2022-03-19, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Du ger mig negativa egenskaper, men misslyckas lägga fram argument för att vi inte har fri vilja.
Jag tror du saknar argument, då är det enklare att komma med personangrepp.

Du tror inte på fri vilja, så du har inget val om du ska fortsätta med personangrepp eller diskutera.
Jag lade fram argument, jag förklarade varför fri vilja är ologiskt. Läs mina inlägg igen.
Citera
2022-03-19, 18:41
Avslutad
Marek Kus, professor of theoretical and mathematical physics:‬
Citat:
Contrary to popular opinions, neither we can prove that classical mechanics is a deterministic theory, nor that quantum mechanics is a nondeterministic one. In other words it is not possible to show that randomness in classical mechanics has a purely epistemic character and that of quantum mechanics an ontic one. Nevertheless, recent developments of quantum theory and increasing experimental possibilities to check its predictions call for returning to the problem of comparing possibilities given by classical and quantum physics to accommodate and prove the existence of a ‘genuine randomness’. Recent results concerning ‘amplification of randomness’ show that, in certain sense, quantum physics is in fact ‘more random’ that classical and outperforms it in randomness.

Jag sökte igenom Youtube efter en särskild video men hittade den inte igen. Jag tror det var i England eller Skottland. Det fanns ett irl-experiment med frivilliga där de sattes på en stol utomhus i mörkret och fick trycka på olika knappar när de ville. Deras val var fria utifrån vad de upplevde och trodde men varje gång redan innan testpersonerna hade bestämt sig så kunde elektroderna på huvudet avslöja vilka färger som ett slott skulle lysas upp med med hjälp av vanliga spotlights i olika färger. Försökspersonerna grät efteråt och var chockade. Länka om någon hittar den videon.
Citera
2022-03-19, 18:44
Medlem
kubuns avatar
Klart att det finns fri vilja och därav också ofri vilja. Skillnaden mellan dem är att fri vilja karaktäriseras av att det du vill få till det förverkligar du - medan ofri vilja bestäms av att det du vill förverkliga det misslyckas du med.
Citera
2022-03-19, 18:48
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Jag lade fram argument, jag förklarade varför fri vilja är ologiskt. Läs mina inlägg igen.
Vilka då???
Du skrev:
Citat:
Argument blir inte mindre viktiga bara för att man inte kan välja om man ska tro på dem eller inte. Min hjärna bestämde sig för att inte tro på fri vilja eftersom den fann de befintliga argumenten emot den övertygande, beroende på att mina livserfarenheter har format mig till en person som föredrar att tro på det som är sant

Du påstår dig ha "övertygande" argument, men vilka de är berättar du inte.
Du påstår att du tror på sanningen, men du kan inte förklara den.
Och du kom med personangrepp, istället för argument.

Men du tror inte på fri vilja så du kan nog inte komma på någon annan respons.
Du är styrd av din bakgrund, dina erfarenheter etc, när du ger torftiga svar.
Citera
2022-03-19, 18:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Befelhavaren
Marek Kus, professor of theoretical and mathematical physics:‬

Jag sökte igenom Youtube efter en särskild video men hittade den inte igen. Jag tror det var i England eller Skottland. Det fanns ett irl-experiment med frivilliga där de sattes på en stol utomhus i mörkret och fick trycka på olika knappar när de ville. Deras val var fria utifrån vad de upplevde och trodde men varje gång redan innan testpersonerna hade bestämt sig så kunde elektroderna på huvudet avslöja vilka färger som ett slott skulle lysas upp med med hjälp av vanliga spotlights i olika färger. Försökspersonerna grät efteråt och var chockade. Länka om någon hittar den videon.
"Many people believe that evidence for a lack of free will was found when, in the 1980s, scientist Benjamin Libet conducted experiments that seemed to show that the brain*“registers” the decision to make movements before a person consciously decides*to move. In Libet’s experiments, participants were asked to perform a simple task such as pressing a button or flexing their wrist. Sitting in front of a timer, they were asked to note the moment at which they were consciously aware of the decision to move, while EEG electrodes attached to their head monitored their brain activity.

Libet showed consistently that there was unconscious brain activity associated with the action—a change in EEG signals that Libet called “readiness potential”—for an average of half a second before the participants were aware of the decision to move. This experiment appears to offer evidence of Wegner’s view that decisions are first made by the brain, and there is a delay before we become conscious of them—at which point we attribute our own conscious intention to the act. ** *** *

However, if we look more closely, Libet’s experiment is full of problematic issues. For example, it relies on the participants’ own recording of when they feel*the intention to move. One issue here is that there may be a delay between the impulse to act and their recording of it—after all, this means shifting*their attention from their own intention to the clock. In addition, it is debatable whether people are able to accurately record the moment of their decision*to move. Our subjective awareness of decisions is very unreliable. If you try the experiment yourself—and you can do it right now, just by holding out your own arm, and deciding at some point to flex your wrist—you’ll become aware that it’s difficult to pinpoint the moment at which you make the decision.*

An even more serious issue with the experiment*is that it is by no means clear that the electrical activity of the “readiness potential” is related to the decision to move, and to the actual movement. Some researchers have suggested that the readiness potential could just relate to the act of paying attention to the wrist or a button, rather the decision to move. Others have suggested that it only reflects the expectation of some kind of movement, rather being related to a specific moment. In a modified version of Libet’s experiment (in which participants were asked to press one of two buttons in response to images on a computer screen), participants showed “readiness potential” even before the images came up on the screen, suggesting that it was not related to deciding which button to press."
https://blogs.scientificamerican.com/observations/how-a-flawed-experiment-proved-that-free-will-doesnt-exist/
Citera
2022-03-19, 18:55
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Att något påverkas av yttre stimuli implicerar inte fri vilja.
Precis!
Om någon inte har fri vilja då borde den påverkas av andras råd och uppmaningar (stimuli), men hur personen reagerar kan den inte styra över (respons).

Om en person har fri vilja, då kan den ta in olika stimuli/intryck/förslag och kunna kreativt fundera ut flera olika sätt att reagera och sedan välja ett av dem.

Problemlösningsförmåga förutsätter att du kan ta in olika fakta, sammanställa dem och komma på möjliga lösningar som du testar.

Den som är styrd av intrycken, har inte fri vilja att hitta på nya lösningar på problem.
Citera
2022-03-19, 18:56
Avslutad
Citat:
blogsscientificamerican
Subscribe
Opinion
Subscribe
Cart0
Sign In
Get Unlimited. Save 40%
ObservationsObservations | Opinion
"The mind may be more than just a shadow of the brain" Wow så trovärdigt...
Citera
2022-03-19, 18:56
Medlem
SAIVONs avatar
Vissa resonemang och idéer kan man studera sig till åsikter kring, det innebär inte att man inte kan ha fel.

Du hävdar själv att de inte har något val av egen vilja att bedöma att du har fel.

Byt ut fri vilja mot fri motivation.
Påstår du att man inte kan bygga upp motivation med vilja till sådant man ursprungligen inte ville göra? Isåfall menar jag att du har fel.
Citera
2022-03-19, 19:01
Bannlyst
Citat:
"The mind may be more than just a shadow of the brain" Wow så trovärdigt...
Ja så är det.
Ingen vet.
Citera
2022-03-19, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Vilka då???
Du skrev:

Du påstår dig ha "övertygande" argument, men vilka de är berättar du inte.
Du påstår att du tror på sanningen, men du kan inte förklara den.
Och du kom med personangrepp, istället för argument.

Men du tror inte på fri vilja så du kan nog inte komma på någon annan respons.
Du är styrd av din bakgrund, dina erfarenheter etc, när du ger torftiga svar.
Här är argumenten igen:
Citat:
Det spelar ingen roll. Det enda sätt på vilket en händelse kan inträffa, inklusive våra tankar och handlingar, är antingen genom kedjereaktion eller slump, varav inget ger något utrymme för fri vilja.
Citat:
Fri vilja innebär att en vilja ger upphov till sig självt, innan den existerar. En vilja som inser att dess existens är fördelaktig och därför skapar sig själv, det är vad man tror på om man tror på fri vilja.
Citat:
Det där är ett sätt på vilket den fria viljans icke-existens har bevisats med hjälp av vetenskapliga tester.

Men den kan också motbevisas med logiska argument. Bara det att vi kan begå misstag bevisar att vi saknar fri vilja. Om någon verkligen hade möjligheten att välja det bättre alternativet, varför gjorde han då inte det?
Att du inte vill förstå dem finns det som sagt inte mycket att göra åt. Som jag skrev i mitt första inlägg så kan man inte övertyga någon om något som de inte ville tro på. De som haft turen att formas till rationella människor med ett intresse för vad som är sant förstår dessa argument och inser att de utesluter den fria viljans existens.
Citera
2022-03-19, 19:15
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Att du inte vill förstå dem finns det som sagt inte mycket att göra åt. Som jag skrev i mitt första inlägg så kan man inte övertyga någon om något som de inte ville tro på. De som haft turen att formas till rationella människor med ett intresse för vad som är sant förstår dessa argument och inser att de utesluter den fria viljans existens.
Du tror alltså inte på att människan kan vara kreativ i att komma på nya responser som aldrig skett tidigare?

Människans vetenskapliga utveckling går framåt, vi kommer gång på gång på nya kreativa lösningar på problem som skapar nya omständigheter som aldrig någonsin skett tidigare.

Vi är inte deterministiskt styrda av våra omständigheter, för då hade vi inte klarat av att lösa problem och ändra våra omständigheter.
Vi hade bara fortsatt som alltid förr, om vi inte kan välja nya sätt att agera.
Citera
2022-03-19, 19:25
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Det finns överväldigande bevis på att fri vilja inte finns, mer specifikt ang. "libertarian free will". Det finns ogenomträngliga filosofiska argument och teoretiskt fysiska där varken determinism och/eller randomness kan ge någon av oss fri vilja (även om jag är skeptisk till verklig slump).
Dessutom har vetenskapen under fyra decennier med MRT/MRI och EEG, under hypnos m.m. konstaterat att hjärnan omedvetet bestämmer sig för handlingar innan de når medvetandet.
Handlingar utförs och därefter skapar hjärnan illusoriska upplevelser av att det var medvetandet som bestämde, igångsatte och styrde handlingarna.
De processer/tankar som uppstår och som vi har beror dessutom endast på hur Jorden och universum är och var - hur våra hjärnor på bl.a. molekylär nivå råkade vara - och på de input som når oss externt eller internt pga detta. Alla som förstår är överens.

Utan att gå in på detaljer om fri vilja så undrar jag vad jag gör för fel när jag förklarar för folk och när dom inte förstår. En del förstår och svarar men vad kan jag göra åt saken? Alla andra, vad är problemet...? Varför gör jag för fel och/eller vad är det för fel på dom som inte förstår eller inte tycker att saken är väsentlig eller relevant?
Civilisationer har funnits tusentals år och myten om fri vilja är den oöverträffat största bluff som någonsin existerat. Den är större än alla andra tillsammans. Varför bryr sig inte folk...? Varför förstår dom inte vad jag säger? Kan jag bli tydligare eller var någonstans ligger problemet?
Din trådstart är ju något du ville utföra och också åstadkom. Du valde att göra den. Ingen annan än du gjorde det valet. Du lyckades genomföra din vilja i detta och har alltså en fri vilja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in