2022-03-19, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Du tror alltså inte på att människan kan vara kreativ i att komma på nya responser som aldrig skett tidigare?

Människans vetenskapliga utveckling går framåt, vi kommer gång på gång på nya kreativa lösningar på problem som skapar nya omständigheter som aldrig någonsin skett tidigare.

Vi är inte deterministiskt styrda av våra omständigheter, för då hade vi inte klarat av att lösa problem och ändra våra omständigheter.
Vi hade bara fortsatt som alltid förr, om vi inte kan välja nya sätt att agera.
Jag tror inte att någon respons har sin grund inuti oss. Folk kommer bara på nya idéer eftersom de matas med en ny typ av data utifrån. Folk som kommer med revolutionerade lösningar reagerar bara på en unik kombination av information från omvärlden som bara tilldelats dem. Det är bara orsak och verkan.
Citera
2022-03-19, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Befelhavaren
Det finns överväldigande bevis på att fri vilja inte finns, mer specifikt ang. "libertarian free will". Det finns ogenomträngliga filosofiska argument och teoretiskt fysiska där varken determinism och/eller randomness kan ge någon av oss fri vilja (även om jag är skeptisk till verklig slump).
Dessutom har vetenskapen under fyra decennier med MRT/MRI och EEG, under hypnos m.m. konstaterat att hjärnan omedvetet bestämmer sig för handlingar innan de når medvetandet.
Handlingar utförs och därefter skapar hjärnan illusoriska upplevelser av att det var medvetandet som bestämde, igångsatte och styrde handlingarna.
De processer/tankar som uppstår och som vi har beror dessutom endast på hur Jorden och universum är och var - hur våra hjärnor på bl.a. molekylär nivå råkade vara - och på de input som når oss externt eller internt pga detta. Alla som förstår är överens.

Utan att gå in på detaljer om fri vilja så undrar jag vad jag gör för fel när jag förklarar för folk och när dom inte förstår. En del förstår och svarar men vad kan jag göra åt saken? Alla andra, vad är problemet...? Varför gör jag för fel och/eller vad är det för fel på dom som inte förstår eller inte tycker att saken är väsentlig eller relevant?
Civilisationer har funnits tusentals år och myten om fri vilja är den oöverträffat största bluff som någonsin existerat. Den är större än alla andra tillsammans. Varför bryr sig inte folk...? Varför förstår dom inte vad jag säger? Kan jag bli tydligare eller var någonstans ligger problemet?

Hur definierar du Fri vilja?
Citera
2022-03-19, 19:39
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llPOWERll
Hur definierar du Fri vilja?
Tänkte jag också fråga och även hur h*n definierar ofri vilja. Egentligen har människan bara en vilja och that's it. Antingen uppnår man det man vill eller inte och det definierar om den ska anses ha varit fri eller ej. Ja det är min uppfattning om detta med vilja - är nog bäst att tillägga
Citera
2022-03-19, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Tänkte jag också fråga och även hur h*n definierar ofri vilja. Egentligen har människan bara en vilja och that's it. Antingen uppnår man det man vill eller inte och det definierar om den ska anses ha varit fri eller ej. Ja det är min uppfattning om detta med vilja - är nog bäst att tillägga

Instämmer, med tillägget att om medvetandet upplever viljan som fri är den ju per definiton det.
Citera
2022-03-19, 19:52
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Den är större än alla andra tillsammans. Varför bryr sig inte folk...? Varför förstår dom inte vad jag säger? Kan jag bli tydligare eller var någonstans ligger problemet?
Fri vilja för vem?
Våra hjärnor är komplexa och om du bara måste tugga i dig en snickers, vems vilja vinner?
Senast redigerad av avrogado 2022-03-19 kl. 19:52. Anledning: passus
Citera
2022-03-19, 20:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av llPOWERll
Instämmer, med tillägget att om medvetandet upplever viljan som fri är den ju per definiton det.
Är en lögn sann om den sägs tillräckligt många gånger och upplevs trovärdig?

Fri vilja:
Citat:
Möjligheten för människan att själv välja fritt bland flera olika möjliga handlingsalternativ i ett godtyckligt ögonblick – oberoende av faktorer utanför personens kontroll, det vill säga slumpfaktorer och naturliga, övernaturliga, yttre och deterministiska faktorer.

Ibland definieras fri vilja som möjligheten att den handlande agenten hade kunnat välja att handla annorlunda i en förfluten situation.
En handling är fritt vald om och endast om den handlande agenten hade kunnat välja att avstå ifrån handlingen.
Citera
2022-03-19, 20:50
Medlem
Processen som sker undermedvetet är även den en del av din vilja.
Och din vilja är nödvändigtvis inte vad du själv tror och upplever att den är.

Verktygen som använts i studierna visar en del saker men är långt ifrån hela historien, hjärnan och dess funktion är extremt komplex.

Vissa vill koka ner allt och säga att inget sker slumpmässigt i hela universum baserat på fysik.
Teorin är kortfattat att om man kunde mäta exakt allt samtidigt in i minsta detalj så kan det vara möjligt att förutspå all framtid och all historia.
Men det faller också på att vi inte vet tillräckligt mycket om kvantmekanik och ingen är i närheten av att förstå sig på kvantmekanik i sin helhet för att med säkerhet kunna säga något.
Citera
2022-03-19, 20:58
Medlem
Jagersros avatar
Min enkla slutsats är att folk inte vill ha saker skrivna på näsan. Detta ska du tycka typ. Min erfarenhet kring att förmedla något är att ställa enkla frågor runt ämnet. Få personen att tänka själv och dra egna slutsatser.
Citera
2022-03-19, 21:50
Medlem
Borasare1980s avatar
Jag kan hålla med till stor del att fri vilja inte finns, vi människor är omedvetet mer lättmanipulerade och förutsägbara än vi vill inse men det bär emot att tycka det fullt ut för det innebär i så fall att ingen kan förväntas stå till svars för sina egna handlingar och straffas. Om nån exempelvis ger sig på mig helt oprovocerat och gör mitt liv till ett helvete, då vill jag inte höra den personen bekymmerslöst hävda att den inte hade nåt annat val än att följa sin inre impuls, det är sådant som djur gör. Jag vill gärna tro att vi människor har högre förmåga än djur att fatta egna beslut och ta ansvar.
Citera
2022-03-19, 23:54
Medlem
Citat:
Är en lögn sann om den sägs tillräckligt många gånger och upplevs trovärdig?

Nej. Om en lögn upplevs sann och inte är falsiferbar går det dock inte att skilja den från sanning, varesig praktiskt eller teoretiskt.

Citat:
Fri vilja:

Av den definition du lagt fram anser jag att den vilja vi kan observera idag är fri. Det undermedvetna är en del av ditt medvetande och det är därför inga yttre faktorer som inverkar.

Klausulen att ett annat val kan göras vid en upprepning är inte möjlig då variablerna förändrats. I praktiken är dock brädspel exempel på när det sker. Vi ändrar kontinuerligt våra val för att styra utfallet till vår fördel.
Citera
2022-03-20, 00:03
Medlem
Ours is the first age in which many thousands of the best-trained individual minds have made it a full-time business to get inside the collective public mind. To get inside in order to manipulate, exploit, control is the object now. And to generate heat not light is the intention. To keep everybody in the helpless state engendered by prolonged mental rutting is the effect of many ads and much entertainment alike. Since so many minds are engaged in bringing about this condition of public helplessness, and since these programs of commercial education are so much more expensive and influential than the relatively puny offerings sponsored by schools and colleges, it seemed fitting to devise a method for reversing the process. Why not use the new commercial education as a means to enlightening its intended prey? Why not assist the public to observe consciously the drama which is intended to operate upon it unconsciously?
― Marshall McLuhan, The Mechanical Bride: Folklore of Industrial Man
Senast redigerad av C.basiliscus 2022-03-20 kl. 00:11.
Citera
2022-03-20, 06:22
Medlem
Folk blandar nog ihop fri vilja med egen vilja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in