religion också. Du har inte hittat från Sydamerika till Afrika. Att du har läst om någon som har gjort det skiter jag fullständigt i. Jag letar enbart efter bevis som man kan testa själv . Som inte heller är beroende av någon Annas uträkningar . Klarar du av att lösa den gåtan lille pojk så blir jag imponerad

Gjorde du testet idag som jag gav dig? Låt mig gissa, det gjorde du inte.

Märkligt att exakt alla lallande plattskallar är helt inkompetenta att göra egna experiment på det här forumet.
Citera
2022-03-20, 23:10
Medlem
Citat:
Det var ett jävla tjat om att hitta på jorden. Helt ärligt så låter du som en underårig liten tönt med alltför stor käft. Diskuterar inte med barn. Öva på attityden så du inte får stryk i skolan nån dag, det hade iofs gjort dig väl kanske

Hela tiden "vi" hittar "vi" vet. Har du ens varit utanför din lilla håla? Du lämnar väl knappt pojkrummet? Det spelar ingen roll hur mycket böcker du har har läst eller surfat på internet. Detta är sådana saker du lär dig när du blir äldre grabben. Det finns många som är lika tvärsäkra på saker och det finns böcker, vetenskap, och hemsidor för deras religion också. Du har inte hittat från Sydamerika till Afrika. Att du har läst om någon som har gjort det skiter jag fullständigt i. Jag letar enbart efter bevis som man kan testa själv . Som inte heller är beroende av någon Annas uträkningar . Klarar du av att lösa den gåtan lille pojk så blir jag imponerad

Ditt inlägg kan sumeras med att du inte kan argumentera utan i stället hänfaller åt "grabben", "stryk i skolan", "när du blir äldre " och "håla" argument. Vilket i mitt fall är extremt patetiska argument.

Citat:
... Du har inte hittat från Sydamerika till Afrika ...

Så din senaste tes är för att jag inte har hittat från Sydamerika till Afrika så har ingen annan heller hittat?

Du för fram ett lätt förvirrat budskap. Anser du att vi hittar på jorden eller har vi bara tur när vi dagligen färdas kors och tvärs över planeten? Är din tes att ingen känner till var vare sig Sydamerika eller Afrika ligger? Din senaste tes är att piloterna som flyger från Brasilien till Europa har noll koll på vare sig i vilken riktning de ska flyga eller hur långt de kommer att flyga?

Citat:
... Jag letar enbart efter bevis som man kan testa själv . ...

Du får väl börja jobba för ett flygbolag? Eller helt enkelt börja kolla upp hur våra kartor stämmer med verkligheten? Kanske en roadtrip i Australien kan var en ögonöppnare? Då kan du både kolla in hur kartorna fungerar, södra korset och var solen går upp.

Citat:
... Som inte heller är beroende av någon Annas uträkningar...

Du är vi ju reducerade till din kompetensnivå och det känns inte riktigt rätt i smmanhanget.

Eller menar du att jordens form hänger på vad du vad du begriper och kan ut räkna ut?
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-03-20 kl. 23:31.
Citera
2022-03-20, 23:39
Medlem
Citat:
.... Orkar inte diskutera med dig, jag diskuterar från ett lite djupare filosofiskt perspektiv ...

Filosofera på du. Men du kanske borde förklara vad filosofi har med jordens form att göra?

Citat:
... angående vad man egentligen kan veta med säkerhet ...

Ja du, vad du vet är skrivet i skyarna. Jag vet däremot - med 100% säkerhet, att jorden inte är platt.

Citat:
... Poängen är att det finns lika mycket bevis för båda dessa påståenden. ...

Absolut inte. Det finns inte ett enda bevis för att jorden är platt.
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-03-20 kl. 23:42.
Citera
2022-03-20, 23:53
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Du verkar vara efterbliven på riktigt, du skriver ju samma sak hela tiden. Ska använda din mall:

Ditt inlägg kan sumeras med att du inte kan argumentera,

Så din senaste tes är för att jag inte har hittat magiska väsen så har ingen annan heller hittat?

Du för fram ett lätt förvirrat budskap. Anser du att vi hittar magiska väsen på jorden eller har vi bara tur när vi dagligen upplever det kors och tvärs över planeten? Är din tes att ingen känner till var vare sig magiska väsen eller rosa elefanter? Din senaste tes är att prästerna som driver ut magiska väsen från Brasilien har noll koll på vare sig i vilken riktning de ska flyga eller hur långt de kommer att flyga?

Du får väl börja jobba för en shaman? Eller helt enkelt börja kolla upp hur våra magiska talismaner stämmer med verkligheten? Kanske en roadtrip i amazonas kan var en ögonöppnare? Du kan du både kolla in hur magiska väsen fungerar och magiska talismaner.

Poängen är att det finns lika mycket bevis för båda dessa påståenden. Att du ska säga att "alla ljuger väl inte" är inte ett bevis. Hur många vet vad de gör egentligen? Om du sätter dig i en plan till Amerika, hur i helvete vet du vilken riktning du åker? Bara för att man kan följa teknologi så betyder det ingenting.

Orkar inte diskutera med dig, jag diskuterar från ett lite djupare filosofiskt perspektiv angående vad man egentligen kan veta med säkerhet. Du kommer med helt banala saker att det är uppenbart att du inte följer åldersgränsen. Bara småpojkar pratar så

Men hur gick det med experimentet du skulle göra idag på vårdagjämningen

Det som till 100% bevisar att jorden omöjligt kan vara platt samt bevisar att jorden är ett klot!
Citera
2022-03-21, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Men hur gick det med experimentet du skulle göra idag på vårdagjämningen

Det som till 100% bevisar att jorden omöjligt kan vara platt samt bevisar att jorden är ett klot!
Juste den hann jag inte! Det ligger nåt i det, får klura på den...
Citera
2022-03-21, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Intelligenta? Kvällens garv. Ni har ju inte ens kunskapen att begripa vad och hur ni ska ifrågasätta något.

Om man ska ifrågasätta något så räcker det inte med att dra till med valfri ad-hook utan du måste även visa att din ad-hook är mer sannolik än rådande förklaring.

Det har framgått väldigt tydligt att du inte är mottaglig ens för de mest uppenbara bevisen.

Men tack och lov är din personliga tro inte någon slags måttstock på vad vi faktiskt vet och vad som anses vara vetenskapligt bevisat. Att solen roterar kring solen är vetenskapligt fastslaget och att du vare sig förstår eller accepterar detta är faktiskt ganska ointressant. Du är en religiös stolle som inte har något vettigt att komma med.
När ska du dumma sillen lägga fram nåt bevis på platt jord.
Hur orkar du med dig själv att bara ignorera allt som bevisar våran glob från 2000 årtillbaka och hit.
Citera
2022-03-21, 07:03
Medlem
Den andra sidan kanske är oåtkomlig av vår dimension och man går ”runt” som ett löpband isåfall? Hahaha
Citera
2022-03-21, 08:12
Medlem
Citat:

Öva på attityden var det ja, tror alla såg din blowout på moderatorn, var inte det ett extremt bevis på att du inte ens känner till betydelsen av ordet attityd så...

Du menar här att man inte får använda befintlig kunskap utan bara sin egen? Bra, då kavlar du upp ärmarna och med egna tester bevisar för mig om det är mer eller mindre partiklar vid havsytan än i molnbasen. Vill ju inte ha en googlad text utan endast dina egna bevis och testade fakta.

Lite försynt får man fråga varför du använder en dator och internet, har du forskat fram hur de fungerar? Eller det här med enbart egna fakta gäller bara när du själv vill?

Du har dessutom extremt svårt att hålla dig från härskartekniker och personangrepp, vad beror det på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in