2022-03-20, 00:35
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Det gäller bara för USA + vasallstater. Efter krigsutbrottet så avtalade Kina och Ryssland om bygget av en ny, stor gasledning, och Indien köpte just olja med rupier. Att frångå petrodollarn är extremt impopulärt hos USA, och anses allmänt som en orsak till att USA gick in och klippte Khadaffi i Libyen.

Kina har också öppnat möjligheten för ryssar att öppna bankkonton i yuan, och använda deras betalningslösningar och kreditkort. En hel del västerländska företag smyger sig också kvar, genom att kringgå sanktionerna.

Den där gasledningen blev klar 2019 förväntas att ge full effekt 2023. Den nya (Nr.2) är inte ens påbörjat och kommer att ta 10 år till. Den leverarar inte på långa vägar lika mycket som Nordstream 1 gör just nu,och ingen vill kapa gasen, varken ryssland (som kasserar in 700 miljoner Euro per dag) eller tyskland som riskerar hela sin industriella sektor.

Vi ska få ryssen på fall, byta ut Putin mot nästa diktator som är lite mindre västfientlig och mentalt friskare än den gamle KGB.Officeren som drabbats av sovjetnostaligi och enligt gammalt sovjetisk manér kör över sina grannar och bankar i dom vet och sans som den lille mongoliske lillpitten tydligen har vant sig vid under sina dagar som hög tjänsteman på KGB

Kan inte alla bara inse att Putin är ett jätteproblem i sig ? En katastrof som politiker som en stalin rip off som livnär sig på att förbreda paranoia , rädsla och ovilja i sin stab, samt en total jävla bluff ? Kan vi komma överens om att han måste gå ? Att han blivit till en fiende till mänskligheten stort som lågt ?
Citera
2022-03-20, 00:45
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Säg inte det, nationalistiska strömningar kan existera under tusentals år men mer praktiska överväganden har en tendens att slå igenom på kort sikt. Hur många vägrar exempelvis handla med Kina trots att det är en aggressiv diktatur?

Ryssland är ingen ekonomisk stormakt, Kina är. Det är därför att man har handel med Kina även efter ockupationen av Tibet som blev extremt uppmärksammat. Kina äger dessutom 2022 en hel del väst- skuldsedlar.

Men , nu är det Europa vi talar om. Och en uppenbar galning som under flera offentliga tv-.framträdanden uttalat sig , försökt sig på ett allmänt avhumaniserande av Ukrainas folk, gett order om att aktivera kärnvapenbaser och bombar civila mål i hela Ukraina, samt hotat alla inom Rysslands gränser som beter sig "orysk" (Med adress till vissa Oligraker kan man tro) att vara en sorts tillvanda västliberaler som lever livets glada dagar på sina lyxyachter på medelhavet.

Räcker det så, eller ska vi fortsätta ?
Citera
2022-03-20, 00:53
Medlem
Drozds avatar
Media ser sig själva som cheerleaders åt "Team Ukraine" nu snarare än objektiva journalister. De flesta journalister har naturligtvis ingen aning om vad som händer i Ukrainakriget utan återger bara ett hopkok av vinklade nyheter som kommer från NATO och Washington.

Ryssen har nog stött på större motstånd än väntat i Ukraina, men det råder ju inget tvivel om att de är på väg att uppnå sina militära mål. Att Zelenskyj börjar tala om fredsförhandlingar antyder onekligen detta.
Citera
2022-03-20, 01:04
Medlem
Går garanterat bättre än vad som rapporteras, blev ju lite av en hysteri kring zelensky och hur han försvarar landet, med all rätt, dessutom är det klart att 99% är på lilla Ukrainas sida när det är dom som blir invaderade, att det visar sig tydligt vilken diktatur Ryssland verkligen är hjälper inte heller.

Dock uppenbart att Ryssland underskattat Ukraina rejält, det här lär pågå i år.
Citera
2022-03-20, 01:17
Medlem
Mycket är oklart, exempelvis saknas helt trovärdiga uppgifter om Ukrainska dödsoffer.

Men ingen kan seriöst tro att det går ”bra” för Ryssland. Vad exakt har de vunnit? Och vad har kostnaden för detta varit?

Detta krig är ett enormt fiasko för Putin. Förmodligen beror det på en blandning av:
1. Han överskattade sin egen armé.
2. Han underskattade Ukraina. Särskilt trodde han säkert att Kiev kunde tas enkelt från Vitryssland eftersom Ukraina inte byggt upp ett försvar mot den riktningen.
3. Han trodde Väst upplevde att man var för sårbart för att sanktionera Ryssland hårt efter pandemin.
4. Han trodde att många västländer var livrädda för Ryssland, inte skulle våga skicka vapen till Ukraina osv.

Inget av ovan är egentligen så långsökt. Men i dessa sammanhang blir det väldigt kostsamt att ha fel. Det kommer Ryska folket få smacka på. Såg att det nu dyker upp lååååånga köer för att köpa socker.
Citera
2022-03-20, 01:22
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fixarkingen
Och du njuter, härlig människa du är!

Vilket nonsenssvar. Jag "njuter" absolut inte, konstaterar bara att nyheterna vi matas med är sjukt vinklade till Ukrainas fördel. Jag hade för min del hellre sett att vi fick neutrala nyheter. Men du tycks vara av en annan uppfattning, så tugga i dig propagandan du.
Citera
2022-03-20, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Vilket nonsenssvar. Jag "njuter" absolut inte, konstaterar bara att nyheterna vi matas med är sjukt vinklade till Ukrainas fördel. Jag hade för min del hellre sett att vi fick neutrala nyheter. Men du tycks vara av en annan uppfattning, så tugga i dig propagandan du.

Beror väl på vilka nyheter du väljer att läsa men säger du att rysk media är en fri tankesmedja där du får säga vad du tycker är korrekt i detta krig?
Hur kan något vara till ukrainarnas fördel i detta? Dom blir mördade i sitt eget land men media bär ansvaret enligt dig.?
Citera
2022-03-20, 01:44
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fixarkingen
Beror väl på vilka nyheter du väljer att läsa men säger du att rysk media är en fri tankesmedja där du får säga vad du tycker är korrekt i detta krig?
Hur kan något vara till ukrainarnas fördel i detta? Dom blir mördade i sitt eget land men media bär ansvaret enligt dig.?

Rysk media är naturligtvis totalt vinklad till Rysslands fördel. I princip hela västvärldens medier är lika vinklade, fast åt andra hållet. Problemet är att många inte inser det utan inbillar sig att de är neutrala. Våra medier är inte neutrala, de kolporterar Washingtons propaganda, medvetet eller omedvetet.
Citera
2022-03-20, 02:00
Medlem
Citat:
Rysk media är naturligtvis totalt vinklad till Rysslands fördel. I princip hela västvärldens medier är lika vinklade, fast åt andra hållet. Problemet är att många inte inser det utan inbillar sig att de är neutrala. Våra medier är inte neutrala, de kolporterar Washingtons propaganda, medvetet eller omedvetet.

Inget nytt under solen, det fattar väl vem som helst men vem litar du på mest är frågan? Inga medier är särskilt neutrala men västs är iaf fan så mkt bättre där du inte behöver vara rädd för att bli fängslad eller mördad på grund av din åsikt.
Upp till dig att bestämma vad du väljer att tro på till skillnad från öst där du inte ens har något val..
Citera
2022-03-20, 02:38
Medlem
NeoVains avatar
Citat:

Jag får inte alls det intrycket. När jag läser RT så upplever jag att de är betydligt mer objektiva i sina artiklar och mest sakligt rabblar fakta. Västmedia däremot är mest åsiktsjournalistik med känsloargument, total propaganda rakt igenom, även om det ofta finns en kärna av sanning, även om denna kärna kanske ibland bara är att "något har hänt".

Kan du visa mig en enda RT artikel som du anser vara rysspropaganda?
Citera
2022-03-20, 02:38
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Media ser sig själva som cheerleaders åt "Team Ukraine" nu snarare än objektiva journalister. De flesta journalister har naturligtvis ingen aning om vad som händer i Ukrainakriget utan återger bara ett hopkok av vinklade nyheter som kommer från NATO och Washington.

Ryssen har nog stött på större motstånd än väntat i Ukraina, men det råder ju inget tvivel om att de är på väg att uppnå sina militära mål. Att Zelenskyj börjar tala om fredsförhandlingar antyder onekligen detta.

Exakt. Hur villig Zelenskyj är att tala om fredsförhandlingar är nog det tydligaste indikatorn på hur kriget går.
Citera
2022-03-20, 02:46
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meei
Tycker att 90% av allt man läser om kriget är hur dåligt det går för Ryssland. Det kan vara allt från

- Hur många ryssar som har dött
- Hur många ryska generaler som har dött
- Ryska soldater som är fångatagna
- Hur Ryssland inte rör sig framåt
- Hur Ryssland snart har slut på pengar/går i konkurs
- osv

Hade man följ viss media och vissa forum (t.ex reddit) så kunde man ju nästan tro att det är Urkraina som tar över Ryssland om några veckor.

Annat fokus ligger ofta på civila (vilket är naturligt) men inte så mycket på hur det ligger till med Ukrainas trupper.

Är det bara jag som får det känslan? Eller finns det bra sidor som faktiskt ger en bra inblick från båda sidorna? Det kommer ju upp en och annan kommentar ibland från någon som säger att det inte alls går dåligt för Ryssland (kan ju också vara propaganda fast från Ryssland så klart..) men det försvinner ju i alla pro Ukraina nyheter.

Sen förstår jag att det är krig och antagligen omöjligt att veta det exakta läget men är ändå intressant att fundera/diskutera. Kan ju vara så att jag övertänker det och det faktiskt går så jäkla dåligt för Ryssland.

Jag citerar Wikipedia, som för övrigt hatar Ryssland och ryssar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Russo-Ukrainian_War#/media/File:2022_Russian_invasion_of_Ukraine.svg

Enligt den kartan så är konflikten över rent strategiskt. Det finns inte en sportkeps att "Ukraina" ska kunna gå på offensiven. Det är dödfött. Det är slut, finito, the end. Bara att acceptera eller dö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in