Citat:
Men herrejävlar. Kan du inte bara använda vanliga argument för att backa upp dina åsikter? Nu måste jag läsa en bok om covid 19 som svar på frågan jag ställde. Inget vettig männsika köper ert trams. Jag skriver ert eftersom svar hela tiden uteblir när jag ställer frågor och det går som en röd tråd bland de som tycker att Ryssland framställs felaktigt. Frågan var alltså om det är Natos expansion som retat upp Putin som du verkar påskina, varför anger inte Putin själv att det är orsaken till kriget? Ditt svar var bedrövligt dåligt.
Fast det har han ju gjort, åtminstone i ett av hans tidigare tal. Han nämnde t.o.m. att ryssarna erbjöd att gå med i NATO tidigt på 2000-talet, men fick ett bryskt nej till svar.
De försökte även teckna ett försvarsavtal med Europa, och fick nej även där.
Samtidigt expanderade NATO kontinuerligt österut, fast de lovade att inte göra det i samband med att Sovjetunionen föll.
Han nämnde även att regeringen i Kiev gett NATO grönt ljus att bygga en militärbas i Kharkiv-området, vilket skulle innebära att de skulle kunna nå Moskva med raketer på cirka 6-7 minuter, och detta var helt oacceptabelt.
Lägg även till de biologiska laboratorierna som USA byggt 15+ av i Ukraina, samt de pågående striderna i Donbass/Lughansk och förföljelsen av oppositionen post-Maidan i landet.
Utifrån dessa punkter så tordes det väl rätt tydligt varför ryssarna till slut gick in med trupper. Om något så har de varit sega på att regeara då de egentligen haft underlag att gå in redan strax efter 2014.