Citat:
Ursprungligen postat av
El.Jefe
Fins det något bra trick att få hållbarheten och färskheten att hålla bara lite längre? Exempelvis, köper jag två frallor så är det gränsfall att den sista går att äta efter två dagar, och definitivt inte efter tre dagar - då är den hård som knäckebröd.
Det måste ju finnas något trick. Ska man förvara dom i påsen i från affären eller flytta över i plastpåse? I kylen eller skafferiet? Etc.
Den som sker rent kemiskt när bröd blir tråkigt och inte längre smakar färskt är att stärkelsemolekylernas struktur förändras och de tappar en del av fuktigheten som de håller inne. Detta sker
relativt snabbt i rumstemperatur.
Väldigt snabbt i kylen. Och
väldigt långsamt i frysen. Kylen är alltså det absolut sämsta stället att förvara färskt bröd.
Om du vill att brödet ska smaka relativt färskt igen så kan du värma det i ugnen till 70C innertemp. Det är vid 70C som gelatiseringen av stärkelsen kickar igång. Vill minnas att man även kan pensla brödet med lite vatten för att hjälpa till med fuktigheten, dock inget jag själv har testat. (Sätt kanske ugnen på 150C i ca 10 min beroende på storlek på brödet osv)