2022-03-19, 23:51
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RyssKiller
putin har börjat använda vakuum missiler som disintegrerar allt inom en radie på 300 meter.

erat lidande är snart över

... Du är en idiot

Lidandet för Putinryssland genom invasionen kommer att bli brutal. Det finns ingen väg ut för Putin den här gången. Och ingen kan hålla Ukraina när det väl har fallit. Det blir ett nytt Tjetjenien eller Afghanistan för Ryssarna. Få har besegrat en annan brodernation militärt och kunnat hålla det nya territoriet utan extremt brutala ockupationslagar, vilket kommer att suga rent budgeten för militära ändamål om det inte kommer in ny utländsk valuta på något vis ,eftersom ingen vill ha en handel med ryssland med den brännmärkta Rubeln för Putinhelvetet.

Bara en komplett galning kan komma på en sådan idé
Senast redigerad av Opaque 2022-03-19 kl. 23:57.
Citera
2022-03-19, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Kriget går nog inte helt enligt planerna, tror inget krig någonsin har gjort det. Det finns alltid oförutsedda saker som inträffar, både hos den egna militären och hos motståndaren. Med det sagt så menar jag inte att det behöver gå dåligt eller att de mål som Ryssland har inte uppfylls.

Att följa västerländsk ms. media i detta krig är lika klokt som att följa samma media under coronahysterin. Varenda blaska eller inslag förutspådde att vi alla skulle dö av coronan ifall vi inte tog det magiska vaccinet, dessutom minst 3 ggr. Putin botade det enkelt genom att rulla in i Ukraina och panga lite.

En enkel regel är att undvika msm samt förstå att alla de kanaler som spyr ut sina 'nyheter' om hur onda Ryssland är tjänar sina intressen. Om inte ryssen utmålas som ondskefull och barbarisk så kommer folket aldrig köpa dessa åtgärder som nu riktas mot putin/Ryssland. Det skulle försvåra mycket för dessa krigshetsande västerländer på hemmaplan.

Är vi överens om att Ryssland invaderar Ukraina?
Citera
2022-03-20, 00:01
Medlem
Stör mig på att EU har spärrat vissa propagandakanaler från Ryssland. Tycker folk själva ska få ta del av det de vill och efter eget skön dra slutsatser om sakernas tillstånd.
Citera
2022-03-20, 00:01
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterkuk

Jag är överens med dig om den saken, om du är överens med mig att de hade sina skäl? Skäl som tjänar deras "National security" precis som USA brukar använda som ursäkt.

Känner du till vilka dessa skäl är?
Citera
2022-03-20, 00:03
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterkuk

Bra fråga ! Man hör bara en massa lipande om den onda reptilregeringen och judarna som tydligen sköter om all ruljans i världen. Väldig lite om själva invasionen. Verkar som om Putin får stå parad som ett slags välvillig diktator som gör det enda rätta och minsann protesterar mot reptilernas världsherraväldet. Vilket är ju en utsökte paradox i sammanhanget.
Citera
2022-03-20, 00:07
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Finns det mkt Propaganda - ja
Går övertagandet av Ukraina dåligt - ja

De är mycket som inte liknar tidigare krig. Ganska unikt och modernt krig som inte riktigt går att jämföra.
Men om vi ska ta ett krig där ett land skulle störtas och som gjordes så resolut är väl kriget i Irak en benchmark på hur man rullar in med kraft. Vi har inte sett den mängden och organisationen.
Moralen e ju i botten för Ryssland.
Citera
2022-03-20, 00:09
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Västerländsk propagandan till 90 %. Putin hade däremot inte räknat med det motstånd som väst sponsrat samt överskattar sin egna armés förmåga. Men att kriget går sakta framåt tolkar jag som ett resultat eftersom Rysslands plan inte är att ockupera Ukraina. Planen är att pressa fram ett fördelaktigt fredsavtal. Vilket de högst troligen också kommer lyckas med.

Varför väst är så måna om att Ukraina ska gå med i Nato är enbart en provokation.
Instämmer. Tror att ryssarna blev tagna på sängen, vilket kan skyllas på att de varit dåligt underrättade — alternativt att någon ljugit om centrala delar. Det mottagande de ryska trupperna hade att vänta sig. Ukrainas förmåga att försvara sig. Jag är benägen att se planerna för invasionen som en skrivbordsprodukt... Sedan är det väl så att det tar sin lilla tid att nå framgångar i ett fullskaligt angrepp på flera fronter. Det var dock mer än lovligt kaotiskt till en början. Som sagt: man har gjort missberäkningar.

Däremot håller jag inte med om att andra länder propagerat öppet för att Ukraina ska gå med i Nato. Zelensky m.fl. vill uppenbarligen gärna göra det — eller ville. Det är möjligt att Nato lovat Ukraina för mycket och fått dem att tro att ett medlemskap kunde vara aktuellt. Oansvarigt, i så fall, fast det kan ha sin förklaring (man vill att Ukraina ska ta fajten med ryssarna).
Senast redigerad av Blot-Sven 2022-03-20 kl. 00:15.
Citera
2022-03-20, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meei
Tycker att 90% av allt man läser om kriget är hur dåligt det går för Ryssland. Det kan vara allt från

- Hur många ryssar som har dött
- Hur många ryska generaler som har dött
- Ryska soldater som är fångatagna
- Hur Ryssland inte rör sig framåt
- Hur Ryssland snart har slut på pengar/går i konkurs
- osv

Hade man följ viss media och vissa forum (t.ex reddit) så kunde man ju nästan tro att det är Urkraina som tar över Ryssland om några veckor.

Annat fokus ligger ofta på civila (vilket är naturligt) men inte så mycket på hur det ligger till med Ukrainas trupper.

Är det bara jag som får det känslan? Eller finns det bra sidor som faktiskt ger en bra inblick från båda sidorna? Det kommer ju upp en och annan kommentar ibland från någon som säger att det inte alls går dåligt för Ryssland (kan ju också vara propaganda fast från Ryssland så klart..) men det försvinner ju i alla pro Ukraina nyheter.

Sen förstår jag att det är krig och antagligen omöjligt att veta det exakta läget men är ändå intressant att fundera/diskutera. Kan ju vara så att jag övertänker det och det faktiskt går så jäkla dåligt för Ryssland.

"The first casualty of war is the truth"

Vi blir matade med så mycket skitsnack just nu, att det får vaccin-propagandan att blekna i jämförelse.
Citera
2022-03-20, 00:14
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Lidandet för Putinryssland genom invasionen kommer att bli brutal. Det finns ingen väg ut för Putin den här gången. Och ingen kan hålla Ukraina när det väl har fallit. Det blir ett nytt Tjetjenien eller Afghanistan för Ryssarna. Få har besegrat en annan brodernation militärt och kunnat hålla det nya territoriet utan extremt brutala ockupationslagar, vilket kommer att suga rent budgeten för militära ändamål om det inte kommer in ny utländsk valuta på något vis ,eftersom ingen vill ha en handel med ryssland med den brännmärkta Rubeln för Putinhelvetet.

Bara en komplett galning kan komma på en sådan idé

Det gäller bara för USA + vasallstater. Efter krigsutbrottet så avtalade Kina och Ryssland om bygget av en ny, stor gasledning, och Indien köpte just olja med rupier. Att frångå petrodollarn är extremt impopulärt hos USA, och anses allmänt som en orsak till att USA gick in och klippte Khadaffi i Libyen.

Kina har också öppnat möjligheten för ryssar att öppna bankkonton i yuan, och använda deras betalningslösningar och kreditkort. En hel del västerländska företag smyger sig också kvar, genom att kringgå sanktionerna.
Citera
2022-03-20, 00:22
Medlem
Hursomhelstings avatar
Det är en starkt överdriven Pro Ukraina propaganda som matas ut i dygnet runt, alla kort är dragna hundraelva gånger om så att det hela skallar minst sagt ihåligt.
Synd om dem unga stackare som köper detta och ger sig iväg till Ukraina för att strida och sin förlängning att det kan bli synd om oss om folk i majoritet inbillar sig att ryssens militära slagkraft är rent usel.

Det ser ut att gå dåligt för det ukrainska motståndet. Ett flertal ukrainska hållpunkter är utslagna och senast nu idag att ryssarna jämnade en marinbas med marken med stora förluster för Ukrainas del.

Därmed inte sagt att det går som smort för Ryssland. Där vet man inte helt säkert då Ryssland har ett överläge och täcker för, insynen är närmst noll och helt säkert att även deras siffror hålls som friserade till egen förmån, så fungerar det i krig.

Men att det skulle gå dåligt för Ryssland det är det för tidigt att säga något om.
Dem har enligt analytiker i USA tagit terräng snabbt med tanke på att Ukraina är ett stort land och att det är inga hottentotter som ryssen möter utan att det är av Väst tränad militär med delvis lika bra vapen som dem själva har.
Frågan är vad det är som sker i kring ryssen, tar dem stora förluster i bakhåll och kniptångsmanövrar?

Vi har ingen sådan info som visar på några större ryska bakslag, och då syftar jag på där man slår ut hela divisioner flertalet hundra man med fordon och sätter därmed delar av fronten i stå eller i reträtt.
Citera
2022-03-20, 00:22
Medlem
Bra kan man ju inte säga att det går när deras egna befolkning inte ens får uttrycka missnöje över en invasion av ett grannland där minst en tredjedel av befolkningen har familjeband till någon i det invaderade landet. Det är nästan lika sjukt som att tro att svenska staten inte skulle få mothugg om Andersson skulle få för sig att invadera Finland och instifta drakoniska lagar. Hon skulle blir avsatt av pöbeln på en sekund. Kosmonauter klär sig i ukrainska färger och anställda på olika media struntar i Putins instiftade fascistlagar. Jag har förståelse för att man anser att det finns mycket hyckleri från väst och det förkommer osaklig information från vår media gällande geopolitik men samtidigt är det fritt fram o sprida annan information. Jag har generellt alltid tagit Putin i försvar tidigare men nu kommer jag pissa på hans grav.
Citera
2022-03-20, 00:25
Medlem
I det här fallet överträffar verkligheten dikten. Rysslands militära genomklappning är så monumental att propagandamakare i väst aldrig skulle kommit på tanken att försöka sälja in den som lögn, eftersom ingen hade trott på den. Det är i nivå med Tre Kronors förlust mot Vitryssland i Hockey-OS 2002.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in